Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...

Gestart door ajmdonker zaterdag 05 april 2008, 00:38:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Ik heb een hele tijd met deze 'vraag' gelopen en durfde hem eigenlijk niet te stellen omdat ik hem eigenlijk te dom vindt, maar ik doe het toch maar:

Ik heb de spoorwegovergang 78070; hierin staat dat, wanneer je deze aansluit op een systeem met het Mobile Station, dat je de LINKER-uitgang op de massa van de rails aansluit, en de rechter op de verlichting / magneetspoelen van de overweg.

Wanneer je echter een Central Station gebruikt, staat in de tekening dat de massa de RECHTER-uitgang heeft.

stel nu, ik maak een contactrails volgens onderstaande tekening:



en ik zou van de tranformator 52 VA (de linker) de aansluiting NET andersom doen, kan dit dan kwaad?

Bij gelijkstroom kan ik me voorstellen dat je een massa- en een spanningsuitgang hebt, maar bij wisselstroom is dit toch niet het geval lijkt me, en zou het theoretisch gezien niks uitmaken want bij wisselstroom worden massa en spanning met een frequentie van 50Hz (dus 50 keer per seconde) verwisselt, of ben ik mijn natuurkundelessen weer vergeten...?

Ik had het idee dat het te maken had met de 'frequentie' dus, als bijvoorbeeld op de baan de spanning verwisselt tussen puco's en railstaven, dit op de 'externe' trafo net andersom is, zodat het met elkaar niet conflicteert, of maakt het geen bal uit hoe je de externe voeding aansluit omdat dit intern afgestemd wordt op de spanning en massa van de baan?

Nogmaals, sorry als dit een gruwelijk domme vraag is,maar ik probeer de laatste tijd teveel tegelijk te begrijpen en stuit dan ineens op 'vraagstukken' die ik waarschijnlijk zelf had kunnen bedenken, maar het valt niet altijd even snel....

Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Niet te geloven... Wat een domme vraag....  ;-)
Btw... Ik weet het antwoord niet..

Sorry
Gr
Arjan
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Citaat van: Arjan op zaterdag 05 april 2008, 00:43:22
Niet te geloven... Wat een domme vraag....  ;-)
Btw... Ik weet het antwoord niet..

Sorry
Gr
Arjan

Haha nou dan was ie blijkbaar zo dom dus nog niet hé  :lol:
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
De linker MAG je niet andersom doen!!
Anders komt de gele (16V spanning) aan de massa van de rails en heb je een knoepert van een kortsluiting!!!

Koen
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Het was geen domme vraag trouwens.
Ik ken die handleiding niet dus ik weet niet hoe dat daar staat, hou in ieder geval in gedachte dat de rails de massa is en dat je daar de bruine draad van een aparte trafo op aan kan sluiten...

Dus de manier zoals in het plaatje staat is de enige goede...

Koen
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Nee dat begrijp ik; alleen bij de nieuwe voedingen (bijvoorbeeld de 60032 en 60052) is er geen duidelijke spanning/massa aansluiting. je kan de draadjes op het zwarte blokje aansluiten zoals je wilt.

onderstaand is een afbeelding uit de handleiding zoals die online staat:



als je hem 'los' zou aansluiten is de massa rechts, maar met een rijregelaar is de massa links...
In mijn eigen handleiding staat als je hem aansluit met een MS dan is de massa rechts, en als je een CS hebt, is de massa links, vandaar dat ik een beetje op het 'verkeerde spoor' wordt gezet blijkbaar..
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Als de transformator voor de voeding van de overweg verder niet gebruikt wordt voor voeding van de baan, MS, andere componenten, dan maakt het niets uit hoe je die aansluitingen maakt.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
dat snap ik :) maar de massa moet ook op de massa aangesloten worden van de 'bestaande' baan vanwege de massadetectie die ervoor zorgt dat de slagbomen omlaag gaan.
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Hmm, die plaatjes zien er inderdaad raar uit.
Ik heb zelf geen ervaring met de nieuwe trafo's, en ik vind het vreemd dat er blijkbaar op de trafo geen onderscheid is tussen geel en bruin???

Als iemand dat uit kan leggen dan graag!

Ik heb alleen de zwarte 18VA trafo bij een MS, verder allemaal oudere met rode, gele en bruine aansluitingen. Maar bij die zwarte zit gewoon de plug voor de aansluitbox.

Koen
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Het zou vreemd zijn als er geen + - aanduiding is op de trafo.
Zoals al aangegeven is dit vragen om problemen als er meer dan 1 trafo is.
Om zeker te zijn zou je dus het beste de uitgangen controleren met een lampje.
geen brandend lampje zelfde potentiaal + + of - -
wel brandend lampje verschillend potentiaal  + -

Beter advies kan ik je niet geven , heb geen van de nieuwe trafo's

ps : de pool van de spanning veranderd bij wisselstroom, niet de spanningvoerende draad.
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Het is een doodnormale wisselspanningstrafo.
De kleuren worden gebruikt ter verduidelijking van het aansluitschema.
Alleen moet je voor het voeden van je centrale en, in dit geval de overweg aparte trafo's gebruiken. Dus gebruik de trafo voor het tegelijkertijd voeden van de centrale en de overweg.
Je kunt ook voor het voeden van overwegen e.d. een normale trafo van 16V AC gebruiken.

Mvg,
Peter
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Beste lijstgenoten  DOMME vragen bestaan niet, je raakt in dit leven nooit uitgeleerd  :P

Dick Bolt
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
peter,  kun je dit nog een keer uitleggen:

"Alleen moet je voor het voeden van je centrale en, in dit geval de overweg aparte trafo's gebruiken.
Dus gebruik de trafo voor het tegelijkertijd voeden van de centrale en de overweg."
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
@Peter/Freak: maar je moet toch wel de massa's aan elkaar knopen? anders gaat het toch fout, dus je moet toch weten welke van de twee aansluitingen de massa is??

Koen
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Voor je trafo maakt het niet uit welke van de twee draden je als massa gebruikt (wisselstroom, massa wisselt 50 x per seconde). Sluit je je CS niet aan via een aansluitbox moet je de 0 uitgang gebruiken als massa.
ook moet je op je rails alle massa draden op de 0 aansluiting zetten.
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
bij de oudere tranformatoren heb je inderdaad een duidelijke kleuraanduiding; bij de nieuwe is dat niet het geval.

Uiteraard, de overweg heeft een aparte voeding (die wordt tenslotte ook meegeleverd) maar om de transformatoren zelf staat niet wat spanning en massa is, maar net zoals Redskin al aangeeft wisselt het, en precies dat wat Koen zegt vraag ik mij ook af; ik durf het niet eens te proberen om op de trafo van de overweg de draden om te wisselen om te zien wat er gebeurt, maar als ik het goed begrijp zou het niks uitmaken inderdaad.

ter verduidelijking: de 'moderne' trafos zien er qua aansluiting zo uit. Je krijgt een apart stekkertje en een losse adapterkabel voor op het CS / aansluitspoor.

Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Neem een gewone trafo, waar zit de massa ?. Bij een trafo wordt een van de aansluitpunten als referentiepunt (massa) genomen. Potentiaal verschillen (spanningen) worden t.o.v. dit punt gegeven.

Niet al te technisch op ingaand:
De centrale wordt gevoed uit een trafo en is een stuk elektronica die uiteindelijk een eigen massa heeft. Zou je nu de centrale en in dit geval hier ook de overweg voeden uit 1 trafo wordt er in de centrale een stuk elektronica kortgesloten met alle gevolgen van dien.
Vandaar: gebruik 2 aparte trafo's.

Mvg,
Peter
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Waar sluit je dan de massa van de overwegtrafo aan?
De overweg sluit mbh massacontact van de wielen,dat haal ik uit de hier gegeven info.

(tjeez ,wat was dat een domme start vraag :-) )

De buitenkant van de stekker behoort de massa te zijn.
Dus als M het goed gemaakt heeft kan de kabel ook maar op 1 manier in de trafo worden geprikt.

Vraag een electricien op welke draad staat spanning en zal altijd zeggen bruin(220V)
Hij zal niet zeggen bruin (220V)en blauw (0)
wisselspanning wisselt niet tussen de pukos en de rails
de noord/zuid-pool van de spanning wisselt maar blijft op de puko`s
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
De massa van de overweg zit aan het stukje geisoleerde spoorstaaf van de overweg. Zodra er een trein op dit stukje rail komt wordt dit via de wielen kortgesloten en de overweg gaat dicht.

Mvg,
Peter
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Hallo Anthony.
Ik ben blij dat jij het uiteindelijk aangedurfd hebt om deze "domme vraag" op het forum te stellen! :shock: :lol:
Uit de antwoorden die je al gekregen hebt blijkt dit dus helemaal geen "domme vraag" maar een probleem waar alle (digitale) rijders mee te maken kunnen krijgen.

Zelf hanteer ik voor dit soort problemen een simpele leidraad, bij twijfel gewoon niet doen en dit probleem gewoon op ons forum aan te kaarten. (natuurlijk wel nadat je eerst gezocht hebt of dit niet al eerder behandeld is)
En wij leren hier dan ook weer van! 8)

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.


Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Citaat van: obicham op zaterdag 05 april 2008, 11:26:47


De buitenkant van de stekker behoort de massa te zijn.
Dus als M het goed gemaakt heeft kan de kabel ook maar op 1 manier in de trafo worden geprikt.

Nee hoor, want de kabel wordt met een appart meegeleverd stekkertje (waar de kabel in wordt vastgeschroeft) op de trafo aangesloten. Maakt niet uit hoe de kabel in de stekker wordt gemonteerd.
Je moet er alleen op letten dat er GEEN andere trafo op de rijstroom wordt aangeloten, massa maakt niet uit.
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Citeer

Nee hoor, want de kabel wordt met een appart meegeleverd stekkertje (waar de kabel in wordt vastgeschroeft) op de trafo aangesloten. Maakt niet uit hoe de kabel in de stekker wordt gemonteerd.
Je moet er alleen op letten dat er GEEN andere trafo op de rijstroom wordt aangeloten, massa maakt niet uit.

massa kan bij elkaar.
Maar je moet wel weten wat de massa is.
CS massa en overwegtrafo 16V aan de railstaaf lijkt mij geen goed plan.
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
We nemen dit (rechter) aansluitschema er nog eens bij.

De overweg wordt gevoed uit de rechter trafo.
De bruine draad is aan de linker klem en gele draad aan de rechter klem aangesloten.
Oei, obicham heeft per ongeluk beide draden omgwisseld, n.l. de bruine draad een de rechter klem aangesloten en gele draad een de linker klem. Wat denk je wat het verschil in werking is. Antwoord is een woord begint met een N en eindigt met een S.

Mvg,
Peter
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Peter, waar zit mijn denkfout dan?
Op het moment dat jij de gele draad aan de railstaaf legt , zet je toch 16v op de staaf.
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
De uitgangsspanning van een trafo is altijd relatief gezien.
Je hebt dus geen + of een -, maar een wisselspanning die zich tussen beide klemmen bevindt.
Pas als je één van de klemmen als "massa" beschouwd, dan zal op de andere klem een wisselspanning staan tov de andere klem.
Dus als je de gele klem als massa beschouwt, zal op de bruine klem een wisselspanning staan, maar 180 graden in fase gedraaid tov de situatie waarin de bruine klem als massa wordt beschouwd.

Massa is hier betrekkelijk, maar is nodig voor de polarisatie.

Daarom hebben die nieuwe trafos geen kleurtjes, want het maakt niet uit hoe je ze aansluit.

Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Wow ik had niet verwacht dat er zoveel reacties kwamen; ik heb blijkbaar iets losgemaakt, he AlbertJan :).

Obicham begrijpt inderdaad precies wat ik bedoel; dat 'dilemma' had ik namelijk ook. Ik heb het echter net geprobeerd en het is inderdaad wat Kappa zegt; het maakt niets uit. Blijkbaar 'controleert' inderdaad de externe trafo de polariteit van de baan en past daarop aan wat voor hem de massa is (of iets in die geest).

Kappa en iedereen, bedankt voor de reacties; ik hoop dat het voor meer forummers nuttig is geweest en dat we wat meer inzicht hebben gekregen in de basis van het hele systeem: de wisselspanning!

En AlbertJan, je hebt helemaal gelijk; Als ik ergens niet zeker van ben, vraag ik het maar gewoon want zo te zien kunnen we er allemaal iets van opsteken.
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Citaat van: ajmdonker op zaterdag 05 april 2008, 14:44:04
Obicham begrijpt inderdaad precies wat ik bedoel; dat 'dilemma' had ik namelijk ook. Ik heb het echter net geprobeerd en het is inderdaad wat Kappa zegt; het maakt niets uit
Het maakt ook niets uit zie mijn vorig antwoord. Al vervang je de beide draden (geel en bruin) door b.v. blauwe draden.

Citaat van: Kappa op zaterdag 05 april 2008, 13:47:19
Dus als je de gele klem als massa beschouwt, zal op de bruine klem een wisselspanning staan, maar 180 graden in fase gedraaid tov de situatie waarin de bruine klem als massa wordt beschouwd.
En als je de netstekker omdraait heb je weer de oude situatie.

Bij een trafo met meerdere aftakkingen spreek je van in fase(draaiing), maar aangezien deze trafo niet over meerdere aftakkingen beschikt is dit helemaal niet aan de orde.


Mvg,
Peter
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
He Anthony en alle anderen,

Zeer goede vraag blijkt wel en zeer interesant.
Ik vindt dit zeer leerzaam ik had hier nog nooit over nagedacht.
Bedankt voor het stellen van die "domme vraag " :wink:

Mvg Jac.

Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Toch snap ik het nog niet.

Wat is namelijk het geval: als je "vroeger" in de analoge wereld twee Märklin trafo's gebruikte, bijvoorbeeld voor twee stroomkringen dan stond in het trafo boekje een schakeling beschreven om de "polariteit" (of iets dergelijks) goed te zetten.
De massa's (bruine aansluitingen) aan elkaar knopen, een lampje tussen de spanning (rode) aansluitingen en dan de trafo's iets opendraaien. Als het lampje ging branden dan 1 van de stekkers in het stopcontact omdraaien.
Als electronica-leek die een klein beetje van electronica afweet dacht ik altijd dat je dan de golfbewegingen van de wisselspanning gelijkt maakte. Dus bij de hoge golf alle trafo's een hoge golf en niet tegengesteld.

Dit verhaal speelt toch ook bij het voorbeeld met de overweg in dit voorbeeld????

Ik ben heel benieuwd naar het antwoord!!

Koen
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Nog even een aanvulling: Märklin zette dat toch niet voor niets in de boekjes, of was dit gewoon onzin omdat het toch geen problemen gaf?

Koen
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
CiteerDe kleuren worden gebruikt ter verduidelijking van het aansluitschema.
Je hebt ook rijreglaars met drie aansluitingen Geel, Rood en Bruin. De spanningen op Geel en Rood worden opgegeven t.o.v. Bruin (referentie). In de elektronica noemt men het referentiepunt ook wel massa.
Spanningen (AC/DC) worden altijd opgegeven t.o.v. een referentiepunt.

Mvg,
Peter
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Ik zat gisteravond even de handleiding van de 60VA trafo die bij mijn CS geleverd is door te bladeren.
Daarin las ik dus dat als je in een baan met meerdere trafo's werkt de bruine draad altijd aan de linkeruitgang en de gele aan de rechteruitgang aangesloten moet worden (heb de handleiding nu niet bij me dus het zou net andersom kunnen zijn).
Feit is dus dat Märklin wél aangeeft dat je de de draden op een bepaalde manier aan moet sluiten (of dat nou nodig is of niet).

Verder ben ik nog benieuwd of iemand een antwoord heeft op mijn laatste vraag over hoe het nu zit met het omdraaien van de stekkers.

Koen
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Hoi Koen,

Ik had ook in die handleiding van de 60052 gekeken maar daar ben ik het niet tegengekomen; ik zal er overheen gekeken hebben denk ik...

Voor wat betreft het omdraaien van de stekker denk ik dat dit hetzelfde idee is als het omwisselen van de bruine / gele draad, en dat de 'oude' trafos nog geen correcte methode of iets dergelijks hadden om de polariteit op de juiste pool te zetten.
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Koen,

Bij een wisselspanning spreek je eigenlijk niet van + of -.

Zou je de draden omwisselen wordt de fase 180 graden gedraaid.
Zou je hierna de stekker omdraaien wordt de fase nog eens 180 graden gedraaid.

Ofwel de fase draait 180 + 180 = 360 = 0 graden.

Mvg,
Peter
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Ja, dat snap ik.

Maar mijn vraag was anders:

Hier in het draadje werd gezegd dat het niets uitmaakte welke van de twee draden je als massa gebruikt.
Er zijn dus twee mogelijkheden als je meerdere trafo's gebruikt. De fasen zijn allemaal hetzelfde, óf de fasen zijn tegengesteld. Voor die laatste situatie had Märklin die "stekker-omdraai-truc" in de handleiding staat.

Maar stel dat ik nu het CS aansluit zoals dat hoort, ik wil dan een extra trafo voor een overweg/wissel/iets anders/etc aansluiten waarbij ik de massa aan de rails moet doen (ik rij met M-rail).
Moet dan verplicht de fase goed zijn (dus allemaal gelijk) of maakt het niet uit of de fase van de tweede trafo net 180 graden omgedraaid is???

Daar ben ik heel erg benieuwd naar!

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Koen
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Koen,

De combinatie CS en Trafo is anders dan de combinatie van 2 trafo's.
Bij de eerste combinatie kan je niet over fases spreken.

Mvg,
Peter
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Citaat van: KNed op woensdag 09 april 2008, 09:48:43
Maar stel dat ik nu het CS aansluit zoals dat hoort, ik wil dan een extra trafo voor een overweg/wissel/iets anders/etc aansluiten waarbij ik de massa aan de rails moet doen (ik rij met M-rail).
Moet dan verplicht de fase goed zijn (dus allemaal gelijk) of maakt het niet uit of de fase van de tweede trafo net 180 graden omgedraaid is???

Deze vlag gaat hier niet op Koen.
Het CS geeft een digitale spanning af en geen wisselspanning.
Je kunt alleen van een faseverschil spreken tussen twee wisselspanningen met gelijke frequentie.
Het digitale signaal van de CS is een blokvormig signaal en je spreekt dan over bitrate ed.
Zie ook http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html

En in het geval je een CS/MS/CU in kombinatie met een analoge trafo voor verlichting/overweg ed gebruikt, hebben beide apparaten hun eigen stroomkring, ondanks dat de "massa's" aan elkaar hangen.
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
OK, helder. Bedankt!
Maar stel dat ik nu naast mijn CS twee extra trafo's aan de rails hang, moet ik wel zorgen dat de fasen van die twee trafo's onderling gelijk zijn?

Koen
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Dat klopt,
Zorgen dat beide trafos' in fase zijn kan met de lamptruuk.

Mvg,
Peter
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Als je de fases van beide trafo's strikt gescheiden houdt (en de massa's aan elkaar) zou je in theorie niet hoeven lamptruken. De reden dat dit wel altijd moest (/moet) op een analoge baan is dat bij de overgang van de ene naar de andere stroomkring de fases van beide trafo's kortstondig met elkaar worden verbonden via het sleepcontact van de lok. Da's geen enkel probleem als de fases gelijk zijn. Maar als de fases tegengesteld zijn heb je ineens een spanning van 2x16 = 32 volt over je slepertje staan... (in theorie kun je zelfs tot 2x24 = 48V gaan als je net beide trafo's laat omschakelen :shock: ).
En dat was nou net weer niet de bedoeling!

Kortom: massa's lekker aan elkaar. Fases zeker bij digitaal bedrijf helemaal gescheiden houden. En voor de netheid ook nog even de lampentruc doen (doe ik zelf ook hoor :) ).

Groetjes,
Kiezel
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren..
Citaat van: kiezel op woensdag 09 april 2008, 11:49:21
Maar als de fases tegengesteld zijn heb je ineens een spanning van 2x16 = 32 volt over je slepertje staan... (in theorie kun je zelfs tot 2x24 = 48V gaan als je net beide trafo's laat omschakelen :shock: ).
En dat was nou net weer niet de bedoeling!
Let op de veiligheidsgrens. Deze ligt bij wisselspanning op 30Veff = 42V Piek en 60V bij gelijkspanning.

Mvg,
Peter
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
GOEOEOED draadje :idea: :idea: :idea: Veel van opgestoken...ga meteen verder tekenen :) 8)
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Citaat van: ^Rook op woensdag 09 april 2008, 23:09:45
GOEOEOED draadje :idea: :idea: :idea: Veel van opgestoken...ga meteen verder tekenen :) 8)

Inderdaad Rolf; ik heb er veel van opgestoken in ieder geval.

Niet om iemand tegen het hoofd te stoten (en als ik dat nu wel doe, alvast mijn excuses!) maar het lijkt er in dit verhaal wel een beetje op dat het gros van de 3-railers moeite heeft met hoe het 3-rail systeem in basis nu eigenlijk in elkaar steekt, als je/jullie begrijpen wat ik bedoel :)
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Zit er vaak naast dus ff checken :| Heb ik dit nou goed gedaan of...:?:



Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Rolfie,

Goed hoor,


Anthony,
Je moet in stroomkringen denken. Je centrale en (licht)trafo zijn aparte stroomkringen. Mooi experiment voor je.
Neem een batterij, een lampje met twee draden. Sluit het lampje middels de twee draden aan op de batterij en kijk eens wat er gebeurdt als je een draadje beurtelings los / vast maakt. Doe dit ook eens met een tweede batterij enz. Sluit nu een draadje aan tussen beide minnen van de batterijen en herhaal bovenstaande.


Mvg,
Peter
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
@ Schema van Rolf;
Ik heb dit draadje even doorgenomen om te kijken of mijn vraag al ergens beantwoord is, maar dat vind ik hier niet.
Die Zenerdiodes in het schema tussen de permanente massa en de geschakelde massa, is dat om toch een betere massa terugleiding te krijgen op alle wielen terwijl er toch detectie plaats vindt?
Wat is de waarde van zulke zener-diodes?

Dat waren dan mijn domme vragen  :lol:
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Citaat van: Freak op woensdag 09 april 2008, 23:59:32
Rolfie,

Goed hoor,

Thanks Peet :!:

Dit is dus de manier om aan te sluiten als je wilt dat de spoorweglampjes alleen gaan branden als er zich een trein in s3 bevindt. Maar nu komt 't... Wat als ik nu wil dat ze branden wanneer er zich een trein in s2 of s3 bevindt :?: Dat wordt een stuk lastiger denk ik...? Als ik de geisoleerde railstaaf van s2 ook aan de massa van het 'knipperding' hang dan zijn de geisoleerde spoorstaven van s2 en s3 met elkaar verbonden :? Dat kan nooit de bedoeling zijn :roll:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Wellicht een hele domme vraag over de aansluitingen van de transformatoren...
Hey Rob,

Citaat van: robkop op donderdag 10 april 2008, 08:02:12
Die Zenerdiodes in het schema tussen de permanente massa en de geschakelde massa, is dat om toch een betere massa terugleiding te krijgen op alle wielen terwijl er toch detectie plaats vindt?

Dat klopt :) Je kunt daarover in dit draadje meer info vinden :idea:

CiteerWat is de waarde van zulke zener-diodes?

I could tell you...but then I'd have to kill you :lol: (Bekijk het andere draadje goed !)

CiteerDat waren dan mijn domme vragen  :lol:

Hoe het jou lukt om zelfstandig je tanden kunt poetsen is me een raadsel :mrgreen: ;) (!)

Vriendelijke groeten,

Rolf