Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Losse wiel op as

Gestart door Colnago zaterdag 23 april 2022, 09:23:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Losse wiel op as
Lid sinds: 2020

offline
Losse wiel op as
Beste mededenkers ik ben in bezit van Marklin stoomlok waarvan de wiel los zit op de as, nu is de vraag hoe kan ik deze weer goed vast krijgen?
Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2007

offline
Re: Losse wiel op as
Ik heb wel eens Loctite 243 gebruikt om wielen vast te zetten.

Willy
Re: Losse wiel op as
nobody
gast

Re: Losse wiel op as
 @citaat Me too.
Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Losse wiel op as
let wel op de kwatierin?


gr ed
Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2006

offline
Re: Losse wiel op as
Ik heb wel eens een zijknip/nijptang er op gezet, niet te hard knijpen, daarna klemt het wiel weer als voorheen.

Mvg Gert
Re: Losse wiel op as
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Losse wiel op as
Ik weet niet om welke stoomloc het gaat, maar let er wel op dat je bij het aanbrengen van de Loctite niet op de asbussen morst, want dan gaat de boel vast zitten en rijdt je loc niet meer.
Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2020

offline
Re: Losse wiel op as
Let op de plaatjes op het loctide busje!!!!!! ;)
Dit laat zien waarvoor het is bedoeld.

Je moet eigenlijk loctide hebben voor pers/pas fitting, in volksmond lager borgmiddel.
Die met de differentieel tandwiel met as pen erop, bijvoorbeeld 648 of dergelijk. (sterkte: normaal/sterk/zeer sterk)
Normale sterkte is meer dan genoeg.

Je hebt namelijk verschil in schroefdraadborgmiddel en pers/pasfitting borgmiddel.
De laatste gebruik je om bijvoorbeeld tandwielen of lagers te fixeren op een as of spiebanen, dus ook geschikt voor je modeltrein wielen op een as te fixeren.

Verder, net als wat men zegt, SPAARZAAM GEBRUIKEN, want je fixeert ook zo de as in de bronzen aslager als je niet zuinig bent met toevoegen.
Het is een korte periode verstelbaar waarin je kan kwartieren.

Loctide heeft een groot uitgebreid assortiment van schroefdraad borgmiddel, pers/pas fitting, tot en met het dichten van stoom en/of water leidingen, dus let even op waarvoor het bedoeld is.

243 is dus schroefdraad borgmiddel normale sterkte!! Eigenlijk niet bedoeld voor pers/pas fitting. (zie plaatje op busje)
Re: Losse wiel op as
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Losse wiel op as
Ik gebruik Loctite 603. ==> Klik.
Die kwam volgens mij het best in de buurt van wat je nodig hebt.
Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2007

offline
Re: Losse wiel op as
Loctite 603 is lijm.

Loctite 243 is een schroefdraadborgmiddel.


Willy
Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2020

offline
Re: Losse wiel op as
Maar wel voor de juiste doeleind gekozen ;) ;) ;)
603 kun je prima gebruiken.

Alleen hoe hoger de eindsterkte hoe lastiger het los komt, wat soms een nadeel kan zijn bij het loshalen als er niet goed is gekwartierd.

Een as bevat geen schroefdraad, dus ook al wil het, betekend nog niet dat het de juiste middel is. ;)
Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2015

offline
Re: Losse wiel op as
Voor stalen onderdelen met een speling van minder dan 0.1mm gebruik ik meestal Loctite 675.
1 component, hard niet erg snel uit en is na uitharding heel sterk.

Mvg Luc

Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2010

offline
Re: Losse wiel op as
een paar mm op het eind van het asje vertinnen/verzilveren, (gebruik wat 'loopwater') heet afvegen met een licht natte doek zodat er wat tin/zilver achterblijft; voordeel van deze methode is dat het wiel aan de massa blijft, met lijm wordt het wiel geisoleerd, mvg, Alain
Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2015

offline
Re: Losse wiel op as
Citaat van: Colnago op zaterdag 23 april 2022, 09:23:13
Beste mededenkers ik ben in bezit van Marklin stoomlok waarvan de wiel los zit op de as, nu is de vraag hoe kan ik deze weer goed vast krijgen?

LS
Ondanks alle adviezen nog geen geen reactie van Colnago .Dat kan natuurlijk door van alles komen wat mij verder niet aangaat.

Ik sluit mij graag aan in het rijtje :)
Mijn advies :Kijk wat de oorzaak is van het losse wiel.Asgat wiel wat uitgelubberd?
Verder is de methode zijsnijtang  een optie.Je creëert nm een braampje waar het wiel op blijft hangen.
Verder kun je ook gewoon een nieuwe as monteren tenzij het asgat wiel niet meer goed is
Groet,Koos
Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2020

offline
Re: Losse wiel op as
Beste mensen ik heb loctite voor bouten en schroeven in huis deze heb ik dan maar gebruikt en op dit moment ben ik aan test draaien lukt dat niet dan probeer ik wat anders. Bedankt voor de medewerking.
Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2020

offline
Re: Losse wiel op as
Loctite 243 is dat speciaal voor het vast van assen en lagers? 
Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2020

offline
Re: Losse wiel op as
nee, schroefdraad borg middel.

om om moeren op schroefdraad te fixeren tegen lostrillen.
i.p.v. nylocs.

Of vliegwiel van auto op krukas te monteren e.d.,  waar de schroefjes niet van los mogen trillen.

Maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt om een model lokwiel vast te zetten, ook al is het er niet voor bedoeld.
Loctite maakt borg-seal-fixeer-stoom/leiding sealant enz enz middelen voor verschillende toepassing voor auto en industrie e.d.
Re: Losse wiel op as
ACTS.zuid
gast

Re: Losse wiel op as
Ik zou een los wiel gewoon vast lijmen in plaats van een vraag te stellen op dit forum. Dan had je zaterdagavond al weer kunnen rijden......
Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2020

offline
Re: Losse wiel op as
Ik heb op het flesje Loctite gekeken het is de 243 normaal-medium sterk. De stoomlok is Märklin 3397 en deze laat ik voorlopig alleen met de koppelstangen rijden want ik heb de aandrijfstangen kapot gehad en deze zijn moeilijk te krijgen. Ik bedank jullie voor het meedenken en voorlopig ga ik met de gekregen gegevens verder. Vriendelijke dank, Piet
Re: Losse wiel op as
Lid sinds: 2015

offline
Re: Losse wiel op as
Dag Piet .
Dat is mooi.Mocht je de drijfstangen nodig hebben, meld dat dan even in een PB .
Heb er wel wat van liggen .Uit mijn hoofd weet ik niet of voor de BR 03 3397 ze er ook zijn..
Groet ,Koos
PS Vragen staan vrij en kennis moet je delen .