Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

JPG naar PNG

Gestart door GTIBert maandag 15 augustus 2022, 20:29:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
JPG naar PNG
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
JPG naar PNG
Ik zou graag diverse JPG files van mijn treinen in de CS-2 willen zetten.
Als ik de files met paint naar het formaat 128 x 28 met de extensie PNG zet, passen ze niet in de CS-2.
Of beter gezegt, ze staan wel in de directorie op het net, maar als ik ze dan kies uit het menu, dan worden ze niet zichtbaar.  (CS2 Icons für Lokomotiven (/tmp/cs2/icons/))
wat gaat er nu mis?
Heeft er iemand ook al eens zo iets gehad bij zelf gemaakte PNG files.??


Ik hoor het graag.

Mvg Bert
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2010

offline
Re: JPG naar PNG
Zie ook even dit draadje afbeeldingen toevoegen op cs2.
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2016

offline
Re: JPG naar PNG
Het formaat 128x28 zou goed moeten zijn, maar wat is de omvang ervan? Volgens Märklin is de maximale bestandsgrootte 8kb.
Die kan kennelijk ook overschreden worden ondanks het formaat. Misschien moet je het aantal pixels per inch beperken om het bestand te verkleinen.

Groet,

Peter
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: JPG naar PNG
Hallo Peter.

Bedankt voor je reactie.
Hoe doe je dat met die pixels??





Mvg Bert
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2016

offline
Re: JPG naar PNG
Hallo Bert,

Is je file grootte inderdaad meer dan 8kb? Anders hoeven we niet te puzzelen.
Maar ik denk dat je met een resize programmaatje altijd wat kunt proberen te doen. Meestal tonen dergelijke programma's ook de filegrootte na het resizen en weet je of je goed zit. Er zijn er ook (img2go) waar je formaat en dpi kunt instellen.


Groet,

Peter
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: JPG naar PNG
Hallo Peter

Ik heb nu img2go gehaald.
Maar waar moet ik nu dpi op instellen??
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2016

offline
Re: JPG naar PNG
Op minder dan je nu hebt... Maar dat is vermoedelijk niet te zien. Mogelijk is het nu 300.
Probeer eens waarde 72 in te vullen. Resize en dan kijken of je bestandsgrootte onder de 8kb komt.
En dan uiteraard nog even zien of je wat hoger kunt gaan met de dpi als je plaatje met 72 heel lelijk is.

Ik hoop dat dit lukt, want het valt onder het betere kunst en vliegwerk, methode Claude Maran ...

Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: JPG naar PNG
Ik zoek naar een passende Mat 54 Hondekop die ik in de CS-2 kan plaatsen, als png file
Wie heeft er een voor mij???




Mvg Bert
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2016

offline
Re: JPG naar PNG
Begrijp ik dat het niet lukt, Bert, om de beschikbare png-tjes aan te passen?

Groet,

Peter
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2010

offline
Re: JPG naar PNG
Je kan het bestand ook openen in paint. Dan opslaan als png. Eventueel kan je via eigenschappen het formaat aanpassen naar het gewenst aantal pixels.
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: JPG naar PNG
Het lukt om het omgebouwd jpg bestand naar png in de iconen directorie van het CS-2 te zetten.
Maar als ik dan de trein met toevoegen selecteer en er dan het goede plaatje bij wil zetten, komt deze niet in beeld .
In het menu staat deze dan wel.
Ik vind het maar een vreemde situatie wat er gebeurt.
de instelling is dan gewoon 128 x 25 pixels.



Mvg Bert
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2016

offline
Re: JPG naar PNG
Het is mij niet helder in welk menu jij de plaatjes wel ziet maar toch niet kunt koppelen aan een locomotief.
Hoe zet jij de plaatjes in je cs2?


Groet,

Peter
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: JPG naar PNG
Ik koppel de CS-2 met het net via IP-nummer
Daar zet ik ook de Iconen in, en als ik dan in het menu van toevoegen kijk, staat de trein in de lijst.
Maar komt niet in dat venstertje in het midden van het scherm het toevoegen niet in beeld.

Is een vreemde situatie......



Mvg Bert
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2010

offline
Re: JPG naar PNG
 @citaat Vreemde situatie? Je hebt het niet eerder gedaan? In de draadjes waar ik naar link staat dat je het via een usb-stick mag doen. En dan op "importeren" en "update" mag doen. Lees even wat in die draadjes staat.
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: JPG naar PNG
Zou het kunnen zijn dat de achtergrond er nog in staat.
En dat deze er uit moet op een of andere manier.



Mvg Bert
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2011

offline
Re: JPG naar PNG
Bert,

Het importeren doe ik altijd via het pc scherm.
IP adres van de cs opzoeken en invoeren in je browser.
Je hebt dan ook een tabblad "icons" daar kun je je plaatjes zoeken op de pc en verzenden naar de cs.
Ben nu net aan het werk maar zal morgen proberen om wat plaatjes voor je te maken.
Re: JPG naar PNG
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: JPG naar PNG
Hoe krijg ik de achtergrond uit mijn plaatje zodat ik het kan gebruiken binnen mijn CS-2
Met welk programma doen jullie dat?
Mij lukt het niet om de achtergrond te verwijderen.



Mvg Bert