Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin 3469 voorloopwielen

Gestart door yves woensdag 27 april 2022, 21:56:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2021

offline
Marklin 3469 voorloopwielen
Ik heb net de E19 12 verkregen en bij de eerste rit merk ik dat de voorloopwielen steeds ontsporen in een nog niet eens zo krappe bocht.
Onmogelijk ze op de rails te houden zelfs bij zeer trage snelheid.
In de doos zitten 2 beugeltjes met pinnetjes, moeten die ergens op de reeds gemonteerde beugeltjes met gaatjes klikken om dat tegen te gaan?
In de handleiding zie ik dat niet zo direct.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Die beugeltjes klik je op de frontschorten, die aan de koppeling zit, daar zie je ook twee busjes aan de uiteinden zitten, waar de pennetje in passen.
Dan vul je de ruimte op tussen de beugel en chassis.
Maar dit is denk ik alleen voor in de vitrine.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Denk eerder dat je de veerdruk (dat koperen gedeelte) die op de as hoort te drukken, kunt nakijken of die druk voldoende is.

Check ook of de wielafstand klopt, en dat ie niet te smal is, dat leid namelijk ook tot ontsporing van deze as.
Kijk ook of deze draaistellen nergens tegenaan lopen (bramen e.d.) en of de draaistel imitatie niet scheef zit en dat loopstel mogelijk minder ruimte geeft.
De lok is ook aan een schoonmaakbeurt toe zo te zien, maar eerst de voorloopasjes in het gareel zien te krijgen.

De beugels die er los bijzitten stop je boven de beugel waar de koppeling inzit, om een gesloten geheel te krijgen.
Maar om er mee te rijden zal lastig worden, immers je moet dan de nemschacht van de koppeling verwijderen, en die zit dacht ik vast aan dat draaistel van de voorloopas.



Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Ik heb dezelfde lok en had ook hetzelfde probleem (ontsporing in de bochten of wissels).
De veerdruk (kopertje onderaan) bijgesteld (zeer minutieus werkje) en probleem is opgelost.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
hoe heb je die veerdruk van dat koperen onderdeeltje verhoogd?
ik heb het draaistelletje even losgemaakt van het chassis en ik zie dat het eigenlijk een koperen lamel is met een lipje dat op de as drukt.
Ik waag het nog niet die lamel los te maken van het draaistel maar ik heb het lipje even tot boven de as gefriemeld en lichtjes verder naar omhoog gebogen en dan weer onder de as gebracht. Resultaat hetzelfde met ontsporingen.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Koperen lamel heb ik niet losgemaakt. Wel wiel er uit gehaald, beetje verbuigen van het kopertje, wieltje er terug in en proberen.
Het wieltje ontspoort omdat er te weinig druk (of gewicht) op staat. Ook beide kanten eens proberen.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Dat koperen lipje moet niet omhoog gebogen worden, want dan gaat ie van de as af, hij moet juist op dat asje drukken dus naar beneden worden gebogen.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
het lipje moet idd naar beneden verbogen worden zodat er meer asdruk ontstaat.
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de lok binnengebracht bij een vakhandelaar, eens zien wat zijn uitkomst is.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
op mijn vakhandelaar zijn testbaantje met C-rails en met +/- dezelfde boogradiussen en enkele wissels gaat het goed, de lok duwt aan volle snelheid zelfs de wissel open zonder problemen met de voorloopwielen. Conclusie de lok is ok.
Op mijn testbaan terug ontsporingen, ik kan niet anders dan te besluiten dat dit te wijten is aan mijn oud type K-rails met hol profiel.
De bovenzijde daarvan is iets boller dan bij nieuwe K-rails zodat er iets minder zijdelingse weerstand tegen de wielflenzen is met als resultaat ontsporing.
Dus dit type loc met oude K-rails is geen goede combinatie.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Op jouw rails moet ie-het ook goed doen, Ik gebruik oude en nieuwe door elkaar en ik heb nooit problemen. Begin maar eens met goed schoonmaken, hij/zij is zo te zien erg vuil.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
De wielen met een wattenstaafje/wasbenzine gekuist en ook de rails.
Er kwam wel wat zwart af.
Resultaat nihil, nog steeds ontsporing, zelfs aan lage snelheid.
ik wijt het aan de sporen.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Ik wijt het aan de druk van dat koperen lipje. Te lage druk en die as heeft meer speling.
Soms net genoeg om uit het spoor te raken.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
goed maar ik kan de druk enkel verhogen door die lip naar onder te verbuigen naar de as toe en ze zit nu reeds tegen de as aan.
Maar zolang de as erop zit kan ik ze niet naar onder trekken, eigenlijk moet de as eruit om de lip naar onder te buigen en dan weer de as erop.
Probleem: hoe demonteer ik de as zonder kans op breuken? Uit de ashouder wippen met één of ander puntig voorwerp?
Het voorloopstel demonteren lijkt me al een goed begin maar hoe moet het dan verder?
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Voorloopstel losmaken van het chassis en daarna de wielas eruit drukken.
Of de messing veer te weinig druk levert, kan ik niet beoordelen.  Controleer eens de veer aan de andere kant waar de de voorloopwielen niet ontsporen (neem ik aan).

Willy
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
 @citaat

Wielstel eronder weg, wiel+as eruit, deze controleren op breedte met marklin wielstellen, veerdruk iets verhogen? (meestal de oorzaak)
Zoals hierboven.

s.v.p. niet het lipje op de as, maar het messing veerplaatje? tussen wielstel en lokchassis iets bij buigen zodat deze iets meer veerdruk geeft.
Als het goed is zit er een messing/koper plaatje tussen de wielstel en chassis als veer.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Willy,

de voorloopwielen lopen aan beide zijden uit de sporen.
Wielas eruit drukken: met iets puntig zal ik dat proberen hopelijk krijg ik het terug samen.
Makkelijker lijkt me het wielstel los te maken en het messing plaatje wat naar onder te buigen, zo moeten de wielassen er niet uit.
Resultaat moet hetzelfde zijn: meer asdruk.
Ik probeer eerst dat laatste.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
het messingplaatje is volledig verkleefd met de plastic lip eronder, dus niet mogelijk dit naar onder te buigen.
Ik probeer op het messingplaatje een dun lamelletje te lijmen zodat het wat dikker wordt met als gevolg meer asdruk.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Citaat van: yves op zaterdag 14 mei 2022, 12:52:58
Willy,

de voorloopwielen lopen aan beide zijden uit de sporen.


Ik ben een slechte lezer  :(

Wanneer de wielafstand goed staat ingesteld dan zou ik toch het probleem op het "spoor" zoeken, de wissel, de wisseltongen, misschien een foto van dat deel van de baan waar het zich afspeelt?

Willy
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
opgelost!
ik heb op het messingplaatje een hééél dun metalen lamelletje gekleefd en dan terug de wielstellen opgevezen.
Waarschijnlijk kwestie van 1/10° mm die nu meer asdruk geeft, nu aan volle snelheid door de bochten en wissels zonder probleem.
Mijn bewering dat het aan de sporen lag klopte dus niet, het was wel degelijk de asdruk die te laag was.
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin 3469 voorloopwielen
Knap dat je het zo hebt opgelost Yves!
Ben blij dat jouw lok er weer mee spoort :thumbup: B)