Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

sleper over wissel - waarom geen kortsluiting?

Gestart door ns1200 dinsdag 10 mei 2022, 21:49:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sleper over wissel - waarom geen kortsluiting?
Vraag,

Waarom maakt de 3 rail trein als deze over een wissel rijdt, met de sleper geen kortsluiting met de railstaaf van de wissel. De sleper gaat namelijk over de rail staaf (die de afvoerleiding vormt) heen maar maakt tegelijkertijd ook contact met de puko's. Waarom ontstaat er dan geen kortsluiting?
Re: sleper over wissel - waarom geen kortsluiting?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: sleper over wissel - waarom geen kortsluiting?
Omdat de puko's daar ter plekke verhoogd zijn...
Re: sleper over wissel - waarom geen kortsluiting?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: sleper over wissel - waarom geen kortsluiting?
Waarom geen kortsluiting tussen sleper en kruisende spoorstaaf?
Vanwege de puuko's die een fractie hoger zijn dan de spoorstaaf, of omdat de spoorstaaf niet is aangesloten (en dus geen kortsluiting kán geven), en de wielflens de spanning haalt van een blikken bodem.

Dat zie je b.v. bij K-rails en bij C-rails standaard wissels.
Dat blik heeft de vorm van een letter "A".

Er zijn mensen die dat blik los halen, draadje aan solderen en daarna terug lijmen
(handig voor massadetectie op een wissel, mits ...).

Anderen halen de "A" weg om 2-rail en 3-rail voertuigen op een standaard-wissel toe te staan.
Als je dat blik weg haalt ontdek je dat de spoorstaven ernaast af-fabriek niet zijn aangesloten op massa.

Én dat er verbinding-stripjes zitten in een standaard K-rails wissel (V3, V4):

Ongetwijfeld hebben standaard C-rails wissels soortgelijke verbindingen.