Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (werkt weer perfect!)

Gestart door AlbertJan donderdag 28 april 2022, 19:29:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (werkt weer perfect!)
Beste forummers.
In een ander topic had ik al over dit probleem gelezen en ook alle daarin genoemde tips en adviezen uitgevoerd maar toch maar even in een nieuw topic.

Nadat ik de prima werkende draaischijf uit de laatste baan heb gehaald en ruim 2 jaar in opslag heb gehad, krijg ik de draaischijf niet goed werkend.
Draaischijf draait uitstekend links en rechts rond maar hij stopt niet! 8o
Brug gedemonteerd en, zoals o.a. Ben al aangaf, alle contacten nogmaals schoon gemaakt en alles gecontroleerd.
Alles ziet er prima uit alleen zie ik dat het schakelcontact op "dicht" staat i.p.v. zoals Ben al aangaf (foto) 0,5 mm open in ruststand.

Hoe krijg je dit weer werkend en kan ik het schakelcontact en de aandrijving ook in gedemonteerde toestand (alleen de brug) controleren?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Draaischijf 7286 wil na 2 jaar rust wel draaien maar niet stoppen.
Beste meedenkers.
Nog even naar de aangesloten 8-kleurige lintkabel gekeken en gelijk sloeg de twijfel toe! 8o
Moet deze kabel nu echt op zijn kop aan de connector aangesloten worden of is dit gewoon fout?
In de handleiding staat dit bij het aansluiten wel toegevoegd (let op de verdraaibeveiliging? 8o) maar wat dat precies inhoudt?

Ik heb de foto's van beide manieren bijgevoegd, misschien wil iemand op zijn (werkende! O:-D) draaischijf even kijken hoe het hoort?
Foto 1 zoals de aansluiting volgens de connectors bedoelt is.
Foto 2 zoals de afbeelding in de handleiding dit laat zien. (je moet dan de connector verwrongen (op zijn kop) er op duwen, lijkt niet logisch toch?)

Bij voorbaat hartelijk dank.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (lintkabel op zijn kop?)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (lintkabel op zijn kop?)
Hallo AlbertJan,

Ik heb net even mijn eigen draaischijf uit de doos gehaald.



Zo ziet het er bij mij uit, ik heb hem nog nooit laten draaien ( toekomst muziek ) maar ik denk dat dit dan de juiste manier is?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (lintkabel op zijn kop?)
Hoi Peter.
Hartelijk dank voor je snelle reactie en de geplaatste foto! :thumbup:
Hopelijk (lijkt mij wel logisch) is dit de juiste aansluiting en zit de lintkabel bij mij dus duidelijk verkeerd! 8o
Ga alles weer eens opnieuw in elkaar zetten en dan maar hopen op het juiste resultaat.

Wordt vervolgd.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (lintkabel op zijn kop?)
Hallo Albert Jan.

Zo is mijn DS aangesloten.

Eerste foto is goed aangesloten
tweede foto is fout aangesloten.


Stel het verbreek contact eens goed af, er moet opening zijn als er geschakeld is.


Mvg Bert
Re: Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (lintkabel op zijn kop?)
de contact puntjes bleven plakken daardoor bleef hij lopen.
De contact puntjes stonden niet mooi tegenover mekaar ze raakten elkaar maar net op het randje daarom was de speling tussen de puntjes bij het stilstaan van de motor (geen stroom toevoer) minimaal afgesteld. (was bijna geen opening tussen de puntjes)
het vaste contact puntje (dat bij de spoel zit) zit met een borgmoertje vast en als je dit moertje los maakt kun je het contact puntje naar voren of achteren verstellen (afstellen).
dit contactpuntje zit op een stukje plastic dit stukje plastic zit met een boutje vast op het frame. ik heb van het gaatje waar het schroefje doorgaat voorzichtig met een vijltje een slopgaatje gemaakt daardoor kon ik het plaatje met het contactpuntje zijdelings verschuiven.
Ik heb de puntjes mooi tegen over mekaar gezet zodat ze mekaar volledig raken als er spanning opkomt de boel opnieuw afgesteld en jawel het loopt prima zoals het hoort.
Re: Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (lintkabel op zijn kop?)
Re: Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (lintkabel op zijn kop?)
Ha die Bert.
Hartelijk dank voor je reactie met tips en adviezen! :thumbup:
Alle oude topics over dit probleem had ik er al bij gezocht en ook op het internet het nodige gevonden.
Ik ga alles nog eens opnieuw doorlopen en hopelijk levert dit weer een goed lopende draaischijf op.

Ik gebruik deze draaischijven (ik heb er 2) al meer dan 20 jaar en hier nog nooit problemen mee gehad.
Nu ineens duiken er allerlei problemen op die ik nooit gelijktijdig had verwacht dus dan denk je aan een aansluitprobleem.
Dit zou nog steeds kunnen want de aansluiting met de lintkabel van Peter is 180 gr gedraaid t.o.v. die van mij dus nog maar eens opnieuw aansluiten.
Nu eerst even wat locs testen want er komen zo modelspoorvrienden die bij mij eens willen komen kijken.

Blijft nog steeds mijn vraag?
Kun je de brug met aandrijving en contact los testen of kan dat alleen maar gemonteerd in de draaischijf? (zou een hoop werk schelen en veel uitsluiten! O:-D)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (lintkabel op zijn kop?)
Je kunt de brug los testen.
Doe ik meestal en dan weer op draaischijf.

Grt. Jo
Re: Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (lintkabel op zijn kop?)
Dag Jo.
Hartelijk dank voor je antwoord.
Ga ik zeker proberen en hoef ik niet iedere keer weer alles eerst te monteren.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (lintkabel op zijn kop?)
Citaat van: AlbertJan op donderdag 28 april 2022, 19:29:24

Alles ziet er prima uit alleen zie ik dat het schakelcontact op "dicht" staat i.p.v. zoals Ben al aangaf (foto) 0,5 mm open in ruststand.


Als dat is wat je ziet zit daar je probleem, contact afstellen dus. Ik schreef dat in rust het contact open moet zijn. Als de spoel wordt bekrachtigd beweegt het spul, sluit het contact en gaat de motor draaien.

Gr, Ben.
Re: Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (lintkabel op zijn kop?)
Ha die Ben.
Dankzij jouw adviezen die eerder al in topics op ons forum werden gegeven, ben ik al een héél eind verder gekomen dan vroeger! :thumbup:
Ik heb al een hele tijd een oude 7286 liggen die ik nooit aan de praat heb gekregen en daarom voor reserve onderdelen in een doos had liggen.
Deze er nu ook bij gepakt en daar blijkt van alles verkeerd aan te zien, aansluiting niet juist, brug verdraaid en contact voor stoppen "vastgeplakt".

Dankzij alle hulp op ons forum, ook deze wel weer aan het draaien gekregen alleen het stoppen lukt (nog) niet.
Nu eerst een druk weekend met verschillende festiviteiten (trouwdag, verjaardag, pensionering en avondje uit) maar volgende week weer vol moed verder uitproberen.
Leuk, interessant en leerzaam. (soms enigszins deprimerend! :D)

Wordt dus nog verder vervolgd met hopelijk weer betere resultaten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Draaischijf 7286 wil wel draaien maar niet stoppen. (lintkabel op zijn kop?)
Beste helpers en meedenkers.
Dankzij alle tips, foto's en adviezen, heb ik alle draaischijven (ja, ook die kapotte die bewaard is voor onderdelen) weer perfect aan het draaien.
Bij 1 zat de gekleurde lintkabel op zijn kop en dat was natuurlijk weer snel in orde, mankeerde verder niets aan.
Bij de andere zaten de contactpuntjes tegen elkaar "geplakt" en deze gedemonteerd, schoongemaakt en opnieuw geplaatst en ook gelijk weer perfect draaien en stoppen.
De laatste, die voor de losse onderdelen, was wat meer werk, o.a. aansluitingen, niet werkend contact, motor draaide niet, maar ook deze weer helemaal in orde gekregen.

Ik moet nu toch ook even kwijt dat deze draaischijven dus best héél betrouwbaar blijken te zijn, mits ze goed aangesloten zijn (! :P) zijn er hooguit wat kleine (soms lastige) mankementen die vrijwel altijd te verhelpen zijn. (wel met het nodige werk! :favorite:)
En dankzij ons forum en "onze" kenners is veel op te lossen, ook als je zelf weinig kennis hebt en nog veel moet leren.

Nogmaals, allemaal hartelijk dank voor alle tips, adviezen en foto's! :-*

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.