Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (rijdt weer!!)

Gestart door AlbertJan dinsdag 19 april 2022, 08:56:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (rijdt weer!!)
Beste forummers.
Een probleem met een digitale loc die ik nog niet eerder ben tegen gekomen! 8o
Een pracht van een Zwitserse AE 6/6 Luzern (uit startset 29680) MFX en fullsound, rijdt geweldig mooi maar komt regelmatig niet op gang! :-(
Normaal zwelt het geluid van de eloc aan en begint de loc langzaam te rijden maar meestal is er een klein duwtje nodig om deze op gang te krijgen, waarna deze probleemloos blijft rijden, soms start de loc dan ineens wel weer goed en daarna weer hetzelfde verhaal.
Het lijkt wel of de loc eerst een kleine weerstand moet overwinnen voordat de motor de loc kan laten rijden.

Komt iemand dit probleem bekend voor of anders tips om verder te zoeken?
De motor heb ik al gedemonteerd maar deze is nog vrijwel nieuw en alles draait bijzonder soepel, er zijn geen vervuilingen of andere mankementen zichtbaar.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (duwtje nodig!!)
Goede morgen AlbertJan,

Is er niets aan de hand met je centrale ? Omdat je nu met deze lok ook een probleem heb.
Of eventueel met je railaansluiting ?

M.vr.gr. Erwin

Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (duwtje nodig!!)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (duwtje nodig!!)
Beste AlbertJan,

Zo'n gedrag hoort bij een anker waarvan de lamellen niet goed meer gescheiden zijn, dus koolstof in de isolatiespleten.

Groet, Anne W
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (duwtje nodig!!)
Hi Albert,

Je kan hem eens openmaken en een service beurtje geven ?

groet
Harald
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (duwtje nodig!!)
 @citaat Hij heeft de motor open gemaakt, geconstateerd dat deze als nieuw is, er geen vervuiling te zien is of andere zichtbare mankementen, dat alles soepel draait en dan ga jij adviseren een servicebeurtje te geven Harald?
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (duwtje nodig!!)
 @citaat
Dat heb jij goed gelezen Ben.
Als deze loc stroef loopt en na een duwtje wel goed loopt ?
Maar ik heb wel vaker "schone" locs gezien die na evt. schoonmaken en smeren perfect liepen.
Het is altijd te proberen en mechanische zaken uit te sluiten.

groet
Harald
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (duwtje nodig!!)
Beste AlbertJan.

Probeer eens met een stukje draad met krokodillenklemmen.
Doe dan eens een klem op de massa van de trein, en een draad op de massa van de rails.
Als de trein dan wel vanzelf gaat rijden heb je een slecht massa contact in de trein.
Dit heb ik met treinen bij mij op de baan op gehad.

Probeer het maar eens uit.



Mvg Bert
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (duwtje nodig!!)
 @citaat Juist Bert, zo pak je dat aan.  :thumbup:

En datzelfde kunstje kun je ook doen met een draad van de puko's door die aan te tikken in de aansluiting in de lok als de kap er af is. Zo kom je uiteindelijk bij de bron van het probleem.
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (duwtje nodig!!)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (duwtje nodig!!)
Ik zeg ook: contactprobleem.
Of stroom vanaf sleper of massa naar decoder maakt slecht contact of juist een vorm te veel smeermiddelen waardoor isolatie ontstaat waar het geleiden moet.

Mvg
Marcel
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (duwtje nodig!!)
Beste reageerders.
Hartelijk dank voor jullie goede (en soms minder goede! :D) tips en adviezen.

@Bert en Ben.
Gelijk even een nieuw kabeltje gemaakt en de voorgestelde controle uitgevoerd.
Had inderdaad héél goed gekund maar helaas dit was het niet.

@Alle anderen.
Ga toch nogmaals de motor demonteren om te zien of ik toch iets over het hoofd heb gezien! O:-D
Deze heeft nog koolborstels (zagen er als nieuw uit) maar aangezien de loc toch al wat jaartjes oud is, zeker geen slecht idee om de lamellen en koolborstels nogmaals te controleren, ik heb nu (na mijn service beurt) dat de loc bij "kruipen" nu soms ook stopt dus daar zal ik het toch moeten zoeken.

Aan de centrale kan het niet liggen want ik ben momenteel al mijn langdurig opgeslagen materieel (geconditioneerde opslag) aan het controleren en testen en gelukkig zijn de meeste gewoon in geweldige en prachtige "Marklin" staat! :P
Wel heb ik nu enige tientallen locs die een extra service beurt en/of reparatie nodig hebben en hier hoop ik dan ook regelmatig wat hulp op ons forum voor te kunnen krijgen.
Het is erg leuk en leerzaam om dit te doen, ik leer hier veel van en hopelijk ook de lezers op ons forum.

Wordt dus nog vervolgd.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (duwtje nodig!!)
Beste helpers.
Het niet goed wegrijden van de loc is opgelost! :-)
De loc rijdt weer als vanouds, geweldig mooi "kruipen" met een bijzonder fraai geluid.

Wat was nu het probleem?
Nadat ik de motor toch maar weer gedemonteerd had en geconstateerd dat hier helemaal niets mee mis leek te zijn, toch ook maar even de koolborstels aan een "kritische" blik onderworpen.
En ja hoor, in de ronding van 1 koolborstel leek het iets te glimmen, blijkbaar is er iets (olie?) ooit eens via de lamellen op 1 of beide koolborstels terecht gekomen waardoor het contact zo verstoord was dat de motor gewoon niet kon starten maar zodra deze m.b.v. een klein duwtje over dit "dode" punt heen was, wel prima bleef rijden totdat de loc weer stilstond en het hele proces weer opnieuw begon.

Dus weer wat geleerd, gewoon een extra setje koolborstels bij de hand om ook bij vrijwel nieuwe locs dit uit te kunnen sluiten.
Bij de "oude" analoge locs was ik dit al gewend, vooral het koper rolletje had nogal eens wat aangekoekt vuil maar bij de nieuwere locs was ik dit nog niet tegen gekomen.

Allen weer hartelijk dank voor alle tips en adviezen en tot ziens bij een volgend probleem!? :favorite:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (rijdt weer!!)
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 19 april 2022, 08:56:40
Beste forummers.
Een probleem met een digitale loc die ik nog niet eerder ben tegen gekomen! 8o
Een pracht van een Zwitserse AE 6/6 Luzern (uit startset 29680) MFX en fullsound, rijdt geweldig mooi maar komt regelmatig niet op gang! :-(
Normaal zwelt het geluid van de eloc aan en begint de loc langzaam te rijden maar meestal is er een klein duwtje nodig om deze op gang te krijgen, waarna deze probleemloos blijft rijden, soms start de loc dan ineens wel weer goed en daarna weer hetzelfde verhaal.
Het lijkt wel of de loc eerst een kleine weerstand moet overwinnen voordat de motor de loc kan laten rijden.

Komt iemand dit probleem bekend voor of anders tips om verder te zoeken?
De motor heb ik al gedemonteerd maar deze is nog vrijwel nieuw en alles draait bijzonder soepel, er zijn geen vervuilingen of andere mankementen zichtbaar.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (rijdt weer!!)
Mijn laatste aankoop, een 101, had dit ook, na een uurtje inrijden was het over. Het kan ook nieuwigheid zijn?
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (rijdt weer!!)
Hi Albert,

Mooi dat het is opgelost.

Hi Ben,

Heb je het goed gelezen?
Toch iets bekends wat de oorzaak is geweest.

groet
Harald
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (rijdt weer!!)
 @citaat Zekers, koolborstels. Contactprobleem dus. Da's geen mechanica Harald en daar hoeft een schone motor die al uit elkaar is geweest niet nog een keer voor uit elkaar.

Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (rijdt weer!!)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eloc AE 6/6 uit set 29680 wil niet zelf starten met rijden. (rijdt weer!!)
Mooi dat ie 't weer doet, scheelt toch weer een rit naar de stamtafel, en dat voor de prijs van een nieuwe koolborstel ....