Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin ICE wielas kapot.

Gestart door RRvdBeek maandag 09 mei 2022, 20:37:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin ICE wielas kapot.
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Märklin ICE wielas kapot.
Van mijn Märklin ICE 37781 heeft één van de wielassen met een klein tandradertje, die de aandrijving overbrengt, het begeven. Het radertje is gebroken. Nu heb ik vaker gehoord dat de oorzaak het inferieure Chinese materiaal is. Hoewel het in de Märklin onderdelenlijst staat blijkt het niet leverbaar.
Weet iemand een alternatief?
Bij voorbaat dank!

René
Re: Märklin ICE wielas kapot.
Re: Märklin ICE wielas kapot.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin ICE wielas kapot.
De ICE 37781 is van een dusdanige leeftijd dat deze nog niet van Chinese onderdelen werden voorzien.

Oorzaak van het kapotte tandwiel op de as is meestal dat er soms met de hand wordt voorbewogen. Daar is het draaistel totaal niet geschikt voor. Het is een wormwiel overbrenging en die kunnen er niet tegen dat de assen handmatig worden bewogen.

Op de duitse E-bay worden nog wel eens gedemonteerde draaistellen aangeboden, zoek op ICE3 ersatzteile.

Deze zoek je: KLIK
Re: Märklin ICE wielas kapot.
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin ICE wielas kapot.
Jakob, met interesse je draadje gelezen. Vervangen met een PIKO wielas zou een oplossing kunnen zijn. Nu heeft PIKO diverse ICE treinstellen, van welke heb je die wielas gebruikt??
Bij voorbaat dank voor je antwoord.

groeten René
Re: Märklin ICE wielas kapot.
René,

Ik had 2 draaistellen besteld en uiteindelijk alleen de assen gebruikt van 57194 omdat ik nog niet wist hoe e.a. op te lossen
Het artikelnummer van dat draaistel is dan ET57194-24 en momeneel niet op voorraad, men verwacht eind juni weer.
Maar als het alleen om de assen gaat (zoals ik dus uiteindelijk heb toegepast) zou dat ET57194-34 zijn, à €9,00 en op voorraad.

https://www.piko-shop.de/en/artikel/antriebsradsatz-4482.html

Omdat de wielen 0,4 mm groter zijn dan bij Märklin zou je wielstel dan 0,2 mm scheef komen te staan.
Ik betwijfel of je dat ziet, maar om dat te voorkomen zouden de andere 2 assen van de draaistellen ook van Piko moeten zijn.
Dat zijn de ET57194-35 à €6,90.
De hele restaurantwagen staat dan 0,2 mm hoger dan de rest, maar daar zie je niks van  :D

Mijn ICE rijdt sindsdien met deze assen rond en dat is al een behoorlijk langere tijd dan hij met de originele assen heeft gereden...  :(
Re: Märklin ICE wielas kapot.
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Märklin ICE wielas kapot.
Geweldig Jakop, ik heb inderdaad alleen de assen nodig, ik ga ze bestellen.
Bedankt!

groeten René