Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wilde dit toch even kwijt.

Gestart door flyerman zondag 17 april 2022, 10:02:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Citaat van: flyerman op dinsdag 19 april 2022, 18:54:43
Ik vind het wel milieu clubjes, zouden ze wat objectiever te werk gaan en wat meer waarheden gebruiken dan zal ik er anders tegen aan gaan kijken.

Je bedoelt jouw waarheid.
Als er één clubje is met een lange geschiedenis van de waarheid naar eigen hand zetten is het wel de luchtvaartlobby.
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Citaat van: flyerman op zondag 17 april 2022, 12:50:09
luchtwegen, die zijn gratis en kost niets om aan te leggen

Wordt Luchtverkeersleider, en kom er achter wat de bewoners van gebieden onder die gratis luchtwegen al lang wisten: waar de radiobakens staan waarop werd gevlogen, en met name op werd geland.
Ten eerste zijn ze niet gratis aangelegd, en ten tweede heeft men bij de aanleg lak gehad aan bewoners die zo nodig in de buurt van luchthavens wilden wonen (dat geldt zowel voor de aanleg  van start- en landingsbanen als voor die radiobakens).

Zo is er in de buurt van Muiden een radiobaken, vernoemd naar Pampus, VOR-baken PAM VOR/DME, en dalende vliegtuigen maakten daarvan vaak gebruik.

Sinds 2021 maakt de luchtverkeersleiding in plaats daarvan gebruik van satelliet navigatie.
Dat nieuwe systeem is niet gratis, maar dankzij een gulle gift van de Europese Unie bleek het te verwezenlijken.

CiteerMet de overstap naar satellietnavigatie zorgt LVNL ervoor dat het ontwerp van vliegroutes flexibeler wordt, zodat luchtvaartmaatschappijen efficiënter kunnen gaan vliegen. Dit zorgt voor minder brandstofverbruik, het terugdringen van geluidshinder en draagt bij aan de toekomstige herindeling van ons luchtruim. 
Deze innovatie doen we voor Nederland, onze klanten en voor bewoners in de omgeving van luchthavens.

Het verhaal klinkt fantastisch: nog meer vrijheden in de lucht, nog minder hinder voor omwonenden, nog minder herrie.

CiteerDit programma heeft tot doel het woon- en leefklimaat in de omgeving van Schiphol te verbeteren
Inmiddels vervijfvoudigde het aantal vliegtuighandelingen, en is meer vrijheid in de lucht absoluut nodig om ongelukken te voorkomen. De omwonenden doen er minder toe dan ooit.

De tijd zal het leren, maar als omwonende denk ik dit doel zo niet wordt verwezenlijkt.
Ik hoop het (succes of falen) niet meer mee te maken, eerlijk gezegd.
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Jan
Met de discussie van overlast van bewoners speelt er veel mee dat Nederland veel leger was dan nu. Vaak wordt er op diverse locaties gebouwd waarvan al bekend was dat er overlast zou komen. Zoals je ook vaak ziet dat er wegen en spoorlijnen worden aangelegd en dan erlangs gebouwd wordt. Idem dito bij luchthavens en aanverwante zaken. Alleen de Polderbaan is redelijk recent, de rest van de jaren zestig. Het plaatje zag er toen heel anders uit.

Over framen van luchtvaart en de waarheid of niet van allerlei clubjes. Schipholwatch had een artikel over participatie van omwonenden van Zestienhoven . Daar stonden gewoon onwaarheden. Zoals dat dit vliegveld midden in de stad ligt. Pertinent niet waar. Sterker nog, de noordzijde van de baan is onbewoond. Dus reactie geschreven en weggehaald. Artikel aangepast, nu ineens bijna 800000 rotterdammers last van geluid. Ook reactie onderbouwd onderschreven en aangegeven dat de weg die ze aan het aanleggen, A16, meer geluidsdruk geeft dan de paar pieken van vliegtuigen. Hetgeen gewoon klopt. En dat de hsl de hele dag pieken heeft. En ik woon er vlak bij en kan het weten. Resultaat, een banning van de website. Discussie is gewoon niet mogelijk, zelfs met controleerbare feiten.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 19 april 2022, 20:01:54
Politieke kolder (ik zou het althans niet durven zo'n discussie aan te gaan op argumenten )

De overheid zou accijns op kerosine en benzine gelijk kunnen koppelen.
De uitdrukking Blij dat ik rij,  krijgt dan ook ineens een heel andere lading.


Jan, dat kan alleen wereldwijd. Alleen Nederland of Europa is slechter voor het milieu. Bovendien zijn er wereldwijde verdragen en alle landen krijg je nooit op één lijn.


Laurent,
Hebben we iets gemeen. Ik ben ook bondsscheidsrechter en weer precies wat je bedoeld met discussies en zo over spelregels en zo
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Jan, je haalt er allerlei dingen bij die niets met deze discussie te maken hebben.

De bakens zijn niet gratis nee, maar de luchtwegen daartussen wel.

Ik neem aan dat jij ook dankbaar gebruik maakt van de gulle gift van Europa met je telefoon en autonavigatie.

En even op Olav zijn verhaal in te halen. Vliegvelden lagen vroeger rederij ver van een stad weg, nu wordt er dicht bij de voorbeelden gebouwd. Dat is goed te zien wanneer je over Europa vliegt, de steden zijn allemaal richting de vliegvelden gebouwd. Ook in landen waar het niet zo dichtbevolkt is al bij ons.

Het probleem ligt oa in het feit dat we met teveel mensen op deze aarde zijn. En ze ook bijna allemaal in (West) Europa willen wonen.
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Citaat van: flyerman op dinsdag 19 april 2022, 21:47:06
Ik neem aan dat jij ook dankbaar gebruik maakt van de gulle gift van Europa met je telefoon en autonavigatie.
Sorry, nee.

Ik ben al blij als vliegtuigen niet uit de lucht komen vallen.
Eentje (Bijlmer) vond ik wel genoeg.
Dus als jij in al die andere vliegtuigen zit, troost je dan met de gedachte dat ik je graag heel houd.
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Prima, een kaart werkt ook.

Gelukkig vallen vliegtuigen niet vaak uit de lucht. Het is nog steeds de veiligste manier van transport.
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Electrisch vliegen, hoe doen ze dat?
Puko's op de startbanen?
Het schijnt dat er bovenleiding voor vliegtuigen word ontwikkeld door een bedrijf uit Belgie eh uit een ander land.
We maken anno 2022 geen grappen meer over onze Zuiderburen!
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Citaat van: Baanloos op dinsdag 19 april 2022, 22:18:49
Electrisch vliegen, hoe doen ze dat?
Nou, zo bijvoorbeeld
Het klinkt nog een beetje als luchtfietserij op een elektrische fiets.
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Citaat van: flyerman op dinsdag 19 april 2022, 16:48:19

Bijv. wanneer je uit het zuiden komt en je land op de polderbaan, dan kan het zijn dat je indraait boven Heemskerk, maar het kan ook zomaar in de buurt van Alkmaar zijn.


Heeft te maken met een werkwijze van Luchtverkeersleiding die "vectoring" genoemd wordt.
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Dat hoeft je mij niet te vertellen hoe het heet of werkt. ;)
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Citaat van: Jan22 op dinsdag 19 april 2022, 21:08:18

Zo is er in de buurt van Muiden een radiobaken, vernoemd naar Pampus, VOR-baken PAM VOR/DME, en dalende vliegtuigen maakten daarvan vaak gebruik.

Sinds 2021 maakt de luchtverkeersleiding in plaats daarvan gebruik van satelliet navigatie.


Het vervelende is dat in oorlogstijd dit soort GPS-systemen uitgezet kunnen worden. Sterker nog de Russen zijn het vanwege de oorlog in Oekraïne nu aan het storen: https://www.upinthesky.nl/2022/04/01/russische-stoorzenders-een-gevaar/

Re: Wilde dit toch even kwijt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Citaat van: Laurent op dinsdag 19 april 2022, 18:15:51
..........
Als een Transavia met een moderne 737 over komt, of KLM A330 NEO of een andere maatschappij met een moderne vloot, heb je er redelijk weinig last van. Paar van die oude cargokisten die je 's nachts wel eens wakker maken heb je af en toe nog, mja.

De A330 van KLM zijn geen NEO. Het zijn nog gewoon "ouderwetse" A330 die tzt uitgefaseerd gaan worden.
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wilde dit toch even kwijt.
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 19 april 2022, 18:06:01
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 19 april 2022, 17:54:20

Verder zal ik het niet over politiek hebben, mijn vertrouwen daarin is minimaal tot geheel niet aanwezig.


Ik kan me dat voorstellen immers je woont in Thailand. Da's een corrupt land, niet democratisch, mensen worden onderdrukt, geen persvrijheid en minderheden zijn kansloos. Doet me trouwens denken aan Rusland.

Corrupt ja, is soms verdomd handig. Niet democratisch klopt ook, de huidige mp is door een coup aan de macht gekomen en heeft meteen de vorige in de gevangenis gegooid. Voor mij interessant? Nee, heb hier verder toch geen moer te vertellen. Het is gewoon prettig leven. Mensen worden onderdrukt? Moet je tegen een Thai zeggen, dan weet hij/zij niet waar je het over hebt. Vrijheid, blijheid alom. En Thailand is een koninkrijk, net als NL. Alleen hebben ze hier 70 miljoen koninkjes, iedere Thai zijn eigen rijk. Geen persvrijheid, daar dromen de machthebbers hier alleen maar van. Minderheden kansloos? Nee hoor, iedereen is kansloos of net zo kansrijk als hij/zij zelf wil. Het grootste probleem hier is educatie, die is slecht en er is geen sterveling die zich daarvoor interesseert.
Oh en de Russen zijn hier niet zo erg welkom. Enkele jaren terug werd Thailand overspoeld met Russische toeristen. Ze zijn dolblij dat die niet meer komen.