Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?

Gestart door flyerman maandag 11 april 2022, 21:16:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Ik heb de ballast op de foto gekocht om te gaan gebruiken op mijn Nederlandse baan. Op advies voor TT wegens de grootte van de steentjes.

Mijn vraag, ik hoop dat het goed te zien is op de foto, klopt de grootte en de kleur?
Eerste is zonder flits, tweede met.

 
Re: Juiste Ballast?
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Juiste Ballast?
Grootte is prima. Kleur van onderste foto ook als dit temminste ook de kleur bij normaal daglicht is.
Re: Juiste Ballast?
Lid sinds: 2015

offline
Re: Juiste Ballast?
Ik zal morgen eens een foto maken bij daglicht.

En hoe het beste aan te brengen, ik had zo'n wagonnetje gekocht want dat kan me wel makkelijk, maar er komt zoveel uit dat er een berg op de bielzen ligt.

Ik dacht aan een doseerfles, is dat te doen?
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Er zijn heel veel manieren. Ik strooi de ballast eerst tussen sporen, soms met behulp van een bakje, maar soms ook direct uit de verpakking. Met een droge, soepele kwast veeg ik zoveel mogelijk ballast van de bielzen. Er loopt dan ook vanzelf wat onder de spoorstaven naar buiten. Dan strooi ik nog wat ballast langs de buitenkanten en breng het ballastbed zo goed mogelijk in vorm met hetzelfde kwastje.
Als het er strak genoeg uitziet, druppel ik de voorstrijk erin om te plakken. Het moet echt goed nat zijn om alles goed te laten kleven.
Voor mij werkt dit prima.

Groet,

Peter
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Hoi,

Citaat van: flyerman op maandag 11 april 2022, 21:16:27
Mijn vraag, ik hoop dat het goed te zien is op de foto, klopt de grootte en de kleur?

Wat voor "soort" spoor wil je nabootsen? Deze kleur is meer "modern", net nieuw spoor. Wil je wat ouder ballast toepassen dan kan de kleur wat meer richting roestachtig gaan. Dat kan je eventueel ook nog bereiken door met poeders en verf aan de gang te gaan.

Aanbrengen van ballast, mijn methode:
- Met een theelepetje het ballast tussen de sporen en naast de sporen aanbrengen;
- Met een paar kwasten de ballast verdelen, in vorm brengen en van de bielzen vegen;
- Met een pipet de verdunde boekbinderslijm aanbrengen;
- Rustig druppelen en zo nodig wat extra ballast aanbrengen mocht het nodig zijn.
- Goed laten drogen.
- Eventueel ballast wat op de verkeerde plek zit met een pincet verwijderen;
- Met een stofzuiger de restjes weghalen.
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Merci, voor het druppelen met lijm, is het dan nog handig om er water met een druppeltje afwasmiddel over heen te spuiten? Dat lees ik ook vaak.

Ik heb de bielzen donker bruin gespoten en vind het contrast nu wel wat groot kwa kleur, ik kan natuurlijk donkerder ballast nemen, of dit een kleurtje geven.

Ik zou het graag een beetje vervuilen, de vraag is, hoe doe ik dat? Welke kleuren ga ik daar voor gebruiken? Ik wil het niet egaal donker bruin hebben, dus niet de bielzen en de ballast de zelfde kleur.

Stukken met deze nieuwe kleur er tussen houden als zijnde een nieuw stuk kan ook.
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
hoi,

Citaat van: flyerman op dinsdag 12 april 2022, 07:58:24
Ik zou het graag een beetje vervuilen, de vraag is, hoe doe ik dat? Welke kleuren ga ik daar voor gebruiken? Ik wil het niet egaal donker bruin hebben, dus niet de bielzen en de ballast de zelfde kleur.

Je kan met verweringspoeders aan de gang. Of krijtjes vermalen en aanbrengen. Het aanbrengen kan dan met een kwastje. Het poeder blijft wel aan het ballast zitten. Roestbruin / zwart zijn aardige kleuren. Je kan eens kijken naar de diverse spoorwegfoto's.
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Is het een oude of nieuwe spoorweg?
In geval van oud: Is de ballast oud of nieuw?
In geval van oud: Buiten de weersinvloeden; roeststof en olie zijn de belangrijkste vervuilers.
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Als je kijkt wanneer het gebouwd is, is het nieuw :D.

Ik heb daar verder nog niet over nagedacht. Ik vond het zo afsteken bij de bielzen, vandaar.

Maar mijn vraag over het besprenkelen met water en een beetje afwasmiddel heb ik nog geen antwoord gekregen, is dat belangrijk om te doen?

Ik ga gewoon deze ballast gebruiken en kijk wel wat ik er mee ga doen wat kleur betreft.
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
 @citaat Het druppeltje afwasmiddel is bedoeld om het water te ontspannen.
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Een beetje 'vuil' water, dus een sterk verdunde donkerbruine verf (een wash) kun je ook over de ballast sprenkelen. Dat zorgt voor een mooie verwering.

Groet,

Peter
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
hoi,

Citaat van: flyerman op dinsdag 12 april 2022, 09:27:41
Maar mijn vraag over het besprenkelen met water en een beetje afwasmiddel heb ik nog geen antwoord gekregen, is dat belangrijk om te doen?

Kan. Ik doe het zelf niet. Tenminste ik kan mij niet herinneren dat ik in mijn mengsel van verdunde boekbinderslijm een drup afwasmiddel heb zitten. Voor het lijmen kan je de boel nat spuiten met verdunde alcohol. Daarna lijmen. Dat is ook een methode. Je moet even uitproberen wat voor jou de beste methode is.
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Hi Martin,

Zoals ik het doe maar dat wist je vast al: hier
Staat een oude foto bij maar zal binnenkort eens een nieuwe maken en de steentjes wel met flex-lijm (zonder dreft).
Even extra: opendag bij Stomm is op 11 juni zie ook: StOMM .

groet
Harald
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Ik ga eerst eens een proefstukje maken en eens experimenteren met de kleuren etc.
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
En dan nog een vraagje, wat voor flesjes gebruiken jullie om de lijm te mengen en aan te brengen?
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Gewoon in voormalige glazen potjes van de hak... en een pipet ... Niet te moeilijk denken. Het is allemaal niet zo heel ingewikkeld. Gewoon beginnen.
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Ik gebruik Alabastine sneldrogende transparante voorstrijk, dat vloeit zonder toevoegingen prima tussen de ballast. Voor het opbrengen gebruik in een injectiespuit (zonder naald). Spuit vullen direct vanuit de pot en rustig druppelen, eenvoudiger kan het niet. Ik gebruik Spurenwelten H0 ballast en verkleuring is er nauwelijks.

Groeten,
Wico   
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Juiste Ballast? En) hoe het beste aan te brengen?
En mocht je verf willen mengen koop dan eieren in een plastic verpakking, met 10 eieren heb je dan 20 mengpotjes.