Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuwe kort koppeling van Märklin

Gestart door Kappa maandag 18 april 2022, 11:07:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe kort koppeling van Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Nieuwe kort koppeling van Märklin
Märklin heeft een nieuwe kortkoppeling 72000 uitgebracht voor nieuwe loc modellen met lager aangebrachte (op schaal neem ik aan) bufferbalk, waardoor deze zich vrij onder de bufferschalen kan bewegen.
Zijn er al ervaringen?

Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Hier nog geen ervaring maar wel dit:




Mvg, Luc
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Daar had ik reeds aandacht aan besteed.
Zie ===> klik
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Bovendien komen ze volgens de Lieferliste pas in juni 2022...
Groet, Paul

Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Duits commentaar op de koppeling ===> klik
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
 @citaat Nou da's niet best. Betreft de pre-productie versie koppeling maar toch.....
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
 @citaat
@citaat @citaat
Terug naar de tekentafel dus...
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Vreemd verhaal bij eentje werkt het niet naar behoren, maar bij de andere wel?
Ofwel geen duidelijke uitkomst.
Maar met veel zaken is handmatig afstellen toch gewenst om het beste eindresultaat te krijgen.
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 18 april 2022, 15:16:11
@citaat Nou da's niet best. Betreft de pre-productie versie koppeling maar toch.....
Daarvoor is het pre-productie toch. Om de fouten er uit te kunnen halen.
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Mee eens maar dat doe je niet in het openbaar. Ze hebben toch zeker wel een testcentrum bij Marklin?
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Het aankoppelen lukt vaak niet omdat de koppelingen TE goed staan afgesteld.
De koppelingsbeugels botsen tegen elkaar.
Dit is deels te verhelpen door de beugels met de slijptol (Dremel) te behandelen zodat de kopse beugelkanten
"scherper" worden. Met beleid. Niet teveel weghalen. ;)
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Zelf gaan knutselen met een Dremel moet niet nodig zijn vind ik. goed afstellen is onzin, koppelingen moeten zo'n situatie gewoon aankunnen. Misschien dat het af en toe eens mis kan gaan maar niet zo vaak zoals op die Duitse site.

Koen
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Voor rangeerwerk heb je gewoon andere kortkoppelingen nodig.
De nieuwe van Piko schijnen het goed te doen.
De Fleischmann  H0 kortkoppelingen doen hun werk goed.
Evenals die van Roco.
Jammer genoeg zijn de drie genoemden nergens compatibel mee.
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Waarom zou je voor rangeerwerk andere nodig hebben? Voldoen de huidige kortkoppelingen dan ook niet voor rangeerwerk? Ik heb er zelf geen last van en dit argument nooit gehoord.
Om op de huidige koppelingen door te gaan: die hebben toch niet structureel de problemen die op de Duitse website getoond worden?

Koen
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Heb zeer vaak moeite met aankoppelen van één wagentje. Wordt voortgeduwd i.p.v. aangekoppeld. Met de huidige Märklin kortkoppelingen.
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 19 april 2022, 11:59:14
Mee eens maar dat doe je niet in het openbaar. Ze hebben toch zeker wel een testcentrum bij Marklin?
Of ze een testcentrum hebben weet ik niet, anders zou het zwaar onderbemand zijn :D

Of je het openbaar moet doen. Er is wat voor te zeggen. Als je daardoor mensen uit het publiek hebt die voor je willen testen, lijkt het mij prima.

Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 19 april 2022, 16:00:53
Let op: hier volgt een mening.  :D
Oeh, kijk uit hoor... :D :D
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 19 april 2022, 16:17:29

Als je daardoor mensen uit het publiek hebt die voor je willen testen, lijkt het mij prima.


Ook mee eens. Maar die moeten dan hun resultaten aan Marklin melden en niet op eigen houtje gaan zitten te roeptoeteren op het web.
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Struikelt niemand over die rode kleur?

Of is dat alleen maar 'Pré-Productie' ????

Groeten,

jan
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Die rode kleur is uitsluitend voor pre productie. Staat in het verslag van Modellbahn-Zeit.

Ben, waarom gebruik je in het laatste filmpje twee verschillende typen wagons en in de eerste twee hetzelfde type? Dat komt op mij niet compatibel over. Oftewel het riekt naar beeldvorming.
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
 @citaat Da's toeval want ik heb maar een paar Universeel koppelingen die allemaal op karretjes zitten die met Krois gekoppeld worden. Bovendien zijn de filmpjes 3 jaar oud.......  ;)

Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
@citaat ook een verschil tussen de Roco universeel en de Marklin(RTS) is dat de eerst beugel van messing is een de tweede van ijzer.
Ijzer ketst meer dan messing ;)
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Duidelijke filmpjes Ben.

Is de conclusie dat de perfecte koppeling niet bestaat?  :)

Koen
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Denk het niet.

Ik zoek het compromis en hecht veel waarde aan koppelingen die me in staat stellen een wagon of rijtuig uit een stam te tillen dus Roco KK en/of Fl* Profi. Maar daar kun je dus niet mee rangeren en automatisch ontkoppelen en moet je voor de eerste wagon naar Roco Universeel of (voor de Marklinrijders) de Marklin RTS. Die mix is voor mij ideaal.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 19 april 2022, 16:23:33
Maar die moeten dan hun resultaten aan Marklin melden en niet op eigen houtje gaan zitten te roeptoeteren op het web.
En daar ben ik het dan weer mee eens :D :D
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Hallo ad,

Jij vraagt of er al ervaringen zijn met de nieuwe kortkoppelingen. Nou, die heb ik zeker! Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik van mijn treinenwinkel een proefsetje mocht lenen om de nieuwe kortkoppelingen te testen. Mijn ervaringen met de koppelingen zijn wisselend. Zo heb ik de koppeling aan een fleischmann 28,2 cm rijtuig gemonteerd en vervolgens had ik problemen met het onderling koppelen tussen loc en rijtuig. Daarnaast heb ik de nieuwe koppeling geplaatst op de trix ketelwagens en dat gaat erg mooi. Verder heb ik nog niet veel ervaring ermee opgedaan omdat ik het setje weer moest teruggeven. Ik ben zeker van plan om een set aan te schaffen zodra ze leverbaar zijn.

Groet, Jasper
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Ze zitten nu standaard op de locomotieven die nieuw uitgeleverd worden. Op de NS Vectron die ik pasgeleden heb gekocht zit ie ook, het rijden gaat goed ook door radius1 ook met Relex koppeling.
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Ik heb inmiddels een doosje van 50 stuks op de kop getikt. De wagons waar ze in moeten staan echter nog in een opstel-schaduwstation (want er viel niet mee te rijden). Vandaag of morgen maar eens kijken of ik de koppelingen ga vervangen, maar kan ook later gebeuren...
Jammer dat de stroomvoerende nog steeds niet los verkrijgbaar zijn, want ook bij de personenwagens die de laatste tijd zijn uitgekomen, heb ik flink wat in buffers hakende koppelingen.
Groet, Paul
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
als ik zo snel dit bekijk ben ik blij met deze koppelingen. want toen ik begon met loc's en wagens met kortkoppeling liep ik er snel tegen aan de de koppeling-beugel ging "haken" of in ieder geval inderen met de buffers van de rijtuigen. ik had het toen opgelost door de buffers van het eerste (en laatste) rijtuig te verstellen en dus naar de wagenbak in te drukken. met deze koppeling zou dat niet meer nodig zijn. uiteraard zullen er plussen en minnen zijn. maar wat mij betreft, goed dat ze dat bij Märklin ontdekt hebben.
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Weet hier iemand of van de nieuwe kortkoppelvariant (universeel koppeling) van Märklin al stroomvoerende exemplaren zijn uitgebracht of aangekondigd? Zo ja, wat is daarvan het catalogusnummer? Kan op de website van mijn leverancier en van Märklin niets vinden.
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
 @citaat

Aangekondigd wel: 72025 maar nog niet uitgeleverd.


Mvg, Luc
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Ze stonden eerst voor uitlevering op juni, toen juli en inmiddels zie ik september in de lijst.
https://www.maerklin.de/de/service/kundenservice/liefertermine-preise

Groet, Paul
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
De stroomvoerende kortkoppelingen 72025 worden inmiddels ook uitgeleverd. Ik heb mijn twee bestelde zakjes op kunnen halen.

De andere nieuwe kortkoppelingen (niet-stroomvoerend) voldoen aan mijn verwachtingen. De beugels blijven niet meer haken in de buffers. O.a. bij Roco, Fleischmann, Brawa, Rivarossi locs en Roco, Liliput, Piko wagens toegepast, alsook enkele jonge sets Märklin rijtuigen en goederenwagens waar ik problemen mee had. Heb nog niet alles uitgetest, maar tot nu toe geeft slechts één Märklin coupérijtuig nog problemen (moet nog eens uitzoeken of er nog wat anders meespeelt).

Groet, Paul
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Paul, is het mogelijk een foto van de nieuwe niet stroomvoerende kortkoppeling op dit draadje te plaatsen?
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Ook ik heb van mijn leverancier bericht gehad dat de koppelingen binnen zijn en geleverd kunnen worden. Natuurlijk kwam dat berich precie een paar dagen nadat ik mijn maandelijkse bestelling had geplaatst. Gelukkig zijn ze zo vriendelijk de koppelingen te bewaren tot de volgende bestelling eind september.
Wel nog even een vraag aan diegenen die deze koppelingen ondertussen al gebruiken. Hoe gaat het koppelen van deze nieuwe modellen met de oude Märklin kortkoppelingen? Aangezien deze nieuwe lager zitten heb ik het vermoeden dat dat niet echt soepel zal gaan. Ervaringen graag.
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Van de vorige stroomvoerende scheidbare kortkoppelingen (72020) heb ik 2 uitvoeringen:

M-72020_01.jpg


Willy
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
 @citaat Bovenste is de RTS koppeling en zijn (waren) al laag en passen dan ook onder 2-rail materieel. Zie >>> Klik <<<
Helaas zijn de RTS koppelingen niet meer leverbaar.
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Citaat van: FransW op woensdag 30 augustus 2023, 17:43:05Paul, is het mogelijk een foto van de nieuwe niet stroomvoerende kortkoppeling op dit draadje te plaatsen?

Frans, de koppeling ziet er bijna hetzelfde uit als de oude, dus een foto zegt niet zoveel. Enige verschil is, dat bij de oude koppeling de beugel eerst iets omhoog loopt en naar het uiteinde toe naar beneden. Bij de nieuwe koppeling loopt de beugel vlakker. Ik heb een foto, de linker koppeling is de oude, de rechter de nieuwe (zoek het verschil, maar het is er wel).

Groet, Paul 20230831_192019-c50.jpg
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Paul, bedankt voor de foto. Ik wist niet hoe de nieuwe niet-stroomvoerende koppeling er uitziet, vandaar mijn vraag. Ik was benieuwd of de nieuwe koppeling er wezenlijk anders uitziet dan de andere.
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
 @citaat Je ziet het het beste, als je ze horizontaal naast elkaar houdt. De oude beugel gaat bij de bevestiging (onder de buffer, zeg maar) meer omhoog.
De stroomvoerende koppeling idem, overigens.
Groet, Paul
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 30 augustus 2023, 17:47:15Wel nog even een vraag aan diegenen die deze koppelingen ondertussen al gebruiken. Hoe gaat het koppelen van deze nieuwe modellen met de oude Märklin kortkoppelingen? Aangezien deze nieuwe lager zitten heb ik het vermoeden dat dat niet echt soepel zal gaan. Ervaringen graag.
Ik merk geen problemen met koppelen van een oude met een nieuwe kortkoppeling. Bij sommige goederentreinen gebruik ik ze door elkaar en daar is niets aan te merken (alleen de wagens die vroeger ontspoorden door problemen met haken in de buffers, doen dat nu dus niet meer, dus eigenlijk merk ik alleen dat het beter gaat).
In wagens waar je geen probleem mee had, hoef je ze dan ook niet te vervangen.
De koppelingen zijn alleen onder de eigen buffer lager (lagere beugel), voor de rest op dezelfde hoogte.

Ook koppeling met Relex-koppelingen: geen probleem, al heeft het aankoppelen soms wat hulp nodig (beugel wil soms niet omhoog, maar dat kan ook liggen aan dat de Relex-koppeling dan iets te hoog staat afgesteld).

Groet, Paul
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
De nieuwe kort koppeling,

Iemand ervaring met gebruik hier van in combinatie van de ontkoppelrail 24497?
Eventueel ook een combinatie met de "oude" kortkoppeling?
Re: Nieuwe kort koppeling van Märklin
Ik heb ze tot nu toe alleen getest op de roco postwagens en dat werkt goed geen ontsporingen meer, mijn verwachting is dat het wel goed zal werken.