Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin rookgenerator, welk systeem.

Gestart door kodros maandag 04 april 2022, 17:54:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin rookgenerator, welk systeem.
Hallo, ik heb een vraag.

Hoe kun je zien welke Marklin rookgenerator voor digital of voor analoog is? Heb hier een aantal losse rookgeneratoren liggen, maar weet niet voor welk systeem ze zijn. Digitaal of analoog systeem.
Wie weet raad?

kodros
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
Zie ===> klik

Samengevat:
Nr 10 en 20 = Analoog en digitaal via decoder.  Massa = schoorsteen.
Nr 11 en 24 = Digitaal via baanspanning.          Massa = schoorsteen.
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
Beste Wim,

Bedankt voor uw antwoord. Maar hoe kan ik zien dat deze voor digitaal of analoog is? Doosjes waar ze in hebben gezeten heb ik niet meer.
Zit er aan de buitenkant van het buisje een teken voor digitaal of analoog?

groetjes
Kodros
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
 @citaat Dat kun je zien aan de kleur van de isolatie op de onderzijde.
Zie de website die ik eerder doorgaf.
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
Hallo Wim,

Oke, bedankt. Dat wist ik niet.
Weer wat geleerd.

Kodros
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
Nuttige informatie.

En weer wat geleerd.

Dus als ik het goed heb gelezen:

Rode onderkant = Analoog

Groene onderkant = Digitaal

Begrijp ik alleen nog niet wat het verschil is, zijn de digitale beter omdat ze ook bij stilstaand kunnen roken.....

Hoewel, toen ik kind was heb ik met mijn 3102 alleen maar staan schakelen zodat de 2 rookgeneratoren lekker stonden te pluimen, de loc heeft bij mij meer geschakeld dan gereden en er is nooit iets kapot gegaan.
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
Citaat van: SBB-CARGO op dinsdag 05 april 2022, 13:58:18
Begrijp ik alleen nog niet wat het verschil is
De spanning.
nr 10 en 20 - max 16V.
nr 11 en 24 - max 22V.
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
Het is verwarrend die benaming Analoog of Digitaal. Zoals Wim al aangeeft gaat het om de spanning.
Een rook generator die rechtstreeks op de baanspanning (analoog of digitaal) is aangesloten zou een nr. 11 is de meeste gevallen moeten zijn.
Een rookgenerator die geschakeld wordt door een decoder in de trein zal meestal het type nr. 10 zijn.

Aart-Jan
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
Het is de benaming "digitaal" die verwarring brengt.

Zoals Aart-Jan zegt.
Digitaal met ingebouwde loc decoder, dus bijvoorbeeld de mfx locs e.d. werken prima met o.a. seuthe 20. (rode onderkant)
Heb deze in een aantal van mijn locomotieven en roken uitstekend.

De oudere eerste digitale locomotieven, bijvoorbeeld de delta locs zouden de "digitale" rookgeneratoren moeten hebben.
Dit veranderd weer als je deze oudere delta locs ombouwt met een digitale decoder.



Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
 @citaat Delta decoders beschikken niet over een functies en hebben dus geen AUX poorten en kunnen dan ook geen rookgenerator aansturen.
Dus werd de rookgenerator tussen sleper en wielmassa aangesloten en heb je Seuthe 11 of 24 nodig.
Bij locs met digitale decoder hangt de rookgenerator tussen een AUX en railmassa en is de spanning veel lager, omdat de gelijkrichter en AUX poort een spanningsval geven.
Dus heb je een Seuthe 10 of 20 nodig.
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
Misschien heb ik iets gemist, maar hoewel het begon met een vraag over Märklin rookgeneratoren gaan de antwoorden over Seuthe.

In de Märklin product database zie ik twee generatoren, beide bedoeld om met een decoder aan te sturen: 7226 en 72270. Zijn die identiek aan de Seuthe 10 en 20?
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
Ja. Märklin betrekt al jaren de rookgeneratoren bij Seuthe.
Re: Marklin rookgenerator, welk systeem.
Zelfs de rook vloeistof van marklin is by Seuthe. :D ;)

Iemand een idee of de dennen/kolen/lavendel/citroen geuren set eenmalig was of dat dit nog in grotere flacons uit komt?
Had wel belang bij een grotere flacon dennen of lavendel.
Niemand die dan klaagt over wat rook in de kelder :D  ;)