Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

M-rail terug melding

Gestart door jantje woensdag 11 mei 2022, 01:08:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M-rail terug melding
Lid sinds: 2021

offline
M-rail terug melding
ik heb een vraag over retour melder aansluiten
en ik ben dus in het bezit van onderstaande aansturing maar volgens mij doe ik iets verkeerd of ik heb iets verkeerd begrepen want krijg het niet werkend :
ik heb dus de ms2 marklin
en maak gebruik van de M-Rails van Marklin (natuurlijk)
ben nu ook in het bezit van de viessman 5217
en heb nu 2x rails en daar van bij ieder een rail staaf heb geïsoleerd en op die rail staaf heb ik een kabel zitten die naar de decoder zou moeten gaan volgens mij
maar voor mijn gevoel doe ik hier dus iets verkeerd of had ik beter met een andere decoder kunnen werken ????
Re: M-rail terug melding
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: M-rail terug melding
Citaat van: jantje op woensdag 11 mei 2022, 01:08:35
ik heb een vraag over retour melder aansluiten
en ik ben dus in het bezit van onderstaande aansturing maar volgens mij doe ik iets verkeerd of ik heb iets verkeerd begrepen want krijg het niet werkend :
ik heb dus de ms2 marklin
en maak gebruik van de M-Rails van Marklin (natuurlijk)
ben nu ook in het bezit van de viessman 5217
en heb nu 2x rails en daar van bij ieder een rail staaf heb geïsoleerd en op die rail staaf heb ik een kabel zitten die naar de decoder zou moeten gaan volgens mij
maar voor mijn gevoel doe ik hier dus iets verkeerd of had ik beter met een andere decoder kunnen werken ????

Current (center rail, red) of ground (return, brown) rail detection?
Re: M-rail terug melding
hoi,

Citaat van: jantje op woensdag 11 mei 2022, 01:08:35
ik heb dus de ms2 marklin

Heb je meer dan een MS2? Zo nee: Dan heb je een uitdaging te pakken. Märklin zelf heeft maar twee centrales: de MS2 (grijs / zwart) en een CS3(+) in de huidige collectie. De MS2 heeft geen mogelijkheden voor terugmelding en aansluiting op een computer. Märklin heeft daarvoor de CS3(+). Er zijn hobbyfabrikanten die het aansluitkastje van de MS2 ombouwen c.q. omgebouwd hebben naar eentje die geschikt is voor computerbesturing. Heb je wel meer dan een MS2: wat heb je dan allemaal nog meer om iets met de terugmeldingen te kunnen doen?

Citaat van: jantje op woensdag 11 mei 2022, 01:08:35
en heb nu 2x rails en daar van bij ieder een rail staaf heb geïsoleerd en op die rail staaf heb ik een kabel zitten die naar de decoder zou moeten gaan volgens mij maar voor mijn gevoel doe ik hier dus iets verkeerd of had ik beter met een andere decoder kunnen werken ????

Om het duidelijker voor ons te maken: Maak eens een schema of een foto om te laten zien hoe je het een en ander in gedachten had. Over het principe wat je nu toepast: massadetectie in combinatie met M-rails niet de meeste geschikte uitvoering voor M-rails. Meestal wordt gebruikt van stroomdetectie op de middengeleider.

Groet
Re: M-rail terug melding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: M-rail terug melding
De Viessman 5217 is een terugmeldmodule zoals de Marklin 6088 of 60880. Deze geeft een signaal tegen (baan)massa naar een centrale.
Echter de huidige centrales van Märklin CS3, CS3+ en CS2 kunnen met de flat-cable-aansluitingen niet overweg.
Je hebt hiervoor een nieuwere versie terugmelder zoals de 60881 (S88-GND), 60882 (S88-CS) of 60883 (L88) nodig.
Zonder deze centrales heb je aan de 5217 niet zoveel.

Met de door jou gebruikte geisoleerde railstaven, kun je nog wel wat met o.a. de M84-decoder. Deze heeft aan de achterzijde een 9-tal schroef-koppelingen. Met deze contacten kun je de 4 units van de M84 schakelen. Een voorbeeld vindt je in deze video.
https://youtu.be/HtF6BVrON9c

John (VT601)
Re: M-rail terug melding
Het is mij niet helder wat je verwacht van de terugmelding. Wat moet er gemeld worden en aan welk apparaat? Als het aan je MS2 is, valt er niks terug te melden. Die heeft geen S88 aansluiting, niet met flatcables en ook niet met netwerkkabels.

Misschien goed als je eerst uitlegt of vraagt wat je wilt bereiken, dan heb je kans dat iemand je gericht helpen kan.

Groet,

Peter
Re: M-rail terug melding
Lid sinds: 2021

offline
Re: M-rail terug melding
goeie morgen ik ben ook lekker wakker
ipv de ms2 heb ik de cs2 en de ms 1
sorry voor de verwarring
Re: M-rail terug melding
Aha... Dat maakt het verhaal wel anders!
Maar dan nog is de vraag: wat wil je met welk doel detecteren?  En wat heb je precies gedaan?

Je moet natuurlijk wel alles aansluiten volgens de gebruiksaanwijzing en instellen in je cs dat er één S-88 melder aangesloten is.  Vervolgens zul je in het cs in het sporenplan een melder (railsymbool met geel bolletje) moeten aanmaken en het nummer geven van de bewuste aansluiting op de 5217 waarop een melddraad is aangesloten. Dat zal een getal tussen 1 en de 16 zijn.

Klopt dat allemaal, dan moet er iets te zien zijn, hetzij een permanent contact, ook zonder trein, maar dan weet je dat je isolatie niet gelukt is (!) hetzij een oplichtend contact terwijl een trein passeert. Gebeurt dat echter niet, dan heb je iets niet goed aangesloten of ingesteld.

Groet,

Peter
Re: M-rail terug melding
Hoi,

Citaat van: jantje op donderdag 12 mei 2022, 02:56:16
goeie morgen ik ben ook lekker wakker ipv de ms2 heb ik de cs2 en de ms 1 sorry voor de verwarring

En hoe heb je dan nu het een en ander aangesloten? Maak eens een schema en zet de foto hier op het forum neer.

Citaat van: jantje op woensdag 11 mei 2022, 01:08:35
en heb nu 2x rails en daar van bij ieder een rail staaf heb geïsoleerd en op die rail staaf heb ik een kabel zitten die naar de decoder zou moeten gaan volgens mij  maar voor mijn gevoel doe ik hier dus iets verkeerd of had ik beter met een andere decoder kunnen werken ????

En hoe heb je dan nu het een en ander aangesloten? Maak eens een schema en zet de foto hier op het forum neer. 

Wat meer informatie is wel wat handig. We hebben helaas geen glazen bol met wat je nu wil gaan doen of hoe je het nu hebt willen aansluiten. Je zal meer informatie moeten en mogen geven wil je goed geholpen worden. En ja dat zal mogelijk iets meer tijd kosten om het een en ander goed uit te tikken.

Groet
Re: M-rail terug melding
Lid sinds: 2021

offline
Re: M-rail terug melding
foto's zal ik morgen even maken van mijn stuk rail
want in het kort samen gevat heb ik de rail staaf los gehaald stuk zwarte isolatie tape er tussen gezet zodat het geen contact meer kan maken met het m-rail bed
natuurlijk heb ik dit na gemeten met een multimeter en contact was waarde 0
daarna heb ik op de rail staaf een draad gesoldeerd die dus naar de 5217 gaat
maar ik ben er al wel achter gekomen als ik de rail in mijn baan leg dat ik de aansluitpunten van de rails ben vergeten de isoleren  :? stom maar dat is een beginners fout denk ik
en wat verder mijn plan is om via rocrail te gaan rijden en via daar ook de aansturing te laten lopen want al mijn loc's 5 stuks die nu kunnen rijden zijn al digitaal van de 16 totaal
het stuk rail die ik als test heb aan gepast is de marklin 5129 kort pas stukje
en ik heb een paar foto's er bij gedaan om een idee er bij te krijgen wat ik nu heb liggen en deze foto's zijn van toen ik nog niet in het bezit was van de viessman 5217
en eerst wil ik alles werkend hebben voordat ik de aansluitkabels ga verbergen onder de tafel
Re: M-rail terug melding
Lid sinds: 2021

offline
Re: M-rail terug melding
en ongeveer mijn baan plan en links onder wil ik een rangeerspoor maken weet nog niet hoe waar dit is een beetje het idee
en wil eigenlijk ook nog een niveau de hoogte in
ik hoop dat jullie nu een beetje een idee hebben

en natuurlijk alvast bedankt voor de reacties
Re: M-rail terug melding
Betekent dit nu dat je de oorzaak gevonden hebt?
Het is natuurlijk van belang dat het geïsoleerde stukje railstaaf niet met de massa in aanraking komt, op geen enkel punt.
Je kunt plastic raillasjes gebruiken of gewoon ruimte laten tussen de railkoppen.
En voor de zekerheid: bij het solderen als het even kan het gebruik van soldeer- vloeistof vermijden of uiterst spaarzaam gebruiken. En dan ook goed schoonmaken! Anders liggen je draadjes een tijdje later geoxideerd en al naast je railstaaf!

Succes!

Peter
Re: M-rail terug melding
Lid sinds: 2021

offline
Re: M-rail terug melding
zoals belooft een foto van de rail waar ik mee aan het proberen ben en ja ik weer het is nog niet heel netjes  ;)
maar daarom is het ook een test rail  :D
dan hebben jullie ook een idee wat ik heb uitgespookt
Re: M-rail terug melding
Duidelijk is dat via de raillasjes de isolatie van het stukje spoorstaaf ongedaan wordt gemaakt.
Verder kan ik slecht zien of de tape echt overal dekt, maar volgens de multimeter was dat zo.
Ik denk dat je netter kunt werken met krimpkous als isolatie. Dat gaat er strakker omheen.
Heel fraai is de draad niet aan de railstaaf gesoldeerd, trouwens. Maar daar kun je door oefening meer handigheid in krijgen.
Maar tot slot: werken met stroomdetectie kan ook prima. Isolatie is een kwestie van een papiertje tussen de raillipjes van de middenleider. Draadje solderen is simpeler dan aan de railstaaf (komt iets minder nauw) en: het werkt! Elke loc en wagen met verlichting wordt gedetecteerd. Het vergt veel minder gepruts en geknoei.

Groet,

Peter
Re: M-rail terug melding
Lid sinds: 2021

offline
Re: M-rail terug melding
bedankt voor je reactie Peter
en ik zeg toch al het is niet netjes nee dat klopt daarom ook een test stukje gepakt
maar natuurlijk waardeer ik je eerlijkheid en de tip
maar wat ik van jou begrijp is dat de retour melding beter werkt op de midden rail dan via de railstaaf door die af te blokken ?
Re: M-rail terug melding
Ik zeg niet dat stroomdetectie beter werkt, maar wel dat het in combinatie met M-rails wellicht eenvoudiger te realiseren is. En 2-railers gebruiken deze vorm van detectie altijd als ze de railstaven als melders gebruiken. Andere opties zijn lichtsluizen, reedcontacten e.d.
O, en voor de zekerheid: stroomdetectie vereist andere terugmelddecoders! Je 5217 kun je er niet voor inzetten, althans alleen in combinatie met een extra module, las ik in de handleiding.
Maar dan kun je waarschijnlijk net zo goed direct de juiste decoders aanschaffen. Ze zijn doorgaans wat duurder dan de S-88 melders met massadetectie.

Groet,

Peter
Re: M-rail terug melding
hoi,

Citaat van: jantje op zondag 15 mei 2022, 06:05:44
maar wat ik van jou begrijp is dat de retour melding beter werkt op de midden rail dan via de railstaaf door die af te blokken ?

Wat is beter werken? Het is gemakkelijker te realiseren bij M-Rail. Alleen daar heb je andere melders voor nodig dan die je nu gebruikt. Je hebt daar melders op basis van stroomdetectie nodig.
Re: M-rail terug melding
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: M-rail terug melding
Ten tijde van mijn M-rail baan werkte ik ook met stroomdetectie melders (S88-SD van Rosoft) en dat werkte prima. Redelijk eenvoudig aan te stuiten aan de midden rail (beide zijden stripje ertussen voor isolatie).

Mijn advies: maak het niet lastiger dan het moet.