Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?

Gestart door AlbertJan maandag 18 april 2022, 11:21:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Beste forummers.
Al enige tijd ben ik in het bezit van 2 oude Elocs van Märklin, 3034 E41 024 blauw en 3037 E41 024 groen.
Beide omgebouwd naar digitaal met vermoedelijk (?) een Tams decoder, MM2 en DCC, adressen waren 45 en 46.
Nu doen ze allebei helemaal niets meer, behalve dat op digitale stroom de verlichting gaat branden.
Geen reactie op uitlezen of adres, helemaal niets.

Wat zou ik nu nog kunnen controleren of doen om deze locs aan het rijden te krijgen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Als ze beide op hetzelfde niets meer doen zou het dan aan iets anders kunnen liggen dan de decoders?
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Als het een Tams decoder is kun je hem in programmeer mode weer een adres geven. De handleidingen van Tams zijn nog wel te downloaden.
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Beide doen niets, klinkt als decoder issue.

Bij twijfel of het decoder of motor probleem betreft, gebruik ik de batterij truck.
Koppel aansluiting decoder op motor los, en maak contact met 9 volt batterij. Loopt de motor wel weet je dat het de decoder is.
Succes
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Als beide decoders het niet doen, maar wel gedaan hebben, kan het zijn de de + en de - omgewisseld zijn. Sommige oude decoders moet je juist aan sluiten.
Ik had de draden van mijn (toen nog nieuwe) ECoS omgekeerd aangesloten. Dat gaf problemen.

Meine
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Beste Albert Jan,

Je zult met een batterij of een Märklin trafo uit moeten vinden of de motor draait, nadat je de decoder hebt gescheiden van de motor.

Groet, Anne W
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Staan de motoren niet mechanisch vast door verdroogde olie?
Kijk eerst eens of je met bv een cocktailprikker de motor kan draaien...
En de batterij-truuk werkt niet met een wisselstroommotor.

Mvg
Marcel
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
 @citaat

Jawel hoor, alleen omschakelen lukt niet met een batterij, moet je even met je vinger doen.

Groet, Anne W
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Citaat van: loc1200 op maandag 18 april 2022, 22:11:52
Staan de motoren niet mechanisch vast door verdroogde olie?
Kijk eerst eens of je met bv een cocktailprikker de motor kan draaien...
En de batterij-truuk werkt niet met een wisselstroommotor.

Mvg
Marcel

Marklin motoren zijn Allstrom motoren dus zowel wisselspanning als gelijkspanning werkbaar.
Groet ,Koos
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Citaat van: AlbertJan op maandag 18 april 2022, 11:21:05
Beste forummers.
Al enige tijd ben ik in het bezit van 2 oude Elocs van Märklin, 3034 E41 024 blauw en 3037 E41 024 groen.
Beide omgebouwd naar digitaal met vermoedelijk (?) een Tams decoder, MM2 en DCC, adressen waren 45 en 46.
Nu doen ze allebei helemaal niets meer, behalve dat op digitale stroom de verlichting gaat branden.
Geen reactie op uitlezen of adres, helemaal niets.

Wat zou ik nu nog kunnen controleren of doen om deze locs aan het rijden te krijgen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

LS
Kijk of je ,aan de tandwielzijde , voorzichtig de wielen kunt verdraaien.
Moet normaal soepel verlopen.
Uiteraard als dat niet kan ,niets forceren.
Tandwielen kunnen door uitgeharde olie vast zijn gaan zitten, maar ook het anker in het motorhuis.Het anker kun je controleren ,als je aan de kant van het motorhuis, het aspuntje van het anker ,wat door het MH heen steekt,nog  kunt bewegen.Is dat niet mogelijk dan is het anker eveneens vast door de uitgeharde olie.Dan de motor demonteren enz enz
Als er mechanisch niets aan het handje is, dan zouden de decoders weleens defect kunnen defect zijn.Zo te zien zijn deze aardig gedateerd gezien je aan decoder zelf je aansluitdraden heb moeten solderen .(kleuren combinatie is niet conform)
Met vr groet ,Koos
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Beste helpers en meedenkers.
Hartelijk dank voor alle tips en ideeën! :thumbup:
Wanneer een loc of decoder niets doet dan controleer ik altijd eerst of het motortje niet vastzit en pas daarna ga ik verder zoeken.
Bedrading controleren, er gaat nog weleens een draadje los en daarna alles nog eens opnieuw doorlopen.

Uitlezen decoder lukt niet maar een nieuw adres erin zetten lijkt wel te lukken (volgens melding CS) maar die kun je dan weer niet uitlezen en vervolgens weer niets.
Het zijn inderdaad oude decoders maar beide locs hebben altijd gereden maar de laatste 2 jaar in de opslag gelegen i.v.m. verhuizing.
Het omdraaien + en - resulteerde in het niet meer branden van de front verlichting op digitale stroom dus weer terug omgedraaid.
Het lijkt mij vreemd dat beide (vrijwel identieke) locs het gelijktijdig niet meer doen.

Is dit niet een indicatie voor een probleem dat de verlichting wel brandt maar dat er verder niets werkt? :idea: :help:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Ik blijf bij mijn eerdere advies, groet, Anne W
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Beste Anne.
Op zich een prima advies maar het los solderen van de bedrading decoder naar motor is één van de laatste dingen die ik normaal doe.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een motor het niet doet nadat ik de motor heb schoon gemaakt en alles opnieuw gesmeerd.
Daarbij is solderen niet echt mijn hobby (ik ben er gewoon slecht in! :?) en heb al meermaals bedrading van de motor of iets anders hiermee vernield.

Natuurlijk ga ik, wanneer het verder niet lukt, de draden los solderen en opnieuw alles nalopen maar wel als laatste om de loc aan het rijden te krijgen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Beste AlbertJan,

Ik denk dat als je alleen de groene van de decoderprint losmaakt het al voldoende is om de werking van de motor (is draaiende gedeelte en de velspoelen) met een batterij te controleren.

Groet, Anne W
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 19 april 2022, 08:28:09
Beste helpers en meedenkers.
Hartelijk dank voor alle tips en ideeën! :thumbup:
Wanneer een loc of decoder niets doet dan controleer ik altijd eerst of het motortje niet vastzit en pas daarna ga ik verder zoeken.
Bedrading controleren, er gaat nog weleens een draadje los en daarna alles nog eens opnieuw doorlopen.

Uitlezen decoder lukt niet maar een nieuw adres erin zetten lijkt wel te lukken (volgens melding CS) maar die kun je dan weer niet uitlezen en vervolgens weer niets.
Het zijn inderdaad oude decoders maar beide locs hebben altijd gereden maar de laatste 2 jaar in de opslag gelegen i.v.m. verhuizing.
Het omdraaien + en - resulteerde in het niet meer branden van de front verlichting op digitale stroom dus weer terug omgedraaid.
Het lijkt mij vreemd dat beide (vrijwel identieke) locs het gelijktijdig niet meer doen.

Is dit niet een indicatie voor een probleem dat de verlichting wel brandt maar dat er verder niets werkt? :idea: :help:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Beste Albert Jan .
Verbaast je niet maar verwonder je slechts .Ik heb de afgelopen jaren veel Marklin gerepareerd. Zelfs loks die nog nooit hadden gereden .
Deze deden het dus niet!!! Oorzaak veelal doordat de olie was verhard.
Men had er dan zelf aan ziiten klooien, soms zo erg dat de wielen van de assen waren gevallen omdat deze vaststonden en men met veel kracht deze wilde draaien.
Bij storingen is een goede diagnose belangrijk.Neem gewoon even stap voor stap de aangegeven opties door.Uiteindelijk is een lokomotief geen kernenergiecentrale.
Succes en groet,van Koos
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Beste Anne.

Citaat van: Anne W op dinsdag 19 april 2022, 14:59:20
Ik denk dat als je alleen de groene van de decoderprint losmaakt het al voldoende is om de werking van de motor (is draaiende gedeelte en de velspoelen) met een batterij te controleren.

Denk je dit of weet je het zeker? :help:
Het zou zeker schelen wanneer ik maar 1 draad los hoeft te solderen! O:-D

@Koos.
Zelf ook al locs onder handen gehad die muurvast zaten door hard geworden olie of dat deze zo plakkerig was dat het véél te zwaar draaide en dus nooit op gang kwam.
Hierbij waren zelfs bijzonder zeldzame collector items waarvan de vorige eigenaar deze i.v.m. de waarde alleen maar in de doos bewaarde en er zelfs nooit uithaalde.
Natuurlijk moest dit gewoon kunnen rijden en, tot nu dan, is dit ook altijd nog gelukt.
Bij de digitale locs komt wel wat meer kijken en van elektronica heb ik gewoon héél weinig kennis.
Maar m.b.v. ons forum komt het vrijwel altijd goed, soms veel vragen stellen en antwoorden uitpluizen maar de voldoening is dan des te groter wanneer alles weer "als een trein" rijdt en functioneert! :favorite:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
De handleiding staat hier :

Handleiding

Ik heb de LD-W-32 vroeger ook wel gebruikt, maar liep tegen dezelfde problemen aan.  Na een tijdje zijn ze hun adres (en misschien meer?) kwijt, en zijn ze niet meer aan de gang te krijgen.

Ik heb wel eens gelezen dat mensen ze weer aan de gang kregen door ze even analoog te laten rijden en daarna weer te switchen naar digitaal.  Standaard zouden ze op adres 3 moeten reageren dacht ik.

Succes!
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
 @citaat @citaat

Ik denk het, de ene pool van de batterij aan de losse groene draad en de andere pool aan één van de twee blauwe, maar let op, het meest zekere is om die buitenste blauwe = de makkelijkste, ook los te solderen, de stroom van de batterij loopt dan van de ene pool via de motor naar de veldwikkeling en daar vandaan naar de andere pool.

Groet, Anne W
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Hoi Erik.
Mooi dat ik nu weer welke decoder dit is en gelijk ook de problemen hiermee hoor! :thumbup:
De handleiding is altijd makkelijk.

@Anne.
Eerst maar eens de methode van Erik proberen en daarna eens kijken of ik ga los solderen.
Maar dat kan altijd nog.

Weer bedankt voor de tips.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Beste AlbertJan,

Je kent de uitspraak "baas in eigen buik" wel, voor ons modelspoorders geldt: "baas in eigen lok".

Succes, groet, Anne W W
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
@Albert Jan citaat "Bij de digitale locs komt wel wat meer kijken en van elektronica heb ik gewoon héél weinig kennis."

Opm Koos
Dat klopt, enkel blijf je altijd met een deel aandrijftechniek zitten en ook al  monteer je de duurste  ,met toeters en bellen voorziene,  decoders ,gaat het treintje  toch niet  rijden als dat deel niet functioneert.
Decoders zijn geen toverstafjes!

Groet,Koos
Re: Hoe krijg ik de naar digitaal omgebouwde 3034 en 3037 weer aan het rijden?
Ha die Koos.
Dat is een hele juiste opmerking en daarom begin ik altijd eerst met het mechanische gedeelte.
Met mijn kennis van de oude analoge locs kom ik meestal een heel eind maar het gaat (ging? B)) vaak fout wanneer het probleem "elektronisch" werd.
Ook al eens een decoder (of elektronische omschakeling) opgeblazen omdat ik de motor controleerde en niet wist dat dit kon gebeuren.
Gelukkig leer ik erg veel op dit en andere forums en ook steek ik veel op van diverse workshops op allerlei (trein) gebied.
Maar de "toverstafjes" blijven voor mij toch abracadabra maar m.b.v. ons forum kom ik toch een heel eind.
Daarbij vind ik het erg leuk om te doen en de voldoening is groot wanneer alles weer werkt en rijdt als de spreeekwoordelijke trein.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.