Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof

Gestart door molly w dinsdag 05 april 2022, 15:37:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Een jaartje verder met mijn twee Piko NS2200 in tweespan. Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87329.msg1452900#msg1452900. Ik had ze overigens als sinds 2017 analoog rijden, maar in 2021 begon ik met digitaal.

Nu doet zich het probleem voor dat de achterste van de twee loc's onderweg zomaar ineens stopt. Op programmeerspoor zetten, adres opnieuw bevestigen en hij is weer wakker. Tot de volgende stop. Clubleden adviseerden me er een lokpilot 5 in te zetten, want die decoders die Piko heeft ingezet zijn niet zulke beste. Uhlenbrock?

Hun raad opvolgend heb ik er een nieuwe lokpilot 5 multiprotocol in gezet. Hoewel het adres overeenkwam met het adres van de oude decoder (nl. 3) deed de loc niets. Ik zag wel op mijn MS2 een knipperend venstertje met MFX verschijnen. (MS2 pas geupdated: v. 3.148). Als ik de lok wilde wijzigen, zag ik dat ik het adres niet kon wijzigen, en ook geen cv's kon programmeren. Wel een vaag menu, waar ik niets van begreep, behalve het begrip 'speed'. Op https://forum.3rail.nl/index.php?topic=85045.msg1422075#msg1422075 las ik veel dat ik herkende. Ook zag ik de tip om de MS2 op puur DCC te zetten (alleen protocol DCC kiezen)
Dat lukte, en ik kon CV's programmeren. Ik zag wel dat bepaalde CV's de ingestelde waarden niet overnamen. Zo zette ik CV29 op 13 (standaard achteruit rijden) maar bij controle stond ie steevast op 31. Zet ik CV6 op 17, dan bleek dat telkens 0 te worden.
De loc wilde wél rijden, maar als ik de MS2 terugzette op MFX,DCC,MM2, dan deed ie niks.

Het lijkt erop dat de MS2 denkt dat de decoder een MFX is. En dat ie hem daarom steeds weer in de loc-lijst zet als een mfx-loc. Want als ik de loc handmatig aanmeld, staat er even later doodleuk óók een in onder de naam Lokpilot 5. Dan staat ie er dus doodleuk twee keer in. En rijden? Ho maar. Ja, bij een van de twee rijdt hij oncontroleerbaar één kant op.

Ik las ergens de tip dat je óók de lok op alleen DCC moet zetten, met CV47. En nadat je alles hebt ingesteld, zet je de MS2 weer terug op de protocollen MFX,DCC,MM2. Ik weet niet meer waar ik dat las, maar dat van de protocollen waar de loc naar mag luisteren, ik lees het ook in
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65509.msg1200868#msg1200868. Een bijna hetzelfde soort verhaal als van mij.

Nu probeer ik dus CV47 in te stellen op alleen DCC. Denk je dat dat lukt??? Nop. Ik zet CV47 op 14 (13+1) maar bij controle staat ie weer op 15 (13+2), dwz M4.protocol Op die manier blijft mijn MS2 de lok herkennen als een mfx. ESU maakt in zijn handleiding de opmerking dat als je programmeert met bijv een ECoS, DCC niet uitgeschakeld kan worden. Of als je programmeert met een Märklin 6021, dan kun je Motorola niet uit zetten. M.a.w. met mijn MS2 kan ik M4 niet uitzetten, en dat was nou net de bedoeling. (zie ook bijlage) Begrijp ik dat goed? Daarom blijven die waarden zoals ze zijn ingesteld, begrijp ik nu

Punt is ook dat ik deze loc weer in tweespan met de andere wil laten rijden. Dus moet ie ook een DCC-loc worden zodat de CV waarden op elkaar afgestemd kunnen worden. En de loc's met Delta erin op mijn baan moeten ook kunnen blijven rijden. Dat lukt zó niet.

Wat ik ook niet snap, is dat toen ik deze loc's kocht en instelde, het helemaal niet zo'n gedoe was. En een nieuwe Roco-loc gaf vorig jaar ook geen probleem: adres instellen, en hij reed. Is deze lokpilot nu zo'n lastige decoder???

Wie helpt mij een uitweg uit deze doolhof?
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Als je alleen DCC wil moet je 1 in CV47 zetten. Je rekent de waarde verkeerd en zowel bij waarde 14 als 15 staat M4 gewoon aan.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Ik zie in de tabel staan bij CV47 als standaardwaarde: 13. En dan daaronder: DCC protocoll activ: wert 1.
Hoe moet ik die standaardwaarde dan opvatten?

Ik heb overigens jouw tip toegepast (nadat ik eerst in mijn MS2 DCC had gekozen - zo deed ik de deur voor mfx dicht) en hij werkt!  :)
Hoewel er nog dingen zijn, die ik vreemd vind:

  • CV1 gaf ik als adres 3 op. Die bleef 3 bij controle. Dat vind ik OK
  • ik voer in bij CV29 de waarde 1. Bij controle blijkt: 19.
    Voer ik 13 in, wordt het 31. Bij beide een verschil van 18. Vreemd
    Maar het werkt wel, de loc rijdt standaard achteruit.
  • Bij CV47 had ik de waarde 1 opgegeven, zoals je aangaf. Bij controle bleek dat 13 te worden. Verschil 12, dezelfde waarde als in tabel door ESU staat opgegeven.
Je kunt denken: "So what. Als het maar werkt". Maar ik bklijf het vreemd vinden.

Ook nadat ik in mijn MS2 als protocol weer MFX,DCC,MM2 had gekozen, bleef de loc doen wat ik graag zie.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
 @citaat Als je de decoder een reset geeft dan is dat de waarde die in die CV staat. Dus staat deze waarde niet op 15 (zie de tekst) dan is deze aangepast. Bij deze CV dien je de verschillende waarden van de verschillende opties bij elkaar op te tellen. Dan kom je aan de waarde die je mag in programmeren. Wil je alleen DCC dan mag je waarde 1 programmeren. Wil je DCC (1) en Selectrix ( 8 ) mag je waarde 9 programmeren.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Oftewel:
MFX van de MS uitzetten.
CV47 in de decoder op 1 zetten.
MFX van de MS weer aanzetten.

Bart
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Terwijl ik bezig was mijn eerste reactie te bewerken, hebben jullie gereageerd. ik heb gehandeld zoals jullie aangaven.
Snap alleen die verschillen niet tussen mijn invoer en de uitkomst, zoals bij CV29 en CV47. Ik zou dan de waarden verwachten zoals ik die heb ingevoerd, nl 1 bij beide CV's
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Als je de MS2 op alleen DCC hebt gezet zul je de lok eerst moeten invoeren voordat je iets kan wijzigen.
Ik denk dat jij nog je oude lok uit de database probeert te wijzigen.

Bart
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Neen, een nieuwe loc plaats gemaakt. Lok (decoder) ook eerst teruggezet op fabrieksinstellingen.
Daarna stappen gedaan zoals hierboven beschreven.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Een ander iets wat het niet doet zijn de (rode) achterlichten. Wat moet ik daarvoor doen?
Bladerend in de handleiding zie ik verlichting voor en achter alleen in het kader van configuratie van funktie-uitgangen. En daarbij is sprake van CV A, CV B, etc. Wat zijn dat voor CV???

Bij de PIKO-decoders had ik met bepaalde CV's de lichten van de achterste loc helemaal gedimd. CV117: PWN A1: dimming of A1. Ik vermoed dat die A staat voor bepaalde aansluitingen in de decoder. Maar de CV117 heeft de Lokpilot andere functie, dus ik moet opnieuw uitvinden hoe dat te doen. Wie weet raad?
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Download anders eens de lokprogrammer software, verander daarin wat je wil aanpassen en via menu show changed CVs zie je precies wat je in je MS moet ingeven.
Op die manier kan je de auxen (die oa die van sluitsein) ook dimmen en verklein je de kans op ingeven verkeerde waardes. 
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 05 april 2022, 17:21:37
Download anders eens de lokprogrammer software, verander daarin wat je wil aanpassen en via menu show changed CVs zie je precies wat je in je MS moet ingeven.
Op die manier kan je de auxen (die oa die van sluitsein) ook dimmen en verklein je de kans op ingeven verkeerde waardes.
Zo'n programmer van ESU kost zo'n €130. Vind ik wel veel geld voor af en toe.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Software daarvan is gratis te downloaden en te gebruiken.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
@citaat John bedoelt de software is gewoon gratis te downloaden, je doet dan een aanpassing in de software en er is dan een functie die aangeeft welke cv waarden je moet aanpassen.
Je mag ook bij mij langs komen, ik kan alle instellingen voor je aanpassen met mijn programmer heb hier al 6 piko 2200 rijden ook in tractie.
Verder is een lokprogrammer een prima investering ik gebruik hem zeker eens per 2 weken.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Citaat van: molly w op dinsdag 05 april 2022, 16:58:35
Een ander iets wat het niet doet zijn de (rode) achterlichten. Wat moet ik daarvoor doen?


Functietoetsen F1 en F2 (of hoe heet dat bij een MS2) al geprobeerd?
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Denk dat de penbezetting anders is en dan moet je toch echt aan functiemapping.

Zal dat ook nog een keer moeten doen want ik heb ook 2 piko lok's met Esu decoder maar daarvan werken de sluitlichten ook nog niet.

Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Als het ook om een Piko 2200 gaat heb ik hier wel de goede ESU file incl aanpassingen voor beter rijgedrag.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Citaat van: hmmglaser op woensdag 06 april 2022, 10:14:25
Als het ook om een Piko 2200 gaat heb ik hier wel de goede ESU file incl aanpassingen voor beter rijgedrag.
Gaat het om een pdf-bestand of word of excel, met instructies, ja dan heb ik wel interesse.
Gaat het om een bestand voor een ESU programmer, dat programma heb ik niet. Dan heb ik aan jouw bestand niet. Zoals geantwoord aan Looney Tunes vind ik die duur naar verhouding tot de paar keer dat ik er mee werken zal, denk ik. Maar dank voor het aanbod.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Citaat van: henkv op dinsdag 05 april 2022, 20:39:59
Functietoetsen F1 en F2 (of hoe heet dat bij een MS2) al geprobeerd?
bij MS2 is dat F0. Standaard functietoets voor verlichting aan/uit. Zeker heb ik die al gebruikt. Maar achterlichten (rode) gaan niet branden.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
hoi,

Citaat van: molly w op woensdag 06 april 2022, 15:28:18
Zoals geantwoord aan Looney Tunes vind ik die duur naar verhouding tot de paar keer dat ik er mee werken zal, denk ik. Maar dank voor het aanbod.

Je begrijpt het niet helemaal. De software om de Lokprogrammer is vrij te downloaden. Deze kan je installeren. Dan kan je een project openen en de wijzigingen voor de decoder instellen zoals je die wil hebben. Bijvoorbeeld uitgang 1 (aux1) op F20 zetten bijvoorbeeld. Of het aan en uitzetten van bepaalde protocollen. In het programma kan je namelijk een lijstje maken met daarin alle CV's die je moet wijzigen (met bijhorende waarden) om de gewenste instellingen door te voeren.

Het enige dat je dan niet kan is de aanpassingen rechtstreeks in de decoder blazen. Daarvoor heb je dan een lokprogrammer nodig.

Groet Ronald.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Doe eens normaal Wim. Dat hoeft niet. De software geeft je gewoon een lijst met de CVs die je moet veranderen. Dat tik je over in een centrale et voilà, je hebt hetzelfde bereikt.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Citaat van: ronaldk op woensdag 06 april 2022, 15:58:47
hoi,

Citaat van: molly w op woensdag 06 april 2022, 15:28:18
Zoals geantwoord aan Looney Tunes vind ik die duur naar verhouding tot de paar keer dat ik er mee werken zal, denk ik. Maar dank voor het aanbod.

Je begrijpt het niet helemaal. De software om de Lokprogrammer is vrij te downloaden. Deze kan je installeren. Dan kan je een project openen en de wijzigingen voor de decoder instellen zoals je die wil hebben. Bijvoorbeeld uitgang 1 (aux1) op F20 zetten bijvoorbeeld. Of het aan en uitzetten van bepaalde protocollen. In het programma kan je namelijk een lijstje maken met daarin alle CV's die je moet wijzigen (met bijhorende waarden) om de gewenste instellingen door te voeren.

Het enige dat je dan niet kan is de aanpassingen rechtstreeks in de decoder blazen. Daarvoor heb je dan een lokprogrammer nodig.

Groet Ronald.

Aha. Ik was al een beetje aan het rondstruinen op internet, maar het werd me nog niet helemaal duidelijk.

Met 'lokprogrammer' heb je het over software van ESU?https://www.esu.eu/en/downloads/software/lokprogrammer/ En die is gratis???? Voor niks gaat toch de zon op? En dan heb ik alleen de software nodig?

Ik kan deze software installeren op mijn laptop (Win10) en na aangeven wat ik wil, spuwt het programma een lijstje CV-waarden??? Die kan ik dan overnemen in mijn MS2. Is het zo simpel?? Als ik je reactie lees, ja dan is het zó simpel.
Nadeel: ik kan de decoder niet inlezen om te zien wat de actuele instellingen zijn.

(IK ben intussen een beetje aan het omgaan om toch een complete lokprogrammer te kopen. Zal ik wel, zal ik niet? :D :D :D )
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Als je van plan bent veel te gaan ombouwen,
kan je daar veel plezier van hebben.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Citaat van: molly w op woensdag 06 april 2022, 16:28:13

Is het zo simpel??


Ja.

Maar wat blijft is dat je er enige affiniteit mee moet hebben. Je zult je moeten verdiepen in functiemapping, hoe je de motorregeling in moet stellen etc. dus het is geen wondermiddel maar een hulpje.

Overigens snap ik niet waarom je een multiprotocol decoder koopt als je DCC wilt rijden. En andersom: als je weinig kaas hebt gegeten van CV's waarom dan niet toch MFX? Da's Plug & Play en menugestuurd instellingen veranderen.

Gr, Ben.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 06 april 2022, 16:34:54
Ja.

Maar wat blijft is dat je er enige affiniteit mee moet hebben. Je zult je moeten verdiepen in functiemapping, hoe je de motorregeling in moet stellen etc. dus het is geen wondermiddel maar een hulpje.
Ja, daar was ik al bang voor.
Citeer
Overigens snap ik niet waarom je een multiprotocol decoder koopt als je DCC wilt rijden. En andersom: als je weinig kaas hebt gegeten van CV's waarom dan niet toch MFX? Da's Plug & Play en menugestuurd instellingen veranderen.

Gr, Ben.
Waarom ik de esu decoder kocht, is te lezen aan het begin van deze draad: een decoder "van Piko" die mogelijk oorzaak  is van geschetst probleem. En toen de loc het niet deed onder mfx, rezen de vragen. Ooit heb ik lokpilot 4 ingebouwd in marklins motorpost en dat gaf geen problemen. Was heel simpel, maar met deze lokpilot 5 is het toch iets anders.
Het is verder niet zo dat ik alleen dcc-loc's heb. En dat mfx-menu is nogal vaag, daar snap ik ook weinig van.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Als je de keuze hebt, lekker DCC. Is nog goedkoper ook dan multiprotocol. De lokprogrammer is de moeite echt wel waard als je meer ESU decoders koopt. Ik heb zowel een Lokprogrammer (van ESU) als een MXULFA (Van Zimo, o.a. voor Roco loks). Zeker de Zimo is wat duurder, maar daar heb ik een hoop lol van.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Ik heb intussen lokprammersoftware ESU geïnstalleerd en ben me aan verdiepen in functionmapping. Vragen daarover zal il ik stellen in een nieuw topic. Ik hen zo'n idee dat het niet doen van het rode achterlicht daar moet zoeken.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Citaat van: molly w op woensdag 06 april 2022, 15:31:33
Citaat van: henkv op dinsdag 05 april 2022, 20:39:59
Functietoetsen F1 en F2 (of hoe heet dat bij een MS2) al geprobeerd?
bij MS2 is dat F0. Standaard functietoets voor verlichting aan/uit. Zeker heb ik die al gebruikt. Maar achterlichten (rode) gaan niet branden.

Bij zowat iedere centrale gaat met f0 de verlichting rijrichtingafhankelijk aan, vooropgesteld dat de verlichting in de loc op de betreffende decoderuitgangen is aangesloten. Je ziet echter steeds meer dat de sluitseinen apart zijn aangesloten en dan met de standaardinstellingen van een decoder reageren op f1 en f2. Bij de Piko 2200 is dat volgens mij ook het geval. De sluitseinen zijn aangesloten op aux1 en aux2 van de decoder die standaard reageren op f1 en f2.
Los daarvan, ook voor functiemappen moet je weten op welke decoderuitgangen de verlichting is aangesloten.
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Lokpilot 5 programmeren met MS2 lukt niet: doolhof
Piko werkt met een Susi bus voor de extra functies, deze moet je dus mee programmeren,

met vriendelijke groet,

Walter