Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Oude trix wagons koppeling aanpassen

Gestart door DA79 woensdag 27 april 2022, 19:55:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oude trix wagons koppeling aanpassen
Ik heb een aantal oude trix wagons op de kop kunnen tikken.
52  3772  3771  en 3773 , 3 stuk Drg personen/bagage wagons met een mitropa wagon.
Kon ze voor een tientje stuk niet laten liggen, en passen bij mijn tijdperk I / IIa

Weet iemand of de koppelingen die deze oude trix wagons hebben zijn te wisselen voor nem of marklin (kort) koppeling?
De nieuwere trix heeft nem schacht waardoor deze goed achter marklin past, de oude heeft een vaste arm aansluiting.
Ik zou dus volgens mij het hele arm met koppeling moeten wisselen?
Iemand dit al onder handen gehad?
Re: Oude trix wagons koppeling aanpassen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oude trix wagons koppeling aanpassen
Citaat van: DA79 op woensdag 27 april 2022, 19:55:09
Ik zou dus volgens mij het hele arm met koppeling moeten wisselen?

Dat is te voorbarig. Je probleem valt in 2 of meer stappen uiteen (afhankelijk van de vraag hoever je wilt gaan):

a. de kinematiek (aanwezigheid van een kort koppelings kulisse ja/nee)
b. de koppelarm of koppelingsarm of koppeling dissel
c. de NEM-schacht
d. de koppeling die je plaatst in die schacht
(en daar dan weer binnen speelt de vraag of je stroomvoerende of niet stroomvoerende,
magnetische of niet-magnetische koppelingen wilt).

hele arm met koppeling wisselen
Op het stummiforum kwam ik een draadje tegen van iemand die van de oude blikken wagons
de arm afzaagt bij de vaste koppeling, en op die plek een NEM-schacht aanbrengt, gelijmd,
aan de onderkant van het metaal. Dat draadje is daar terug te vinden. En de aanpak daarin berust op een serie in Märklin Magazine.

In zo'n geval is er
geen KKK-mechaniek (niet a.),
wel een koppelingsarm (wel b.),
een zelf te maken en vast te lijmen NEM-schacht (wel c.) en,
een moderne koppeling die je in die schacht plaatst (wel d.).

Er zijn ook (mogelijk 3d ontwikkelde) koppelingsarmen te koop (geweest) van o.a. Roco en Liliput, en daar dacht ik eerst aan door de vorm. Die draaien rondom het het draaistel draaipunt.
Ik heb ze op een beurs zien liggen, en toch niet meegenomen, omdat het KKK-mechanisme dan toch nog steeds ontbrak. En wat heb je er dan aan? Dat was mijn grote vraag ...

Hoe leg ik dat uit? Door te verwijzen naar een draadje van Blausee-Mitholz 's Rollende Landstrasse (Rola) op een ander forum. Hij legt uit hoe hij komt op het idee van het maken van een nieuwe koppeling dissel (die scharniert om het draaistel draaipunt). maakt er dan eentje van messing.
Daarna verbetert hij zijn uitvinding, net zolang tot hij er vrede mee heeft.
Ongelooflijk leerzaam. Petje af. Een vakman.

En het maakt heel veel duidelijk over de problemen waar jij nu tegen aan loopt.
Hij zorgt namelijk wel voor een KKK-mechanisme bij z'n dissel (koppelingarm),
en hij zorgt voor een NEM-schacht aan z'n dissel waarin een moderne kortkoppeling past.

Het grote voordeel van ook een KKK-mechaniek aanbrengen,
is dat een kortgekoppeld wielstel na een bocht automatisch terug veert naar de middenstand.
Er zijn KKK-mechanieken op de markt gebracht door o.a. Fleischmann, Roco, Märklin, Symoba, Ribu, noem maar op, voor korte, middellange en langere voertuigen. En er is veel over de werkwijze gepubliceerd o.a. in Märklin Magazine.
Je vindt die terug als  Alte Modelle - kurz gekuppelt (MM 04/2002 bis 04/2006), onderaan de pagina staan ze allemaal:
Kort gekoppeld 1,2,3
Kort gekoppeld 4,5,6
Kort gekoppeld 7,8,9
Kort gekoppeld 10,11,12
Kort gekoppeld 13,14,15
Kort gekoppeld 16,17,18

De uitleg die daarin staat gaat niet alleen over Märklin (daar moet je even doorheen kijken).
Wat daar staat kan ook met Trix, Roco, Fleischmann, enz.
Ze hebben in dat blad de bespreking natuurlijk wel toegespitst op Märklin.

Het is denkbaar dat de mobadapters voor Märklin nou het niet passen voor Trix, en dat je daarvoor iets meer zelf moet doen. Maar je kunt dat denkbeeld ook eerst even checken:

Toevallig is de Ebay-verkoper net eventjes weg tot 5 mei.
Maar daarna zou je het kunnen proberen.
Als je zoekt op "mobadapter trix" dan kom je ook automatisch op z'n web shop.
Dus je zou 'm op 5 mei een mailtje kunnen sturen met jouw vragen.

In de bijlage staat een voorbeeld van zo'n dissel (koppelarm) van lang geleden (met koppeling in de schacht).
Als je die vorm vergelijkt met de dissel van Blausee-Mitholz, dan snap je meteen wat ik bedoel.
Re: Oude trix wagons koppeling aanpassen
Deze Trix wagons zijn van november 83 a februari 84 denk ik. (dankzij een sticker met datum van de vorige eigenaren)
De hele arm met ophanging/wielstel bestaat uit 1 stuk kunststof.

Ik ga die losse nem schachten nog zoeken, de schacht met de 3 gaatjes, ik kon ze zo niet vinden behalve op forum foto's.
Misschien een beetje kannibalisme, maar heb de koppeling eraf gezaagd en daaronder een ingekorte marklin narust kortkoppeling gelijmd en 1 schroef voor de zekerheid gebruikt.
Ziet er niet slecht uit en het functioneert, al had de koppeling eventueel nog 1 a 2 mm kunnen zakken, maar ze vallen gelukkig wel vanzelf vast in andere wagons.

De 1e keer had ik de marklin koppeling op de zelfde plek als de trix, maar dit leverde behoorlijke afstand op tussen de wagons.
Daarna iets korter afgezaagd en nu lijkt het veel beter.
Helemaal buffer op buffer zal wel niet worden denk ik met deze oudere wagons, aangezien de arm in de bochten niet langer worden.

De mitropa rijd, bij de anderen heb ik eerst de wielen maar vast gelijmd want die vielen van de kunststof houder af....................... 8o

Die nem schacht met de 3 gaatjes, als die er nog zijn tenminste kan ik op de huidige plek waar nu de ingekorte marklin kortkoppeling zitten opnieuw bevestigen.
Zodat de koppelingen beter uitwisselbaar zijn.
Re: Oude trix wagons koppeling aanpassen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oude trix wagons koppeling aanpassen
Bij de anderen heb ik eerst de wielen maar vast gelijmd
Foto van het probleem?

Die nem schacht met de 3 gaatjes.
Foto, nummer?
ik heb 'm voorbij zien komen, maar ben het even kwijt.

Voor de kleinere Trix goederenwagons bestaan dit soort sets, geen idee of Trix die voor blikken personen rijtuigen ook levert.
Re: Oude trix wagons koppeling aanpassen
Je vraag 1 word lastig, heb de wielen van deze wagons gisteren gelijmd met loctite.

In de wielen van trix zitten 2 kunststof ringen die om de as klemmen, bij marklin is dit uit 1 stuk van metaal.
Bij mij zaten de kunststof busjes nog op de as en waren de wielen los van deze kunststof bus gekomen.
Deze moet wel vast zitten aangezien ik de wielen op marklin spoor maat afstel, nu vielen de wielen er spontaan af :D 8o

Die nem schacht zag ik o.a. in de link die je mij toegestuurd had en was langsgekomen met google, heb daar geen nummers van.
Tenminste er is mij geen nummer zo opgevallen.
https://www.stummiforum.de/t13303f27-Kurzkupplung-bei-Blechwagen.html#msg125923

Ik zal nog wel even een foto maken van de wagons en de wielen.
Re: Oude trix wagons koppeling aanpassen
Heb de koppelingsmechaniek wat verder aangepast, dit omdat deze net niet bocht r1 wou.
Had dit probleem ook bij mijn wat jongere Beierse sneltreinwagon, maar deze kon de buffers los koppelen van de koppelingsmechaniek.
Je ziet dat ik vanaf de koppeling deze aan beide zijden wat schuin heb weg gezaagd naar wielstel, dit geeft enkele mm extra speling tot tegen het trapje van de wagon. Verder wil toch niet i.v.m. de trapjes.

Misschien dat ik hier ook de buffers ga vast lijmen en de pin die het beweegt af vijl. (nog niet overuit)
Het moet ook geen afbreuk worden van de wagon.

Alvast de foto's.
De koppeling ga ik nog wisselen voor nem schacht als ik die kan vinden, en wil ze toch 1 a 2mm laten zakken.
Heb nu gewoon de arm als maat genomen, maar dit is te hoog.