Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Br 38 marklin of trix

Gestart door 3rail zaterdag 05 april 2008, 09:16:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 38 marklin of trix
Mis
Re: Br 38 marklin of trix
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 38 marklin of trix
Edward,

De motor drijft, via een lengteas en wormwiel, het voorste wielstel aan.
Logisch dat ze daar dan ook de antislipbandjes op zetten.
Het tweede en derde wielstel worden alleen via de drijfstangen aangedreven.
Heb je nu geen problemen met massa?
Re: Br 38 marklin of trix
Hoi,

Klopt, ben in het bezit van de 37039 (mfx) mooie loc en supersound.
Met 1 of 2 wagonnetjes erachter blijft de loc op mijn licht stijgende trajecten al hangen, erg jammer.
Nu heb ik al iets gelezen over het plaatsen van b.v. een stukje lood om meer druk op de wielen te krijgen en daardoor meer trekkracht maar of dat nu de oplossing is voor een nieuwe loc.....

groet,
PJ 
Re: Br 38 marklin of trix
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 38 marklin of trix
Bedankt voor de tip Edward.
Dit is iig goed om te weten Edward, voor als er bij mij ook een Br 38 binnenrolt.
En dat gaat zeker gebeuren. :D
Re: Br 38 marklin of trix
Lid sinds: 2007

offline
Re: Br 38 marklin of trix
Ik heb het oude model van de br38 en daar zitten ze ook vanvoor. Maar deze heeft toch geen trekkracht problemen. Ik vermoed dat het (denk ik) lage gewicht ten opzicht van de oude versie er voor iets tussen zit?

Mvg Kristof
Re: Br 38 marklin of trix
Ik heb twee moderne br38 en er is niets mis met de trekkracht zeker niet op het vlakke.

Op hellingen plusminus 4 a5 % is het met 5 vierassers echter wel bekeken.

Maar op het vlakke is de trekkracht ruim voldoende.

Zijn de antislipbanden wel ingereden bij jou of zijn ze nog wel goed. Als ze zijn uitgedroogd werken ze ook niet meer.


Re: Br 38 marklin of trix
Heb je je helling wel voldoende afgevlakt in het begin anders krijgt je loc niet voldoende grip doordat er een knik in je rails zit. De ene loc is er gevoeliger voor dan de andere.

Bovendien is de regel hellingen niet steiler te maken dan 3% anders moet je compromissen sluiten.
Re: Br 38 marklin of trix
VincentKloeg
gast

Re: Br 38 marklin of trix
Op vlak terrein is de lok niet anders dan menig andere locomotief. In dit geval ben ik de trotse bezitter van een 37030.

Op 27 mei vorig jaar was de lok enkele keren in actie op de M-track modulebaan op het SSN museumstoomdepot met een EIlzug bestaande uit 7 rijtuigen. Was een fraai gezicht  8)...

Maar dat terzijde, de lok had er geen problemen mee.

KLIKKERDEKLIK

Het staat me wel bij dat de lok wel moeite had met het trekken van 4 2-assige rijtuigen plus 2 3-assige rijtuigen tegen een hele erge stijle helling. Maar de lok kreeg de trein wel gewoon boven... Zij het met een klein beetje doorslippen.
Re: Br 38 marklin of trix
Maar over de geweldige rijeigenschappen van de oude br 38 zullen we het maar niet hebben.

Re: Br 38 marklin of trix
Lid sinds: 2007

offline
Re: Br 38 marklin of trix
Dat ding rijd als een zonnetje bij mij, is een van de best rijdende locs die ik heb dus je vertelt me maar hoe dat ding rijd?
Re: Br 38 marklin of trix
Op de achterste wielen zit geen uitgefreesde gleuf waar de anti-slipbandjes in passen...
Re: Br 38 marklin of trix
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 38 marklin of trix
Volgens mij is die as niet (meer) leverbaar.
219744 - Treibradsatz     -     Nicht mehr in Produktion.
Re: Br 38 marklin of trix
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 38 marklin of trix
Ben, je moet zorgen dat er in de overgang van vlak naar hellend, geen knik zit.
In de knik komt namelijk de voorste drijfas met antislipband het eerst omhoog, waardoor alleen nog de achterst aandrijfas, zonder antislipband op de rail staat en die slipt sneller door.
En anders voorin de ketel wat lood stoppen, mits daar voldoende ruimte is.
Pas er wel mee op, want voorin de ketel zit de connector met twee pinnen en twee draadjes naar de motor, dat je daar geen sluiting maakt.
Re: Br 38 marklin of trix
Lid sinds: 2010

offline
Re: Br 38 marklin of trix
Hahaha,

Deze is inderdaad erg traag op de helling  :P

Ik heb zelf de 37039, nu moet ik zeggen dat ik weinig last heb met de trekkracht. Ik heb er 5 wagons achterhangen (43311, 43313 en 43315)
Re: Br 38 marklin of trix
Tja, de BR 38 was ontworpen voor vlakke trajecten, 't is dus geen berggeit.
Leuk om eens een 38er van dichtbij "in actie" te zien. Bedankt voor 't plaatsen. :thumbup:

'k Heb drie 38ers.
De oude 3098 met 6080 decoder. Die trekt zéér voldoende.
De onlangs van ESU Soundecoder voorziene 37030. Trekt goed.
En die uit set 26540. Loc en vier "Stückgut Schnell Verkehr" wagens. Märklin had dat goed gezien... Meer trekt ze niet... :( 
Re: Br 38 marklin of trix
De 37030 en de lok uit set 26540 gewogen. Geen noemenswaardig verschil in gewicht.
De 37030 op een gereinigd stuk M-rail geplaatst en met wijsvinger tegen de tender geduwd. Flinke weerstand.
Idem met de andere lok. Weinig weerstand. Kan dus met stilstaande drijfwielen makkelijk vooruit geduwd worden.
Conclusie: Het moet wel aan de anti slip bandjes liggen...
Re: Br 38 marklin of trix
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 38 marklin of trix
Märklin is niet meer zo scheutig met onderdelen.
Misschien dat met de komst van de Br 38 met kuiptender (37035) weer wat onderdelen geproduceerd worden.
Mijn Br 38 heeft trouwens behoorlijk wat trekkracht, kan misschien aan de antislipbanden liggen.
Re: Br 38 marklin of trix
Citaat van: Kappa op zaterdag 21 juli 2012, 13:13:03
Mijn Br 38 heeft trouwens behoorlijk wat trekkracht, kan misschien aan de antislipbanden liggen.
Ad,
zie mijn reactie #22. Hierboven. ;)
Re: Br 38 marklin of trix
Ben,
De 40658 is de gelijkstroomversie...
De wisselstroomvarianten zijn pas in het derde kwartaal van dit jaar leverbaar...
Zie je eigen link.
Re: Br 38 marklin of trix
Citaat van: Ben-Nagel op dinsdag 24 juli 2012, 17:10:07
Overigens voor de volledigheid: de wisselstroom Brawa is verkrijgbaar vanaf Q3 onder nummer 40661.
Schrijf ik een voor jou onbegrijpelijke taal?
Ik schreef: "De wisselstroomvarianten zijn pas in het derde kwartaal van dit jaar leverbaar..."

Ik heb de Brawa 40653 besteld. Zie ===> klik
Re: Br 38 marklin of trix
Lid sinds: 2009

offline
Re: Br 38 marklin of trix
Nu we het toch over de br 38 hebben ,ik heb hem met de opshrift op de  tender  marklin 1859- 1999.
Nr 038  382-8 deze trekt bij mij zonder problemen  heeft inderdaad 2 slipbanden op de voorste grote wielen.
Nooit geweten dat deze trekkracht problemen heeft..
Re: Br 38 marklin of trix
Aliebengalie
gast

Re: Br 38 marklin of trix
Zie je nu wel , dat marklin echt natuur getrouwe modellen maakt...... :D :D :D

Mvg: Alex (hou het wel bij de dieseltjes).
Re: Br 38 marklin of trix
 :D
Re: Br 38 marklin of trix
Citaat van: nobody op zaterdag 21 juli 2012, 00:19:59
De 37030 en de lok uit set 26540 gewogen. Geen noemenswaardig verschil in gewicht.
De 37030 op een gereinigd stuk M-rail geplaatst en met wijsvinger tegen de tender geduwd. Flinke weerstand.
Idem met de andere lok. Weinig weerstand. Kan dus met stilstaande drijfwielen makkelijk vooruit geduwd worden.
Conclusie: Het moet wel aan de anti slip bandjes liggen...
'k Heb de antislipbanden van de BR 38 uit set 26540 behandeld met aanstekerbenzine.
Ruggelings in een testbank gelegd en spanning, door middel van krokodillenklemmen op loopwiel en sleper, toegevoerd.
De draaiende wielbanden met een in de benzine gedrenkt penseel bestreken.
Daarna met een wattenstaafje de, draaiende, bandjes gereinigd.
Dit zolang herhaald tot er geen zwarte troep meer afkwam. Bandjes even laten drogen. 
De BR 38 (met de anti slipbanden op de voorste drijfwielen) trekt nu, met gemak, zés vierassige Märklin Umbau rijtuigen.
Weliswaar op een vlakke baan, maar met veel bochten en wissels.
Voorheen trok ze, moeizaam, de vier twee-assige goederenwagens uit de set... ;) 
Misschien dat de bandjes nu minder lang meegaan. Dat merk ik dan wel.  :D
Re: Br 38 marklin of trix
Citaat van: nobody op dinsdag 14 augustus 2012, 16:17:59

antislipbanden van de BR 38 behandeld met aanstekerbenzine.
De draaiende wielbanden met een in de benzine gedrenkt penseel bestreken.
Daarna met een wattenstaafje de, draaiende, bandjes gereinigd.
Dit zolang herhaald tot er geen zwarte troep meer afkwam.

Hallo,

Op zichzelf begrijp ik deze schoonmaak procedure wel, maar is het de meest ideale om de trekkracht van een loc vanwege slecht functionerende anti-slipbandjes te verbeteren?

Alle anti-slipbandjes worden in de loop der tijd minder productief: ze worden vuil, vet en daardoor glad en drogen langzaam uit. Als de elasticiteit het dan ook nog begeeft kunnen ze ze ook wel eens gaan "lubberen". Die verschijnselen zijn doodnormaal. Was het niet veel dienstiger geweest de bandjes te vervangen? Een zakje met tien van die nieuwe bandjes (bij voorkeur van Märklin of HAG) kost nou ook  weer niet de hele wereld. Ik weet uiteraard dat om de anti-slipbandjes van een stoomloc te vervangen de drijfstangen (die door kantige moertjes zijn geborgd) tijdelijk zullen moeten worden verwijderd. Dat is met het gereedschap dat de moertjes kan los- en ook weer vast draaien "een fluitje van een cent" . Ik bedoel met dat "gereedschap" een soort "schroevendraaier" die het moertje heel precies volledig omvat. Je vindt dat gereedschap meestal in dozen met een hele trits van die zilverkleurige schroevendraaiertjes en ander soortgelijk spul in allerlei maten.

Gegroet,

Rob     
Re: Br 38 marklin of trix
@ Rob,
Het gaat hierbij om een fabrieksnieuwe lokomotief.
Kennelijk zijn de bandjes glad door een of ander impregmeermiddel. Dat middel is verwijderd door bovengenoemde
handelwijze.
Alléén deze lok had problemen met de trekkracht door gladde antislipbandjes, de andere (ongeveer) 60 stuks hebben geen moeilijkheden.
Bedankt voor je goedbedoelde tips. Doch die zijn me al geruime tijd bekend. ;)
Toen ik, 60 jaar geleden, met Märklin begon waren antislipbandjes onbekend.

Zie ook het, eerder in dit topic door mij geplaatste, bericht ===> kilk

Edit nodody: Link toegevoegd.
Re: Br 38 marklin of trix
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Br 38 marklin of trix
Onbekend ?
Toen hadden deze lok's toch ook al asb's ?
Re: Br 38 marklin of trix
M'n eerste lokje (RSM 800) had géén antislipbandjes.
Re: Br 38 marklin of trix
Citaat van: nobody op woensdag 15 augustus 2012, 17:15:05

Bedankt voor je goedbedoelde tips. Doch die zijn me al geruime tijd bekend. ;)

Dag Wim,

Mijn "uitleg"over anti-slip bandjes was niet zozeer tot jou gericht maar meer algemeen tot de méélezers.

Gegroet,

Rob

P.S. Ik heb uiteraard wel zitten peinzen over de vraag als je de antislipbandjes "al draaiend" reinigt in hoeverre je dan het tegengestelde bereikt dan wat de bedoeling is! Je maakt de bandjes daardoor namelijk - al slijpend - gladder i.p.v. ruwer. >:-D
Re: Br 38 marklin of trix
Citaat van: rovanko op woensdag 15 augustus 2012, 18:08:22
P.S. Ik heb uiteraard wel zitten peinzen over de vraag als je de antislipbandjes "al draaiend" reinigt in hoeverre je dan het tegengestelde bereikt dan wat de bedoeling is! Je maakt de bandjes daardoor namelijk - al slijpend - gladder i.p.v. ruwer.
Ik had het over reinigen met aanstekerbenzine, niet over slijpen.
De benzine maakt het materiaal, buiten schoon, "ruller". Zodat er meer grip op de (schone) rails ontstaat.
Nogmaals: Ik vermoed dat de bandjes, op de door mij bedoelde lok, van een impregneermiddel waren voorzien.