Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wisselaansturing ESU

Gestart door modelbouwer donderdag 28 april 2022, 17:55:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselaansturing ESU
Lid sinds: 2017

Ecos2, Marklin, Roco, Brawa, viessman,

offline
Wisselaansturing ESU
Ik heb de ecos 2 van ESU en nu wil ik mijn marklin wissels elektrisch gaan aansluiten.welk artikel van ESU heb ik daarvoor nodig?
Re: Wisselaansturing ESU
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Wisselaansturing ESU
welke wissels ? Hebben deze een eigen decoder of niet ?
Re: Wisselaansturing ESU
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wisselaansturing ESU
Het hoeft niet perse van Esu te zijn om het goed te laten werken.

Esu heeft o.a. de switchpilot 3 in het programma, kost rond de € 40 en je kunt hier 4 wissels mee bedienen.
Digikeijs heeft de DR4018 deze kost ook rond de € 40 hiermee kun je 8 wissels bedienen.
Rosoft heeft de WDD hierop kunnen ook 8 wissels bedient worden en kost op dit moment € 32,50 euro

Die laatste gebruik ik zelf in combinatie met de ECoS.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wisselaansturing ESU
Lid sinds: 2017

Ecos2, Marklin, Roco, Brawa, viessman,

offline
Re: Wisselaansturing ESU
Nee deze hebben geen eigen decoders.
Re: Wisselaansturing ESU
ACTS.zuid
gast

Re: Wisselaansturing ESU
 @citaat

Kijk hier, je hebt al DR4018's toch: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=86431.0 Vanwaar opnieuw de vraag?

Gr, Ben.
Re: Wisselaansturing ESU
Lid sinds: 2017

Ecos2, Marklin, Roco, Brawa, viessman,

offline
Re: Wisselaansturing ESU
Klopt maar ik twijfel ik over stap op ESU
Re: Wisselaansturing ESU
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Wisselaansturing ESU
als je voor esu gaat neem dan de versie 3 switchpilot.
Re: Wisselaansturing ESU
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wisselaansturing ESU
Citaat van: modelbouwer op donderdag 28 april 2022, 18:11:22
Klopt maar ik twijfel

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 28 april 2022, 18:04:53
Het hoeft niet perse van Esu te zijn om het goed te laten werken.

Waar twijfel toeslaat, zijn gegronde redenen aanwezig.
Je hebt DR 4018. je twijfelt: wat is de reden om liever iets anders te willen, zoals ESU?
Re: Wisselaansturing ESU
Lid sinds: 2017

Ecos2, Marklin, Roco, Brawa, viessman,

offline
Re: Wisselaansturing ESU
Alles een merk ik denk dat het beter werkt en dat het makkelijker te bedienen en te koppelen is met elkaar
Re: Wisselaansturing ESU
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wisselaansturing ESU
Dit is geen wet op zich, hetzelfde merk.

Er zijn genormeerde protocollen van toepassing, daar naar kijken.

Als je een centrale hebt die DCC praat (dat doet de ECOS) dan kun je geen wisseldecoders die alleen maar met MM praten toepassen.

Als een centrale en een decoder dezelfde taal spreken dan verstaan/begrijpen deze elkaar en zal er gebeuren waar je om vraagt.
Re: Wisselaansturing ESU
Dat alles van hetzelfde merk het beste op elkaar past, is helaas niet altijd waar.  Soms is het zelfs doffe ellende.
Maar los daarvan zou ik me er allemaal niet om bekreunen. Het gaat inderdaad om de toegepaste protocollen. Probeer eerst die Digikeijs 4018 op DCC aan het werk te zetten. Lukt dat naar tevredenheid, dan kun je ze houden en Esu links laten liggen.


Groet,

Peter
Re: Wisselaansturing ESU
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wisselaansturing ESU
Nee, bij schakeldecoders zie ik niet veel voordelen aan alles bij één merk houden. Hier staat een Lenz-centrale, maar verder zowat niets van Lenz. De schakeldecoders zijn afkomstig van Viessmann voor de spoelenaandrijvingen, Rosoft servodecoders, LDT seindecoders en sinds kort een paar oudere ESU Switchpilots voor het schakelen van wat verlichting. Die Switchpilots heb ik gekregen, maar ik zou ze gezien de prijs niet snel aanschaffen voor het aansturen van wat wisseltjes. Dat is dusdanig rechtoe-rechtaan dat ook goedkopere merken dat prima kunnen. De Viessmann 5212 was 15 jaar geleden ook niet goedkoop, maar toen wist ik nog niet beter.  :D

Als eerder aanbevolen, gewoon eerst die 4018 proberen. Staat standaard op de instelling 8 spoelenaandrijvingen. Ik lees nergens om welke wissels het gaat en of je voorkeur hebt voor een type aandrijving.
Re: Wisselaansturing ESU
Lid sinds: 2017

Ecos2, Marklin, Roco, Brawa, viessman,

offline
Re: Wisselaansturing ESU
Thx voor de tips iedereen