Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

K Rails wissel en kruising 2258

Gestart door flyerman vrijdag 29 april 2022, 11:19:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K Rails wissel en kruising 2258
Kan iemand mij vertellen hoe de verbinding zit tussen de railstaven op een K rails wissel?

Ik zou graag een bezetmelder willen maken op een van mijn wissels, maar als ik een losse wissel pak en meet, zijn alle
railstaven verbonden. Ik kan alleen niet zien waar die verbinding zit.

Merci
Re: K Rails wissel
ACTS.zuid
gast

Re: K Rails wissel
 @citaat Door de biels met de plastic puko toch?
Re: K Rails wissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K Rails wissel
welke wissel want er zijn verschillende uitvoeringen
Re: K Rails wissel
Lid sinds: 2015

offline
Re: K Rails wissel
De 2265.

Zal eens kijken straks Ben.
Re: K Rails wissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K Rails wissel
Re: K Rails wissel
Lid sinds: 2015

offline
Re: K Rails wissel
Dat klopt niet Bellejt, heb een oude wissel het stuk er uit gehaald, maar er zit niets onder wat de railstaven verbindt.`

Het is zoals Ben zei, bij de plastic puko's, in totaal op drie plaatsen.
Re: K Rails wissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K Rails wissel
zelf maar ff nagekeken en enige verbinding die er zit is tussen de rails is aan het beweegbare deel.Dat zal dus moeten weggehaald worden maar lijkt me een pieterig werkje.

ook ff de moeite gedaan de zoekfunktie te gebruiken en hier staat ook info : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=15047.0
Re: K Rails wissel
Lid sinds: 2015

offline
Re: K Rails wissel
Nee hoor, aan de zijkant kan je het metalen stukje met een fijne slijpschijf, ik heb 0,2mm, door slijpen.

Zowel bij het beweegbare deel, in de bocht de 4e biels van het einde, de derde biels bij het rechte gedeelte.
Re: K Rails wissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K Rails wissel
zoals in de link is het opgelost.Moet je wel een biels kapot maken maar dat is simpel herstelbaar.
Re: K Rails wissel
Lid sinds: 2015

offline
Re: K Rails wissel
De biels hoeft niet kapot, kan het lipje wat aan de railstaven zit netjes doorslijpen.
Re: K Rails wissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K Rails wissel
langs de onderkant dan wel.Niet de lipjes aan bewegend deel hé want er zit nog een connectie achteraan de wissel in beide spoordelen.
Re: K Rails wissel
Lid sinds: 2015

offline
Re: K Rails wissel
Gewoon aan de bovenkant, tegen de railstaaf aan. Daar zie je het lipje zitten. Op alle punten daar doorslijpen, net gedaan, werkt perfect.
Re: K Rails wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K Rails wissel
leuk, joh en fijn dat het gelukt is.

Jaren geleden was er een draadje Analoge informatie (Topic starter: Tschijndel).
Daar stond (op pagina 2) dit schema in (bijna af, op 1 detail na).
Wat ontbreekt is dat op de top van de letter "A" bij dat plastic puntstuk
een omgebogen lipje zit, waarmee de blikken "A" vastzit.
En dat lipje geleidt ook massa ...

Maar waar de plastic bielsen zitten, met de rvs stripjes, is goed zichtbaar (V3, V4)
Uit eigen ervaring weet ik dat het bij de Märklin K-rails boogwissels net zo zit.
(o ja, de bron van het schema staat in dat draadje vermeld) :
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Heeft iemand een losse kruising, artikel nummer 2258, liggen? Zo ja, zou iemand eens kunnen meten of de railstaven bij die kruising ook door verbonden zijn? De mijne zitten ingebouwd en kan dat dus niet meten met alle rails er aan vast.

Ik zou dit willen weten om dat er een bezetmelder aan moet komen.

Merci
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Ook die heeft een plastic puko en daaronder zit een verbinding tussen beide spoorstaven.....
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Das snel, dank je wel Ben.
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Mag ik er het linkje aan toevoegen, waar dit is gedocumenteerd? Bij de buren (in 2008).
De buren staan geen rechtstreekse link toe naar foto's op hun forum,
dus kijk zelf even naar de foto in het bewuste draadje.
foto heet: Kruising2.jpg

De vraagstelling op dat forum is iets anders (maar de foto is voor jouw vraagstelling alleszeggend):

Topic kwestie:
De kunststof puko is te hoog: iedere hoge geïsoleerde puko heeft ongetwijfeld nut. Er is alleen geen rekening gehouden met twee dicht bij elkaar gelegen kunststof puko's.  Daardoor ontstaat sleper-contactverlies in een wisselstraat, bestaande uit 2258 en b.v. 2260 (een engels wissel).

Gebruiker V200 lost dat verlies op met plaatsing van een extra geleidende puko aan de rand van het engels wissel.
Allerlei niet-Märklin rijders vallen daar over heen.

Een pagina verder legt Blausee-Mitholz oorzaak en aanpak van sleper-contactverlies als volgt uit:

CiteerDe reden van de kunststof puko is dat Märklin door die biels de twee railstaven via een stripje verbonden heeft.
Het stripje loopt door de biels. Een metalen puko zou dus sluiting veroorzaken.

Nogmaals, in mijn ogen is de oplossing de kunststof puko wegsnijden
zodat de sleper de metalen puko's wél raakt. Simpeler kan het niet.

Dat vroeg je niet, maar je gaat er ongetwijfeld wel tegen aan lopen in je wisselstraat ....
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Sorry Jan, maar dit heeft absoluut niets met mijn vraag te maken. Je draaft door. :D
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Citaat van: flyerman op zondag 01 mei 2022, 22:31:28
absoluut niets met mijn vraag te maken.
Dat schrijf ik toch zelf ook al, het gaat alleen om die 2e foto!

Weet je zeker daar je het daarbij wil laten?

Citaat van: flyerman op zondag 01 mei 2022, 08:43:38
zou iemand eens kunnen meten of
Dat hoeft iemand helemaal niet te meten. Iedereen kan het met het blote oog zien, aan de onderkant zitten puntlas-nokjes. Door die vierkante gaatjes zijn de rvs-stripjes (in een holle biels met kunststof-puko) aan de spoorstaaf gepuntlast.

Alle standaard wissels, kruisingen en engelsman hebben af-fabriek die rvs-stripjes tussen de spoorstaven,
uitsluitend slank wissel, slanke kruising en slanke engelsman hebben die verbindingen niet.
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Hoi Martin,

Let wel goed op, dat als je in een wisselstraat her en der deze contactstripje doorknipt, in combinatie met massa detectie, het kan gebeuren dat sommige stukken rail geen massa meer hebben en locs hier dan makkelijk stil kunnen vallen.
Ik heb deze massaloze railstukken van een extra massadraad voorzien.
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Citaat van: Kappa op zondag 08 mei 2022, 14:20:24
sommige stukken rail geen massa meer hebben

Iemand documenteerde dat in 2009 ...
Hij sloopte een standaardwissel om erachter te komen wat onderling was doorverbonden, en wat niet.
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: K Rails wissel en kruising 2258
 @citaat Dat bedoel ik niet Jan.
Bij de paarse stukken, krijgen de wielflensen massa via de A.
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Citaat van: Kappa op zondag 08 mei 2022, 22:41:28
@citaat Dat bedoel ik niet Jan.
@citaat Kun je met foto of schema laten zien wat je wel bedoelt?
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Jan,

Neem als voorbeeld punt 7 in jouw schema.
Als er direct na dit punt een isolator komt en de doorverbinding V3 is onderbroken, dan zal het korte stukje rail van de wissel bij punt 7 gaan zweven.
Maar in een wisselstraat met een aantal wissels achter elkaar en isolatoren voor massa detectie kan het gebeuren dat grotere railstukken massaloos blijven.
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K Rails wissel en kruising 2258
Ik heb 6 en 7 even oranje gekleurd. Want, inderdaad als je die spoorstaaf aan het eind isoleert,
dan zit dat stukje nergens aan vast. Slordig in wisselstraten.
En het is goed dat je daarvoor waarschuwt, want het wijkt ook af van gangbare 2-rails merken.

Bijvoorbeeld Piko (met altijd een geïsoleerd puntstuk) en Peco (indien met geïsoleerd puntstuk) wissels hebben onder het puntstuk door verbindingen naar de (oranje) railstukken 6 en 7 lopen: dus van 3 naar 7 en van 4 naar 6.

Märklin wissels hebben zulke verbindingen (onder het puntstuk door) niet.