Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Piko ICE3 remt laat

Gestart door warner zondag 10 april 2022, 15:13:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko ICE3 remt laat
Lid sinds: 2018

offline
Piko ICE3 remt laat
Ik heb sinds kort een Piko ICE3 (57305-2). Alleen heel vreemd: hij remt laat cq rijdt gewoon door.
Ik had hem met Rocrail snelheid 3 gegeven (server venster geeft aan speed 101). Laat hem een poosje rijden.
Dan zeg ik stop (servervenster geeft aan speed 0). Dan blijft de trein gewoon 12, soms 20 seconden doorrijden (op speed 101).
Dan stopt hij. Ik heb in de tussentijd niets gedaan.
Als ik een lagere snelheid kies blijft hij korter doorrijden. CV4 heb ik op 0 en op 1 gehad, maakt weinig verschil.
Andere lok's reageren wel meteen op stop commando's.
Iemand een helder idee? Of terug naar de winkel?
Re: Piko ICE3 remt laat
ACTS.zuid
gast

Re: Piko ICE3 remt laat
Je kunt "analoog herkenning" in de decoder uitzetten, dat wil nog wel eens helpen. Hoe dat moet hangt van het merk decoder af, geen idee wat er in zit. Zegt de gebruiksaanwijzing daar iets over?

Gr, Ben.
Re: Piko ICE3 remt laat
Lid sinds: 2011

offline
Re: Piko ICE3 remt laat
Hoi Warner,
Wat voor decoder zit er in? Je kunt de fabrikant code achterhalen door CV8 uit te lezen. Uhlenbrock heeft code 85. Als er een Uhlenbrock in zit dan raad ik je aan op de centrale, en in Rocrail deze loc in te stellen op DCC 28 rijstappen en eventueel de maximale snelheid met CV5 te verlagen. Kijk voor de zekerheid even of de decoder ook CV6 gebruikt, die moet je dan ook verlagen.

Meer fabrikantcodes vind je hier: https://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/decoder-fabrikant-nummers-en-het-resetten-van-decoders/

Helpt dit niet, probeer de trein dan eens op een stationsspoor af te laten remmen met de BBT ingeschakeld. Reageert de loc daar wel op?

Welke centrale gebruik je? En welk protocol?
Re: Piko ICE3 remt laat
Lid sinds: 2018

offline
Re: Piko ICE3 remt laat
Volgens de bijgesloten handleiding zit er in: decodertype: 76 320.
Als ik in de bijgesloten tabel met CV's kijk staat CV8 op 85 dus blijkbaar een Uhlenbrock.
Helaas heb ik het uitlezen van CV's nog niet aan de praat met mijn voeding, is nog een punt van aandacht.
CV6 staat standaard op 30, CV5 op 63 (max).
De analoog herkenning kan ik uitzetten door CV49 bit 6 = 1 te zetten: "Digital operation only with breaking section".
Met BBT heb ik nog niet gewerkt, kan ik wel eens proberen. Alleen in auto-modus rijdt hij de in-melder gewoon voorbij.
Ik ga nog weer eens experimenteren.
Dank voor de aanwijzingen tot zo ver.
Oh, als centrale gebruik ik de MDRRC-II-lite. En als protocol DCC.

edit: ik heb op internet gezocht naar die decoder, maar de decoder die erin zit heeft aansluiting voor 2 slepers met omschakeling en dat heeft die decoder die ik op internet vind niet.
Wel apart is dat als ik bij Conrad de handleiding download de tabel met CV's precies dezelfde is als is bijgeleverd...
Dus ik denk dat het een speciale decoder is voor dit treinstel...(en misschien andere van Piko met 2 slepers)
Re: Piko ICE3 remt laat
Lid sinds: 2016

offline
Re: Piko ICE3 remt laat
Als ik het probleem goed begrijp laat je de ICE rijden en als je de snelheid veranderd rijd hij gewoon op de zelfde snelheid door? Het slecht reageren is een typisch Piko/Uhlenbrock probleem. Heb redelijk wat Piko locs (60+ inmiddels) en sommige hebben dit probleem heel erg, andere minimaal en veel helemaal niet. Vooral de oudere ontwerpen hebben hier last van. Met de nieuwe heb ik dit eigenlijk nog niet gehad. Dit lijkt te worden veroorzaakt door de motor die zo veel stoorpulsen veroorzaakt dat de decoder z'n opdrachten niet meer ontvangt of kan verwerken.

Deze decoder zit er in?
https://www.piko-shop.de/en/artikel/multiprotokolldecoder-m.-schleiferumschaltung-4721.html

Bij mijn locs met dit probleem zijn er twee dingen die het kunnen oplossen. Bij een aantal heb ik de motor vervangen, er zat dan een oud type in met witte plastic eindkappen en licht grijs huis. Tegenwoordig zijn de motoren donker grijs met zwarte plastic eindkappen. Soms is het voldoende om een andere decoder te plaatsen (ESU en Zimo heb ik mee getest). Soms moest ik zelfs beide vervangen. B.v. met de NS2200 moest ik de Uhlenbrock vervangen door een ESU LokPilot (en de beruchte C4 condensator verwijderen anders werd de ESU nogal heet). Ik heb vier Piko Vectrons, 1 had ook dit probleem. Wat bleek, het probleem geval had de 'witte' motor en de andere drie de modernere zwarte. Motor vervangen voor een nieuwe en het was opgelost. Met m'n BR 103 was geen land te bezeilen, zowel een andere decoder als een nieuwe motor hielp niet (hier zat een ander type motor in dan in de meeste Piko locs). Heb uiteindelijk de motor vervangen door fysiek gelijke maar ander type uit een andere lok en nu rijd hij goed.
Re: Piko ICE3 remt laat
Lid sinds: 2018

offline
Re: Piko ICE3 remt laat
Ik heb het bistro rijtuig opengemaakt en inderdaad zit die decoder er in. Er zitten zelfs ontstoorspoeltjes in serie met de motordraden.
Op de motor zitten 3 condensatortjes, waarde kan ik niet zien, ik wilde niet zover slopen. De motor heeft zwarte eindkappen.
Eigenlijk vind ik dat je van een trein mag verwachten dat hij gewoon goed rijdt en dat je niet moet beginnen met een andere decoder/motor in te bouwen om hem fatsoenlijk te laten rijden.
Re: Piko ICE3 remt laat
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko ICE3 remt laat
 @citaat: Dan terug naar de winkel als je niets wil aanpassen. Maar heb je CV4 wel goed? Zie ook Uhlenbrock 76 320 als deze decoder in het treintje zit. In de handleiding staat over CV4:

1 Locomotive address DCC 1-127
Mot 1-80 3
2 Minimum speed value 1-63 1
3 Start Inertia
1 means every 5ms the speed will be increased by 1
Sets the internal maximum speed e.g. 200 (CV5=50 or
CV94=200) then starts the locomotive from 0 to Fmax in 1sec 1-63 2
4 Braking inertia (time factor like CV3) 1-63 2
5 Maximum speed (must be lager than CV2) 1-63 63
6 Middle speed 1-63 30

Heb je al eens een hogere waarde voor CV4 geprobeerd? Waarde 0 kan niet. Volgens de handleiding, zie de link is het minimaal waarde 1. Een andere vraag: Was het een nieuw treinstel of tweedehands? Als het een tweedehands was: Heb je hem al eens een reset gegeven?

Groet
Re: Piko ICE3 remt laat
Lid sinds: 2016

offline
Re: Piko ICE3 remt laat
De motor moet goed zijn dan. Wat je ook nog kunt proberen is CV29 aanpassen van 6 naar 2 (analoog herkenning uit zoals aangegeven door ACTS.zuid). Al heb ik zelf nog niet gehad dat dit het slecht reageren oplost dus ik verwacht daar eigenlijk niks van.

Denk echt een probleem van deze decoder is. Had zelf het meeste problemen met de oude Piko Plux22 decoder gevolgd door de 8-polige. Met de Plux16 versie (waarvan je zou denken dat het het zelde ding is) eigenlijk weinig last. De speciale decoder in de ICE3 is van het oude type dus de kans is groot dat het hem daar in zit. Ik zou het als je hem net hebt bij de leverancier voor leggen want denk niet dat het op te lossen is zonder de decoder te vervangen (heb al heel wat uurtjes gespendeerd aan dit probleem met m'n eigen oudere Piko's).
Re: Piko ICE3 remt laat
Lid sinds: 2018

offline
Re: Piko ICE3 remt laat
Ik heb de set bij de handelaar gehad en daar vertoont hij (natuurlijk) het gedrag niet. Murphy's law dus. Wel heeft hij inderdaad analoog herkenning uitgezet en MM herkenning ook.
Dat hielp niet.
Ik heb nu in Rocrail het protocol van de 'loc' van "ServerDefined" gezet naar "NMRA-DCC" en nu lijkt het goed te werken (heb 5 rondjes gereden en hij stopte iedere keer netjes).
Re: Piko ICE3 remt laat
Lid sinds: 2011

offline
Re: Piko ICE3 remt laat
Citaat van: warner op maandag 16 mei 2022, 08:27:32
Ik heb nu in Rocrail het protocol van de 'loc' van "ServerDefined" gezet naar "NMRA-DCC"

Dat ga ik ook eens proberen bij mijn Piko ICE die zo af een toe wel eens te laat stopt of helemaal niet.