Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Aansluitkabels CS voor rails en programmeerspoor

Gestart door KNed vrijdag 04 april 2008, 13:28:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluitkabels CS voor rails en programmeerspoor
Ik heb gisteravond een CS besteld en ben er inmiddels achter dat er twee manieren zijn van aansluiten van het CS aan de baan:

  • Via een kabel die je op de aansluitrail/box aan kan sluiten.
  • Via een kabel die je direct aan de rails aansluit. Met zo'n kabel kan je ook het programmeerspoor aansluiten.
Nu schijnen er (in het Marktplaats/Ebay/etc -circuit) twee soorten CS-en verkocht te worden: 1 met een aansluitboxkabel en een kabel voor het programmeerspoor; en 1 met twee identieke kabels waarvan je de ene gebruikt om de rails aan te sluiten en de andere voor het programmeerspoor.

Kan iedereen me nog een beetje volgen? :D

Nu heb ik dus de eerste variant gekocht, dus voor een kabel voor de aansluitbox en 1 kabel voor het programmeerspoor. Kan iemand mij antwoord geven op de volgende twee vragen:

  • Hoe lang is de kabel van het CS naar de aansluitbox?
  • Is een kabel voor direct aan de baan/programmeerspoor los te koop?

Alvast bedankt!

Koen
Re: Aansluitkabels CS voor rails en programmeerspoor
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Aansluitkabels CS voor rails en programmeerspoor
Hallo Koen,

allereerst natuurlijk gefeliciteerd met de aankoop. Is de post al geweest?

Ik zag op jouw foto een zakje met 2 groene stekkers, deze heb je nodig voor het aansluiten van je treinbaan, en de andere voor je programmeerspoor. Je kan voor je zelf uitmaken hoelang de snoeren zijn die hieraan moeten. Eigenlijk een kwestie van de aansluitsnoeren van je treinbaan eruit trekken, en deze aan het groene stekkertje schroeven.

De aansluitkabel voor de zgn. Ugly box zal ook bijgeleverd zijn maar deze hoef je niet te gebruiken. Deze zit bij mij ongebruikt in de doos.

met vriendelijke groet,
 
Walter
Re: Aansluitkabels CS voor rails en programmeerspoor
Koen,

Als je de CS van c-rail Maikel hebt gekocht, krijg je alle kabels erbij ;)

Die voor het programmeerspoor is denk ik een klein metertje; die sluit je met 2 steekcontacten op een baantje en gaat op het CS via een andere stekker dan die waarmee je het hoofdspoor aansluit. Dit is een lange ronde kabel van (ik denk) een meter of 2.

Je kan ze allebei tegelijkertijd aansluiten; als je een loc wilt programmeren, zet je hem op het programmeerspoor. dit staat ook in de handleiding.

Groetjes,

Anthony
Re: Aansluitkabels CS voor rails en programmeerspoor
@Walter: ik heb het CS via Marktplaats gekocht, deze komt uit een startset, dan heb je niet alle kabels.

@Anthony: ik heb het inderdaad via Maikel gekocht.

Er zijn, als ik het goed begrepen heb, twee soorten kabels:
A: kabel voor aansluiten van CS op aansluitbox
B: kabel voor aansluiten CS direct aan rails.

Je hebt altijd 1 kabel B nodig voor het programmeerspoor.
C-Rail Maikel verkoopt het CS dus in twee soorten, variant 1 met 1x kabel A en 1x kabel B en variant2 met 2x kabel B (hangt ervanaf of je er een trafo bij neemt of niet).
Ik heb variant A gekocht.

Maar ik begrijp dat kabel A een metertje of 2 lang is, dat is voor mij voorlopig OK.

Koen
Re: Aansluitkabels CS voor rails en programmeerspoor
Koen,

Ik heb ook variant 1, die met 2 aparte kabeltjes; ook mijn CS komt van C-rail Maikel vandaan en ook uit een startset (vandaar de prijs dan ook natuurlijk ;)).

Het programmeerspoor-kabeltje bestaat uit een kabel met 2 steekcontacten en een stekkertje. Die voor de hoofdbaan is rond en dik, en sluit je aan op de aansluitrails en de bus in het CS. De stroom op het programmeerspoor is maar 1A; is dus alleen bedoelt om een loc te programmeren.

De aansluiting stelt 3x niks voor :). Let er wel op dat je de voeding op je CS aansluit, en niet op de baan. Het CS verzorgt de stroomvoorziening naar de baan via die kabel namelijk,
maar dit staat allemaal in de handleiding.

Re: Aansluitkabels CS voor rails en programmeerspoor
Hoi!

Ik had nog even een vraagje!

Ik heb zelf zo een zwarte aansluitkabel voor de aansluitbox, en 1 zo een stekkertje voor het programmeerspoor.

Maar nu is mijn vraag, of ik ook alleen het programmeerspoor kan aansluiten op mijn CS1 zonder de aansluiting op de hoofdbaan via de zwarte aansluitkabel.

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Aansluitkabels CS voor rails en programmeerspoor
Ja.

Re: Aansluitkabels CS voor rails en programmeerspoor
Dank je!

Het programmeren gaat nu een stuk makkelijker :).

Tim
Re: Aansluitkabels CS voor rails en programmeerspoor
Ook ik heb mijn CS via een aansluitbox uit een startset met k rails nog aangesloten en mijn programmeerrails via de bekende groene stekker aangesloten op de uitgang voor de programmeerrails.