Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

onderdelen voor Märklin 39120

Gestart door FransW maandag 19 april 2021, 12:04:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
onderdelen voor Märklin 39120
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
onderdelen voor Märklin 39120
Van een goede vriend die helaas onlangs is overleden, kreeg ik nagelaten een prachtmodel van de BR E 10.3 (Märklin 39120). Alleen zag ik bij het openen van de verpakking waarin hij dit model heeft bewaard, dat een van de twee pantograven kapot. Daarnaast ontbreekt ook een zakje met wat bijbehorende onderdelen zoals de schroefkoppeling, de koppelingsslang en het middenste gedeelte van de schortplaat onder de beide cabines.
Is er misschien iemand die mij aan deze onderdelen kan helpen of verwijzen naar iemand die ze op voorraad zou kunnen hebben? Alvast mijn dank voor uw reactie.
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Beste Frans,

Voordat je kosten gaat maken adviseer ik je eerst te controleren of de lok rijdt, het is een Soft Drive Sinus motor en elektronica, mocht die kapot zijn dan is reparatie niet meer mogelijk.

Groet, Anne W
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Hallo Anne W,
Bedankt voor de nuttige opmerking. Ik ben een beginnend Märklin-rijder, nog geen baan maar wel mij onlangs een Märklin 29000 aangeschaft. Dus 'even' wat rails aangesloten op de eettafel, spanning er op en dan de Mobile Station aangesloten. Oei, hoe nu verder? Ben er een uurtje of 2 mee bezig geweest (digitaal rijden heb ik nooit eerder gedaan) maar uiteindelijk is het gelukt dat het apparaat de loc herkent. De loc rijdt in ieder geval, in beide richtingen. En ook de drie functies (de verlichting wisselt afhankelijk van gekozen richting, de stationsomroep en de locfluit) doen wat ze doen. Pfff.... pak van mijn hart, ik hoef 39120 in ieder geval niet in de grijze Kliko af te voeren.  :)
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Beste Frans,
De kliko is alleen voor iets wat totaal geen waarde meer heeft.
Mocht bij een loc het reparatie bedrag hoger uit vallen dan de waarde, dan kan je hem nog altijd als onderdelenleverancier gebruiken.

De ontbrekende onderdelen zitten normaal in een zakje in de loc verpakking bijgevoegd als deze in de vitrine wordt gehuisvest. Deze zijn ws wel los te koop.
Een pantograaf is ook los te koop.

E220433
Scherenstromabnehmer €25,-

Mvg
Marcel
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Hallo Marcel, dat "afvoeren in de grijze Kliko" was maar bij wijze van spreken hoor. Ooit had ik dit loctype eind jaren zestig van Fleischmann. Dat model is helaas door ondeskundig gebruik van een oom die wel wist hoe het moet, naar de gallemiezen geholpen. En de 39120 vind ik een pracht model, ik ontken niet dat dit deels gebaseerd is op nostalgie en heimwee. Dus zou het jammer vinden als ik deze loc niet meer kan gebruiken.
Ik heb ook even gekeken op de site van Märklin, de pantograaf is inderdaad nog leverbaar, even als de koppelingsslangen, helaas de andere twee genoemde dingen niet meer. Nu ja, dat is dan nog het minst erge. Het gaat mij om de pantograaf want die is idd kaduuk.
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Dag Frans,

50,,00 euro voor twee pantografen is een hele uitgave.
Ik kan niet in je portemonnaie kijken, vandaar het onderstaande alternatief.

Voor de originele pantograaf kun je ook bij de fa Sommerfeldt kijken. Dan heb je er soms twee voor de prijs van 1 tov Marklin.
https://www.sommerfeldt.de/de/

De originele pantograaf heeft een rode voet met aan het uiteinde van de sleepschoen(schuitje) rode delen. Gezien de uitvoering zou je ook een standaard pantograaf kunnen gebruiken en zelf rood maken. Dan heb je de Marklin 7218 ,gebruinde, versie nodig .Prijs tussen de 13,00  en 14,00 euro per stuk.

Verdere info :
Hier de link naar de omschrijving van de Br 103 lok. Bron 3 wiki https://wiki.3rail.nl/index.php/Märklin_39120  Uitvoering

Verder een link naar de andere onderdelen https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=39120&lang=1

Succes

Groet Koos
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Beste Koos,

Bedankt voor je reactie. Het gaat slechts om 1 pantograaf, de andere mankeert optisch en functioneel niets. Dus dat zou mij maar een paar tientjes kosten (incl. verzendkosten) en dat is wel te overzien. De link van de BR 10.3 (en niet BR 103 want dat is weer een heel andere loc) had ik inmiddels ook al gevonden, evenals een PDF van de gebruikershandleiding van Märklin want die miste ik ook. De 'exploded view'-tekening met daarop de losse onderdelen was toen gauw gevonden.
De site van Märklin leerde mij dat de pantografen (art.nr. 220 433) en de koppelingsslangen (art.nr. 100 360) nog wel leverbaar zijn maar de schroefkoppelingen (art.nr. 282 310) en midden schortplaten voor onder de cabines 1 en 2 (art.nr. 101 989) helaas niet meer zijn te verkrijgen. Dus mocht iemand die wel hebben en er niets mee doen, hou ik mij graag aanbevolen.
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: onderdelen voor Märklin 39120
De door mij gezochte onderdeeltjes heb ik onlangs bij Märklin kunnen bestellen nadat ik deze link aantrof:

https://www.maerklinshop.de/SpareParts/index?sSearchWords=39112&iBrandId=1

Mijn 'Bügelfalte' is dus weer compleet!   :)
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Er zijn hier al boekdelen over geschreven, maar hier toch nog maar een keer.
De 39120 was één van de eerste modellen met een borstelloze draaistroommotor, met de naam Compact Sinus.
Maar vanwege de vele problemen met de Compact Sinus aandrijving werd in 2007 een verbetering door gevoerd en kreeg het de naam Softdrive Sinus.
Je kon destijds je loc met Compact Sinus terugsturen en dan werd deze gemodificeerd, dwz de elektronica werd vervangen.
Maar Märklin raakte na enkele jaren door deze elektronica heen en kan dit al lang niet meer.
Als jouw exemplaar nog nooit is gemodificeerd, dan heb je kans op stotterend rijgedrag bij lage snelheden en snelheden die verminderen bij verhoogde belasting van de centrale/booster.
Mijn exemplaar, tweedehands in 2012 gekocht, is toen nog wel gratis door Marklin gemodificeerd.
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Ad: geen idee of mijn 39120 ooit is gemodificeerd. Kan ik dat op één of andere manier terugvinden in het inwendige? Zal zondag deze loc even op de testbaan zetten en kijken of het heel langzaam rijdt zonder horten en stoten.
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Ad: ik heb zojuist de 39120 op mijn testspoor heen en weer laten rijden en de rijregelaar van MS2 in de laagst mogelijke stand gezet. In beide richtiingen rijdt de lok heel mooi langzaam, zonder horten of stoten. Het zou dus heel goed mogelijk zijn dat die modificatie waar jij over schrijft, in mijn model al is doorgevoerd. Is dat misschien op de een of andere manier te zien, wanneer ik de blauwe kap losmaak van het onderstel?
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: onderdelen voor Märklin 39120
Hi Frans,

Kijk hier even om te vergelijken. ==> Klik.
De oude print heeft dus maar één chip en de verbeterde print heeft een extra chip voor spanningsstabilisatie.