Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

draaischijf

Gestart door Harrie woensdag 23 maart 2022, 10:50:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
draaischijf
Lid sinds: 2019

offline
draaischijf
Goede dag allemaal ik heb een analoge marklin draaischijf deze loopt goed maar als hij bij het spoor komt slaat hij niet af stopt wel maar motor blijft doorlopen, dan moet ik er de spanning (stroom) afnemen en met met het palletje dat aan het huisje zit ontgrendelen daar zit dan best wel wat spanning (weerstand) op. weet iemand raad ? gr. Harrie
Re: draaischijf
Lid sinds: 2019

offline
Re: draaischijf
Het probleem is opgelost  loopt weer zoals het hoort
Re: draaischijf
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: draaischijf
Hallo Harrie,

Wat goed dat je probleem is opgelost.

We zouden het fijn vinden om te weten wat de oorzaak van het probleem was en hoe je het hebt opgelost.

Dat is waar het forum voor is. Anderen kunnen hier weer voordeel van hebben.

Re: draaischijf
Lid sinds: 2019

offline
Re: draaischijf
de contact puntjes bleven plakken daardoor bleef hij lopen.
De contact puntjes stonden niet mooi tegenover mekaar ze raakten elkaar maar net op het randje daarom was de speling tussen de puntjes bij het stilstaan van de motor (geen stroom toevoer) minimaal afgesteld. (was bijna geen opening tussen de puntjes)
het vaste contact puntje (dat bij de spoel zit) zit met een borgmoertje vast en als je dit moertje los maakt kun je het contact puntje naar voren of achteren verstellen (afstellen).
dit contactpuntje zit op een stukje plastic dit stukje plastic zit met een boutje vast op het frame. ik heb van het gaatje waar het schroefje doorgaat voorzichtig met een vijltje een slopgaatje gemaakt daardoor kon ik het plaatje met het contactpuntje zijdelings verschuiven.
Ik heb de puntjes mooi tegen over mekaar gezet zodat ze mekaar volledig raken als er spanning opkomt de boel opnieuw afgesteld en jawel het loopt prima zoals het hoort. gr.Harrie
Re: draaischijf
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: draaischijf
Top

dankjewel voor de uitgebreidde uitleg.  :arrow: :thumbup:
Re: draaischijf
Lid sinds: 2007

offline
Re: draaischijf
Citaat van: Harrie op donderdag 24 maart 2022, 23:00:10
de contact puntjes bleven plakken daardoor bleef hij lopen.
De contact puntjes stonden niet mooi tegenover mekaar ze raakten elkaar maar net op het randje daarom was de speling tussen de puntjes bij het stilstaan van de motor (geen stroom toevoer) minimaal afgesteld. (was bijna geen opening tussen de puntjes)
het vaste contact puntje (dat bij de spoel zit) zit met een borgmoertje vast en als je dit moertje los maakt kun je het contact puntje naar voren of achteren verstellen (afstellen).
dit contactpuntje zit op een stukje plastic dit stukje plastic zit met een boutje vast op het frame. ik heb van het gaatje waar het schroefje doorgaat voorzichtig met een vijltje een slopgaatje gemaakt daardoor kon ik het plaatje met het contactpuntje zijdelings verschuiven.
Ik heb de puntjes mooi tegen over mekaar gezet zodat ze mekaar volledig raken als er spanning opkomt de boel opnieuw afgesteld en jawel het loopt prima zoals het hoort. gr.Harrie

Je bedoelt deze contactpuntjes op de bijgevoegde foto's in open en gesloten stand?

Willy
Re: draaischijf
Lid sinds: 2019

offline
Re: draaischijf
Ja dat klopt die stonden scheef ten opzichte van  mekaar ze raakten mekaar maar net gr.