Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

het niet op en neer gaan van de marklin sein

Gestart door boogstel maandag 16 mei 2022, 17:37:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
het niet op en neer gaan van de marklin sein
Mijn man en ik hopen dat U ons kan helpen.

Wij wonen in Zuid-Afrika en hebben, toen wij gingen emigreren onze Marklin treinen enz. meegenomen. In dit land is er geen winkel of plek aar wij onderdelen enz. kunnen kopen en of laten repareren.

Een van de seintjes geeft grote problemen en we hebben van alles geprobeerd om hem te repareren, maar het lukt niet.

Het probleem is als volgt.Het is een digital system. Als het armpje omhoog staat en we geven de opdracht om naar beneden te gaan lukt dat en als je dan direct daarna opdracht geeft om omlaag te gaan, lukt dat ook. Maar als je hen dan een tijdje zo laat staan en opdracht geeft om weer omhoog te gaan, doet hij het niet. Het lijkt of hij geen kracht genoeg heeft of ergens door wordt tegen gehouden. Maar door wat? We hebben olie gebruikt, met de hand op en neer gedaan, maar hij beweegt niet.

Wat kan het zijn? Het ligt niet aan de elektriciteit, een ander seintje op hetzelfde punt koppelen, doet het wel.

Kunnen we het seintje open maken? Hebben julie misschien een schema van hoe hij er van binnen uitziet. Of hebben julie tips.

Bedankt
Re: het niet op en neer gaan van de marklin sein
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: het niet op en neer gaan van de marklin sein
Nou ja, je hebt het sein zelf al opengmaakt, meer is het niet. Je ziet twee spoelen naast elkaar liggen, daarin schuigt een metalen staaf van links naar rechts en andersom afhankelijk van welke spoel bekrachtigd wordt. Aan het uiteinde van die staaf zit een hefboom die een trekstang omhoog of omlaag beweegt. Deze trekstang beweegt dan weer de seinarm.

Er zijn dus slechts drie bewegende componenten. De metalen staafkern, de trekstang en de seinvleugel. Deze kun je ieder afzonderlijk testen op beweeglijkheid. Van de component die dan niet wil bewegen moet uitgezocht worden waarom en herstellen. Dat laatste kan ik van hier achter mijn toetsenbord helaas niet voor je doen, dat moet je zelf doen.
Re: het niet op en neer gaan van de marklin sein
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: het niet op en neer gaan van de marklin sein
Misschien dat de "omhoog"-spoel is doorgebrand of dat er sprake is van een slechte soldering.
Beschikken jullie over een multimeter? In dat geval op de weerstandsstand (Ohm) meten tussen de gele draad en één van de blauwe en vervolgens tussen de gele en de andere blauwe.
Als je bij één van de 2 metingen "oneindig" meet dan heb je te maken met bovenstaand probleem.
Check dan de solderingen en verhit ze zonodig met een soldeerbout tot het soldeer vloeibaar wordt teneinde de verbinding te herstellen. Mocht dat niet lukken dan zal de spoel doorgebrand zijn maar dat kan ik me bijna niet voorstellen want dat gebeurt echt pas na behoorlijk lang bekrachtigen van de spoel (bv door een fout in de aansturing).
Re: het niet op en neer gaan van de marklin sein
Hallo,
Probeer eerst eens met een losse transformator of het sein werkt. Dus zonder digitale centrale.
Daar voor de gele draad aan een de bus (uitgang)met het gele ringetje (als dat er nog opzit). In ieder geval een van de uitgangen. (16-20V)
Dan kijken wat er gebeurt als je (even aanraken)een blauwe draad tegen de andere bus (uitgang) houdt.
Dan herhalen met de andere blauwe draad. Waarschijnlijk gaat het naar een kant wat moeilijk. De tijd dat de digitale centrale het sein bekrachtigd is te kort. Als dat zo is, het sein voorzichtig demonteren en vooral het ijzeren staafje en de binnenkant  (kunststof)van de spoel goed schoonmaken met bijv. een beetje spiritus. Kijk daarna of het metalen staafje (anker) wel makkelijk heen en weer beweegt.
Succes digibert
Re: het niet op en neer gaan van de marklin sein
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: het niet op en neer gaan van de marklin sein
@citaat is ook een idee :thumbup:.
Wellicht ten overvloede: na reinigen het anker (metalen plaatje dat door de spoelen schuift) NIET smeren. Door olie gaat dit onderdeeltje juist plakken waardoor het zwaarder gaat schuiven.
Re: het niet op en neer gaan van de marklin sein
Märklin seinboek uit de oude doos.

Willy
Re: het niet op en neer gaan van de marklin sein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: het niet op en neer gaan van de marklin sein
Onze eigen wiki toont ook iets van de inhoud van deze seinen (gevonden via 3rail wiki+7188):
Het hergebruik van oude seinen

Daar vind je b.v. deze foto van het schuifje (en uitleg hoe je dat eruit krijgt):