Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...

Gestart door Nieuwenhuis woensdag 13 april 2022, 15:22:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
https://www.tubantia.nl/auto/waarom-engeland-en-nederland-binnenkort-afscheid-nemen-van-dit-misleidende-verkeersbord~ad77a9ec/

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10710543/Steam-locomotives-road-sign-1964-level-crossing-updated.html


Omdat de jonge generatie dit verkeersbord niet goed zou kunnen begrijpen, moet het maar weg (op termijn).
Ik meende dat het onderdeel was van de rijopleiding(en) en hier geen vrije interpretatie van toepassing is :roll:
Toch ben ik benieuwd of het bord wel kan blijven (be)staan bij een overweg van een museumlijntje ...

Groeten,

Erik.
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Tja, educatie, de ouderwetse klok moet wijzers moet ook plek maken voor de digitale variant omdat de nieuwe generaties geen klok meer kunnen lezen.
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
De uitleg voor het verwijderen van het bord is als ik het goed heb begrepen;
de jonge generatie chauffeur verwacht een stoom/boemeltreintje van 15 per uur als ze dit bord zien O:-D

Tja een stoomtrein kan ook 140 per uur, maar niet onbelangrijk, de remweg en het gewicht, (van elke trein) daar zou men aan moeten denken als je het bord ziet  :idea:

Wie verzint dit, om het bord weg te halen? Over de grens kun je het ook tegenkomen, en zo ie zo kun je in havengebied niet bij elke overweg beveiliging/slagbomen aanbrengen, dus wel handig als het bord in de standaard theorie opleiding zit denk ikzelf...

Hebben sommige mensen echt de media nodig om zichzelf te verrijken met kennis?..
Ze roepen tegenwoordig maar wat en kijken dan naar de reacties??.
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Ik zit al een tijd te wachten op en waarschuwingsbord:

"Pas op: (mobiel) bellende fietser".

Dat begrijp nl niet helemaal...

Mvg
Marcel
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Dat denk ik tegenwoordig ontzettend vaak: "Wie verzint dit?" De betutteling anno nu hangt me ontzettend de keel uit...  :-( :( :?
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Ik zag pas de/het gigantische digitale scherm in de moderne auto's,
Ik zeg minder borden en toon ze maar op het scherm inclusief de te verwachten gevaren  📺😊👍🏻

Zou voor het straatbeeld wel fijn zijn, alleen bordjes fietspad 😊
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
 @citaat @citaat
Welkom in de moderne tijd William, we hebben meer wakers dan makers helaas....
Creatievelingen zijn ingeruild voor betuttelaars 😂😂
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
In NL wordt het bord niet weggehaald of vervangen, lees het nog eens na zou ik zeggen.
Hier gaan de onbewaakte overwegen versneld vervangen worden, da's wat er staat. Terecht natuurlijk en daarmee verliest het bord tevens z'n bestaansrecht.

Gr, Ben.
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Ja lees mijn reactie  O:-D

Hoe ga je dat op industriële terreinen en havengebied uitvoeren dan?
Dan heb je toch echt een bordje nodig lijkt mij.

Ik heb menigmaal een flinke toeter gehoord in de Antwerpse haven als een vrachtwagen nog even dacht voor te kunnen schieten als er een loc met 40 wagons erachter aan kwam rijden, en geloof mij die hebben met 10 per uur nog een gigantische lange remweg 😊
Verder wegdoen, waarom? Gooi er lekker een campagne in , dat kunnen ze heel goed in Den Haag, postbus zoveel.
De museum lijntjes zullen het bord toch ook nodig hebben op hun terrein..

Toedeledoki 😎

https://www.pzc.nl/auto/waarom-engeland-en-nederland-binnenkort-afscheid-nemen-van-dit-misleidende-verkeersbord~ad77a9ec/
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Dat lijkt me geen openbare ruimte. En als het wel zo is zal een machinist op zicht rijden toch? Trouwens ook daar worden onveilige overwegen aangepakt, check havengebied Moerdijk en ook Rotterdam Botlek.

Ah, je hebt je post aangepast. Nou die vrachtwagenchauffeur is natuurlijk een enorme klootzak, daar helpt echt geen bord voor.......
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
 @citaat
Ja en Nogmaals aangepast

Ik zeg houden dat bord  :) O:-D

Dat die chauffeur een enorme klootzak is, dat is flauwekul, als je niet bekend bent in de haven, kan een spoor soms verrassend verdekt aanwezig zijn, vandaar het bord.
Het lijkt soms gewoon een tramrail, verborgen in de weg.

Je komt als machinist vanachter een loods opgereden naar een smalle doorgaande weg, wat als er dan geen bord staat?.
Ik zou zeggen ben , eerst alles aanpassen, dan pas ouwehoeren over het wegnemen van een simpel bord?

Wat ze nu doen is te kort door de bocht   :)

Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Citaat van: Barry1972 op woensdag 13 april 2022, 19:11:46

Wat ze nu doen is te kort door de bocht   :)


WE DOEN NIKS. ER WORDEN IN NEDERLAND GEEN BORDEN WEGGEHAAALD. LEES HET NOG EENS NA.........  :D :D
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
 @citaat 🤩👍🏻
Ik lees toch echt dit hoor??.


Waarom Engeland en Nederland binnenkort afscheid nemen van dit 'misleidende' verkeersbord
Het is een van de meest herkenbare afbeeldingen van de industriële revolutie, maar het symbool van de stoomtrein dat automobilisten moet waarschuwen voor een overweg zonder slagboom dreigt in Engeland en Nederland binnenkort te verdwijnen.

Tekst uit dit artikel,
https://www.pzc.nl/auto/waarom-engeland-en-nederland-binnenkort-afscheid-nemen-van-dit-misleidende-verkeersbord~ad77a9ec/
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Er staat toch echt iets anders:

CiteerOok in Nederland en België wordt het verkeersbord op een aantal plekken nog gebruikt om een onbewaakte overgang mee aan te duiden, maar dan wel altijd in combinatie met andere waarschuwingstekens en -symbolen. Nederland telde vorig jaar nog zo'n 219 onbewaakte overwegen, maar de overheid wil er vanaf en probeert in versneld tempo afscheid te nemen van deze overgangen. Ze zouden volgens het ministerie 'niet meer van deze tijd zijn'. Ook in Nederland heeft het bord van de stoomtrein dus zijn langste tijd gehad, alleen om een andere reden.

We willen van de overwegen af en hierdoor komen er minder borden. Toch net even iets anders.
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Zijn mooie borden voor de VSM, ZLSM, STAR, MBS, SHM en SGB ;) (ben ik iemand vergeten, dan sorry daarvoor)
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Begrijp ik nu waarom ze gejatte borden met zo'n stoomtrein erop ook niet meer vervangen.
Zij halen geen borden weg, dat doen "verzamelaars" wel voor ze.

Ik herinner me een plek waar ik jaren geleden zo'n bord heb gefotografeerd.
NS had een spoorboog gemaakt die een Israëlitische begraafplaats in tweeën splitste.
Dus kreeg de begraafplaats recht van overpad over de onbewaakte overweg.

Rond 1993 of 1994 wijzigde de wet op het recht van overpad.
Vanaf die tijd moet iemand kunnen aantonen geregeld gebruik te maken van het recht van overpad,
want anders kan dat recht komen te vervallen. Zo'n begraafplaats kan dat niet waarmaken.
Dus kan Prorail zo'n overweg opheffen.
In ieder geval: er is geen overweg meer. En wel een gesloten Prorail hek.
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Gaaf dat verkeerborden uit het straatbeeld verdwijnen door braamwilgroei  :thumbup:

Ben heeft twiav.nl gebruikt (luchtfoto's van prorail, dus tot op 5 cm nauwkeurig, gemixt met satellietbeelden).
Als je dezelfde plek bekijkt met satellietbeelden (onscherper) dan zie je wel de palen (vooral die aan de noordkant is goed te zien)
waarop de verkeersborden hebben gezeten, maar niet de verkeersborden (want die waren eraf gesloopt).
Het groene prorail-hekwerk ontbreekt nog (dus is de gebruikte foto heel oud).
Zie bijlage zelfdeplekanders.jpg (een screenshot gemaakt met behulp van de website groengebied-amstelland.nl)
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Jan-Willem,
jij zegt dat de tweede foto ouder is omdat het hekwerk er nog niet staat. Dat is niet juist, het hekwerk staat er wel maar is slecht te zien. Beter te zien is de schaduw ervan over het pad. Vergelijk de schaduw van de bovenleidingmast met die zwarte streep over het pad en je zult het hekwerk kunnen zien.
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verkeersbord verdwijnt uit het straatbeeld ...
Mmm, ik zal er nog maar eens gaan kijken dan.

Ik kwam er met de trein langs, en zag de beide borden staan op grote afstand tussen de Kaukasische braamstruiken.
Toch mooi dat ze de verdwenen borden vervangen hebben, en daarna pas ingegaasd.

***edited: nu de trombose over is, er toch maar even langs gelopen: