Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Roco draaischijf 42615 gelijkstroom voor 2-rail draait alleen maar rechtsom!

Gestart door AlbertJan woensdag 04 mei 2022, 14:15:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco draaischijf 42615 gelijkstroom voor 2-rail draait alleen maar rechtsom!
Beste forummers.
Nu eens een vraag over een probleem van een modelspoorvriend die met 2-rail rijdt.
Het gaat om de Roco draaischijf 42615 gelijkstroom voor 2-rail.
Het probleem is dat deze alleen maar rechtsom draait en linksom niets doet.
Kan dit een aansluit probleem zijn en kun je dan de richting bepalen door b.v. de motor om te polen? (+ en - draden verwisselen)

Het betreft hier een nog nieuwe (ongebruikte) draaischijf die jaren opgeslagen heeft gelegen. (wachten op pensionering herstarter! O:-D)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Roco draaischijf 42615 gelijkstroom voor 2-rail draait alleen maar rechtsom!
Beste forummers.
Heeft niemand een idee, tip of advies?
Het gaat natuurlijk wel over een 2-rail draaischijf maar dat mag toch geen belemmering voor ons 3railforum zijn? >:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Roco draaischijf 42615 gelijkstroom voor 2-rail draait alleen maar rechtsom!
Kijk hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49558.0

Zit er niet zo'n bedienkastje bij? Daarmee bepaal je de draairichting. In dat topic gaf ik ook de link naar de gebruiksaanwijzing maar mogelijk heb je die.

Gr, Ben.
Re: Roco draaischijf 42615 gelijkstroom voor 2-rail draait alleen maar rechtsom!
Ha die Ben.
Hartelijk dank voor je reactie! :thumbup:
Dit topic (en vele andere) had ik al gelezen maar het probleem zit niet in het aansluiten.
De draaischijf is nog nieuw compleet met handleiding en alles erop en eraan.

Het probleem is dat de draaischijf alleen maar 1 kant op wil draaien en niet de andere kant op wil.
Kun je nu (om te testen) de draden ompolen zodat deze dan andersom draait of is dat niet mogelijk?
(ik neem aan dat links- en rechtsom gebeurt door ompolen, of is dit een rare gedachte? 8o)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Roco draaischijf 42615 gelijkstroom voor 2-rail draait alleen maar rechtsom!
Citaat van: AlbertJan op zondag 08 mei 2022, 08:02:56

(ik neem aan dat links- en rechtsom gebeurt door ompolen, of is dit een rare gedachte? 8o)


Nee dat is geen rare gedachte AlbertJan. Je kunt zo'n motortje prima testen met 2 draadjes aan een 9V batterijtje maar ik denk dat'ie 't wel doet.

Gr, Ben.
Re: Roco draaischijf 42615 gelijkstroom voor 2-rail draait alleen maar rechtsom!
Het ompolen gebeurt met het bedienkastje.
Dus ik zou eens proberen met een ander kastje.




Mvg Bert
Re: Roco draaischijf 42615 gelijkstroom voor 2-rail draait alleen maar rechtsom!
Beste Ben en Bert.
Hartelijk dank voor jullie tips en adviezen! :thumbup:
De draaischijf draait weer beide kanten op en doet het weer perfect als nieuw.

Oorzaak was een slechte draad verbinding van het bedieningskastje, opnieuw aangesloten en klaar is "Kees".

Hartelijk dank, ook namens mijn 2-rail rijdende modelspoor vriend.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.