Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan

Gestart door Kelderspoorder zaterdag 30 april 2022, 11:42:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
De 37726 is destijds in 2004 af fabriek geleverd met Fx-decoders.  Op de Märklin website wordt zelfs de control unit 6021 (!) vermeld m.b.t. de instellingen.
Die decoders zijn dus door (een van) de vorige eigenaar(s) vervangen door mfx-decoders.  Zijn het Märklin of ESU decoders?

Ik zou de beide 21MTC mfx decoders eens omwisselen en dan kijken of het aanmelden probleem meeverhuisd (maar misschien is dat al uitgeprobeerd...).

En als het ESU M4 decoders zijn, of oudere Märklin mfx-decoders kunnen getest worden met ESU LokProgrammer.

Maar misschien is mijn bovenstaand commentaar inmiddels allang achterhaald.


Willy
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Hoi Willy,

De catalogus uit 2005 beweerd toch echt dat er MFX decoders inzitten in de set van Kelderspoorder, maar of ze er nog inzitten vraag ik me ook af.
Decoders kun je vervangen ook al zitten ze op een dragerprint.
Maar ook de dragerprint had een mankement in de link die Ben doorgaf, en daar zou ook best het probleem achter kunnen schuilen ;)

Nu was de dragerprint niet getoond door Kelderspoorder (van zijn eigen lok), en dat is ergens jammer want blijkbaar zitten er verschillende dragerprints in de lok's van die jaren.
Er werd ook een andere dragerprint getoond (in de link van Ben) die wel een bruggetje had, en dus wel de massa goed doorgeeft aan de decoder.

Dat Märklin op hun site ook de 6021 gebruiken, wil alleen maar een standaard verhaal vertellen van dat alles met elkaar moet kunnen werken.
Bij decoders zie je dat zelfde verhaal, 1 beschrijving schrijven is goedkoper dan 10 :D

Maar 1 lok heeft het aanmeldprobleem de andere lok uit de set meld zichzelf wel netjes aan.
Het enige wat ook gebeurd is , is dat de lok's beide op 12 staan, terwijl dat 12 en 13 had moeten zijn.
Alleen in geval van Motorola, bij MFX is dat echt niet nodig, het systeem geeft de decoder zelf een adres.
Behalve dus wanneer de zaak niet werkt, en waaraan dat ligt weten we nog steeds niet.

Bij nieuwe decoders heb je dat probleem niet mits de dragerprint ook uitgewisseld wordt voor een goede die bij zo'n mSD3/mLD3 zit.
Je kan ook een dragerprint van een ander merk nemen, maar hou dan wel de kleuren in de gaten.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Net wat Willy zegt:
wissel de decoders eens om en
kijk wat er gebeurt...
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Hans,

Ik zal straks proberen tijd te maken en de lok even open maken en een foto maken van de decoder, dragerprint.
Wat ik wel al kan mededelen, is dat de lok zich automatisch probeert aan te melden via MFX zodra deze op de baan staat.
Dus er moet sowieso dan een MFX decoder inzitten. Staat toch ook zo beschreven dat deze set MFX is.
Maar na reeds een tiental pogingen kan de lok nog steeds niet aangemeld worden. Dat is iets wat ik al geprobeerd heb.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Hoi Kelderspoorder,

Fijn dat je dit wil doen, zo kunnen we meekijken of er iets aan mankeert ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Zoals beloofd.

Hierbij een aantal foto's van de lok











Hopelijk is er hier iets op te merken wat de oorzaak is van het aanmeld probleem van de lok BR212.

Grts Freddy
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Freddy,

Wat je ook kunt proberen is een decoder wissel, en wees voorzichtig met het los halen van de decoder, want die contacten kunnen gemakkelijk verbuigen.

Daarna zou je eens een draadbrugje kunnen maken op de twee soldeerpunten (4 bij elkaar liggende soldeereilandjes) die je rechts ziet op de 3e foto.
Die is nu nog open en zet volgens mij de massa door van het frame via de gelijkrichter (benoem ik nu wel het goede component?), naar je motor.

Hoop dat je hier wat mee kan.

Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Het klopt overigens dat de set met MFX decoders zijn uitgerust.

Mijn CS2 gaf het ook aan toen ik dat nummer opzocht.

Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Wat ik zie is de oerversie LokPilot MFX en niet een LokPilot V3 MFX: http://www.web-hgh.de/p03_esudec_lp-mfx.htm

En (wat we al wisten) dat de decoder spanning krijgt uitsluitend via het filter. Wat ik zou doen is dat filter overbruggen (zowel rood als ook bruin) en het draadbrugje aanbrengen op de dragerprint want zoals het nu is komt de massa uitsluitend vanuit het motorblok via het filter naar de decoder dragerprint en dat is kwalitatief uitermate teleurstellend.

Gr, Ben.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 04 mei 2022, 17:00:06
Hoi Willy,

De catalogus uit 2005 beweerd toch echt dat er MFX decoders inzitten in de set van Kelderspoorder, maar of ze er nog inzitten vraag ik me ook af.
Decoders kun je vervangen ook al zitten ze op een dragerprint.
Maar ook de dragerprint had een mankement in de link die Ben doorgaf, en daar zou ook best het probleem achter kunnen schuilen ;)

Hans V200.0

Dit vond ik: 37726 - HGH Homepage.  Ik vermoed dat Ben zijn informatie over de decoder op die website heeft gevonden.
Dus wel mfx decoders, en dus is de informatie op de Märklin website niet geheel duidelijk.

Willy
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Citaat van: nmbssncb op donderdag 05 mei 2022, 12:21:54

Ik vermoed dat Ben zijn informatie over de decoder op die website heeft gevonden.


Ja die link postte ik 3 dagen geleden Willy.  ;)
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Ben nu wel benieuwd wat Freddy te zeggen heeft en of het gelukt is of niet ;)
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Deze loks zijn van de overgangsperiode tussen 2004 en 2006 zijn er diverse decoders door marklin gebruikt.
Dus een model uit 2004 had een FX en eentje van een half jaar later had ineens een MFX.
En Ben met het protocol is niks mis, maar wel hoe nem er mee om gaat.
Als je brakke hardware gebruikt ligt daar het probleem niet bij de software.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
 @citaat Wat bedoel je met "hoe men er mee om gaat"?

Hoe je met MFX moet omgaan is toch duidelijk: je zet je lok op het spoor en het meldt zich aan. Wat moet Kelderspoorder nog meer doen of anders doen, het werkt toch niet Mark?

Gr, Ben.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Dus Mark vindt een CS3 brakke hardware.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
De set is zomaar 17 jaar oud en dan kan er wel eens iets stuk gaan of zijn. Heeft niets te maken met MFX op zich en ik zou zeggen : geef die set terug aan de verkoper en vraag je geld terug.
Zo simpel kan het zijn  :D
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Nou ik ben nog steeds benieuwd wat de bevindingen zijn van Freddy ;)
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
 @citaat @citaat

Hans,

Ik heb de tips allemaal doorgenomen, en ga nog even bekijken hoe ik het het best kan aanpakken. Zelf ben ik geen pro in het solderen, en dus zomaar even aan een print beginnen draadjes los/vast solderen gaat niet simpel zijn voor mij.
Ben ook aan het overwegen om er misschien nieuwe decoders in te bouwen in beiden loks dan natuurlijk, mocht het probleem niet te verhelpen zijn.
Het wordt zeker nog vervolgd.
Mocht er natuurlijk iemand hier in de buurt wonen die handig is in solderen, en mij hiermee zou willen helpen, ja dan kan het natuurlijk allemaal snel gaan.

Dus, ik kom er nog op terug zodra de oplossing zich aanbied.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Hoi Freddy,

Heel begrijpelijk dat je het dan niet doet.
Heb een filmpje gemaakt over het opnieuw aanmelden  bij een goede lok.
Maar weet effe niet of er belangstelling voor is  ;)

M.v.g

Hans V200.0
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Als je geen held ben in solderen
even een draadje met twee krokodillen klemmen erop zetten en kijken of hij het dan wel doet

meld hij dan wel aan dan kan je iemend zoeken die wel voor je kan solderen

Gr Ed