Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

repeat automation commands

Gestart door BenP vrijdag 29 april 2022, 15:16:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
repeat automation commands
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
repeat automation commands
Before a turnout, train A stops and (standing) train B moves onto shared track.   Train B goes round and then stops before turnout, and train A moves onto shared track.  And so forth. 
This is one round each for trains A and B.  Is there a way to CS3 program two or more rounds for train A (and B) before the other train moves?  Say, Train A rounds three times before train B moves.  Then, train B rounds two times before train A moves.
I am a beginner at automation, so ideas welcome.
(Nederlands is ok)
Re: repeat automation commands
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: repeat automation commands
 :offtopic: Ben, ik kan helaas geen antwoord op jouw vraag geven maar het viel mij op dat je sommige postings in Engels schrijft en andere postings weer in goed Nederlands.
Re: repeat automation commands
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: repeat automation commands
Sorry.  40+ jaar in Amerika en mijn schrijven is beter in engels.  Zal m'n best doen met nederlands.
Re: repeat automation commands
 @citaat En ander gebruik je Google Translate ;)
Re: repeat automation commands
Er zijn te weinig mensen die succesvol zijn met automatisering via CS3 en ook nog eens willen helpen. Je kunt het eens bij John VT601 proberen.

Gr, Ben.
Re: repeat automation commands
Ik neem aan dat je naar de PDF's van Märklin hebt gekeken? Modelbaanbesturing Central Station 3.
Re: repeat automation commands
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: repeat automation commands
Ik heb de automisering van trein a en trein b, maar repeat (2x of 3x trein a cycle) is niet duidelijk.  Ik heb ook een shuttle track routine dat prima werkt. Misschien moet ik uiteindelijk rocrail gaan proberen, maar quick start is niet zo makkelijk.
Re: repeat automation commands
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: repeat automation commands
Dag Ben
Ik heb t ook nog eens bekeken en zie hier met de CS3 software ( gebeurtenissen) geen oplossing voor.
Zelf begin ik iTrain te gebruiken , tot grote tevredenheid
Re: repeat automation commands
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: repeat automation commands
Speciaal voor BenP heb ik wat gebeurtenissen gemaakt die trein-1 3x en trein-2 2x laten rondrijden.

Het laatste plaatje is de belangrijkste routine.

Als er belangstelling is wil ik wel een topic openen om het geheel te beschrijven.



Re: repeat automation commands
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: repeat automation commands
Wil graag horen wat je doet.
Ik heb ook een trigger (contact track) voor wissel 1 dat de juiste (vrije) baan kiest, maar dat is niet zo belangrijk voor het principe denk ik.
Re: repeat automation commands
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: repeat automation commands
Hoi Ben,

Dit is toch wat je wil?

De terugmelder 0-0-1 telt niet alleen het aantal rondjes maar is ook de plaats waar de trein moet stoppen als het sein rood is
m.b.v. een remmodule in de vorm van een gebeurtenis. Zo ook terugmelder 0-0-2.

Ik wil wel een topic openen om het te beschrijven maar dat kost wel de nodige tijd dus geduld.
Re: repeat automation commands
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: repeat automation commands
Citaat van: BenP op zaterdag 07 mei 2022, 15:07:14
Wil graag horen wat je doet.
Ik heb ook een trigger (contact track) voor wissel 1 dat de juiste (vrije) baan kiest, maar dat is niet zo belangrijk voor het principe denk ik.

Hoi Ben,

Zie mijn Topic 3x rond en 2x rond. Hoop jou daarmee geholpen te hebben.
Re: repeat automation commands
 @citaat De CS3 is niet echt bedoeld om compleet te automatiseren zoals een programma alla iTrain, WDP of Koploper. Daardoor ben je wat meer aan het instellen. Relaisbesturing is ook niet zo flexibel in dat opzicht. De CS3 gekoppeld aan een programma is meest flexibele oplossing. Of dat "goedkoop" blijft altijd de vraag.
Re: repeat automation commands
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: repeat automation commands
Citaat van: ronaldk op dinsdag 17 mei 2022, 13:42:12
@citaat De CS3 is niet echt bedoeld om compleet te automatiseren zoals een programma alla iTrain, WDP of Koploper.

Ik weet niet wat de insteek van Märklin was met het uitbrengen van de CS3(+).
Ik weet wel dat de makers van de software voor de CS3(+) enorme mogelijkheden voor de CS3(+) hebben gecreëerd.
Vooral na de update 1.3.3.
Ik heb mijzelf wel bewezen dat compleet automatiseren kan. Daarvoor moeten wel heel veel gebeurtenissen geschreven worden
maar is ook afhankelijk hoeveel treinen er zijn en hoeveel blokken er zijn.
Verder heb ik er van alles en nog wat er bij gemaakt waardoor het aantal gebeurtenissen meer dan 650 is geworden.
Dat kan de CS3(+) met gemak aan. De capaciteit is gigantisch.

Een CS3(+) gebruiken als doorgeefluik voor programma's al iTrain e.d. is als vloeken in de kerk. Doodzonde.

3x rond en 2x rond wat ik in mijn Topic heb beschreven is echt kinderspel vergeleken met wat in mijn operatione CS3 zit.
Re: repeat automation commands
hoi,

Citaat van: digipost op dinsdag 17 mei 2022, 14:17:14
Ik weet niet wat de insteek van Märklin was met het uitbrengen van de CS3(+).

Een centrale die meer is dan de beginnerscentrale de MS II. Waarmee je ook de modelbaan met de computer kan aansturen. Daarom zit er ook terugmelding en een computeraansluiting (netwerk) op.  Dat het ding door updates meer en meer kan is mooi meegenomen.

Citaat van: digipost op dinsdag 17 mei 2022, 14:17:14
Ik heb mijzelf wel bewezen dat compleet automatiseren kan. Daarvoor moeten wel heel veel gebeurtenissen geschreven worden maar is ook afhankelijk hoeveel treinen er zijn en hoeveel blokken er zijn.Verder heb ik er van alles en nog wat er bij gemaakt waardoor het aantal gebeurtenissen meer dan 650 is geworden. Dat kan de CS3(+) met gemak aan. De capaciteit is gigantisch.

Klopt. Je kan veel. Als je alles moet beschrijven maakt het lastig. Niet onmogelijk. Heel veel dingen instellen (programmeren) en logisch nadenken is niet voor iedereen weggelegd.  Een besturingsprogramma maakt dat deel makkelijker voor de gebruiker.

Citaat van: digipost op dinsdag 17 mei 2022, 14:17:14
Een CS3(+) gebruiken als doorgeefluik voor programma's al iTrain e.d. is als vloeken in de kerk. Doodzonde.

Klopt, dat is doodzonde. Voor de diehard Märklin fan die alleen Märklin op en aan de baan wil hebben is het niet anders. Dat is precies wat Märklin wil.
Re: repeat automation commands
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: repeat automation commands
Citaat van: LeenVdab op dinsdag 17 mei 2022, 10:45:51
Als ik dat allemaal lees krijg ik goesting om alles weer zoals in de goede oude tijd met relais te besturen, dat was veel gemakkelijker, goedkoper en flexibeler dan de huidige besturingen van Märklin 😉
:offtopic: Precies Leen, helemaal mee eens en zo doe ik het dan ook nog steeds >:-D. Maar ja, wie is er heden ten dage nog in staat om een fatsoenlijke relaisschakeling te ontwerpen en te bouwen? Die sterven net zo hard uit als de modeltreinmensen :-(.
Re: repeat automation commands
 @citaat Ah joh, onkruid vergaat niet! >:-D