Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5

Gestart door Jasperkc zaterdag 09 april 2022, 20:41:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Hallo allemaal,

Ik wil in een loc een roco telexkoppeling plaatsen. Ik heb hiervoor de aux 5 en aux 6 vrij. Helaas werkt de koppeling niet omdat in de locprogrammer alleen via de Aux 1 en Aux 2 de koppeling is aan te sturen. In de afbeelding is te zien dat alleen in Aux 1 en 2 een roco koppeling staat. In Aux 5 en aux 6 komt ie niet voor. Hoe moet ik dit dan programmeren in de lokprogrammer.

Groet, Jasper

Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Digitalkupplung gebruiken en op tijdsbegrenzing zetten. Hij mag niet permanent aanstaan.
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Hallo laurent

Dat geldt alleen voor de marklin telex koppeling, die kan je op elke uitgang zetten en dan moet je wel uitgangen aangeven dat er een telex koppeling op zit. Maar de roco (en kroiss) telex koppelingen zijn iets anders gebouwd dus hebben ook een andere aansturing nodig, ESU heeft daar aux 1 en 2 voor gemaakt, dat zijn ook de 2 enigste uitgangen waar je kan kiezen voor "ROCO kupplungen" en dus werken. Als je de koppelingen op een andere uitgang zet  ook al selecteer je op de uitgang dat het een telex koppeling is zal de koppeling niet veel doen

Met vriendelijke groet
Stephan Willemse
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Grappig... Heb je ze zelf wel eens ingebouwd, voordat je dit soort onzin ging verkondigen? Ik heb namelijk op mijn JC Rh 2070 gewoon mijn Roco digitale koppeling op Aux 6 en 7 van mijn LoPi 5 zitten... Compleet met Kupplungswalz. En dat werkt perfect. De andere uitgangen zijn af-fabriek al hardwired op andere functies aangesloten.

Dus... Wat ik heb gedaan en nu gebruik kan niet?
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Dimmen kan niet, dat gaat per pwm en dan gaat ie rammelen. Printplaat van de JC2070 is bij mijn weten door ESU ontworpen (2070 is redelijk gelijk aan de g1000bb van ESU, print is hetzelfde). En op de basisprint zijn soldeerbouten op AUX 6 en 7 aangesloten en bedoeld voor de koppeling.

Verder is het gewoon een spoel die je kort aanzet en weer af laat vallen.
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Hallo nou laurent

Als het zograag wik weten, ja ik heb ze wel eens ingebouwd en de decoder helemaal ingeprogameerd, en toen had ik ook niet de koppelingen op aux 1 en 2 gezet maar op 5 en 6 en ik zou je vertellen, de koppelingen deden helemaal niks. Als de handleiding van de decoder raadpleeg wordt staat er heel duidelijk vermeld dat roco koppelingen enkel alleen op aux 1 en 2 kunnen/mogen aangesloten worden. Dus ik denk dat je zelf een berg onzin zit te verkondigen. Weer een klassiek voorbeeld van niet de handleiding lezen

Stephan
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5




Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 14 april 2022, 13:29:49
Dimmen kan wel, sterker nog het is beter voor de levensduur en ja da's uiteraard PWM. Als de koppeling gaat rammelen heb je te veel gedimd.
30/31e en hij piept. 31/31e en je hoort hem niet. Niet zo gek, want je schakelt hem niet meer in en uit. Zelfde reden waarom een ontkoppelrail van Märklin onder gelijkstroom veel fijner loopt.

Overigens, over de handleiding lezen gesproken, daarin wordt letterlijk gezegd dat de functie "coupler" bedoeld is voor Krois en Roco koppelingen... En dat deze modus ook gebruikt dient te worden voor moderne telexkoppelingen.

12.5.7.1. Betriebsart ,,Kuppler"
Krois® und ROCO®-Kupplungen benötigen ein spezielles Hoch -
frequenz-PWM Signal zur Ansteuerung, da diese andernfalls
durchbrennen würden. Hierzu dient die spezielle Funktion ,,Kupp-
ler": Ist diese Art gewählt, so schaltet der Ausgang zunächst für
250 ms voll durch und schaltet dann auf ein PWM-Signal zurück.
Das Aus – zu Einschaltverhältnis kann durch den ,,Helligkeitswert"
von 0 (ganz aus) bis 31 (voll durchgeschaltet) bestimmt werden.
Diese Funktionsart sollte auch für neuere Telex®-Kupplungen ver-
wendet werden.


Verder staat er nog dit over het aansturen van koppelingen:
12.5.5. Automatische Abschaltung
Jeder Ausgang schaltet normalerweise wieder ab, sobald die ent -
sprechende Taste ausgeschaltet wird. Manchmal muss man jedoch
erzwingen, dass ein Ausgang nach einer bestimmten Zeit abge-
schaltet wird, um Schäden zu vermeiden.
ROCO®-Digitalkupplungen vertragen z.B. keine dauerhafte An -
steuerung. Mit Hilfe der Automatischen Abschaltung kann man
für jeden Ausgang getrennt angeben, nach welcher Zeit er auto -
matisch abgeschaltet wird – egal ob die Funktionstaste noch an ist.
Schreiben die Sie gewünschte Zeit, welche der Ausgang einge -
schaltet sein soll, in die entsprechende CV gemäß oben stehender
Tabelle. Die Einheit ist 0.4 Sekunden. Der Werkswert ,,0" deakti -
viert diese Funktion
Hier wordt letterlijk genoemd dat het uitschakelen van de spanning op de uitgang, benodigd voor bijvoorbeeld een Roco koppeling, op iedere uitgang in te programmeren is.

Maargoed, als jullie hem liever op AUX 1 en 2 willen inbouwen, prima. In de Duitstalige handleiding (de Nederlandstalige staat niet op de ESU website en beschouw ik derhalve niet als officieel) wordt nergens genoemd dat je de Roco Kupplung functie moet gebruiken voor Roco koppelingen. Alleen in de tabel komt het 1x voor, verder wordt deze niet behandeld. ESU schrijft nota bene zelf dat je de Kuppler function moet gebruiken voor Roco, Krois en moderne Telexkoppelingen.
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Meest recente handleiding op de ESU website.
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Maar goed, geheel los van de stekelige discussie over handleidingen en voor mijn informatie. Ik begrijp toch dat Laurent een Roco-koppeling op een andere uitgang aan de praat heeft. Kan dat dan kwaad?
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco telexkoppeling aansturen met een esu Sounddecoder V5
Gewoon als ET bestellen: 125308. Kost je wel 2 tientjes 't stuk, maar daar heb je wel een mooi lopende soepele koppeling voor. En even goed opletten met inbouwen dat je nemschacht niet te ver gaat hangen, anders komt je gewichtje op de puko's bij wissels. Zeker geschroefde schachten zonder schaarmechaniek hebben hier wel eens last van omdat deze maar op 1 punt gefixeerd worden. Een goede schaarmechaniek heeft 2 punten waarin hij hangt.

Persoonlijk vind ik de Roco fijner koppelen dan de Märklin, het gaat net even met minder geweld.

Wat betreft de uitgang, bij de door/met ESU ontworpen printplaat* in de 2070 heb ik geen keuze. Daar is al hardwired een tweetal aansluitingen gemaakt, Aux 6 en 7.

*De G1000BB is een soortgenoot, maar dan door ESU gemaakt. Op verschillende punten zijn de loks identiek, de printplaat van ESU is iets uitgebreider.