Wat een 'e' niet een verschil kan maken.... soms ben ik een beetje leesblind...
Misschien iets off-topic, maar het hakenkruis waar hiervoor sprake van was is niet hetzelfde als het oosterse symbool voor vruchtbaarheid. Het draait de andere kant op en heeft een andere geschiedenis. Het nazisymbool gaat terug naar Keltische tekens.
Ik geloof ook niet dat het hakenkruis in Duitsland verboden is, maar er wordt wel heel voorzichtig mee omgegaan. Er is ook geen Märklinlok mee uitgevoerd. Modelspoor blijft ontspanning en dat is -bezijden de musical 'Cabaret'- verboden terrein. In plaats van het hakenkruis met rijksadelaar is het sterk gelijkende en o zo toepasselijke 'gevleugelde wiel' geplaatst. Kijk ook naar de stroomlijnloks 3089 en 3090 die M van de 03-10 in de jaren 60-70 voerde. Op latere loks (en ook op de 'Schürzenwagen') werd de werkelijkheid iets dichter genaderd, maar het hakenkruis is en blijft taboe. Deze loks worden als geen ander geassocieerd met de nazi's en waren enkele jaren geleden voer voor discussie over het al dan niet nabouwen van een 01-10. Ik zie op internet regelmatig foto's voorbijkomen van treinen uit de jaren 30 met gigantische hakenkruizen. Tot nu toe heeft geen enkele modelspoorbouwer zich daaraan gewaagd en dat is maar goed ook.
Ook heeft M nooit oorlogsloks met camouflagekleuren uitgebracht zoals bv Liliput wel deed (compleet met Dikke Berta erachter). Achteraf bezien vond ik de br 53 (mallet) wel op het randje, vooral omdat het ding niet eens is gebouwd. In Duitsland was het een 'Verkaufsschlager' ofwel een 'DampfKrokodil', maar dat zal meer te maken hebben gehad met de enorme maat van het ding en het dubbele drijfwerk. In de catalogus hangt er een sleepje onschuldige DR koelwagentjes achter alsof er helemaal geen oorlog was. ('Seefische' tot diep in de Balkan brengen, of juist ervandaan?)
Maar om terug te keren naar het topic, wil ik toch nog een puntje toevoegen: Ik heb ook een groot zwak voor de 'solide fragiliteit' van veel Zwitserse loks. Ik heb grote bewondering hoe zij in staat zijn als klein land zo vernieuwend te zijn geweest. Toppunt van elegantie: een Re 4/4 I met een sleep 'Leichtstahlwagen'. Dat kan in de jaren 50 uitvoering of in de versie jaren 00... Eigenlijk moet ik er snel één kopen.