Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

servo,s

Gestart door Harrie dinsdag 05 april 2022, 10:10:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
servo,s
Lid sinds: 2019

offline
servo,s
Hallo ik wil wat dingen beweegbaar maken op mijn baan (zoals waterkraan deurtjes enz geen wissels) wat zijn hiervoor eenvoudige servo,s en welk voltage zijn die en wat heb ik allemaal nodig gr. Harrie
Re: servo,s
Lid sinds: 2010

offline
Re: servo,s
Een beetje algemene vraag Harrie. Wil je de servo's digitaal aansturen met je digitale besturing (MS2 / CS2 / CS3) of analoog aansturen? Of een combinatie? Je hebt namelijk diverse oplossingen. Van zelfbouw (met arduino's, servotesters) tot gewoon een decoder (Esu Servoswitchpilot, DR4024, Rosoft Servoswitch, Mardec) kopen en koppelen.

Citaat van: Harrie op dinsdag 05 april 2022, 10:10:40
welk voltage zijn die en wat heb ik allemaal nodig

In ieder geval servo's zijn 5 volt en hebben een stuursignaal nodig om te bewegen.
Re: servo,s
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: servo,s
 @citaat
Er zijn meerdere bv de OC32 enz.

Hi Harrie,

Geen idee waar je woont maar ik kan je de werking demonstreren en uitleg geven in Utrecht of
op onze Stamtafel in Amersfoort.
Of op een andere Stamtafel bij jou in de buurt is misschien ook wel iemand: Klik hier

groet
Harald.
Re: servo,s
Lid sinds: 2019

offline
Re: servo,s
Hoi ik wil de servo,s analoog aansturen gr. Harrie
Re: servo,s
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: servo,s
Citaat van: Harrie op dinsdag 05 april 2022, 19:15:22
servo's analoog
Dan neemt het aantal mogelijkheden iets af, maar het principe blijft gelijk:
koop b.v. een servo tester, en vervang de knop door een schakelaar met weerstand.

Je stelt de snelheid waarmee de servo beweegt, en de begin- en eindstand in (digitaal of met drukknoppen op de decoder),
daarna is een druk op de knop genoeg om de servo te laten draaien van begin naar eind, vice versa.
Met sommige decoders kan dat niet, en met andere wel.

Wat je moet weten is of je dit doet met drukknoppen, schakelrails, reedcontact of ..., of ....
Want die keus perkt de analoge mogelijkheid verder in.
Re: servo,s
Lid sinds: 2019

offline
Re: servo,s
Bedankt voor de reactie dus als ik het goed heb moet ik voor elke servo een tester hebben , je zegt schakelaar met weerstand heb je voor mij eventueel bestel nummers voor deze spullen dan ga ik dit eens proberen.
Een adapter met 5 volt gelijkstroom is voldoende toch gr. Harrie
Re: servo,s
Lid sinds: 2006

offline
Re: servo,s
Beste Harrie,
Met de Esu Switch Pilot Servo kun je servo's analoog aansturen.
Het afregelen van de servo's kan ook analoog.
Mvg
Olivier 77
Re: servo,s
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: servo,s
Klopt Olivier, maar met een beperking: de laatste ESU-versie kan dit, de voorgaande versies hebben analoog een beperking. In ieder geval versie 1.0, en misschien ook versie 2.0. Ik heb zelf analoog 2 Esu Switch Pilot Servo's in gebruik (helaas, een te oude versie, koop 3.0, to be safe).

Digitaal is er geen probleem: de centrale zet de decoders na elkaar om.

Analoog is er wel een probleem: zolang een servo wordt aangestuurd, worden de andere servo's analoog genegeerd.
Dus stel je stuurt servo 1 en servo 2 beide aan met een en het zelfde reedcontact. dan weigert nummer 2. Bij latere versies is dat dilemma ondervangen, bij de eerste versie(s) niet.

Dat komt door de manier waarop de schakeling in elkaar zit. Dat resultaat moet je analoog niet willen.
Meest voorkomend is een (schaduw-)station: je schakelt analoog bijna altijd 2 wissels tegelijkertijd.
Met Esu Switch Pilot Servo schakelt de eerste correct, en de 2e totaal niet, omdat de eerste nog bezig is.

Citaat van: Harrie op dinsdag 05 april 2022, 20:17:08
schakelaar met weerstand
Zie dit draadje bij een naburig forum (2020)

Een van de eersten die hier op het 3rail forum over begon, was Tjoekedoris (in 2016) , maar hij rijdt digitaal.
Bij de buren liep op dat moment (2016) ook een draadje over servo en servo-tester, en dat draadje legt een hoop dingen uit (al zijn de meeste gebruikers digitaal geïnteresseerd, en analoog moet je nu eenmaal iets meer bagage meebrengen).
Re: servo,s
Lid sinds: 2019

offline
Re: servo,s
Allemaal bedankt voor de reactie ik had aangegeven dat ik ze niet ging gebruiken voor wissels om te zetten maar alleen voor op de baan iets te laten bewegen zoals deurtjes, waterkraan enz. gr Harrie
Re: servo,s
Lid sinds: 2010

offline
Re: servo,s
 @citaat Ja dat zei je al.: En dat kan op verschillende manieren. Digitaal of analoog. Servodecoders zijn alleen maar bedoeld om servo's aan te sturen. Sommige decoders kan je dan ook met drukknopjes (analoog) gebruiken en digitaal met een wisseladres. Het voordeel van een decoder is dat je deze kan instellen, de voeding is meestal tussen de 12 en 20 volt AC / DC dus je hoeft geen aparte voeding voor je servo's te regelen. Wil je geen decoders gebruiken dan zal je aan de gang mogen met alternatieve analoge besturing van de servo's. Dat kan met een arduino of ander printje, zoals een servotester. Kijk maar eens Poggendam: kolenkraan
Re: servo,s
Lid sinds: 2008

offline
Re: servo,s
Ik zit al een tijdje te experimenteren met servo's.  Ik werk met Arduino's (de nano voornamelijk).  Ik gebruik standaard sg90 servo's.  Met een simpel programmatje kun je al heel leuke dingen doen. 

Ik heb onder andere een programmaatje gemaakt waarmee de servo de zelfde stand aanneemt als de draaiknop op je centrale op basis van het dcc protocol.  Ook heb ik een bewegende machinist gemaakt op basis van of de frontverlichting brandt.  Vrij simpel, maar wel erg leuk om te zien...
Re: servo,s
Lid sinds: 2019

offline
Re: servo,s
Hoi dit lijkt me allemaal erg leuk eerst maar met iets simpels beginnen gr. Harrie
Re: servo,s
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: servo,s
Je maakt me nieuwsgierig, en ik moest gelijk denken aan een stukje scenery van 2012 of daaromtrent.
Gert van Voorst had een kant-en-klaar setje bewogen bierdrinkers van Viessmann gekocht. Dat zou je ook met een servo kunnen doen, bierpullen heffen, armpje drukken, matten kloppen, riet zeisen, een smit op een aambeeld laten hameren....

Een draadje bij de buren laat zien, dat er veel meer denkbaar is.