Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

virtuele seinen

Gestart door Damswim zaterdag 02 april 2022, 17:21:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
virtuele seinen
Lid sinds: 2020

offline
virtuele seinen
wie kan mij helpen
ben met itrain begonnen maar is toch wat ingewikkelder dan soms wordt voorgedaan, voor mij althans.
Ik heb in mijn schaduwstation wat virtuele NL seinen geplaatst. In blok 1 en 2 bijv een voorsein en een hoofdsein.
Mijn eerste vraag is moeten deze seinen een adres krijgen en indien ja welke keuze moet ik dan maken. Er zijn tig mogelijkheden.
Waar moet ik wat invoeren om de trein te laten weten dat deze moet stoppen. Nu rijdt alles gewoon door ik heb wel adressen gegeven en ook als in het volgende blok een trein staat rijdt ie door.
Ik zal wel iets heel elementairs fout doen
bvd
Re: virtuele seinen
Lid sinds: 2016

offline
Re: virtuele seinen
Het gaat niet om de seinen! Die kun je net zo goed weglaten.
Het enige wat telt, is de terugmelding en de definitie ervan in het besturingsprogramma.
Ik hoop dat je je baan ingedeeld hebt in blokken en dat ieder blok voorzien is van (bij voorkeur twee) terugmelders.
Bij het inrijden moet er een meldcontact zijn en liefst ook aan het eind van het blok. De eerste melder moet gedefinieerd worden als inrijmelder en bij het passeren daarvan zal de trein opdracht krijgen van de software om af te remmen. De tweede meldsectie dient als stopsectie, de plaats waar de trein stopt.
Plaats je echte seinen, dan schakelt iTrain deze ook automatisch en om het ook te laten gebeuren,  moeten ze een adres hebben. Maar voor de treinbeïnvloeding doen ze niks.

Ik hoop dat dit je helpt.

Groet,

Peter
Re: virtuele seinen
Lid sinds: 2020

offline
Re: virtuele seinen
hallo Peter, dank voor t antwoord. Ik heb inderdaad alle blokken ingedeeld met drie bezetmelders en als ik in de blokdefinitie kijk sta ze ook keurig als remsectie en stopsectie vermeld maar och rijdt de trein door als er een loc in t volgende blok staat.
ik denk dat ik toch ergens in de instellingen niet goed heb gedaan.
Het zijn overigens virtuele seinen zonder adres zoals de handleiding van iTrain aangeeft
groet
Wim
Re: virtuele seinen
Lid sinds: 2016

offline
Re: virtuele seinen
En zie je in iTrain ook de bewuste melders reageren? Worden de treinen wel gedetecteerd?
Hoewel ik iTrain niet ken, moeten er mogelijk nog rijwegen gedefinieerd worden, zodat het programma weet van welk blok naar welk blok wordt gereden. Alleen dan kan het programma er iets mee. Staat er maar één trein op de baan, dan zal die overigens ongehinderd gaan rijden. Het bloksysteem heeft geen reden om in te grijpen als er vrije baan is.
En misschien moet 'automatisch rijden' ergens aangezet worden. Dat is in RocRail, dat ik wel ken, precies het geval. Zonder het aanzetten van die optie, rijdt er niks automatisch!

Groet,

Peter
Re: virtuele seinen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: virtuele seinen
@citaat

Ik maak wel gebruik van iTrain en eigenlijk is alleen de eerste vraag relevant: worden de treinen wel gedetecteerd? In dat geval zal een trein nooit een bezet blok c.q. sectie inrijden. Dus eerst dat maar eens checken voor alle secties die je hebt aangemaakt (secties worden paars bij bezet). Zijn alle blokken wel correct en volledig aangemaakt? Heb je de diagnose gedraaid en geeft die mogelijk nog oorzaken aan?

Rijwegen en automatisch rijden hoef je je niet druk over te maken, dat is niet verplicht om in te stellen en kan ook niet de oorzaak zijn van jouw probleem.

Wellicht je vraag (ook) stellen of het iTrain forum, dat is daar speciaal voor bedoeld.

Groeten,
Wico
Re: virtuele seinen
Lid sinds: 2020

offline
Re: virtuele seinen
Dank Heren,
Ik zal inderdaad het  forum eens benaderen. Dinsdag komt er een kennis die iTrain goed beheerst misschien kom ik met hem verder. Overigens alle bezetmelders lichten keurig op als de trein in een blok er passeert. Als ik een bezetmelder met activeer door een ijzeren staafje op de rails te leggen dan blinkt betreffende melder op het scherm op maar ik moet het vlug weghalen anders rijdt de loc er overheen
Re: virtuele seinen
Lid sinds: 2017

offline
Re: virtuele seinen
Ik krijg het gevoel dat hier een paar antwoorden uit de "losse pols" zijn gegeven.

Na opening van het baanplan blijkt dat de blokkoppeling van Blok17 niet juist is. Dat is te zien als je de Schakelbordeditor opent. Als je op de Magneet (= Koppelen) klikt dan komt daar een melding over.

Nadat ik op VA (= Vul automatisch) had geklikt, blijkt dat er een koppeling met Blok16 ontstaat. Dat is erg vreemd, want Blok16 is een parallelblok. Dus er is iets vreemds aan de hand.

Dat vreemde wordt duidelijk als je op het bloksymbool van Blok16 klikt en dan op "Ken aan groep toe" klikt. Want dan wordt aan de linkerkant van Blok17 een recht railstukje tussen Wissel7 en het boogje als onderdeel van Blok16 gezien. En dat is helaas onjuist. Dat stukje rail behoort gewoon bij Blok17.

Daarnaast zie ik dat alle wissels en kruisingen een groepering hebben. Maar dat zal in veel gevallen onjuist zijn. Want hebben al die wissels en kruisingen wel een bijbehorend railstuk gegroepeerd? De kruising (zonder naam!!) nabij Wissel25 in ieder geval niet.

Daarnaast is het handiger om een railstuk aan de scherpe kant van een wissel met dat wissel te groeperen. Want dan blijft het duidelijk in het baanplan.

Na aanpassing van de wisselgroeperingen heb ik in alle blokken nog een keer VA gedaan. Op veel plaatsen werden de koppelingen naar andere blokken aangepast. Daarbij werden in diverse blokken de seinen ingevuld.

Het merkwaardige bij de seinen in het bovenste deel is dat de Omschrijving veel korter is dan de Naam. Dat behoort eigenlijk andersom te zijn.

Bij de Diagnose staan ook diverse opmerkingen. Het gaat daarbij vooral om het ontbreken van de snelheidsmetingen van locomotieven.

Pas als dat allemaal in orde is, kun je je gaan verdiepen in het probleem. Wellicht is het dan zelfs al opgelost.
Re: virtuele seinen
Lid sinds: 2017

offline
Re: virtuele seinen
Citaat van: Damswim op zaterdag 02 april 2022, 17:21:37In blok 1 en 2 bijv een voorsein en een hoofdsein.
In beide blokken staan alleen hoofdseinen.

Het zijn overigens gecombineerde hoofd- en voorseinen die in één seinbeeld gecombineerd zijn: rood, geel en groen. Maar dat ter zijde voor de puristen onder ons.
Re: virtuele seinen
Lid sinds: 2020

offline
Re: virtuele seinen
Hallo Martin,
Dank je voor de, voor mij redelijk te begrijpen, input.
Ik denk dat ik inmiddels al weer een stukje verder ben. Alle locs hebben een snelheidsmeting gehad en de blokken heb ik daar waar nodig aangepast. Ik hoop dat het zo goed is. Ik heb ook geen belangrijke meldingen meer in de diagnose.
Alle treinen rijden automatisch en zelfs in de akties heb ik de nodige geluiden en verlichting toegevoegd. Dit moet ik nog wel fine tunen want nu lijkt t wel een kermis.
Ik heb de virtuele seinen geplaatst in het baanplan en deze geven nu ook de situatie aan. Ik wil de seinen "in t zicht" straks nog vervangen door "echte" seinen maar weet nog niet wat ik daar voor nodig heb. moet ik me nog in verdiepen. Waarschijnlijk geen originele Marklin vanwege de prijsstelling.
Re: virtuele seinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: virtuele seinen
hoi,

Citaat van: Damswim op maandag 16 mei 2022, 10:05:38
Ik wil de seinen "in t zicht" straks nog vervangen door "echte" seinen maar weet nog niet wat ik daar voor nodig heb. moet ik me nog in verdiepen. Waarschijnlijk geen originele Marklin vanwege de prijsstelling.

Daar heb je geen dure seinen voor nodig.  Je kan inderdaad ieder seinmerk kiezen. Ze hoeven toch niet de baan te schakelen. Deze worden dan toch via een decoder door het programma geschakeld.
Re: virtuele seinen
Lid sinds: 2020

offline
Re: virtuele seinen
dank je, ik was al aan t kijken. vind de NL seinen van Digikeys wel mooi
Re: virtuele seinen
Lid sinds: 2015

offline
Re: virtuele seinen
Ik gebruik de seinen van iemand die ze vroeger voor de NZH hobbyclub maakte. Goedkoop en van kunststof, kan je er nog eens tegen aan stoten, ze breken niet meteen af. :)