Als je rond bladert bij
Hack Bruggen, kom je er in ieder geval achter wat het probleem is, en waarom het zo duur uit komt.
Een brug in een boog bestaat bij hen
uit rechte en gebogen elementen. Natuurlijk, net als bij andere merken, zijn die gebogen delen R1 of R2. maar je kunt zien dat je uit die elementen met gemak ook R3, R4 en/of R5 kunt samenstellen (al hangt daar wel een prijskaartje aan).
Problematischer is de ondersteuning van die brug elementen.
Er komt rekenwerk aan te pas om te bedenken waar je de brug moet ondersteunen om torsie en rotatie tegen te gaan.
Want zo'n brug moet wel kaarsrecht blijven liggen als er een trein over rijdt, terwijl de brug dus ongelijkmatig belast wordt.
Viaducten en klimspiraal elementen zijn makkelijker vorm te geven in R5 omdat de rails en het tracee beide vast liggen. het kan niet gaan wippen. Dat kunnen brugdelen wel. Je moet dus een manier verzinnen om opwaartse, zijwaartse en neerwaartse bewegingen te fixeren. Bij de helix doe je dat b.v. met draadstangen, moeren en carrosserie ringen ....