Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Leren werken met Function Mapping

Gestart door molly w maandag 11 april 2022, 16:37:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Leren werken met Function Mapping
Om redenen zoals beschreven aan het begin van mijn topic op https://forum.3rail.nl/index.php?topic=88458.0 heb ik bij een Piko NS 2347 de originele decoder (een Uhlenbrock?) vervangen door een ESU Lokpilot 5.
Mij besturingsapparaat: MS2

Studie
Nu probeer ik het function mapping me een beetje eigen te maken. Daartoe heb ik vooral het betreffende hoofdstuk uit de handleiding bij de decoder bestudeerd. Graag wil ik wat feedback krijgen om te zien of ik een en ander goed begrepen heb, en zo ik fout zit, waar ik fout zit. Niet alles is mij duidelijk, dus daar wil ik graag verder geholpen worden.

Illustratie met een voorbeeld uit eigen praktijk
Wat ik tot nu ervan opgestoken heb is het volgende. Ik illustreer dat met mijn eigen voorbeeld: de rode achterlichten van de loc doen het niet en ik wil die werkend krijgen.

  • De functie (koplampen of AUX) die ik wil gebruiken moet eerst worden ingeschakeld. Daarvoor moet eerst CV31=16 en CV32=0 zijn.
  • Wil ik met de functies aan de slag, dan geldt VC31=16. Op CV32 kan ik dan diverse waarden schrijven, al naar gelang wat iik wil bereiken. Daarvoor dien ik de volgende stappen te zetten:

    • stap 0:
      Functie-uitgang inschakelen (tabel op pg 68) en aanwijzingen in paragraaf 12.5. LET OP: CV32=0.
      VRAAG: dit snap ik niet helemaal. Welke waarde moet ik invullen voor CV267? Staan die aangegeven in tabel op pg 72 kolom 'Mode select'? Is gewoon lamp aan/uit waarde 1? (dimmbares licht) Dus CV267=1?

    • stap 1:
      Zoek welke regel hoort bij gewenste functietoets. Bijvoorbeeld bij F0 (achterlicht) is de regel 6. (tabel op pg 67)
    • stap 2
      Zoek welke control-cv ik hebben moet voor het achterlicht (tabel op pg 64). Voor het achterlicht is dat cv-k, waarde =2. Dus CV32=2
    • stap 3
      Zoek welke CV hoort bij cv-k op regel 6. Dat blijkt CV337 te zijn. (zie tabel op pg 62-63) Dus CV337=2.
Zit ik op het goede spoor?

Ik heb ook Lokprogrammer software van ESU voor lokpilot5 geïnstalleerd. Daar heb ik wat mee zitten stoeien, en de uitkomsten naar een cv-list (.txt) geëxporteerd. De waarden uit die lijst kan ik dan overnemen bij het programmeren van de loc met mijn MS2. (heb geen ESU lokprogrammer hardware, misschien later een keer wanneer ik wat meer thuis ben in functie mapping). Echt goed thuis ben ik nog niet in het programma. Is handmatig cv's "vullen" de handigste methode zolang is geen ESU hardware is?
Ook een handleiding heb ik gedownload, maar de beschrijving daarin stemt niet overeen met de software. De handleiding is nog van 2009, de afbeeldingen wijken af van de software die ik geïnstalleerd heb. Dat vind ik lastig.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Er heeft nog niemand gereageerd.  :(

Ik heb mijn uitkomsten losgelaten op de loc. Ik kwam erachter dat de waarde van CV32 niet 2 moet zijn - komt niet voor in de tabel op pg 62-63 - maar 8. Want ik moet regel 6 hebben, zo is op te maken uit de tabel op pg 67.
Het stappenplan gooi ik wat om: stap 2 en 3 omwisselen.

Stap 0: licht achter aan => CV267=1; lichtsterkte => CV27=31. Die waarde stond al in de decoder, meldde de MS2.
Maar het rode licht ging niet branden.  :(

Stap 1: bij licht achter hoort regel 6 (tabel op pg 67
Stap 2: regel 6 => CV32=8 en CV-K is 337. (tabel op pg 62)
Stap 3: tabel op pg 64 licht achter => CV-K is CV 337 = 2
Toch gingen de achterlichten niet branden.  :(

Ook bij analoog bedrijf (wisselspanning) deden de achterlichten het niet.

Nu zit ik me af te vragen: toen de originele decoder er nog inzat, heb ik de rode lichten gedimd tot 0. PMW A1:CV117=0 (zie configuratietabel van PIKO. Is daardoor een instelling in de locomotief veranderd? Naast de decoder zie ik immers nog meer electronica op het moederbord in de loc.

Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Ik heb even de bijdragen bestudeerd, maar weet alleen dat ik een 73-jarige voor mij heb...
Geen plaats, zodat eventueel hulp aan huis een optie is, en ook niet voorgesteld.
Verder is een MS2 een mooi ding voor het mfx werk, maar omslachtig voor het hogere programeerwerk.
Ik vind de MS-en k-dingen, hiervoor. Het gaat veel te snel fout.
Ikzelf deed het wel eens met de pc met een geleende ESU programmer.
Werkt mooi, maar je ziet niet de structuur.
Ik gebruik de oude 6021. Het is wel veel werk, maar wel duidelijk.

Maar als eerste: met welke versie decoder ben je bezig?
Want elke nieuwe versie heeft weer een andere benadering.

Ook is er een Nederlandse gebruiksaanwijzing beschikbaar door onze Belgische vrienden.
Google er eens op en download deze, en als je genoeg papier en inkt hebt, kan je hem printen.
Even tot zover, tot ik weet om welke decoder het gaat.

Mvg
Marcel
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Hi Molly

Misschien eens een afspraak maken bij een mede Forumer bij jou in de buurt of eens naar een Stamtafel gaan zie hier .

groet
Harald
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Citaat van: loc1200 op dinsdag 12 april 2022, 16:23:51
Geen plaats, zodat eventueel hulp aan huis een optie is, en ook niet voorgesteld.
Dank voor het aanbod, maar liever niet wegens omstandigheden.

Citeer
Maar als eerste: met welke versie decoder ben je bezig?
Want elke nieuwe versie heeft weer een andere benadering.
Mvg
Marcel
Aan het begin van dit topic heb ik aangegeven: Lokpilot 5. Misschien overheen gelezen? ;) Of zijn er soms meerdere versies?
Op het doosje staat gedrukt: 59610. Het is een multiprotokol. (Ik dacht dat dat handig zou zijn omdat ik ook Märklinloc's heb met Delta erin - maar wellicht was een lokpilot 5 DCC ook voldoende geweest)
Verkoper (AnW in Medemblik) heeft er nog een stickertje bijgeplakt met tekst: "Deze dekoder hebben wij voorzien van de nieuwste versie firmware". Geen idee of dat nog van belang is. Aankoopdatum: 29 maart j.l.

De Vlaamse versie handleiding kan ik inderdaad downloaden.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Citaat van: Haradigi op dinsdag 12 april 2022, 22:19:35
Hi Molly

Misschien eens een afspraak maken bij een mede Forumer bij jou in de buurt of eens naar een Stamtafel gaan zie hier .

groet
Harald
Heb ik aan gedacht, maar dacht: "Het forum wemelt vast van de ervaringsdeskundigen, dus meer kant op respons." Dus daarom mijn vraag allereerst aan het forum voorgelegd.
Of zijn er vooral gebruikers bij het forum en minder programmeerders?
Kan het altijd nog elders proberen - ben ook lid van een club - maar heb het idee het daar vooral bouwers en rijders zijn.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Tip:

Download de Lokprogrammer van Esu op de website.

Open een nieuw project met de gewenste decoder. Verander de instellingen bij 'Function Mapping' en 'Function Output' die je wilt. Boven in de lokprogrammer software zit bij 'Tools' een knop 'Show changed CV's'. Loop het lijstje met cv's af voor het programmeren.

Waarom vertel ik dit? De handleiding volgen is af en toe hogere wiskunde met hoge kans op fouten :mrgreen:
Re: Leren werken met Function Mapping
Wijbe,

Volgens mij staat die software al op zn computer. zie de 1e post.

Maar gezien de opmerking : Is handmatig cv's "vullen" de handigste methode zolang is geen ESU hardware is?
Kan het nog handiger.


Molly,

Je schrijft de lijst cv,s geexporteerd. 

Het is me niet duidelijk of je dan kiest voor de waardes van alle cv,s of de lijst die Wijbe hierboven bedoelt,

Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Ja, de software had ik al.

Ik heb een nieuw project gemaakt: Piko2347.esux
Ik heb gekozen voor instellingen voor front light en rear light lichtsterkte 28. Zie bijlagen.
Hoef je bij elk van deze schermen niets te bevestigen of op OK te klikken? Ik zie tenminste geen knop.

Ik heb gekeken bij Tools --> show changed cv's. Niets, een leeg scherm. Ik heb het gevoel dat ik het programma niet begrijp. Daarom heb ik een handleiding gedownload, zoals al verteld, maar dat hoort bij oudere versies.

Een Nederlandse handleiding bij Lokpilot 5.0 heb ik niet gevonden, de enige die ik vind hoort bij Lokpilot 5.0 sound.
Re: Leren werken met Function Mapping
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Ik heb net even getest. Als ik een nieuw project open en niks doe, is het schermpje leeg. Als ik 1 aux ergens anders bijzet, is het schermpje wel gevuld. Ga ik naar de functieoutputs, dan blijft het staan.

En anders doe je het toch in stappen?
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Citaat van: molly w op dinsdag 12 april 2022, 16:03:45

Ook bij analoog bedrijf (wisselspanning) deden de achterlichten het niet.

Nu zit ik me af te vragen: toen de originele decoder er nog inzat, heb ik de rode lichten gedimd tot 0. PMW A1:CV117=0 (zie configuratietabel van PIKO. Is daardoor een instelling in de locomotief veranderd? Naast de decoder zie ik immers nog meer electronica op het moederbord in de loc.

Gisteren en vandaag het volgende geprobeerd:

  • wisselspanning op het spoor gezet - de rode leds branden niet
  • de originele decoder er weer ingezet - instellingen teruggezet zodat de rode leds weer branden.
    Piko heeft decoders van Uhlenbrock gebruikt, geloof ik. In de documentatie die Piko heeft meegeleverd staat bij

    • CV117: PWM A1. Dit blijkt de rode leds aan de achterzijde/cabinezijde te zijn
    • CV118: PWM A2. Dit zijn de rode leds aan de voorzijde/hui.
      Zouden deze led's via AUX 1 resp AUX 2 worden aangestuurd?
  • Digitale spanning er weer af, wisselspanning weer op het programmeer spoor. De rode leds branden!
    Is het een instelling in de loc in plaats van in de decoder, vraag ik me af
  • Nu de ESU decoder er weer in. Digitale spanning er weer op, de rode leds branden niet.
Conclusie: de rode leds worden niet aangestuurd door een of andere instelling in de loc.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Citaat van: Laurent op vrijdag 15 april 2022, 16:23:48
Ik heb net even getest. Als ik een nieuw project open en niks doe, is het schermpje leeg. Als ik 1 aux ergens anders bijzet, is het schermpje wel gevuld. Ga ik naar de functieoutputs, dan blijft het staan.

En anders doe je het toch in stappen?

Misschien doe ik niet goed, maar ik deed het volgende:
ik zette bij F1 (AUX 1) het frontlicht. (zie afbeelding)
Bij functie output: blijft staan, net zoals jij beschrijft.
Schermpje is echter leeg.  :(
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Citaat van: molly w op dinsdag 12 april 2022, 16:03:45
Er heeft nog niemand gereageerd.  :(

Ik heb mijn uitkomsten losgelaten op de loc. Ik kwam erachter dat de waarde van CV32 niet 2 moet zijn - komt niet voor in de tabel op pg 62-63 - maar 8. Want ik moet regel 6 hebben, zo is op te maken uit de tabel op pg 67.
Het stappenplan gooi ik wat om: stap 2 en 3 omwisselen.

Stap 0: licht achter aan => CV267=1; lichtsterkte => CV27=31. Die waarde stond al in de decoder, meldde de MS2.
Maar het rode licht ging niet branden.  :(

Stap 1: bij licht achter hoort regel 6 (tabel op pg 67
Stap 2: regel 6 => CV32=8 en CV-K is 337. (tabel op pg 62)
Stap 3: tabel op pg 64 licht achter => CV-K is CV 337 = 2
Toch gingen de achterlichten niet branden.  :(

Ook bij analoog bedrijf (wisselspanning) deden de achterlichten het niet.

Nu zit ik me af te vragen: toen de originele decoder er nog inzat, heb ik de rode lichten gedimd tot 0. PMW A1:CV117=0 (zie configuratietabel van PIKO. Is daardoor een instelling in de locomotief veranderd? Naast de decoder zie ik immers nog meer electronica op het moederbord in de loc.

Let even op.
De functie uitgangen van de decoder hebben al een standaard mapping wanneer je decoder uit de verpakking haalt. Voor de achterlichten geldt dat die op f0 zitten samen met je voorlichten. Op de decoder heb je deze fysiek aangesloten op de witte draad (voor) en gele draad (achter). De rode lichten (achter) zitten op dezelfde aansluiting (witte draad) als de witte voorlichten. Want wanneer je dan vooruit rijdt branden de witte voor en de rode achter. Als dat nu al niet werkt, heb je je fysieke aansluiting nog niet goed. Standaard uit de verpakking moet de decoder zo werken.

Als je echter wilt dat de rode sluitlichten apart te schakelen zijn, kun je deze op een AUX uitgang aansluiten. Ook dan hoef je niets te mappen, tenzij je AUX1 niet op f1 wilt hebben. Dat kan natuurlijk.

Die CV31 en CV32 geef je eerst de waarden voor de mapping die je wilt uitvoeren. Daarna pas je de bijhorende (hogere) CV's aan. Die waarden in CV31 en CV32 zorgen ervoor dat je CV's boven de 255 kunt adresseren/programmeren.

Voorbeeld: als je je voorlichten wilt laten knipperen. CV31=16, CV32=0
Daarna ga je kijken welke CV's horen bij voorlicht (f0)
CV259 is de mode. Knipperlicht (blinklicht) = 12. Dus CV259=12
CV260 inschakelvertraging. Kies je waarde. of laat het ongemoeid.
CV261 automatisch uitschakelen, niet van toepassing voor knipperlicht, tenzij..
CV262 dimmen waarde tussen 1-31. Kies maximaal (om te testen) CV262=31
CV263, 264 en CV258 zijn speciale functies. Daar is ook een tabel van. Belangrijkste is CV263 om eventueel LED (128) te kiezen. CV263=128

Klaar. Je hebt dan nu uitgang f0 (vooruit) geprogrammeerd. Je lichten zouden nu moeten knipperen.
Probeer ook maar eens een andere mode, er zitten veel leuke opties in de decoder voor licht effecten.

Wanneer je nu andere functieuitgangen wilt aanpassen, zet je eerst de juist CV waarden in CV31 en CV32, daarna de CV waarden voor de specieke functieuitgang die je wilt aanpassen.
Op dezelfde wijze kun je ook bijvoorbeeld AUX1 op f8 zetten.

Succes.

Aart-Jan

 
Re: Leren werken met Function Mapping
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Citaat van: molly w op vrijdag 15 april 2022, 16:38:16
Schermpje is echter leeg.  :(
Voordat je het bestand opslaat kijken, als je na opslaan kijkt, is het leeg ja.

Overigens, in het boekje van de 2200 staat genoemd wat aan aux 3 en hoger zit, dus dat hoef je niet via de oude decoder uit te zoeken.

Citaat van: Zoeff! op vrijdag 15 april 2022, 17:04:22
De rode lichten (achter) zitten op dezelfde aansluiting (witte draad) als de witte voorlichten. Want wanneer je dan vooruit rijdt branden de witte voor en de rode achter. Als dat nu al niet werkt, heb je je fysieke aansluiting nog niet goed.
Aart Jan, je bedoeld het advies vast goed, maar bij de Piko 2200'en zitten die niet op dezelfde aux. Dus dit gaat in dit geval niet op, en heeft niks met fysieke aansluiting die niet goed zit te maken, want er zit gewoon een print in met een Plux22 aansluiting, waar de frontseinen dus op aux0f/r zitten, en het sluitsein op aux 1/2.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 15 april 2022, 17:08:51
Citaat van: molly w op vrijdag 15 april 2022, 16:38:16
Schermpje is echter leeg.  :(
Voordat je het bestand opslaat kijken, als je na opslaan kijkt, is het leeg ja. .

Aha. Dat wist ik niet. Later maar eens proberen.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Juist, inderdaad. Nu krijg ik ingestelde CV's te zien.

Meteen ingevoerd in decoder, om te testen:
Rear light op F1 (AUX1).
Rear light op F0 op lichtsterkte 0 want toch niet nodig.
Ja, rode lampjes branden, alleen verkeerd om. Heb loc op standaard achteruit gezet, vandaar.
Het blijkt dat op AUX 1 rood licht aan cabinezijde zit en op AUX 2 rood licht aan huifzijde. (klopt met instelling van de originele decoder)
En het blijkt dat wat programma 'rear light' noemt, geel licht is aan cabinezijde. Dat brandde niet want ik sterkte op 0 gezet. Nadat die op 28 was gezet, brandde het wel.

Ik begin er lol in te krijgen.
Re: Leren werken met Function Mapping
Vrag anders gewoon even of iemand met een ESU programmer bij jou in de buurt je wil helpen dan is het in een paar minuten opgelost.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Zo lang mogelijk zelf proberen, geeft gevoel van competentie. :D Moet natuurlijk wel lukken, anders gaat de lol er op den duur ervan af. Meteen klaar is ook niet altijd leuk.
Re: Leren werken met Function Mapping
Nu je toch lekker bezig bent.

je kunt je licht ook in en uit faden. en vertragingen ingeven.
Front light dimt uit en daarna fade de rode aan die kant op.

Mvg Robin
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Er is nog eerst iets wat niet gaat zoals ik wil. Het set rode lichten aan de huifzijde zitten op F2 / AUX met voorwaarde " vooruit rijden" (loc rijdt standaard achteruit - CV29=1). Maar ze luisteren niet naar de voorwaarde,  ze branden ongeacht de rijrichting.  Het breek me het hoofd hoe dat kan.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Had ik ook laatst.
Bleek dat hij ergens anders, op een andere functie, ook nog aan stond.
Groet, Paul
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Ja, daar ben ik weer. Effe te druk met andere zaken.

De opmerking van Paul vond ik interessant. Zou bij mij ook wel eens het geval kunnen zijn.
Daarom heb ik de lok gereset naar de fabrieksinstellingen van de decoder. Spelend met de functietoetsen ontdekte ik het volgende:
F0: geel licht voor (huifzijde: 3x) en achter (cabinezijde 2x laag), wisselend met de rijrichting.
F1: rood licht aan cabinezijde 2x hoog, niet wisselend met rijrichting
F2: rood licht aan huifzijde 2x hoog, ook niet wisselend
Als F0 is aan, branden rood én geel. Geel afhankelijk van rijrichting, rood altijd.

F5: licht in de cabine
F6: rood licht midden boven aan huifzijde. Schijnt door naar lampje boven lok aan voorzijde, niet wisselend met rijrichting
F8: geel licht linksonder aan huifzijde PLUS geel licht rechtsonder aan cabinezijde, niet wisselend met rijrichting. (is rangeerlicht??)

Vraag is: welke cv's horen bij deze functies?? dat wordt puzzelen of ik moet een lokprogrammer kopen zodat ik de decoder kan uitlezen en zien wanneer er meerdere functies tegelijk aan staan.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Ik zat nog even te kijken naar je instellingen in eerdere plaatjes van de ESU software.
Wat me opvalt, is dat je op F0 Forward de frontlichten van de ene kant aanzet, en bij F0 Reverse de sluitlichten. Dat moeten de Frontlichten van de andere kant zijn.
Dan kan je bij F1 de sluitlichten van de ene kant  (Aux1?) en bij F2 de sluitlichten van de andere (Aux2?) kant programmeren (eventueel ook met de toevoeging Forward of Reverse - even uitzoeken welke bij welk licht hoort).
Dat is een vaak voorkomende instelling.

Groet, Paul
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Citaat van: pajomaho op zondag 24 april 2022, 12:25:50
Ik zat nog even te kijken naar je instellingen in eerdere plaatjes van de ESU software.
Wat me opvalt, is dat je op F0 Forward de frontlichten van de ene kant aanzet, en bij F0 Reverse de sluitlichten. Dat moeten de Frontlichten van de andere kant zijn.
Klopt. Was al van fabriekswege zo ingesteld.

Citeer
Dan kan je bij F1 de sluitlichten van de ene kant  (Aux1?) en bij F2 de sluitlichten van de andere (Aux2?) kant programmeren (eventueel ook met de toevoeging Forward of Reverse - even uitzoeken welke bij welk licht hoort).
Dat is een vaak voorkomende instelling.
Dat wil ook, maar dan moet ik de bestaande cv-waarde wijzigen. Dat heb ik eerder geprobeerd bij AUX2 op F2, maar toch wisselden de lichten niet met de rijrichting. Jij vermoedde dat er een andere functie meespeelde, daarom had ik de loc gereset.

Toch maar weer een nieuwe poging wagen. Met de software heb ik  F1 / AUX 1 ingesteld op "vooruit rijdend". De gewijzigde cv's overgenomen in de lok. Test: ja, dat gaat goed: bij vooruit rijden branden de rode led's achter; bij vooruit rijden zijn ze uit.
LET OP: heb loc ingesteld op standaard "achteruit rijden" (CV 29 = 31)

Hetzelfde procédé met F2 / AUX 2 op "achteruit rijdend". Maar dat doet ie niet. Rode led's blijven branden ongeacht de rijrichting. Als de lok dus achteruit rijdt, branden zowel gele als rode led's. Rarara
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Interessant topic!
Dit ga ik volgen.

Op youtube staat een filmpje van KLIK: Pijplines.
Misschien helpt dit je verder.

PS: Haradigi heb j gewezen op het bestaan van de stamtafels en ik zag dat je de decoder bij ANW in Medemblik hebt gekocht.
Mocht je daar in de buurt wonen dan is de stamtafel Noord Holland de geschikte stamtafel.
In het KLIK: informatietopic vind je de data en de lokatie.
Aanmelden kan via het KLIK: praattopic
Wellicht tot ziens op de eerstvolgende stamtafel.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Absoluut niet in de buurt. Die stamtafel is geen optie.
En het filmpje gaat over geluiden toevoegen aan een loc. Nu niet erg toepasselijk.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
 @citaat

sorry, verkeerde link: KLIK: Pijplines.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Even een reactie:
Stukje van filmpje bekeken. Bij die lok lijkt alles te werken zoals het hoort. Ook de rode lichten aan huifzijde wisselen met rijrichting. En F7 bedient zwaailicht aan cabinezijde. Daar keek ik van op, bij die van mij doet ie niks. Daar is dus nog wat te doen, maar nu geen tijd.
Later
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Leren werken met Function Mapping
Leuke en praktische video !  :thumbup:
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Citaat van: molly w op maandag 25 april 2022, 11:25:53
Even een reactie:
Stukje van filmpje bekeken. Bij die lok lijkt alles te werken zoals het hoort. Ook de rode lichten aan huifzijde wisselen met rijrichting. En F7 bedient zwaailicht aan cabinezijde. Daar keek ik van op, bij die van mij doet ie niks. Daar is dus nog wat te doen, maar nu geen tijd.
Later

Even een moment om te checken met de originele decoder van Piko erin: ook hier geen zwaailicht aan de cabinezijde. Waar zit trouwens dan de led??? Binnen in de cabine? Ik zie niks, behalve twee contactpuntjes, maar waar die heen leiden ....? Zie foto
Re: Leren werken met Function Mapping
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Die zit op een printje in de cabine, zie ook de exploded view tekening. Daar leiden die 2 punten ook naartoe.
Zwaailichten zijn overigens aan de donkere kant, met daglicht kan het dus best lijken of het zwaailicht niks doet, terwijl het ledje wel knippert.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Even een update.
Kap er op vastgeschroefd om te controleren of er wel goed contact is binnen tussen de contactpuntjes en de printplaat. Nope, achterste zwaailicht doet het niet. Is dus een actiepunt.
Tevens een actiepunt om de zwaailichten knipperend te maken. Zouden eigenlijk blauw moeten zijn zoals bij Roco's NS 2400.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Update.

Ik kom er niet uit met de software van ESU. Rode lichten F1=AUX1 reageert wel netjes op de rijrichting, F2=AUX2 niet. Deze blijft branden ongeacht rijrichting. Er moet iets zijn waardoor dat gebeurt,maar geen idee wat.

Lokprogrammer besteld, zodat ik de decoder kan uitlezen. Hopelijk laat de software me zien waarom AUX2 zo doet. (ja, is hoop geld, maar ik denk aan de andere NS2200 Piko die een tweespan met de lok waar ik nu mee bezig ben, moet vormen.
En ik heb nog andere analoge loks staan, die ik wellicht ga ombouwen.
Re: Leren werken met Function Mapping
Citaat van: molly w op vrijdag 29 april 2022, 13:24:07

Rode lichten F1=AUX1 reageert wel netjes op de rijrichting, F2=AUX2 niet. Deze blijft branden ongeacht rijrichting. Er moet iets zijn waardoor dat gebeurt,maar geen idee wat.


Ik heb niet het hele topic gevolgd maar heb je wel de conditie forward of reverse aangegeven? Dat bepaalt namelijk of de uitgang actief wordt bij een bepaalde rijrichting.

Gr, Ben.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Zeker..
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Met de onderstaande instelling heb ik het volgende bereikt.
Voorlicht (wit) schakel ik met F0
Achterlicht (rood) schakel ik met F1
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Citaat van: molly w op vrijdag 29 april 2022, 13:24:07

Lokprogrammer besteld, zodat ik de decoder kan uitlezen. Hopelijk laat de software me zien waarom AUX2 zo doet. (ja, is hoop geld, maar ik denk aan de andere NS2200 Piko die een tweespan met de lok waar ik nu mee bezig ben, moet vormen.
En ik heb nog andere analoge loks staan, die ik wellicht ga ombouwen.

Gisteren aangekomen. Vandaag even een en ander bekeken, de NL handleiding gedownload. Daar lees ik dat de lokprogrammer op mijn laptop moet installeren middels het cd-rommetje. Ehhh, mijn laptop heeft geen cd-romdrive. (CD-roms schijnen alweer antiek te zijn  :? ) Hoe doen we dat?? Wie heeft daar handige tips voor?? Op de site van ESU zag ik geen te downloaden installatiesofteware.

Verder ben ik benieuwd hoe ik straks het resultaat kan zien. Immers, er mag niet tegelijk ook mijn MS2 aangesloten zijn op het programmeerspoor, begrijp ik. Dat zou het einde zijn van de lokprogrammer. Dus elke keer het programmeerspoor omstekkeren van lokprogrammer naar MS2 of elke keer de lok op de gewone baan zetten en dan testen? (Ja, ik weet het, ESU heeft ook een testmodule, maar ik probeer het eerst zonder)
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Probeer de Lokprogrammer eerst maar zonder de CD, kijk of het programma hem vindt. Bij Windows10 had ik er geen probleem mee, kennelijk zit de driver in (mijn versie van) Windows. Misschien is hij anders ook wel op de site van ESU te vinden: Lokprogrammer - PC Software: USB Treiber für FTDI Chip für Windows XP / Vista / 7 / 8. Die zou het ook onder W10 kunnen doen, als je PC het zelf niet voor elkaar krijgt. Of bij Ali een externe DVD speler kopen...
In de Lokprogrammer software moet je wel even de poort zoeken/aangeven waar de programmer aan hangt.

Wat dacht je van één of twee railtjes aan elkaar, los van de baan, als programmeerspoor voor de Lokprogrammer? Of een rollenbank?

Groet, Paul
Re: Leren werken met Function Mapping
Citaat van: molly w op vrijdag 13 mei 2022, 15:21:44
Hoe doen we dat?? Wie heeft daar handige tips voor?? Op de site van ESU zag ik geen te downloaden installatiesofteware.

Ik weet niet hoe je op de website gezocht hebt maar deze is gewoon te vinden: Download Software Lokprogrammer

Citaat van: molly w op vrijdag 13 mei 2022, 15:21:44
Verder ben ik benieuwd hoe ik straks het resultaat kan zien. Immers, er mag niet tegelijk ook mijn MS2 aangesloten zijn op het programmeerspoor, begrijp ik. Dat zou het einde zijn van de lokprogrammer. Dus elke keer het programmeerspoor omstekkeren van lokprogrammer naar MS2 of elke keer de lok op de gewone baan zetten en dan testen? (Ja, ik weet het, ESU heeft ook een testmodule, maar ik probeer het eerst zonder)

Gewoon een apart testspoor gebruiken. In de software van de lokprogrammer is de mogelijkheid om je treintje op een testspoor te testen met rijden en functietoetsen.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Citaat van: molly w op zondag 24 april 2022, 16:03:59
Hetzelfde procédé met F2 / AUX 2 op "achteruit rijdend". Maar dat doet ie niet. Rode led's blijven branden ongeacht de rijrichting. Als de lok dus achteruit rijdt, branden zowel gele als rode led's. Rarara

Het probleem met de rode lichten aan de huifzijde (F2 / Aux2) die niet reageerden op de voorwaarde van rijrichting, is inmiddels opgelost. Dankzij de Lokprogrammer en tips van Pajomaho. Nadat ik uitgevogeld had hoe nieuwe instellingen weg te schrijven naar de decoder, wisselden ook de rode/gele lichten aan de huifzijde met de rijrichting.

Wat het nog niet doet ...
Het zwaailicht op de kop van de huif heb ik nu knipperend gemaakt. Gaat gemakkelijk met die Lokprogrammer.  :)
Wat het nog niet doet is het zwaailicht aan de cabinezijde.
Omdat de cabineverlichting het weliswaar niet doet in de testomgeving van de Lokprogrammer, maar wel op de baan met MS2, wat betekent dat dan voor het zwaailicht op de cabine?? Slecht contact in de kap van de lok? (zie mijn foto van 25 april van binnenzijde kap)

Koppelen rangeerlicht (F8/Aux6)
Het zou mooi zijn om met F8 tegelijk de loc meteen in rangeermodus te zetten, de rangeerlichten aan te zetten gaan en de andere lichten uit. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe je dat doet. En omgekeerd. Ofwel: als F8 is 'aan', dan F0 is 'uit' en 'switching mode' is 'aan'. En: als F8 is 'uit', dan F0 is aan' en 'switching mode' is 'uit'. Ik vind dat lastig, dat definiëren van die logische voorwaarden. Moet ik dan bij F0 als voorwaarde opgeven: F8 is uit? Wie is daar handig in?

Consist / rijden in tweespan
Op termijn wil ik mijn tweede NS2342 voorzien van eenzelfde esu-decoder (is al in huis) en beide loc's geschikt maken voor rijden als tweespan. Moet ik dan de ene loc bijvoorbeeld adres 3 geven en voor consist adres 54 (ik noem maar wat) en daarna de tweede loc adres 4 en voor consist ook 54? Of moet dat instellen van consist pas gebeuren na het instellen van adres 3 resp 4 op elke loc afzonderlijk, met beide loc's tegelijk op het programmeerspoor?
Re: Leren werken met Function Mapping
Over switching mode: die kun je in het MAPPING menu op elke regel erbij zetten, in jou geval dus in de regel van F8. En waar het nu staat (bij F3) haal je het weg.

Over consist: bij elke lok geef je apart een gewoon adres en het gezamelijk consist adres in. Je geeft daar ook aan of de ene lok omgekeerd moet luisteren t.o.v. de andere (vooruit / achteruit).
Tevens geef je per lok aan welke functies actief zijn als je in consist rijdt. De voorste lok zal altijd fronsein voeren, de tweede niet bijvoorbeeld. Maar de tweede kan sluitsein voeren en juist de eerste weer niet enz... Zie het menu in de LokPrgrammer bij ADRES.

Zwaailicht zal een lokprobleem zijn (?).

Gr, Ben.

Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Hoi Guus,
Als Aux6 alléén de rangeerlichten zijn, dan denk ik, dat je bij F8 de optie "F0 uitzetten" moet invoeren.
Niet helemaal zeker, maar je kunt het proberen.
En inderdaad, wat Ben zegt, kan je de rangeermodus bij F3 dan weghalen en voor iets anders gebruiken.

Met F8 zet je dan rangeermodus en -licht aan en uit. F0 kan je dan in principe aanlaten, die wordt dan door F8 uitgeschakeld, daar heb je geen omkijken naar; als je F8 uitschakelt, valt hij automatisch terug op F0 die nog aanstaat.

Groet, Paul
PS zie ook draadje met updates van Lokprogrammer, er is weer een nieuwe versie.
Re: Leren werken met Function Mapping
 @citaat Dat lukt zo niet, je zult bij het normale witte licht de conditie "not F8" moeten toevoegen. Da's precies andersom geredeneerd.

Dus: normaal licht brandt als je F0 activeert, zodra je dan F8 activeert gaat normaal licht uit en brandt het rangeersein.

Gr, Ben.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Ja, ik denk dat Ben gelijk heeft. Was even in de war met iets dergelijks in de Märklin Decodertool (waar ik met het aanzetten van de rangeerverlichting wel de hoofdverlichting uit kon zetten - was wel wat meer programmeerwerk).

Groet, Paul
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Kijk, dat bedoelde ik nou met dat ik dat lastig vind ;)
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Over consist adressen
Ik snap het niet helemaal

Wat ik dacht dat hoe het ging:
De adressen heb ik eerst op programmeerspoor met Lokprogrammer ingesteld.
In MS2 staan drie lokposities.
1: Lok A (adres: 3, consist adres: 34) staat voor een trein, achterste voren - moet straks achteruit rijden - dus omgekeerde rijrichting aangevinkt.
2: Lok V (adres: 4, consist adres: 34) komt aanrijden om aangekoppeld te worden aan lok A. Samen gaan ze de trein trekken.
3: Beide lok's als Lok VA met adres 34
Als Lok V is aangekoppeld, kies ik lokpositie 3. Beide loks vertrekken met de trein.

Maar zo werkt het niet, begrijp ik uit https://www.modeltreinen.org/locdecoder-adressen/
Hoe moet het dan?
Met Lokprogrammer of met MS2 stel ik de loks in, apart, op programmeerspoor
Op de modelbaan:
1: Lok A (adres: 3) staat voor een trein, achterste voren - dus moet straks achteruit rijden. Daarom CV 29 instellen bit 0 =1
2: Lok V (adres: 4) komt aanrijden om aangekoppeld te worden aan lok A. Samen gaan ze de trein trekken.

Met MS2 op de modelbaan, dus niet eerst op programmeerspoor.
Als de lok 2 is aangekoppeld:
3: CV 19 van beide lok's samen en tegelijk instellen op 34. Beide lok's rijden samen weg.
Als ik beide lok's weer apart wil laten rijden met MS2 CV 19 weer op 0 stellen.

Werkt dit?
Re: Leren werken met Function Mapping
Voor multi-tractie rijden neem dan eens een kijkje bij dit artikel: Muti-tractie rijden. Daar staat het uitgelegd hoe je het moet doen met consistadressen. Even kijken in de handleiding van de decoder hoe CV29 moet staan. Dat is namelijk niet voor iedere decoder gelijk.
Re: Leren werken met Function Mapping
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Leren werken met Function Mapping
Artikel gelezen. Verhelderend.  :)
Voorbeeld lijkt erg op wat ik dacht - na lezing van door mij genoemd artikel - dat het moet gaan. Dus situatie 2.

Ik neem aan dat in het voorbeeld die lange lokadressen gekozen zijn omwille van herkenbaarheid. Ik ken die Roco Multmaus niet, maar dat vermoed ik. Ik zou anders niet weten waarom lange adressen zouden moeten.

Ik wil nog wel proberen wat er gebeurt als een van de loks standaard op achteruit staat. (CV 29 bit 0 --> 1)
Re: Leren werken met Function Mapping
 @citaat Mijn decoderadressen zijn gelijk aan het lokomotiefnummer. Een NS1219 heeft dus decoderadres 1219 en da's een lang adres. Op die manier hoef ik geen lijstje te maken van adressen of lokomotieven aan te maken in m'n handregelaar: ik kijk wat er op de lok staat.  ;)

Citaat van: molly w op dinsdag 31 mei 2022, 16:06:03

Ik wil nog wel proberen wat er gebeurt als een van de loks standaard op achteruit staat. (CV 29 bit 0 --> 1)


Da's niet handig om te gebruiken. Immers als de rijrichting op je MS2 op "vooruit" staat rijdt de lok achteruit.
Als één van de twee loks in consist andersom moet reageren geef je dit aan bij "consist adres", zie menu LokProgrammer. De waarde van CV19 wordt dan "adres+128" oftewel 34 + 128 = 162.

Gr, Ben.
Re: Leren werken met Function Mapping
hoi,

Citaat van: molly w op dinsdag 31 mei 2022, 16:06:03
Ik neem aan dat in het voorbeeld die lange lokadressen gekozen zijn omwille van herkenbaarheid. Ik ken die Roco Multmaus niet, maar dat vermoed ik. Ik zou anders niet weten waarom lange adressen zouden moeten.

Nope, Gewoon de nummers van de loks. Dat is makkelijk kan je zo het juiste lokadres in tikken op bijvoorbeeld een IB. De multimaus werkt ook met een bibliotheek waarbij je een eigen naam boen een decoder-adres aan je lok kan geven. Dan kan je gewoon de naam van de lok selecteren om te rijden. Je kan met DCC gewoon adressen tot 9999 kiezen. Bij de meeste centrales zijn 1 >> 99 of 1 >> 127 korte adressen. Alles daarboven zijn lange adressen. En die kan je rustig gebruiken om je 2299 op DCC-adres 2299 te laten zijn of je BR218 op DCC-adres 218 te laten rijden.