Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De Veerboot naar Texel

Gestart door WimFPU donderdag 07 april 2022, 18:58:09

De Veerboot naar Texel

if we don't try we will never know

De Veerboot naar Texel
Mijn kleinzoon is afgelopen week met zijn klas op schoolkamp geweest naar Texel. Hij is 11 jaar oud en zit in groep 8. Gisteren zagen mijn vrouw en ik hem weer voor het eerst en tijdens het avondeten zei hij dat hij een cadeautje voor mij had gekocht. Toen ik het uitpakte bleek het een model te zijn van de TESO veerboot die de veerdienst tussen Den Helder en Texel onderhoudt. Alsjeblieft Opa voor op je treinbaan.

Natuurlijk ben ik er heel erg blij mee. Sowieso als je bedenkt dat je kleinzoon alleen voor jou en van zijn eigen geld op de veerboot een cadeautje koopt. Dat hij überhaupt aan jou denkt als hij met zijn vrienden en klasgenoten op een korte vakantie is die heel lang erg onzeker was of hij wel of niet doorging. En dan ook de logica van een kind dat zich niet afvraagt of een boot wel thuishoort op een treinbaan en of het de juiste schaal is maar gewoon de gedachte van Opa houdt van de miniatuur werkelijkheid dus daar kan best een boot bij. Dit is prachtig en ik was en ben hierdoor geraakt.

Ik ben die avond natuurlijk direct naar mijn treinbaan gelopen om te kijken waar ik in vredesnaam op mijn baan nog plaats heb voor een waterpartij met die afmetingen dat een veerboot zich er thuis voelt. Nog afgezien van de vraag hoe maak je dan een beetje realistisch overkomend water.
Jullie begrijpen het al; ik ben dus op zoek naar ideeën. Alles is welkom, foto's , links en beschrijvingen van hoe je water maakt en hoe jullie het zouden doen want hoe dan ook die veerboot gaat een plekje krijgen.

Groet, Wim
Re: De Veerboot naar Texel

Geweldig! Fantastisch mooi zo'n enthousiaste kleinzoon!

Ik zag gisteren op Youtube een filmpje van iemand die heel goed liet zien hoe hij water maakte met wc papier, houtlijm, verf en blanke lak. Zag er erg goed uit en ook goed werkbaar. Hij maakte ook heel echt lijkende golven aan de kust maar ook bij een bootje.
Misschien eens de moeite waard om te kijken.

Succes. Ooit ben ik ook zo ver om water te gaan maken, vandaar dat ik het filmpje goed bekeken heb.

Groeten, Tim
Hallo Wim,
Originele ideeën zijn altijd meegenomen, maar een veerboot van die grootte ( +- 135 m lang) vergt wel een hoop ruimte.
Veerboot zie ===> klik

dag Wim,

zo'n emotioneel waardevol cadeau verdient zeker zijn plaats in de treinbaan.
Ik ken je banenplan niet, maar hier alvast een idee dat ikzelf heb toegepast: als je een keerlus hebt, kan je daarin perfect een meer maken waarop een boot kan varen (en dat meer is dan meteen meer dan groot genoeg). En een groot deel van de keerlus zelf laat ik dan verdwijnen in een heuvellandschap (met Noch Terra Form en Noch rotspasta) met ingaande en uitgaande tunnel. En rond het meer kan je dan weer heel wat leuke scenery zetten, met o.a. een kleine halte, een café, watersport etc.
Zelf heb ik water gegoten met Noch Waterdrops: een beetje tricky want als je niet goed mengt krijg je kleverige plekken, maar dat is recht te zetten met kleurloze nagellak (van de vrouw natuurlijk :P ). En met een verfbrander (geen haardroger!) kan je dan rimpeling en golven op het meer maken.

Groetjes,

Jos

BLIJ dat ik analoog RIJ

Een boot van meer dan anderhalve meter past niet in een standaard keerlus >:-D.

Dag Hans,

dat weet ik zelf ook wel maar ik ga ervan uit dat het om een veel kleiner schaalmodel gaat!

Groetjes,

Jos

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Hanzi op donderdag 07 april 2022, 22:59:43
past niet in een standaard keerlus >:-D.
Zaag je toch gewoon een stukkie uit de scheepsromp, voor die trein in de keerlus ... :-)
Bron: Wikipedia.

Citaat: "De Texelstroom is een veerboot met een gas/diesel elektrische voortstuwing die vanaf september 2016 in dienst kwam om voor rederij TESO de verbinding tussen Texel en Den Helder te onderhouden. De kiel van de veerboot werd gelegd op de werf van La Naval in Sestao in Spanje.
Lengte: 135 m
Breedte: 28 m"

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Wat een geweldig kado!
Ik ga ervan uit dat de boot te klein is voor h0.
Plaats het veerbootje ergens achteraan op de baan en crëeer diepte daarmee.
Ik heb ooit eens een z-spoorbaantje achteraan mijn h0 baan gemaakt  dat ging prima.

Leuke uitdaging!
Jan

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ja, ja, beste mensen, ik begrijp ook echt wel dat kleinzoon geen model van anderhalve meter heeft gekocht :o). Het zal eerder een model van anderhalve decimeter zijn. Maar daarom niet minder hartverwarmend!
Maar met die schaal wordt het wel lastig om hem nog een beetje geloofwaardig in te bouwen. Wellicht dat je er een kunstobject van kan maken ergens op een plein of zo.
Van de dr.Wagemakers -de voorganger van de Texelstroom- ligt (-lag?) er bijvoorbeeld een model dat dienst deed als zitbank bij de haven van Oudeschild.
Prachtschip trouwens die Texelstroom en het bijzondere is dat de eilanders zelf de eigenaars van de onderneming zijn: veruit de meeste aandelen die bij het oprichten van de TESO zijn uitgebracht, zijn nog altijd in handen van Texelse eilandbewoners (TESO = Texels Eigen Stoomboot Onderneming).

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Wim,

Leuk zo een kleinzoon en ook leuk zo een model te krijgen.
Wat is de verhouding van dat model ?
Zal vast niet overeenkomen maar in een speeltuin op je baan zodat kids erop kunnen klimmen is misschien een idee ?

groet
Harald

Hallo Allen,

Ik ben nog druk met het lezen van alle reacties tot nu toe en tot zover ook bedankt voor jullie inbreng. Ik moet de bij jullie ontstane gedachte over de grootte van de veerboot toch snel aanpassen. Dat ligt natuurlijk ook aan mijzelf omdat ik de afmetingen van de veerboot niet in mijn eerste bericht heb vermeld. De veerboot meet slechts 17,5 cm lang x 4,5 cm breed x 5,5 cm lang dus de ideeën over een meer in een keerlus zijn zo gek nog niet. Ik kreeg van een kennis ook een idee voor een droogdok waarin het schip voor onderhoudswerkzaamheden ligt.
 @citaat Een meer met daarin een radiobestuurd schaalmodel? Idee?
De boot naar Texel moet zo nu en dan onderhouden worden!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: nobody op vrijdag 08 april 2022, 11:21:32
@citaat Een meer met daarin een radiobestuurd schaalmodel? Idee?
Daar is hij dan weer rijkelijk te groot voor, Wim. ;)
 @citaat Ik heb toch niet gemeld in welke schaal.
Heb modellen gezien waar een kerel in kon zitten.

Dag Wim,

om je een idee te geven hoe ik een meer in een keerlus heb ingebed, hierbij enkele foto's. Mijn keerlus heeft radius 2 in H0; zoals je ziet kan je het meer gerust nog wat groter maken.
De loc op de foto is 23 cm lang; dit om je een idee te geven hoe jouw boot zou kunnen passen in het geheel.
Voor alle duidelijkheid: de scenery is nog niet af; dit is iets voor na de herfst (nu lonkt de tuin...).
Hopelijk geeft het je wat inspiratie..

mvg,

Jos

Ja Jos ik heb inderdaad een keerlus waarin ik het meer zoals jij en Wim dat laten zien, in zou kunnen passen. Mijn baan bestaat uit twee tafels die aan het einde met elkaar verbonden zijn en waar een paar sporen overheen lopen. Ik zou de beide tafels ook als 2 oevers kunnen laten fungeren die naast het treinverkeer voor de Preisers alleen per veerboot bereikbaar zijn.
Ook over een boot als speeltuin klimtoestel nagedacht Harald maar daar lijkt mij de boot weer net even te groot voor.

groet, Wim
Citaat van: WimFPU op vrijdag 08 april 2022, 18:10:19
Ja Jos ik heb inderdaad een keerlus waarin ik het meer zoals jij en Wim dat laten zien, in zou kunnen passen. Mijn baan bestaat uit twee tafels die aan het einde met elkaar verbonden zijn en waar een paar sporen overheen lopen. Ik zou de beide tafels ook als 2 oevers kunnen laten fungeren die naast het treinverkeer voor de Preisers alleen per veerboot bereikbaar zijn [...]
Hoi Wim,
Je maakt mij (en wellicht mij niet alleen?) nu wel benieuwd naar je baan(plan) ;-)
Kan je daar een idee over geven (of heb ik daar bij het lezen van al je bijdragen overheen gekeken?)

Nee Ludo, je hebt niets gemist. Ik zal daar binnenkort eens wat meer over delen. Dat zal ook bijdragen aan de adviezen die ik per slot graag ontvang

groet, Wim
Een los diorama met de veerboot in de hoofdrol is misschien een betere optie. De schaal komt niet overeen en veerpont in een vijver is een beetje overkill.
Of je moet het in de sfeer van een pretpark maken... In Disneyland varen ook sterk gekrompen stoomraderboten van niks naar nergenshuizen door een fake landschap.
Of je zet de veerpont op een open bak wagon of rongenwagen. Speciaal vervoer. Kan iedereen zijn eigen bestemming ervoor bedenken.

Groet,

Peter

Citaat van: WimFPU op vrijdag 08 april 2022, 10:20:07
De veerboot meet slechts 17,5 cm lang x 4,5 cm breed x 5,5 cm
De ideale lengte voor, net te breed voor op een Märklin treinwagon, net laag genoeg voor onder de bovenleiding.
Bij C-rails zou het misschien net passen bij dubbelspoor.

Ik zou er eerder een aparte scene van maken: een museum, hotel, café, of pannenkoekboot in de vorm van een boot aan een steiger. Steiger, wegwijzer erheen met uitleg, bus-, trein-  of tramhalte pal bij, parkeerplaatsje erbij, camping ernaast.

Daarvoor dacht ik alleen aan schip in dichte mist (kwaliteit erwtensoep),
zo'n beetje op de plek van Jos z'n grauwe bergen heeft.

Hier een indruk van de ruimte met de tafels waarbij het bruine vlak de ruimte van de kamer voorstelt en de witte gedeelten de treintafels.
De linker tafel is 180 x 135 cm
De bovenste tafel is 225 x 70 cm
De rechter tafel is 300 x 60 cm
De onderste tafel is 150 x 110 cm
De verbinding tussen de linker tafel en de onderste tafel is een scharnierend blad van 60 x 50 cm

Het sporenplan met boven en rechts de beide schaduwstations op niveau 0. De sporen in rood getekend maken deel uit van de sporen op niveau 1

Tot slot de zichtbare sporen op niveau 0 en 1

En nog een paar foto's zoals de baan er nu bij ligt.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Mooie rijlengte's, Wim!  :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.

Ja met de rijlengtes ben ik ook wel tevreden Erik al zal niet alles in het zicht blijven.
Er zal nog meer berglandschap bijkomen en dan zit ik nog na te denken over de plaats waar de veerboot moet komen.

groet, Wim

Citaat van: WimFPU op vrijdag 08 april 2022, 10:20:07
De veerboot meet slechts 17,5 cm lang x 4,5 cm breed x 5,5 cm lang
Ik neem aan dat je met 5,5 cm de hoogte bedoelt, en dat is in zoverre relevant, dat die boot ergens onderdoor moet kunnen. En stel dat ergens is precies hier:

Onder het hoge (dubbel-) spoor kan deze veerpont makkelijk door.
Zit je ermee dat het lage spoor ook een brug moet krijgen ....
En indien daar, wat voor soort brug komt daarvoor in aanmerking?

Je hebt mijn volledige aandacht Jan als je stelt dat er onder het dubbelspoor makkelijk de veerboot door kan. Deze is inderdaad 5,5 cm hoog .
Alleen je opmerking betreffende het lage spoor begrijp ik niet helemaal. Misschien kun je dit iets verduidelijken want voor mij is juist dit spoor de spelbreker in het plan.

groet, Wim

Dag Wim,

voor de overgang van het onderste spoor en ook voor het dubbelspoor boven zou je een scheepslift kunnen voorzien. Da's wel wat knutselen maar ik denk dat je dan een wereldprimeur hebt in modelspoorbouw...

In België hebben we zo'n mooi exemplaar dat vandaag nog altijd wordt gebruikt. Zie hiervoor de webpagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepslift_van_Str%C3%A9py-Thieu.

Citaat hieruit :
"Het gebouw van de kabellift is 135 m lang, 117 m hoog en 81 m breed.[/font][1][/font][/size] [/font][/size]Met de lift kan er een niveauverschil overbrugd worden van 73,15 m en deze lift vervangt op haar eentje de vier hydraulische liften van het historisch Centrumkanaal en de twee sluizen. Er zijn twee bakken die onafhankelijk van elkaar opereren. Elke bak is 118,6 m lang, 16,5 m breed en 8 m hoog.[/font][1][/font][/size] [/font][/size]De bakken zijn geschikt voor schepen tot 1350 ton. Het leeggewicht van een bak is 2200 ton. Gemiddeld staat er zo'n 3,75 meter water in de bak en afhankelijk van de hoeveelheid water in de bak ligt het totaalgewicht tussen de 7200 en 8400 ton. Elke bak is verbonden aan acht grote[/font][/size] [/font][/size]tegengewichten[/color][/size][/color] [/color][/font][/size]met een nagenoeg identiek gewicht. De tegengewichten en de bak zijn verbonden met 144 dikke staalkabels. Er zijn vier motoren om de bak verticaal te verplaatsen.[/font][/size]De bak is afgesloten met deuren aan beide uiteinden. Deze hefdeuren zijn dubbel uitgevoerd, een deur gaat mee met de bak en de andere deur blijft achter en sluit het kanaalpand af."[/font]
[/size]Wat denk je ervan?[/font]
[/font]
[/size]Jos[/font]
 @citaat Het wordt een hachelijke onderneming... Een scheepslift die net hoog genoeg tilt om over het lage spoor te komen en nog onder het hoge dubbelspoor te blijven?
Gewoon ergens aan de rand van de tafel afmeren aan een stukje kade lijkt mij een stuk simpeler.

Groet,

Peter

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Een A4 diorama in 1:220 of die nog kleinere Japanse schaal die je ook wel eens in Houten tegen komt..
Verder is de bedoeling mooi, maar kan je er niet zo veel mee...

Succes

Mvg
Marcel
Ik zie bergen, tunnels en Schwarzwald huisjes. Hoe zich dat moet gaan verhouden tot de veerboot naar Texel is me een raadsel.

Welkom in de fantasiewereld van de Modelspoorwegbouw.
De wereld waarin veel mogelijk is maar vooral niets onmogelijk! ;)

groet, Wim

Ik heb na zitten denken over je voorstel Jan en ik denk dat jij als oplossing voor het lage spoor een hefbrug in gedachten hebt. Dat zou dan zoiets kunnen worden als deze spoorbrug over de Gouwe zoals die op bron: Waterkaart Live wordt getoond.

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Wim,

Ik volg het hier al een poosje en nu ik je baan zie, denk ik dat je veerboot inderdaad erg lastig en enigermate geloofwaardig is in te passen.
Als er plaats in de huiskamer of ander prominent plekje is voor een diorama van zo'n 40-50cm breed en 15-20cm diep ( aan de muur/in een boekenrek/op een kastje ), ging ik daar voor.
Mooi kastje timmeren en je hebt alle vrijheid om er iets moois van te maken. Eventueel nog verlichting erin.

Helemaal leuk is het , om samen met je kleinzoon te bedenken en eventueel te maken  ;)

Grtz Tony

Is ook en idee Tony. Ik ben er nog niet uit maar ik ga dit zeker meenemen. Het mooie hiervan is dat ik in een op de veerboot afgestemd diorama het gehele diorama op de schaal van de veerboot kan afstemmen.

groet, Wim