Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

cs valt uit bij rijweg programmeren

Gestart door frank zaterdag 05 april 2008, 14:42:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
cs valt uit bij rijweg programmeren
help! : :
bij het programmeren van rijwegen, waarbij ik seinpalen en wissels probeer te koppelen aan een contactrails via de CS, valt mijn CS bij sommige rijwegen uit als ik op het vinkje druk, het beeld gaat uit en na enkele seconden komt het weer op, lijkt me niet goed! de gewenste programmering wordt in elk geval niet uitgevoerd. bij de meeste rijwegen gaat het goed: alle signalen van rijwegen komen via de s88 (viesmann 5217) goed binnen en ik kan handmatig alle wissels en seinpalen vanuit de tabbladen over de decoders (viesmann 5211) goed omschakelen. Voor de volledigheid: ik rij dmv de CS over een oude M baan met MFX treinen
hoor graag van een ieder die suggesties heeft
frank           
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Je gebruikt m-rails daar ga ik vanuit? Welke seinpalen gebruik je?
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
oude dubbelarmseinen 7040 en 7041
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
En je hebt deze op de juiste manier aangesloten dus zonder de oude metalen onderzet plaatjes?

Ze mogen geen massa van de rails krijgen.


Ik heb dit toendertijd gevraagd aan Keuterman en dit op mijn baan ook aangepast. Bij mij betrof het vier seinen die nu hun massa dwz de bruine draad krijgen van de trafo die ik gebruik als lichttrafo.

Maar ja ik schakel alles nog lekker analoog. Al heb ik wel een CS.




Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
nee ik heb ze met de metalen platen aan de baan, maar ik gebruik wel 2 trafo´s, een voor voeden van de cs voor rijden en schakel commando´s en de ander voor de lampjes en het schakelen zelf, de massa van de 2e trafo is met de massa van de baan verbonden, met de viesman 5217 (s88) kan dit zo omdat je daar de schakelspanning van de 2e trafo via de E ingang apart kan laten binnenkomen, terwijl de rt en br ingang aan voorzijde de schakelssignalen via de baan krijgen, van de CS dus met de 1e trafo.

ik ben weer ietsje verder, het lijkt erop dat ik 3 ingangen/rijwegen niet kan programmeren en de rest wel: nr 4, 9 en 14: ook een andere 5217 verandert dat beeld niet, lijkt wel alsof er iets in mn CS stuk is???

wat denk jij?
frank
 
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Ik zou het niet weten. vraag het aan Freak hier of aan Walter en anders bel Keuterman eens op.


Als hij de ene rijweg wel pakt en de andere niet zijn dit soms de seinen met de metalen plaatjes.

Zo ja dan weet je waar het aan ligt.

Maar ik denk niet dat je CS kapot is anders pakte hij helemaal geen rijwegen meer.





Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Hallo Frank,

je zal het probleem niet in je aangesloten apparaten moeten zoeken, die luisteren alleen maar naar de commando's van het Central Station. Kortom doet niks ter zake of dit nu Viessmann, Marklin, Hotomototten seinen of decoders sein.

Je zal het probleem dus moeten zoeken in je Central Station. Naar mijn mening kan er een digitaal adres dubbel gebruikt zijn, controleer je lijst wissels, seinen etc. in je Central Station. Hier zal het probleem zitten.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Citaat van: frank op zaterdag 05 april 2008, 15:31:10
, lijkt wel alsof er iets in mn CS stuk is???

wat denk jij?
frank
 


Nee ik denk dat er niks stuk is,  maar dat het Central Station niet overweg kan met wat jij ingevoerd hebt, zie mijn vorige antwoord

met vriendelijke groet,

Walter
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
ha walter,
thanks voor je snelle reactie, ik heb alle magneetarikelen en adressen gecontroleerd, maar niets dubbel, ik probeer m nu via de werkende rijwegen te programmeren, heb je nog andere suggesties?
frank

Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Hallo Frank,

Als je de wissels en seinen via de CS normaal kunt bedienen en de terugmeldingen normaal uit kunt lezen zonder dat de CS uitvalt hoef je niet bang te zijn dat de CS defect is. Waar schakel je mee ?, met schakelrails, geven deze ook een goed contact naar de terugmeld unit.

Controleer eerst deze contacten eens.

Mvg,
Peter
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
ha peter,
ja alle signalen komen goed binnen via de s88 in de CS, ook op de genoemde probleempoorten: ik gebruik schakelrails waarbij de doorverbinding via de wielen van links op rechterspoor worden doorgegeven: wel heb ik de massa van de viesman s88 ook apart aangesloten aan de centrale massa, anders kwam het signaal niet of niet goed door.

misschien moet ik mn CS eens resetten?  kan dat zonder alle locs, magneetartikelen en rijwegen te verliezen?

mvg
Frank
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Nee.

Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Hallo Frank,

ik ben toch niet helemaal overtuigd,

niet al je geprogrammeerde artikelen hoeven in je wisselmenu te staan.

Ok bv. 3 wegwissels, en slanke kruiswissels hebben 2 spoelen, de 2e spoel krijgt automatisch het 1e adres +1, dit geldt ook voor seinen met meer dan 2 standen zoals het sein 7041 waar jij het over hebt. Dus als sein 7041 op adres 5 staat, dan is adres 6 ook automatisch in gebruik. Dus mag er in mijn voorbeeld geen ander artikel op adres 6 geconfigureerd staan.

Succes,

Walter
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Citaat van: Davy op zaterdag 05 april 2008, 16:05:05
Nee.



Hallo Davy,

dat kan wel maar lost het probleem niet op.

Database op je computer saven door met de computer verbinding te maken met het ip adres van je central station.

Central Station resetten.

Database weer terugzetten naar het central station vanaf je computer,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Je hebt gelijk, maar ik bedoelde gewoon dat het zijn probleem niet zal oplossen.

Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Citaat van: frank op zaterdag 05 april 2008, 16:02:54ik gebruik schakelrails waarbij de doorverbinding via de wielen van links op rechterspoor worden doorgegeven:
Je maakt hier dus gebruik van massadetectie. Als je nu een lok of wagen over dit stuk traject laat rijden komt er dan ook een moment voor dat er twee meldingen binnen komen die op een of ander manier samenhangen.
Ik bedoel hiermee dat er een moment is dat 1 bezetmelder een sein schakelt en tegelijkertijd de andere bezetmelder het sein terugschakelt.

Marklin is in het Duiste Marklin Magazine hier heel duidelijk in: gebruik zo veel mogelijk momentcontacten (b.v. magneetcontact of schakelrail) en zo min mogelijk massadetectie bij blokbeveiliging en schaduwstations.

Mvg,
Peter
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Walter,
Tja, ik denk dat je me een grote dienst bewijst, ik denk dat dat het is, maakt ie die 2 adressen zelf aan in het geval van een 7041? ik loop al weken te prutsen, daar was ik dus nooit achter gekomen!

Ik heb het via een omzeg nu wel aan de praat, de 3 probleemadressen geschrapt, magneetertiklen gewist die in die rijwegen zaten en opnieuw aangemaakt, maar ik ga meteen controleren wat jij aangeeft.
groeten
frank
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
het werkt nu!
hoe makkelijk kan iets zijn, je zoekt je soms een ongeluk! uiteindelijk heb ik het weten op te lossen door de rijwegen waarop de CS uitviel gewoon te wissen en opnieuw aan te maken! nu werkt alles! de seinen had ik alle als 2 arm aan/uit seinen geprogrammeerd staan met 1 adres dus dat was het niet. Als dat beeldscherm van de CS ineens uitvalt denk ik meteen, dat is niet goed, ik heb iets kapot gemaakt: kennelijk kan het toch wel iets hebben.   
Ik heb er nu 6 geheel automatisch over de baan rijden door elkaar, ik wil naar n stuk of 15.
Alle bedankt voor de ondersteuning: hoe dan ook hulpvol!
Frank
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Zou zeggen op naar de volgende 9  :lol:.

Succes.

Mvg,
Peter
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
nu heb ik het probleem weer gehad met het uitvallen van de CS bij rijwegen programmeren, het lijkt erop dat ie schakeltijden (veranderingen?) van meer dan 0,5 sec niet accepteerd, kent iemand dit probleem?
frank
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
Waarom moeten de schakeltijden langer dan 0,5S moeten duren ?.

Mvg,
Peter
Re: cs valt uit bij rijweg programmeren
nou, ik heb bijvoorbeeld emplacementen waar een binnenkomende trein het sein vrijgeeft voor een stilstaande trein op een naastgelegen spoor, die dan vervolgens bij het wegrijden zijn eigen sein weer rood zet (volgen we het nog haha??), als een lange trein binnenkomt en een korte wegrijd kan het gebeuren dat het sein weliswaar rood wordt gezet door de wegrijdende trein maar dat de binnenkomende trein het sein nogmaals weer groen zet als laatste actie (het sein staat dus rood, wordt groen, weer rood maar tot slot toch weer groen, en dat laatste moet dus niet): een langere tijdvertraging in de schakeling zou dat euvel kunnen verhelpen.
groeten
frank