Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Kortsluiting op DR4018

Gestart door Bonaza donderdag 05 mei 2022, 22:03:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kortsluiting op DR4018
Lid sinds: 2015

offline
Kortsluiting op DR4018
Hey medespoorders,

Vandaag een kortsluiting gehad op de uitgang van een Digikeijs. Dat heeft de IC niet overleeft.



Groeten

Marcel
Re: Kortsluiting op DR5018
Dat is niet heel fraai. Maar, hoe ontstond die sluiting?


Groet,

Peter
Re: Kortsluiting op DR5018
Hoe is de kortsluiting ontstaan?
Heb je al contact opgenomen met Digikeijs of je winkelier?

En wat is je vraag over dit onderwerp?
Re: Kortsluiting op DR5018
Citaat van: ronaldk op vrijdag 06 mei 2022, 07:55:02

Heb je al contact opgenomen met Digikeijs of je winkelier?


Dat heeft geen zin. Met het openen van de behuizing is de garantie komen te vervallen aldus een stukje tekst in de handleiding.

Overigens is het een DR4018 en geen DR5018. Dat is verwarrend want er is ook een DR50018.

Gr, Ben.
Re: Kortsluiting op DR5018
Tegenwoordig mag je apparaten openmaken hoor, dan vervalt niet gelijk de garantie...

Dat ic is wel te vervangen mocht het nodig zijn.  Gewoon even kijken welk type ernaast zit (slecht leesbaar op je foto) en die even bestellen.  Het beste met een smd soldeerstation, maar met de 15€ bout van Conrad lukt het vaak ook wel.
Re: Kortsluiting op DR5018
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 06 mei 2022, 08:26:31
Dat heeft geen zin. Met het openen van de behuizing is de garantie komen te vervallen aldus een stukje tekst in de handleiding.

Kan zin hebben om eens te sparren met Digikeijs. Zij hebben al een keer voor mij een DR4018 gerepareerd.
Re: Kortsluiting op DR5018
Citaat van: ErikW op vrijdag 06 mei 2022, 10:44:49

Tegenwoordig mag je apparaten openmaken hoor, dan vervalt niet gelijk de garantie...


Dat hangt van het product af. Je treintje mag je open maken omdat je er nu eenmaal bij moet kunnen voor onderhoud. Voor zo'n decoder ligt dat anders, de consument heeft er niets te zoeken. Je moet de seal kapot maken om bij de schroef te maken. Digikeijs vermeldt expliciet op haar website en in de handleiding dat daarmee een claim op garantie vervalt.

https://support.digikeijs.com/hc/nl/articles/360001091278-Retour-Reparatie-procedure

Gr, Ben.
Re: Kortsluiting op DR5018
Re: Kortsluiting op DR5018
Lid sinds: 2015

offline
Re: Kortsluiting op DR5018
Dit is geen garantie ik heb zelf een foutje gemaakt bij het aansluiten. En inderdaad moet dit een DR4018 zijn.
En ik vervang die IC wel.

Groeten

Marcel
Re: Kortsluiting op DR5018
 @citaat Graag gedaan hoor......
Re: Kortsluiting op DR5018
Lid sinds: 2015

offline
Re: Kortsluiting op DR5018
Denk dat het eenvoudiger is van gewoon een nieuwe te bestellen bij Digikeijs. De levertermijnis bijna twee jaar.


Toch alle meedenkers bedankt

Groeten

Marcel
Re: Kortsluiting op DR4018
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Kortsluiting op DR4018
En als je zoekt op MOSFET 2H-CH 40 V 5,2 A 8SO i.p.v. op het typenummer van één fabrikant?

Groet, Anne w
Re: Kortsluiting op DR5018
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kortsluiting op DR5018
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 06 mei 2022, 13:37:35
Even gezocht, volgens mij zit deze er in: https://www.budgetronics.eu/nl/transistoren/irf-transistoren/irf7103-smd/a-16144-10000167

Gr, Ben.

Citaat van: Bonaza op zaterdag 07 mei 2022, 15:44:50
Denk dat het eenvoudiger is van gewoon een nieuwe te bestellen bij Digikeijs. De levertermijnis bijna twee jaar.


Toch alle meedenkers bedankt

Groeten

Marcel

Vreemd dat je niet gewoon in de link kijkt die Ben geeft.
Daar staat in dat het ding €0.76 kost en op voorraad is.

Ook even bij "Alie" gekeken en ook daar gewoon leverbaar.

Je kan natuurlijk altijd een nieuwe bestellen, maar als je de kortsluiting nog niet opgelost hebt wordt het een dure hobby.  :)

Mvg,
Peter
Re: Kortsluiting op DR5018
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kortsluiting op DR5018
Citaat van: pjve64 op zondag 08 mei 2022, 21:39:02
Vreemd dat je niet gewoon in de link kijkt die Ben geeft.
Daar staat in dat het ding €0.76 kost en op voorraad is.

En achter de link van Ben zit een goede leverancier, op voorraad dan ligt ding binnen een dag in de brievenbus!
Re: Kortsluiting op DR4018
 :offtopic: Ik vraag me af hoe mensen een hypotheek of een levensverzekering afsluiten als het volgen van een link naar een webwinkel al een probleem is. Soms denk ik: waarom doe ik zo veel moeite de ander te helpen. Gisteren had ik ook al zo'n rare ervaring met een 3railforum droeftoeter, ik ga er dan ook maar eens mee stoppen.
Re: Kortsluiting op DR4018
En nog steeds geen idee hoe de kortsluiting nou ontstaan is... Ik wil het niet nadoen, juist niet, en daarom is het misschien leerrijk voor ons allemaal de oorzaak ook te kennen.

Groeten,

Peter
Re: Kortsluiting op DR4018
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Kortsluiting op DR4018
 @citaat @citaat

:offtopic: Doe wel en zie niet om
Re: Kortsluiting op DR4018
Lid sinds: 2008

offline
Re: Kortsluiting op DR4018
zie reactie 8
Re: Kortsluiting op DR4018
 @citaat @citaat Ik zie altijd om. Da's niet meer dan normaal als mensen met elkaar praten, ook virtueel.
Re: Kortsluiting op DR4018
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Kortsluiting op DR4018
 @citaat

Het is een bekend spreekwoord
Re: Kortsluiting op DR4018
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kortsluiting op DR4018
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 09 mei 2022, 10:27:50
En nog steeds geen idee hoe de kortsluiting nou ontstaan is...
Volgens de handleiding van Digikeijs is er 1 manier (gedocumenteerd) om kortsluiting te krijgen.
Die manier doet mij denken aan mijn vader. Die had aan de luidspreker een stekker gemonteerd die ook op het stopcontact paste ..... de goede man leeft allang niet meer. Bedankt voor de fijne herinnering! :thumbup:
Re: Kortsluiting op DR4018
Citaat van: nero op maandag 09 mei 2022, 12:16:05
zie reactie 8
En wat weet ik dan?
Re: Kortsluiting op DR4018
Lid sinds: 2015

offline
Re: Kortsluiting op DR4018
Beste medespoorders,

Rustig toch. Ik heb wel degelijk de mededenkers bedankt, maar ik wist niet dat ik een knieval moest maken.

Citaat van: Bonaza op zaterdag 07 mei 2022, 15:44:50
Denk dat het eenvoudiger is van gewoon een nieuwe te bestellen bij Digikeijs. De levertermijnis bijna twee jaar.


Toch alle meedenkers bedankt

Wat de kortsluiting betreft zoek er niet te veel achter gewoon domweg van mij van onder spanning ff aansluiten.

Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 06 mei 2022, 13:37:35
Even gezocht, volgens mij zit deze er in: https://www.budgetronics.eu/nl/transistoren/irf-transistoren/irf7103-smd/a-16144-10000167

Hier staat wel degelijk "volgens mij zit deze er in". Dus zeker is dit niet. Maar ik zoek het nog wel uit.
Tenslotte een DR4018 bij Digikeijs kost 42,95 €. Dat is niet het einde van de wereld.

De beste groeten van deze droeftoefer

Marcel
Re: Kortsluiting op DR4018
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kortsluiting op DR4018
Alleen droeftoeters maken een knieval ..., mits ze 3-rail rijder zijn.  :o)
Re: Kortsluiting op DR4018
Citaat van: Bonaza op maandag 09 mei 2022, 16:08:16

Hier staat wel degelijk "volgens mij zit deze er in". Dus zeker is dit niet.


Tja, als je zo redeneert..... :(
Re: Kortsluiting op DR4018
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kortsluiting op DR4018
Citaat van: Bonaza op maandag 09 mei 2022, 16:08:16

Hier staat wel degelijk "volgens mij zit deze er in". Dus zeker is dit niet.


Nog vreemder je plaatst een foto met in beeld X9, X8 en X7 (zo te zien identieke circuits) waarvan X8 het "ontplofte" IC, op X9 en X7 is naar alle waarschijnlijkheid IRF7103 gedrukt, "ra ra politiepet :)" wat zou X8 dan zijn.

Als Ben dan zegt "volgens mij zit deze er in" en het is precies hezelfde component als de twee ernaast dan kun je met een "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" zeggen dat het component in het midden hetzelfde component is. :)

Zeker als je het ding erzelf uit kunt solderen en de nieuwe erin zou je zeggen dat je er een "beetje" verstand van hebt, maar je komt niet tot dezelfde conclusie?

Voor die €42.95 heb je dan wel een nieuwe en tevens een stuk of wat IRF7103 reserve ic's, mocht je de nieuwe ook opblazen, dat is dan wel weer een voordeel. :D
Ze zijn dan wel ietsjes duurder maar dat is het einde van de wereld niet begrijp ik uit je post. :)

Mvg,
Peter

Re: Kortsluiting op DR4018
Had bijna willen schrijven dat ik er voldoende op voorraad heb liggen. Maar het gaat hier weer zoals altijd. Droevig en triest.

Groetjes.
Re: Kortsluiting op DR4018
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kortsluiting op DR4018
Misschien een idee om dit draadje te verplaatsen naar een andere rubriek?

Want stel nou dat dit draadje had gestaan in Digitale Besturing Overige Merken, in plaats van in Elektronicatechniek.
Dan is het antwoord van Bonaza minder stuitend voor sommige deelnemers aan deze forumrubriek.

Het verwijt is dat de aangedragen elektronicatechnische oplossing zonder duidelijke reden wordt afgewezen.
Dat voedt het gevoel niet serieus genomen te worden. En dat stemt droevig/triest.

In die andere rubriek is deze oplossing gewoon niet relevant.

Re: Kortsluiting op DR4018
Jan,

Bonanza (Marcel) heeft de IRF7103 nodig als onderdeel <punt> Iets anders kunnen wij er niet van maken.

Dus klaar het antwoord staat er. Stoppen met dat eeuwige gezeik en gezeur.

Groetjes.