Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Functies locs aan bij rood sein / zelfbouw remmodule ervaring en aansluiting

Gestart door ajmdonker vrijdag 04 april 2008, 13:04:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Functies locs aan bij rood sein / zelfbouw remmodule ervaring en aansluiting
Beste allemaal,

Sinds kort heb ik een lichthoofdsein 76394 (niet goedkoop, maar ik moest toch ergens beginnen). Deze heb ik aangesloten op mijn Central Station en werkt perfect, echter ben ik een  beetje 'teleurgesteld' in het feit dat wanneer de trein bji een rood sein in de stopsectie meteen 'stroomloos' komt te staan, dus geen verlichting, rookgenerator stopt, geen geluid etc...

Is dit ook op een andere manier te doen, dus dat alle functies blijven bestaan? Ik heb begrepen dat het met een afremmodule WEL aan zou blijven, of heb ik het verkeerd?

Als ik dit stuk lees, zou het moeten werken: http://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm

Mijn vraag is dan ook: gaat dit zo werken? En werkt dit met het sein wat ik heb gekocht of moet ik een eenvoudiger sein hiervoor gebruiken? Ik wilde dit weekend eens onderdelen halen en zoiets gaan solderen.

Concreet zou ik het dus mooi vinden als de trein stopt en de functies aan blijven; mocht dit niet zo eenvoudig kunnen dan denk ik dat er maar weinig seinen zullen komen....

Alvast bedankt voor jullie reacties :)
Re: Functies locs aan bij rood sein
Bekend "probleem". Ik ben overigens absoluut (nog) geen kenner, maar volgens mij zorgt de afremmodule er alleen voor dat de lok netjes afremt. Eénmaal in de stopsectie, wordt de lok alsnog stroomloos gezet.

Volgens mij kun je dat wat jij wil (en ik overigens ook) alleen met de PC bereiken. Maar nogmaals ik ben geen kenner, dus ik volg dit topic met belangstelling.
Re: Functies locs aan bij rood sein
Ja ik vindt het ook nogal onduidelijk; als ik het artikel van die zelfbouw-module moet geloven, blijft er negatieve(?) spanning op staan waardoor wel alle functies aan blijven.

Ik zou met alle liefde en plezier zo'n module bouwen, alleen vraag ik mij dan nog af hoe ik het zou moeten aansluiten op de seinmodule.. documentatie daaromtrend is nogal...schaars, to say the least...

Wellicht is het eenvoudiger dan ik denk, maar het kwartje is nog niet gevallen.
Re: Functies locs aan bij rood sein
net ff gegoogled voor je
kwam dit tegen :http://www.andresaris-hobby.nl/technieken.html
Volgens mij is dit het antwoord waar je op wacht.

idd blijft de spanning gewoon op de rails staan
Tenzij je in het noodstop stuk komt, daar is het spanningsloos.
De negatieve spanning geeft de decoder het rem commando.
Re: Functies locs aan bij rood sein
Jeroen, bedankt!

Ik had ook al vanalles gegoogled maar blijkbaar verkeerde steekwoorden gebruikt (aansluiten 76394 op 72441 en varianten).

Deze gaat er ook een stukje verder op in, en volgens mij is het kwartje nu inderdaad gevallen! Hij remt 'gewoon' af en komt tot stilstand (als alles goed gaat) en daarbij blijft alles gewoon aan, tenzij hij doorschiet (wat logisch is natuurlijk). theoretisch zal hij nooit op het noodstop-gedeelte komen en dus is het 'probleem' opgelost.

Nou, dit bied perspectieven! Nu nog die module bouwen en zien aan te sluiten...

[edit] deze kwam ik ook nog tegen: http://www.marklin-users.net/html/digital/breakmoduleLW.html
Re: Functies locs aan bij rood sein
Kan ik dit nou ook toepassen ZONDER gebruik te maken van de (nieuwe) seinen?
Re: Functies locs aan bij rood sein
voor zover ik kan zien wel; je hebt dan een schakelbord nodig om 'conventioneel' te schakelen.
Re: Functies locs aan bij rood sein
Re: Functies locs aan bij rood sein
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Functies locs aan bij rood sein
Als het toch niet naar tevredenheid werkt zul je af moeten van de  stopsecties en moeten "automatiseren" middels de pc of een andere, minder bekende centrale/treindienstleider.

Groet, Anne W
Re: Functies locs aan bij rood sein
Peter, bedankt voor deze link. Hij ziet er wat ingewikkelder uit dan de 'goedkope' remmodule en volgens mij doet hij hetzelfde als de remmodule maar dan in 2 richtingen op; zal zeker eens interessant zijn.

Anne W: Als het niet naar tevredenheid werkt (dwz het werkt niet zoals ik zou willen) dan leg ik mij daar bij neer aangezien PC-besturing voor mij een absolute no-go is (als IT'er wil je in je vrije tijd nou net een hobby hebben die géén PC vereisen). Een andere centrale zie ik ook niet zitten; ben tevreden met wat ik nu heb met al zijn voors- en tegens.

Vooralsnog ben ik positief en denk ik dat het best te doen zal zijn; wat mij verbaast is dat er vooralsnog geen reacties zijn van forummers die een soortgelijk iets hebben en hun ervaring/aansluiting delen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik zoiets unieks vraag.
Re: Functies locs aan bij rood sein
Op de vraag :blijven de functies aan? is toch een bevestigend antwoord gekomen.
Wat is de nieuwe vraag? kan hem niet ontdekken.

Re: Functies locs aan bij rood sein
Jeroen, dat klopt. Er is ook geen vraag meer :) Ik vroeg mij alleen af hoe mede-forummers dit hier in de praktijk hadden.
Re: Functies locs aan bij rood sein
oo ok.
Heb hier nog niks berijdbaars liggen,dus weinig praktijk.
Wel eens een ovaaltje gelegd met 4 van die zelfmaak afremblokjes als blokbeveiliging.
Dit werkt perfect.

Ga deze methode ook toepassen in mijn schaduwstation.
Re: Functies locs aan bij rood sein
Citaat van: ajmdonker op vrijdag 04 april 2008, 23:40:45
Peter, bedankt voor deze link. Hij ziet er wat ingewikkelder uit dan de 'goedkope' remmodule en volgens mij doet hij hetzelfde als de remmodule maar dan in 2 richtingen op; zal zeker eens interessant zijn.

Bedenk ook dat de K83 decoder bij deze module is ingebouwd. !  :shock:
Re: Functies locs aan bij rood sein
Citaat van: fredstevens op zaterdag 05 april 2008, 18:18:28
Citaat van: ajmdonker op vrijdag 04 april 2008, 23:40:45
Peter, bedankt voor deze link. Hij ziet er wat ingewikkelder uit dan de 'goedkope' remmodule en volgens mij doet hij hetzelfde als de remmodule maar dan in 2 richtingen op; zal zeker eens interessant zijn.

Bedenk ook dat de K83 decoder bij deze module is ingebouwd. !  :shock:

Yup, weet ik. Enigste waar ik nog mee zit is hoe ik de draden goed aansluit tussen de seinmodule en de remmodule, maar dat zal wel goedkomen.

Helaas vandaag bij mijn electronicazaak onverricht ter zake teruggekomen.. hij had geen bipolair relais wat nodig was....
Re: Functies locs aan bij rood sein
De module is een gecombineerde rem, sein en k83 module in een.
Deze werkt als de Marklin seinmodule. Een trein zal in de remsectie afremmen met zijn ingestelde afremvertaging. Als de trein toch verder rijden dan de afremlengte, zal deze stoppen in de stopsectie.

Mvg,
Peter
Re: Functies locs aan bij rood sein
Hallo medespoorders,

Ik heb dit onderwerp met veel intresse bekeken en heb inmiddels 2 afremmodules in elkaar gezet.
Mijn vraag is, heb ik nu 3 schakelrails nodig voor het afremtraject?

groet, Marcel
Re: Functies locs aan bij rood sein
kort antwoord :ja
Je kunt ook met massa kontakt (spoorstaaf) werken.
Goedkoper en als er een wagon achterblijft knalt de aankomende trein er niet op.


Re: Functies locs aan bij rood sein
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Functies locs aan bij rood sein
Beste Anthony,

Jij bent een IT-er, dus ik snap het, ik ben een IT-klant, dagelijks in toepassingen als Word, Excel, PP, AS 400 programma's, SAP toepassingen, Lotus notes en nog wat losse prgrammatjes.

Dat is ook de reden dat ik geen PC bij mijn baan wil en mijn huidige centrale/treindienstleider zo'n mooi apparaat vind, hij doet wat een computer moet doen (uitvoeren wat ik hem opgedragen heb) maar hij eist niet de aandacht op.

Groet, Anne W
Re: Functies locs aan bij rood sein
nou, mijn poging om afremmodules te maken schieten niet op!

Ik krijg om een of andere reden niet een bipolair 4x om relais gevonden; de conrad-bestelnummers op de site van modelspoorh0 kloppen niet meer, en mijn locale electronica-boer had EN niet de juiste strokenprint EN geen relais en verder zit er hier niet veel in de buurt...
Ik heb geloof ik 2 uur op de conrad site gezocht maar krijg niet de juiste onderdelen. Het enige wat ik al wel heb zijn de condensator, weerstandjes en diodes...

Aangezien ik sein 76394 heb, heb ik minstens een 4xom relais nodig...

*wordt langzaam moedeloos ervan*
Re: Functies locs aan bij rood sein
En over welke afremmodule heb je het.

Mvg,
Peter
Re: Functies locs aan bij rood sein
deze: http://www.andresaris-hobby.nl/technieken.html

Eigenlijk de afremmodule die je overal tegenkomt, van Huib Maaskant...
Re: Functies locs aan bij rood sein
De afremmodule van Huib Maaskant heeft een bistabiel relais 2 x OM.
Het relais waar je naar verwijst (site) is een 4 x OM.

Conrad:
12V=: 502944-11
24V=: 502952-11

Het relais in de tekening is een 12V= type.

Mvg,
Peter
Re: Functies locs aan bij rood sein
thanks :) maar ik had natuurlijk even moeten aangeven dat ik de 4x om wilde vanwege onderstaande opmerking op de site van AndreSaris:

CiteerBovenstaande layout kan alleen een lichtsein dat slechts 2 seinbeelden, namelijk rood en groen, weergeeft aansturen. Ik maak gebruik van de Märklin lichtseinen 76394 (uitrijsein met 4 seinbeelden: rood, rood/wit, groen/geel, en groen) en 76397 (inrijsein met 3 seinbeelden: rood, groen/geel, en groen).

De 76394 heb ik namelijk ook, vandaar...

Wellicht dat het met een 2x om relais ook wel zou werken, maar ik ben er nog niet helemaal in thuis, vandaar...
Re: Functies locs aan bij rood sein
Hallo Antony,

Zie mijn vorige bericht, dat zijn de Conrad bestelnummers van het bistabiel relais 4 x OM.

Mvg,
Peter
Re: Functies locs aan bij rood sein
stroken print kun je vinden onder de naam "euro print"
DE  normale  strookprint art : 527742 - 89
Re: Functies locs aan bij rood sein
Hallo medespoorders,

Ik heb evn wat hulp nodig. Ik heb 2 afremmodules gemaakt, maar ik weet nu niet meer hoe ik ze schakel. De één zegt met schakelrail en vold=gens de ander heb je die niet nodig.........
Is er een goed schema beschikbaar hoe de secties in te richten en welke mogelijkheden zijn er.

groet, Marcel
Re: Functies locs aan bij rood sein
Als je de afremmodules van Huib Maaskant bedoelt moet je deze schakelen met schakelrails. Tegelijkertijd met het sein (in tekening) wordt ook het bistabiel relais geschakelt.

Mvg,
Peter
Re: Functies locs aan bij rood sein
Peter en Obicham, bedankt! Ik kwam deze inderdaad niet tegen toen ik zelf zocht; ik zie al waarom: 4um ipv 4om, en ik had helemaal niet goed gekeken naar jouw bestelnummers Peter :oops:

Kan ik meteen wat gaan bestellen, icm een soldeerbout die ik nog niet had  :oops:

Re: Functies locs aan bij rood sein
CiteerIs er een goed schema beschikbaar hoe de secties in te richten en welke mogelijkheden zijn er.

Bedoel je hoe lang de secties moeten zijn?
Dat staat in het schema evenals welke draad waar moet.
Niet vergeten de puko`s te isoleren van de verschillende secties.

Weet niet waarom het van Peter MOET geschakeld worden met schakelrails.
Imho kan het ook met kontaktrail.

Mijn afremblokjes zijn gemaakt met een monostabil relais dat geschakeld wordt met contactrails.
Kost alleen iets meer trafo vermogen.
Re: Functies locs aan bij rood sein
Hallo Jeroen en Peter,

bedankt voor de tips ik ga er zeker uitkomen. :D

Re: Functies locs aan bij rood sein
Citaat van: obicham op woensdag 09 april 2008, 21:35:27Weet niet waarom het van Peter MOET geschakeld worden met schakelrails.
Had in mijn bericht ook even het tekening/schema van Huib Maaskant aangehaald.
In deze tekening/schema zie je dat het relais parallel aan het (arm)sein staat. Armseinen hebben over het algemeen een zelfde aandrijving als wissels die met schakelrails geschakeld worden, vandaar.

Mvg,
Peter
Re: Functies locs aan bij rood sein
Peter : duidelijk , had niet naar het schema gekeken.
Hebben armseinen geen eind-afschakeling?
Re: Functies locs aan bij rood sein
Er zijn armseinen met en zonder eindafschakeling.
Altijd even de handleiding van het sein dat je wil gebruiken raadplegen.

Mvg,
Peter
Re: Functies locs aan bij rood sein
Om dit topic maar even nieuw leven in te blazen:

Gisteren de benodigde materialen gekregen van Conrad; Helaas was de europrintplaat die ik had besteld niet de goede, dus bij mijn electronicaboer een andere gekocht. deze had helaas niet diegene die nodig was, maar was in eilandjes van 2 naast elkaar, maargoed, die kon ik overbruggen...

Anyway, de hele boel in elkaar gesoldeer volgens de PDF van http://www.andresaris-hobby.nl/technieken.html en vanmiddag huiverig maar de boel aangesloten (nadat ik met een multimeter op evt. kortsluitingen had gecontroleerd).
Uit voorzorg had ik mijn oude Märklin-trafo gepakt (die HELE oude voor de analoge trein) en de module daarop aangesloten, en wat schetste mijn 'verbazing' dat het inderdaad werkte als ik de blauwe draden contact liet maken met de massa. de multimeter gaf ook alles correct aan (alleen niet de - spanning van de afremsectie) dus een lampje bood uitkomst. Ik heb met deze test dus alleen de module rechtstreeks op de trafo aangesloten, dus zonder baansecties.

EN toen...de grote test...Uit voorzorg maar niet mijn CS aangesloten maar de MS..secties ingericht..de hele boel aangesloten.. de voedingsdraad  aangesloten op de oude trafo, en ...aanzetten...
Alles zag er goed uit..dus..rijden met de trein! Als test pak ik altijd mijn brandweertrein uit startset 27955, want als die 'kapot' zou gaan kan ik ermee leven...

goed...rondje rijden gaat prima... en dan nu omswitchen...*klik*, relais schakelt om...trein komt eraan...en...hij remt!  :D
Alles blijft aan, toen weer laten rijden..*klik* relais springt om...en hij rijdt weer verder!

Toen nog geprobeerd met mijn BR50 2362, en ook die werkte perfect (nouja, de remsectie was korter dan de remweg dus hij kwam in het noodstop-gedeelte, dus dat werkte dan ook meteen :D maar met iets minder vaart remde 'ie perfect).

Kortom: De zelfbouw-remmodule werkt inderdaad goed! Nu zal het voor de meesten van jullie niet bijzonder zijn,maar voor mij is het de eerste keer dat ik zoiets zelf maak (en de 1e keer weer sinds 12 jaar dat ik een soldeerbout vast had).
Volgende week ga ik hem testen in combinatie met mijn sein 76394 en de seinmodule (ligt momenteel ergens anders), alleen hoe dat aangesloten moet worden is nog een verassing....

Nu heb ik een vraag die hopelijk iemand kan beantwoorden: De gele voedingsdraad, mag die ook aan de  B van de C-rails of MOET dit altijd een aparte trafo zijn? Ik vraag dit omdat de seinmodule 76394 hiervoor GEEN aparte voeding nodig heeft en ik de indruk heb dat straks de seinmodule alleen nog maar de remmodule aanstuurt, waarbij de seinmodule de spanning afneemt van de baan (zoals hij nu ook doet).

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk was; of, als iemand weet hoe je de zelfbouw-remmodule aansluit op de seinmodule ben ik NOG dankbaarder :)


Re: Functies locs aan bij rood sein / zelfbouw remmodule ervaring en aansluiting
Ik heb alle onderdelen zelf al, op de relais na.
Met dank aan Buzz4stroke ga ik de relais op conrad bestellen en hopelijk lukt het dan bij mij ook :wink:

Dennis
Re: Functies locs aan bij rood sein / zelfbouw remmodule ervaring en aansluiting
http://www.marklin.nl/producten/Blokrijden%20met%20Central%20Station.pdf
http://www.andresaris-hobby.nl/images/seinmodule.jpg

de 2 schakeldraden van de remmodule aansluiten op de schakelrails/contactrail.
Dat zou de oplossing moeten zijn.
Re: Functies locs aan bij rood sein / zelfbouw remmodule ervaring en aansluiting
Hi,

De rem module van Huub Maaskant heb ik enkele jaren geleden een keer gemaakt.
Het schakelen van de sectie liep over een decoder tesamen met het CS om te bedienen.
Ik heb geen gebruik gemaakt van de nood stop sectie, ik heb de rem vertragingen zodanig ingesteld dat de locs in de rem sectie to stilstand kwamen.
Wel heb ik aan beide zijden een overgangs sectie aangebracht omdat het sein langs een enkelspoor stond dat van twee kanten bereden werd, dit om kortsluiting te voorkomen wanneer ik zou vergeten het sein op groen te zetten.

Ik ben nu bezig, met hulp, een rem module te maken die alleen een rem sectie heeft, dit schema staat op www.bogobit.de .
Ik kan nog niet zeggen hoe het werkt, kan helaas nog wel even duren.

Die van Huub Maaskant werkt overigens goed. Is een mooi gezicht een puffende en rokende stomer voor het sein te zien staan. Een diesel met lopende motor ook.

Succes ermee.
Regards
Leslie
Re: Functies locs aan bij rood sein / zelfbouw remmodule ervaring en aansluiting
Heb daarstraks mijn relais van conrad binnengekregen.
Gelijk 6 besteld voor de toekomst.

Ik ga misschien vanavond het spelletje in elkaar solderen, toch mijn blauwe draad is op + aansluitklemmen dus testen komt een andere keer :(

Misschien kan ik mezelf zo gek krijgen morgen nog gauw 16km te fietsen voor draad en klemmetjes :lol:

Dennis
Re: Functies locs aan bij rood sein / zelfbouw remmodule ervaring en aansluiting
Hallootjes!

Ik heb een probleem.
De zelfbouwremmodule werkt inderdaad.
...wanneer die zin heeft.
Als ie koud is mag je nog zoveel drukken en doen maar pas na de 10 keer springt ie op rood(sein+module)
Daarna gaat het soepeler.
Ook schakelt het sein vaak rood maar de module niet( trein rijdt door)

Maw Het relais van het armsein+het relais van de module vreten samen teveel energie.
Ik gebruik een 32VA lichttrafo voor de seinen en verlichting.

Ik vermoed dat dit bij de lichtseinen geen probleem zal geven vanwege het feit dat zijn via een decoder geschakelt worden.

Oplossingen, vragen enz laat maar komen !

Dennis
EDIT: dit is inmiddels goed opgelost.
Re: Functies locs aan bij rood sein / zelfbouw remmodule ervaring en aansluiting
Goed.

Ik heb nu 2 werkende remmodules + 2 werkende aangekoppelde armseinen.

Nu als ze geschakelt worden maakt zo'n relais nogal een herrie.
als ze apart gekoppelt zijn, dus niet verbonden, maakt het relais gewoon een  klik.

Is er een manier waardoor de seinen + modules niet rechtstreeks gekoppelt zijn ,maar wel tegelijk schakelen?

Misschien met een diode? of denk ik verkeerd?

anyway ,alle mogelijke antwoorden zijn welkom.

Dennis
Re: Functies locs aan bij rood sein / zelfbouw remmodule ervaring en aansluiting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Functies locs aan bij rood sein / zelfbouw remmodule ervaring en aansluiting
Tenzij je het erg leuk vind om met electronica bezig te zijn, hebben losse afremmodules alleen maar nadelen t.o.v. een centrale met ingebouwde treindienstleider en machinst.

Groet, Anne W
Re: Functies locs aan bij rood sein / zelfbouw remmodule ervaring en aansluiting
Ik rij nog met MS.
Ik kan me (nog) geen CS of andere full-function rijregelaar veroorloven.

Raptor was een optie, maar vind een groot display aangenamer.

Dennis
Re: Functies locs aan bij rood sein / zelfbouw remmodule ervaring en aansluiting
fiets soms wel tot 80 km zonder stoppen!
Citaat van: minirailz op donderdag 17 april 2008, 17:37:17
Heb daarstraks mijn relais van conrad binnengekregen.
Gelijk 6 besteld voor de toekomst.

Ik ga misschien vanavond het spelletje in elkaar solderen, toch mijn blauwe draad is op + aansluitklemmen dus testen komt een andere keer :(

Misschien kan ik mezelf zo gek krijgen morgen nog gauw 16km te fietsen voor draad en klemmetjes :lol:

Dennis
Re: Functies locs aan bij rood sein / zelfbouw remmodule ervaring en aansluiting
Citaat van: conducteur op woensdag 14 mei 2008, 17:05:17
fiets soms wel tot 80 km zonder stoppen!
Citaat van: minirailz op donderdag 17 april 2008, 17:37:17
Heb daarstraks mijn relais van conrad binnengekregen.
Gelijk 6 besteld voor de toekomst.

Ik ga misschien vanavond het spelletje in elkaar solderen, toch mijn blauwe draad is op + aansluitklemmen dus testen komt een andere keer :(

Misschien kan ik mezelf zo gek krijgen morgen nog gauw 16km te fietsen voor draad en klemmetjes :lol:

Dennis
Vet 8)
Coureur?

Dennis