Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin Eloc E50 (39500) aan 1 zijde led sluit verlichting doet het niet meer.

Gestart door AlbertJan woensdag 11 mei 2022, 11:17:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin Eloc E50 (39500) aan 1 zijde led sluit verlichting doet het niet meer.
Beste forummers.
De verlichting van deze loc functioneert niet helemaal.
Van de wisselende front- en sluit verlichting mist aan 1 zijde de 2 rode sluit verlichting.
De loc is nog vrijwel nieuw en deze sluitverlichting is geheel onverwacht er mee opgehouden! 8o
Geen idee waarom de beide rode leds er ineens mee ophielden. (kun je de leds apart controleren?)

De verlichting zit voor iedere kant op een printje met 3 gele leds en 2 rode leds en de rode leds op 1 print doet het dus niet.
Dit onderdeel nr. 104657 is natuurlijk niet meer leverbaar dus moet ik deze zelf zien te repareren. (indien mogelijk! O:-D)

Mijn vraag is hoe jullie dit doen en is dit enigszins eenvoudig voor een slechte soldeerder te doen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Märklin Eloc E50 (39500) aan 1 zijde led sluit verlichting doet het niet meer.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin Eloc E50 (39500) aan 1 zijde led sluit verlichting doet het niet meer.
Beste AlbertJan,

Bij mij wilde het plaatje met de led's wel eens verschuiven, heb je gecontroleerd zonder kap of de leds niet branden?

Heb je gecontroleerd of de draadjes nog goed vast zitten overal?

Groet, Anne W
Re: Märklin Eloc E50 (39500) aan 1 zijde led sluit verlichting doet het niet meer.
Ha die Anne.
Ik had al gezien dat het plaatje met de led verlichting er in geschoven zit.
Daarna heb ik ook de bedrading gecontroleerd en alles ziet er gewoon als nieuw uit, alleen doet de sluit verlichting aan 1 kant niets.

Is het mogelijk om de aangesloten ledjes apart te testen om te zien of deze echt kapot zijn of dat er iets anders aan de hand is?
Het lijkt mij wel vreemd dat beide rode ledjes het gelijktijdig begeven terwijl verder alles het goed doet.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Märklin Eloc E50 (39500) aan 1 zijde led sluit verlichting doet het niet meer.
multimeter op diode stand zetten en over 1 led meten.Dan zou deze moeten oplichten (soms heel zwak).Lukt niet altijd hoor .
Re: Märklin Eloc E50 (39500) aan 1 zijde led sluit verlichting doet het niet meer.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin Eloc E50 (39500) aan 1 zijde led sluit verlichting doet het niet meer.
AlbertJan,

Is er soms een vinkje in de function mapping verdwenen?
Of is het de bedrading.
Aan de voorkant van de loc zijn er twee grijze en één gele draad aan de kop van de print gesoldeer.
En aan de achterkant van de loc zijn er twee gele en één grijze draad aan de het andere eind van de print gesoldeerd.
De dubbele draden van dezelfde kleur zijn van het gele frontsein en de enkele draad is van het rode sluitsein.
Bij deze enkele draad zit een een weerstand met 822 erop (8k2 Ohm).
Check of dat allemaal nog op zijn plaats zit en de solderingen in orde zijn.
Meet ook de enkele draadjes eens door.
Re: Märklin Eloc E50 (39500) aan 1 zijde led sluit verlichting doet het niet meer.
E124587 monteren dan heb je ook warm witte frontseinen in plaats van gele.
Re: Märklin Eloc E50 (39500) aan 1 zijde led sluit verlichting doet het niet meer.
Hoi Ad.
Functie mapping heb ik ook al naar gekeken maar alles ziet er goed uit.
Bij "fouten" in de functies doe ik meestal eerst een restart voor de fabrieks instellingen en daarna ga ik eventueel verder controleren.
Bedrading en solderingen zien er goed uit en ook alle bedrading door gemeten.

@Johnny.
De methode die je aangeeft is prima maar niet voor deze printjes met leds, is niet eenvoudig bij te komen.

@Tim.
Prima idee maar niet voor mij.
Deze loc past niet in het tijdperk van mijn baan en gaat dus weg. (liefst zo origineel mogelijk! O:-D)

Allemaal weer hartelijk dank voor de tips en adviezen en ik ga nog even verder zoeken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Märklin Eloc E50 (39500) aan 1 zijde led sluit verlichting doet het niet meer.
Citaat van: AlbertJan op donderdag 12 mei 2022, 09:05:47


@Tim.
Prima idee maar niet voor mij.
Deze loc past niet in het tijdperk van mijn baan en gaat dus weg. (liefst zo origineel mogelijk! O:-D)


Dit is wel origineel op zich gezien de latere geleverde modellen warm witte front seinen kregen. Als je in deze lijst kijkt bij Marklin monteren ze deze ook. zie https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=39500&lang=1
Re: Märklin Eloc E50 (39500) aan 1 zijde led sluit verlichting doet het niet meer.
Hoi Tim.
Je hebt helemaal gelijk, dit zou kunnen alleen moet ik er dan gelijk 2 nieuwe in zetten.
Helaas is dat wat prijzig maar ik heb deze nu te koop gezet met aan 1 kant sluit verlichting dus misschien dan een goede tip voor de nieuwe eigenaar.

Bedankt voor de tip.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.