Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin rolbrug

Gestart door stephan99 zaterdag 16 april 2022, 17:38:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin rolbrug
Lid sinds: 2015

offline
Marklin rolbrug
Hallo allemaal

Dit keer geen locomotief of rijtuig maar een accessoire.

Marklin heeft sinds jaar en dag een rolbrug in het assortiment zitten (7294, 72941) echter is de techniek nooit veranderd/verbeterd. Als je de nieuwe rolbrug koopt in de winkel heeft die zelfs nog steeds M-rails aansluiting.

Marklin heeft afgelopen jaar een geheel nieuwe ontwikkelde draaischijf uitgebracht. Wat mij betreft mag marklin dat ook met de rolbrug doen.

Wat denken jullie?

Met vriendelijke groet
Stephan Willemse
Re: Marklin rolbrug
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marklin rolbrug
Op zich zou het mooi zijn als ze een nieuwe stille versie op de markt brengen en dan natuurlijk gelijk voor C of K rails.
Er is echter zover ik weet niets aangekondigd in die richting.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin rolbrug
Heb de schuifbrug om laten bouwen van Marklin naar Trix variant en vervolgens een SD motor erin gezet.
Zo'n motor kost helaas wel een paar centen, maar het gekrijs van de Marklin aandrijving is geheel verdwenen.
Loopt als een zonnetje.
Is betrekkelijk eenvoudig te doen.

verwacht niet dat Marklin het zelf gaat aanpassen, maar als je een oude schuifbrug op de kop kan tikken is het de moeite waard om heb om te bouwen met een SD-motor.

Werner
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin rolbrug
Raar eigenlijk, rollend materieel wordt wel "opgewaardeerd"; maar hier nog steeds de oude techniek.
Magazijn ligt er kennelijk nog vol mee? :D
Märklin kwam ook relatief laat met nieuwe licht en armseinen en verbeterde bovenleiding.
en wat dacht je van de Märklin overwegen, zou toch anno 2023 ook beter kunnen.
Dan hebben we het nog niet eens over modernisering van het railprogramma bv. met betonnen bielzen....
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin rolbrug
Marketing is de manier om producten in de markt te verkopen.
Vernieuwing is de manier om bij een grote markt bestaande producten met een simpele update als nieuw met winst te slijten.

Ik ga ervan uit dat de huidige markt te klein is voor vernieuwing en verbetering,
en dat de marketing afdeling er geen brood in ziet om simpele updates als nieuw te verkopen.
De marges zijn gewoon te klein.
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin rolbrug
De rolbrug heeft al meer dan een jaar een andere (stille) motor. De lawaaiige "marklin sprint" motoren zullen wel op geweest zijn. :D

Bart
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin rolbrug
Volgens de schets op blz. 89 van de handleiding lijkt het inderdaad op een "andere" motor...

Rolbrug 74941 handleiding.png


Willy
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Marklin rolbrug
En zal hij met deze upgrade dan ook C-rail aansluitingen gekregen hebben?
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin rolbrug
de nieuwe versie Märklin 72941 H0 Rolbrug Rechte rails nog steeds met die M rails.Beetje belachelijk maar het is M hé
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Marklin rolbrug
Ik rij nog steeds op die M-rails; ik zal dan ook wel een beetje belachelijk zijn :-) ?
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin rolbrug
M of niet lijkt me niet de hoofdzaak; dat ze nog steeds in gebruik zijn wel
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Marklin rolbrug
Hoezo is dat de hoofdzaak Jan? Op onze treinbanen rijdt zat wat in werkelijkheid al lang uitgerangeerd is (om maar even in het spoorjarjon te blijven ;) ). Maar oké, leuk om te zien dat de rolbruggen nog in gebruik zijn :thumbup: .

Terug naar het model is het toch wel enigzins vreemd dat als je nu een nieuwe rolbrug koopt dat hij dan geschikt is voor rails die al tig jaar niet meer in het assortiment zitten. En dat je dan voor iedere aansluiting een dure verlooprail er bij moet kopen (tenzij je van hobbyen houdt)...
Een ander type motortje ontkwamen ze waarschijnlijk niet aan en dat was kennelijk redelijk eenvoudig te doen. De railaansluitingen aanpassen was mogelijk te ingrijpend en te kostbaar voor dit toch wel gedateerde model; wellicht toch een teken dat er een geheel nieuwe rolbrug in ontwikkeling is(?).
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin rolbrug
Citaat van: Hanzi op zondag 03 september 2023, 15:05:14als je nu een nieuwe rolbrug koopt dat hij dan geschikt is voor rails die al tig jaar niet meer in het assortiment zitten
Dat geldt alleen maar als je het Märklin logo ergens op wilt.

Als je een oud Brawa bouwpakket 1180 koopt, dan zit er niet eens rails bij, laat staan de verkeerde.
En als je wat nieuwers wilt, b.v. gelaserd messing bouwpakket, dan betaal je wel 2x zoveel, maar moet je ook nog steeds zelf de rails aanschaffen.

Je zou kunnen overwegen om zelf een rolbrug te bouwen, en dan kun je te rade gaan bij Eisenbahn Kurier, 2, 2013 (als je die nog ergens kunt downloaden. Het enige wat ik ervan kon downloaden was het schakelschema.

Rond 2010-2019 waren allerlei mensen begeesterd van een zelfbouw rolbrug, met als gevolg dat er allerlei draadjes op fora zijn te vinden over dit onderwerp. Zelfs op de modeltreinbaan.nl van Jaap Teeuw staat een beknopt draadje van hoe je het zelf kunt doen. En op het stummiforum vind je er ook eentje die het zelf deed.
 
En  er zijn ook firma's die aanbieden ze voor jou te (laten) bouwen, zoals RBS en Hapo.

Je zit niet vast aan Märklin alleen als wilt schuiven.
Anderen kunnen dat beter en/of goedkoper, dus waarom zou Märklin daar nog energie in steken ?
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin rolbrug
Märklin fabriekte wel een nieuwe draaischijf voor C-rail. En ik denk overigens dat weinigen zich druk maken om wat voor railtje er op de brug ligt, het gaat om de aansluiting op de rest, niet waar? En die is echt gedateerd.
Helaas zien beide producten er niet zo modelgetrouw uit als ik zou willen. Maar smaken en wensen verschillen.
Niettemin is de rolbrug toe aan een echte update, zou ik denken.

Groet,

Peter
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Marklin rolbrug
Klopt Peter.
Maar als ik er nog eens eentje betaalbaar tegenkom dan gaat hij toch mee. Ík heb geen verlooprails nodig >:-D .
Re: Marklin rolbrug
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin rolbrug
Verlopen ben je zelf al? >:-D
Nee wat een totaal foute rotopmerking..
Ik bedoel natuurlijk: sowieso al goed voor WOSA-punten en als de motor dan nog extra herrie maakt bonuspunten.