Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan

Gestart door Kelderspoorder zaterdag 30 april 2022, 11:42:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Dag iedereen,

Ik heb mij de set 37726 aangeschaft waarin er 2 MFX loks in zitten.
Helaas is er de lok BR212 die zich niet zelf wil aanmelden op mijn CS3.De BR 213 doet het zonder problemen.
Wat wel gebeurd, is dat het balkje met de voortgang van het inlezen verschijnt op de CS3, maar er komt geen voortgang in het lezen en na een 5-6 tal sec. verdwijnt het balkje dan weer.
Heeft iemand een idee wat er mis gaat.

Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Misschien nog even te melden,
de vorige eigenaar had de loks beiden op adres 13 staan, dit omwille van een dubbeltractie. kan dat er iets mee te maken hebben?
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 27726 meld zich niet aan
Misschien had de vorige eigenaar dat probleem ook en reed hij daarom niet op MFX? Van dat protocol weten we immers dat het niet al te betrouwbaar is waar het gaat om aanmelden.

Gr, Ben.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
@Kelderspoorder,

Staat het MM-adres van de 212 ook op adres 13? Dan kan daar een deel van je probleem zitten.
Wis de 213 eens uit de loklijst en laat dan de 212 eens zoeken. Als dat lukt, verander dan het MM-adres. Dat kan via de geavanceerde insfe.li gen )blauwe tabblad, CV1 waarde = nieuwe adres. Dit opslaan in de decoder.

Daarna beide loks wissen en als eerste de 212 laten aanmelden.

Ik ga er hierbij van uit dat beide loks mfx hebben.

John (VT601)
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Beiden loks hebben volgens de verkoper als adres nr 13.
Inmiddels de lok BR213 gewist uit de loklijst. Maar ook nu krijg ik ook enkel de voortgangsbalk zoals op deze foto.
Maar er komt geen voortgang. de balk blijft grijs, en verdwijnt na een 5-6 sec.
Let wel de foto is van voor dat ik de BR213 heb verwijderd. Maar verder blijft het hetzelfde de foto is maar om te laten zien wat ik bedoel met de voortgangsbalk.

Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
 @citaat John zegt dat je eerst een van de twee een ander MM adres moet geven, heb je dat gedaan?

Ik lees wel eens dat er aanmeld problemen zijn als de baanspanning te laag is. Ook kan het helpen als je de lok even analoog laat rijden op een trafo. En het kan ook helpen de lok eerst even aan te melden op een andere centrale en dan weer op het CS3. En als dat allemaal niet helpt is de echte oplossing natuurlijk de decoder vervangen door een Esu of Zimo DCC exemplaar.

Gr, Ben.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Ben,

Ik moet eerst de lok 212 kunnen inlezen alvorens ik een adres kan wijzigen.
Ik heb de 213 reeds gewist, maar krijg de 212 niet ingelezen om het adres überhaupt te wijzigen.
Of begrijp ik het verkeerd.

Citaat van: VT601 op zaterdag 30 april 2022, 14:07:44

Wis de 213 eens uit de loklijst en laat dan de 212 eens zoeken. Als dat lukt, verander dan het MM-adres. Dat kan via de geavanceerde insfe.li gen )blauwe tabblad, CV1 waarde = nieuwe adres. Dit opslaan in de decoder.

Daarna beide loks wissen en als eerste de 212 laten aanmelden.

Ik ga er hierbij van uit dat beide loks mfx hebben.

John (VT601)


Inmiddels wel eens geprobeerd om een verloren mfx te zoeken als de lok 212 op de rails staat, maar krijg dan volgende te zien.

Als eerst wordt er een nieuwe mfx loc herkend.



decoder wordt zogezegd uitgelezen.



En dan is er plots geen mfx loc gevonden.



Ik weet het ff niet.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 01 mei 2022, 10:15:53

Ik weet het ff niet.


Ik ook niet, ik heb al mijn kennis tentoongespreid. Het is tijd voor de echte experts om je verder helpen.  :D
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Hoi,
De set is uit 2004- 06 en bedoeld voor dubbel tractie.
In de M onderdelen /product info staat dat ze beide met decoder 611182 zijn uitgerust.
Verder word aangegeven dat de sluitlichten van de voorste lok "gedempt" (uitgaan) worden en de achterste het LV "gedempt" (uitgaat) en de sluitlichten branden.
Dat kan alleen als men de decoders speciaal voor deze set heeft geprogrammeerd.
Decoders uit die tijd waren maar beperkt programmeerbaar door de gebruiker.
Wat je nog kunt proberen ze samen op de rails te zetten en kijken of er dan iets aan te passen is.

succes digibert
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Heb zelfs een MS2 op een apart stukje rails aangesloten waarop geen loks zijn geprogrammeerd de loks apart trachten in te lezen.
de BRF 213 doet het zonder problemen. de BR 212 NIETS.
Dan weer gewist en ze tezamen op de rials gezet. Ook hier de 213 zonder problemen, en de 212 doet niets.
Wat me wel is opgevallen, dat er even tijdens het inlezen de frontlichten even aangaan.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Doet de loc het analoog? De decoder laat zich alleen programmeren als er een verbruiker(motor) is.
Heb je de loc ook al eens als enige op een kort stukje spoor laten zoeken?
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Analoog heb ik niet geprobeerd.
Maar wat ik nu wel kreeg met de MS2, na veel zoeken en proberen, en vraag niet naar hoe ik het gedaan heb, want dat weet ik zelf niet. 8o 8o
Ik kreeg nu plots een naam voor de lok MM2-13 en een icoon van weliswaar een heel andere lok. Maar dat was niet erg.
Alleen bleef de MS2 telkens maar zoeken naar de MFX.
en de trein reed voor geen meter of er brandde ook geen frontverlichting.

Dan kreeg ik een ingeving van hoe de naam van de lok tot stand zou gekomen zijn.

MM2-13 wat volgens mij betekent als:

MM van het protocol Motorola
2 van lok 2 uit de set 37726
13 als adres.

Dan heb ik de MS2 enkel op MM protocol laten zoeken en het MFX protocol links te laten liggen. en ja hoor de lok rijd.
Dus de oplossing is er.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Hallo

Ik denk dat je oplossing er net zo lang is als dat je MFX in de centrale uit laat staan. >:-D

Zet je het weer aan dan zal de lok weer proberen zich aan te melden en is hij onder motorola weer niet aanspreekbaar.
Deze lok heeft nog een ESU V3 mfx decoder waarvan bij heel veel loks het aanmeldkanaal stuk ging.
Deze lokdecoder is dus gewoon defect; kort gezegd.

Bart
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Bij MFX heb je geen adres nodig dat wordt namelijk toegewezen door het protocol.
Ik vermoed dat het MFX protocol dus uit staat in de decoder en dat je in cv 47 waarde 6 in kan vullen, om M4 en MM aan te zetten.

Anders zou hij hem wel uitlezen immers het MFX (M4) protocol luistert niet naar voor ingestelde adressen, want zo kan het geen adres toewijzen.
Kijk ook in de handleiding, of je iets kunt vinden waar het standaard adres op heeft gestaan.

Mocht je dan een adres vinden waar de lok('s) op reageren en probeer hem dan via de cv's te benaderen.
Dan proberen te resetten naar de fabrieksinstellingen en daarna opnieuw laten aanmelden, wel van tevoren alle adressen die je hebt geprobeerd met deze set te wissen.
Daarna zou ie normaal moeten kunnen aanmelden mits er niks softwarematig of inwendig aan de decoder mankeert.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
De "experts" voegen niet zo veel toe zo te lezen en gaan zelfs vingerwijzen naar Esu (alsof zij het kunnen helpen) dus maar op zoektocht gegaan en als snel vind je dit:

http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm?http://www.web-hgh.de/p03_maemfx_dec-l-so_37726.htm

Daar wordt beschreven dat de lok uit 37726 een 0 ohm weerstand mist op de dragerprint wat mogelijk tot gevolg heeft dat er geen goede massa is (dat is wat ik lees). Dus even een draadverbinding leggen zoals wordt geadviseerd en kijken of dat iets op lost. We weten Immers dat MFX aanmelding brak is als de spanning te laag is zoals ik eerder schreef.

Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan


Daar wordt beschreven dat de lok uit 37726 een 0 ohm weerstand mist op de dragerprint wat mogelijk tot gevolg heeft dat er geen goede massa is (dat is wat ik lees). Dus even een draadverbinding leggen zoals wordt geadviseerd en kijken of dat iets op lost. We weten Immers dat MFX aanmelding brak is als de spanning te laag is zoals ik eerder schreef.


[/quote]

Dat ligt dus niet aan het protocol maar aan de massavoorziening.
Slordig van Tante M om daar niet op te letten.
Een dergelijk lokje van massa voorzien zou toch niet moeilijk zijn?
Hoop dat als dit het probleem is, dat de decoder zich weer aanmeld.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 02 mei 2022, 13:06:43

Dat ligt dus niet aan het protocol maar aan de massavoorziening.


Rare bewering, de lok rijdt immers prima op Motorola...........
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 02 mei 2022, 11:10:54
De "experts" voegen niet zo veel toe zo te lezen en gaan zelfs vingerwijzen naar Esu (alsof zij het kunnen helpen)

Hallo

Ja. Esu heeft goedkope chinese componenten in deze decoders gestopt, waardoor je er donder op kon zeggen dat de mfx aanmelding stuk ging, of zelfs de decoder bij analoog omschakelen.
De gevolgen zijn nu nog steeds merkbaar door opmerkingen (vooral van jouw kant) dat mfx aanmelding niet betrouwbaar is.

Bart
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Hoi Ben,

Ik stoei ook vaak met de CS3 en heb tot nog toe geen enkele weigerende Marklin lok gehad..  :P
De andere lok's van andere merken moet je wel telkens of resetten of een protocol uitschakelen of juist aanzetten.
Of in de cv waarden blijven zoeken, en soms zoek je je een ongeluk,omdat veel van de merken die waardes niet 1 op 1 houden.
Daarom ben ik blij met het MFX protocol, daar is functiemapping een eitje.
Ook dat eeuwige gezoek naar adressen, zeker als er sprake is een verzameling van heel veel lok's en treinstellen, fijn dat ze zich dan vanzelf aanmelden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Citaat van: Bajn-AG op maandag 02 mei 2022, 13:18:05

Esu heeft goedkope chinese componenten in deze decoders gestopt, waardoor je er donder op kon zeggen dat de mfx aanmelding stuk ging, of zelfs de decoder bij analoog omschakelen.


Kijk aan, het is de schuld van de Chinees....

Kom op Bart, neem jezelf eens serieus kerel.  :D :D

Gr, Ben.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Ik moet helaas op mijn woorden terugkomen.
Want enkel met de MS2 zit er beweging in de lok.
Als ik de lok via de CS3 wil aansturen, dan loopt het opnieuw spaak.
Ik kan toch moeilijk voor die ene lok het MFX protocol uitschakelen. Want zodra het MFX protocol terug wordt geactiveerd raakt de lok terug in de problemen. 
Dus er moet een andere oplossing zijn.
Nu lees ik dat het kan te maken hebben met een slechte massa. Als dit de oplossing is wil ik het er wel op wagen om een extra verbinding te maken aan de massa.
Ik ben dan wel een leek op het gebied van solderen aan een print.
Kan er iemand mij dan aanduiden op de foto waar op de print ik de extra massa moet solderen



Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Je moet de andere kant van de print hebben, zie foto's in het gelinkte bericht
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Deze dan?

Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Die kant ja, als je de tekst daar leest wijst het zichzelf. Desnoods even translatie gebruiken als je het Duits niet machtig bent.  ;)
En hou a.u.b. even rekening met copyright als je zomaar foto's van internet plukt, opnieuw upload en hier neerzet...
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Hans ; lees reactie #12 nog eens.

Bart
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Gedaan en ik verwijder de vraag ernaar.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 02 mei 2022, 11:10:54
http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm?http://www.web-hgh.de/p03_maemfx_dec-l-so_37726.htm

Daar wordt beschreven dat de lok uit 37726 een 0 ohm weerstand mist op de dragerprint wat mogelijk tot gevolg heeft dat er geen goede massa is (dat is wat ik lees).

Hallo

Je leest waarschijnlijk wel goed, maar begrijpt het doel van de 0 ohm weerstand niet.

De bruine draad zit gewoon aan massa/frame via de schroef nabij de koolborstel.
Bij de lok op de website loopt de massadraad echter via een smoorfilter. Om deze te overbruggen kun je de draadbrug (0 ohm weerstand) op de print aanbrengen. Alternatief kun je ook op het filtertje een draadbrug leggen tussen de bruine draden. En ook tussen de rode draden. Of het filtertje ertussenuit halen en de draadjes gelijk met een krimpkousje met elkaar verbinden.
Of de draadbrug op de print aanbrengen en de bruine draad vanaf het motorschild helemaal weglaten. :D

Bart
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Citaat van: Bajn-AG op maandag 02 mei 2022, 23:57:30

Bij de lok op de website loopt de massadraad echter via een smoorfilter. Om deze te overbruggen kun je de draadbrug (0 ohm weerstand) op de print aanbrengen.


Je bedoelt dat de lok op de website anders is dan die van Kelderspoorder? Hoe weet je dat of beter gevraagd: hoe moeten wij dat weten?
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Waar lees je dat ik dat schrijf; c.q. hoe kom je op deze aanname?

Er staat gewoon dat je de filter kan overbruggen met een draadbruggetje. Opleveren doet het in mijn optiek niks.
En als er geen filtertje in zit levert een draadbrug niks op. Beide loks uit de set krijgen massa van het frame. Of dit nou via een draad op het motorschild of via de print-bevestigingsschroef met 0 ohm weerstand is maakt niks uit.

Bart

Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Ik stelde je een vraag hoor en het nut ja/nee is me niet ontgaan.  :D

Hoe dan ook: HGH (die ik hoog heb zitten gezien zijn vele bijdragen om Marklin shit uit te pluizen of te verbeteren) vond het nodig er een verhaaltje over te schrijven. Of het overbruggen helpt weet ik ook niet maar het is beter dan vingerwijzen naar Esu of de onderdelen van de Chinees.

Gr, Ben.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Ik kan er ook niks aan doen dat esu destijds er "met de pet naar gooide". Noch kan ik er iets aan doen dat jij dit niet wilt waar hebben.
Wat ik wel weet is dat deze decoders massaal stuk gaan tijdens het aanmelden vanwege verkeerde componenten. En dat is bij deze lok ook het geval.
Hij zal prima werken, zolang er geen mfx op de baan staat.
En aangezien je dit in deze decoders niet kan uitzetten zul je, als je mfx wilt rijden, of op een baan waar mfx aanwezig is er een andere decoder moeten inprikken.

P.s. HGH beschrijft een oplossing voor een mogelijk "alzheimer" effect. Heeft niks met het aanmelden te maken.

Bart
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 03 mei 2022, 09:07:43

Ik kan er ook niks aan doen dat esu destijds er "met de pet naar gooide". Noch kan ik er iets aan doen dat jij dit niet wilt waar hebben.


Op de set 37726 staat met grote letters Marklin. Zij zijn verantwoordelijk voor de buitenkant en ook de binnenkant. Als het al zo is dat Esu er de pet naar gooide is Marklin verantwoordelijk voor die shit. Je zou dus naar Marklin moeten wijzen maar da's niet popie-jopie.  :D

Verder vind ik nergens enig bewijs noch een bron voor je bewering, het is kennelijk ontsproten uit je brein.

Gr, Ben.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Hoi Ben,

In de tijd dat Esu en Märklin samenwerkten vanwege de decoders, zijn ze in mijn ogen ook verantwoordelijk voor de decoders, want die werden door Esu ontworpen dan wel geproduceerd in China.

Met een Chinese fabrikant moet je keiharde afspraken maken, dan wel flink aanwezig zijn.

Märklin is verantwoordelijk voor het eindproduct.
Dus het model,  maar dan snap ik niet waarom ze bij dezelfde locomotieven verschillende dragerprints produceren.
Nu is een goede massaverbinding noodzakelijk voor een goede dataoverdracht, en klaarblijkelijk hebben ze het model niet aan de test onderworpen.

Nu maar weer op de bevindingen van kelderspoorder wachten ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Een klein duit in het zakje: ik ben juist heel erg tevreden over de decoders die uit het "huwelijk" van Esu en Märklin zijn ontstaan.

Groet, Anne W
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
CiteerNu is een goede massaverbinding noodzakelijk voor een goede dataoverdracht,
Dat is niet helemaal juist. Voor een goede dataoverdracht is een feilloos elektrisch circuit (stroomkring) noodzakelijk. De massaverbinding is daar slechts een klein onderdeel van. Met een brakke sleper (of enig ander slecht contact) kun je dezelfde problemen krijgen bijvoorbeeld.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Dat klopt, er viel een deel tekst weg toen ik het op mijn gsm wilde tikken.

Natuurlijk heb je de sleper en de massa nodig anders wordt het nog niks.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 03 mei 2022, 09:07:43

Hij zal prima werken, zolang er geen mfx op de baan staat.
En aangezien je dit in deze decoders niet kan uitzetten zul je, als je mfx wilt rijden, of op een baan waar mfx aanwezig is er een andere decoder moeten inprikken.

Bart

Als ik het allemaal zo lees, denk ik dat de beste oplossing voor mij is, een nieuwe decoder erin plaatsen.
Want ik rijd toch met een tiental loks MFX.  En aangezien je dit niet kunt uitzetten.... gaat dit de kortste pijn worden.
Al weet ik niet als dat straks invloed gaat hebben op de andere lok, aangezien ze van fabriek-af zijn afgesteld op mekaar om in  tractie te rijden.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Wellicht gewoon een tractie aan proberen te maken met de oude en nieuwe decoder.

Als het goed is kan je voorwaarden koppelen in de decoder wat de lok voor een seinen moet voeren, immers je moet ook de rijrichting hetzelfde zetten en dus het seinbeeld aanpassen.
Deze set heeft dacht ik alleen de A code als seinen, en die zou ik alleen op de voorzijde van de lok en trein laten branden, de 2e lok voert dan ook bij het grote voorbeeld geen seinbeeld.
Mocht je dan de lok's weer los willen koppelen, dan maak je gewoon de tractie weer ongedaan.



Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Hallo

Het stomme aan deze set is dat je MFX in de loks niet kan uitzetten en met een MS geen tractie kan aanmaken. Je kunt ze met een MS alleen in tractie laten rijden als je MFX in de MS uitschakelt.
Heeft marklin toen niet goed over nagedacht.
Met een 6021 of CS heb je dit probleem niet.

Bart
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Toen kon het niet, maar nu bij de huidige lok's kan het wel uitgezet worden.
Ze worden dus wel wijzer :D
Ook hebben die decoders waar ik op doel DCC aan boord, dus er valt weer wat te kiezen ;)
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Of ze wijzer worden weet ik niet maar Kelderspoorder kan tractie rijden op basis van een DCC consist adres. Natuurlijk alleen als je nette DCC decoders monteert van een fatsoenlijk merk. Als je dat niet wilt of kunt kan het ook in je besturingsprogramma zoals Koploper of iTrain. Bij al dit komt geen centrale aan te pas.

Gr, Ben.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Ga naar scherm loc bewerken van de mfx loc die zich niet aanmeld. Daar zie je een pictogram RST (restore).
Daarmee wordt deze loc uit de CS3 gehaald en MOET hij zichzelf opnieuw aan gaan melden.
Lukt het na 1x nog steeds niet, dan nogmaals, net zolang tot hij zichzelf wel aanmeld.
Je zult zien dat het na een paar keer proberen zal werken.
Mensen zitten bij mfx locs vaak te hannesen met adressen, terwijl dat helemaal niet kan/hoeft.
Meldt zich  vanzelf aan.


Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Deze lok heeft mogelijk geen goede massa althans er ontbreekt iets op de dragerprintHeb de originele dragerprint van Kelderspoorder nog niet gezien. 
Als het aanmeldkanaal stuk is doet ie ook niks.
Zou adviseren eerst de massa te versterken door dat bruggetje,  en dan nog eens proberen aan te melden.
Als dat niet helpt, lukt het aanmelden later ook niet.
Daarna kun je toch een andere decoder overwegen.
Altijd maar naar een fabrikant wijzen vindt ik ook niks toevoegen,  degene die het probleem heeft, mag zelf beslissen welk fabrikaat hij kiest.
Een RST uitvoeren  zou ik ook als allereerste proberen. 
Je weet al dat er aan geprogrammeerd is en dat MFX mogelijk niet werkt.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Citaat van: Adjebelle op woensdag 04 mei 2022, 09:44:46

Lukt het na 1x nog steeds niet, dan nogmaals, net zolang tot hij zichzelf wel aanmeld.


Kun je een indicatie geven hoelang het ongeveer gaat duren, een klein uurtje? Of twee uurtjes? Hoe vaak moet je het herhalen vooreer zeker is dat'ie 't niet gaat doen?  :D :D

Gr, Ben.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Wat een belachelijke opmerking weer Ben! Ik heb al menig keer een mfx loc op deze manier terug in werking gekregen.
Dat jij zo'n afkeer hebt van mfx weten we nu intussen allemaal al wel. Ik heb niet anders dan hele goede ervaringen ermee.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
 @citaat

Een bekend feit: de meest fanatieke niet-rokers of niet-drinkers zijn die mensen die voor heen gerookt en gedronken hebben....

Groet, Anne W
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Citaat van: Adjebelle op woensdag 04 mei 2022, 10:59:46

Ik heb al menig keer een mfx loc op deze manier terug in werking gekregen.


Je raakt ze dus kennelijk regelmatig kwijt?  ;)
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Ik niet, maar je wil niet weten hoeveel mensen gaan zitten klooien met adressen bij mfx locs terwijl dat juist niet moet!
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Kelderspoorder heeft z'n MFX lok al uit het CS3 verwijderd zodat het aanmelden opnieuw gestart wordt, zonder succes. En het aanmelden lukt ook niet in z'n Mobile Station.
Je mag dan redelijkerwijs aannemen dat het niet helemaal goed zit of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

Wat denk jij dan Adjebelle, dat wij allemaal klootzakken zijn die er niets van kunnen en dat alleen jij in staat bent die brakke decoder weer tot leven te wekken?

Gr, Ben.
Re: Lok BR 212 uit Märklin set 37726 meld zich niet aan
Bekijk het effe lekker Ben!