Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Fleischmann Br 65

Gestart door Har woensdag 30 maart 2022, 16:06:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2011

offline
Fleischmann Br 65
Al lange tijd liep ik te vlassen op een DB Br65.

Marklin had er korte tijd eentje als insider model. Prijzig ding.

Fleischmann heeft hem al lang in het program. Ik vond hem altijd al mooi maar hoorde steeds geluiden over slecht rijden en ontsporen op Marklin (M) rails.

Ineens kwam er èèn voorbij. Een analoge wisselstromer.  Een ESU lopi 5 erin gebakken en snel de testbaan op. Aanvankelijk leek er niets aan de hand. Maar ineens liep toch steeds de voorloopas eruit in bochten en wissels. Met een schuifmaatje de maat genomen tussen de wieltjes. Niks mis mee. Wat nu? Had ik dan toch een kat in de zak gekocht?..

Ik zag dat het voorloopasje er een beetje slap bijhing en keek of hij wel goed vast zat. Ik draaide aan het schroefje op bijgaande foto aangegeven. En wat bleek tot mijn verrassing?

Het schroefje is een stelschroefje waarmee je veerdruk van de as kan afstellen. Meer veerdruk gegeven en:

Eureka!!  De loc loopt fantastisch en zonder ergerlijk te ontsporen over alle trajecten...!
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Fleischmann Br 65
Ik was nog niet ingelogd toen ik je bericht bekeek, zie bijlage, maakte eruit op dat je het over deze BR 65 had, 3rail wiki BR 65 en vermoedde al dat het om Fleischmann moest gaan, vanwege die mooie tabel daar Fleischmann H0 modellen bouwserie 65.

Omdat er geen enkele link in de 3railwiki staat naar deze modellen, ben ik nieuwsgierig naar het Fleischmann artikelnummer, want daarmee is de exploded view op te vragen. Uit de tabel in de wiki blijkt, dat er 2 bedrijfsnummers zijn uitgegeven door Fleischmann in het pre-digitale tijdperk: 65 014 en 65 018. en dit is de 65 018 ! Dat zegt nog steeds heel weinig over het artikelnummer.

Afgezien van de grijze haren tussen de wielen, zijn er weinig aanknopingspunten te vinden.

Maar fijn dat hij nu subliem rijdt. :thumbup: 
Re: Fleischmann Br 65
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Fleischmann Br 65
Hey Harald, mooie lok.
Maar ontbreekt er niet wat onderaan de bufferbalk? Zie foto.
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2011

offline
Re: Fleischmann Br 65
Ha Jan,

Het is de 1165. Èèn van de twee wisselstroom modellen van Fleischmann.



De haren tussen de wielen zijn beschamend voor een liefhebber. Ik had ze nog niet gezien. Gauw wat aan doen..!



Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2011

offline
Re: Fleischmann Br 65

Ha Kappa,

Hieronder een foto van de originele gebruiksaanwijzing. Ik zie niet een-twee-drie wat daar mist.
Ik weet wel dat er modellen zijn met een trapje daar. Welke dat zijn weet ik niet...
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2011

offline
Re: Fleischmann Br 65

Hallo Kappa,

Rectificatie van het vorige bericht. Ik zie nu toch dat er een opstapje ontbreekt.

Mvg Harry
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2011

offline
Re: Fleischmann Br 65

....maar de boodschap van dit itempje is dus:

Heeft u last van een hinderlijk ontsporende Fleischmann Br 65, stel dan de veerdruk van het voorloopasje af.

Mvg Harry
Re: Fleischmann Br 65
nobody
gast

Re: Fleischmann Br 65
Citaat van: Kappa op woensdag 30 maart 2022, 18:54:28
ontbreekt er niet wat onderaan de bufferbalk?
'k Mis de spatborden. Zie ===> klik
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2007

offline
Re: Fleischmann Br 65
Wat zitten die spatborden raar hoog bij de Mätrix.  ;)
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2006

offline
Re: Fleischmann Br 65
Ondanks dat de Fleischmann al "op leeftijd" is heb je nog steeds een mooie representatieve loc.
Vergelijking met de Trix (Märklin) uitvoering gaat niet helemaal op, check maar eens wat Grootspoor-plaatjes.
Er zijn exemplaren met en zonder ketelringen en ook zonder spatborden.
Ik dacht zelfs dat de "blanke" uitvoeringen van de aandrijfstangen niet correct waren bij de Fleischmann
maar vergelijk ze eens met de BR65 van de VSM en dit klopt dus wel!
Veel plezier met deze BR65 Har.
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2011

offline
Re: Fleischmann Br 65
Citaat van: nobody op donderdag 31 maart 2022, 06:27:56
Citaat van: Kappa op woensdag 30 maart 2022, 18:54:28
ontbreekt er niet wat onderaan de bufferbalk?
'k Mis de spatborden. Zie ===> klik

Die Trix/Marklin kost een aardig poepie meer.

Nu ben ik voor negen tientjes klaar. Decoder, die ik nog had liggen er in en klaar is Kees.
Dan maar geen spatborden.
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2007

offline
Re: Fleischmann Br 65
De Fleischmann BR65 dateert uit 1985 daaromtrent. Er was overigens ook een eerder model van rond 1960.
Bij de aanschaf van een tweedehands model altijd goed opletten of de frontdetails nog allemaal aanwezig zijn. Vooral de opstaptreden ter weerszijden en de bijbehorende handgrepen zijn kwetsbaar gebleken.
Hieronder een (licht wazige) foto hoe het eruit hoort te zien. De 'spatborden' zijn door Fleischmann inderdaad niet aangebracht. Dat was een bewuste keuze. In werkelijkheid werden ze ook nogal eens gedemonteerd. En vanwege de hoge modelflenzen zijn ze in model nu eenmaal alleen maar te hoog te plaatsen.
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2011

offline
Re: Fleischmann Br 65
Inderdaad.. een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Bij mij zijn die trapjes dus afgebroken. Tja... toch ben ik er niet minder blij mee..Het ding rijdt goed.

Is overigens nog wel te bestellen bij Fleischmann zie ik..

Update: Nieuwe trapjes besteld..
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Fleischmann Br 65
Citaat van: Har op woensdag 30 maart 2022, 19:18:57
Het is de 1165. Èèn van de twee wisselstroom modellen van Fleischmann.
Voor de anderen: de handleiding downloaden kan hier ook

Als ik zo dat lijstje bekijk in de 3railwiki, heb je dan met opzet de enige AC-versie gekocht (vanwege de wielen)?
Want voor ombouw naar digitaal zou ik denken dat een DC-versie eenvoudiger ombouwt (of is dat een misverstand).
Re: Fleischmann Br 65
nobody
gast

Re: Fleischmann Br 65
Om de Fleischmann BR 65 te pimpen ===> klik
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2009

offline
Re: Fleischmann Br 65
 @citaat

Zou ik gelijk doen! Meteen nieuwe trapjes, als ook mooie extra details.

Ik vraag me dan wel af: wanneer je deze met de hand schildert:

- Gaat dat een beetje, of is spuiten een betere optie?
- Welke verf/ kwast gebruik je daarvoor het beste?
- Is een primer noodzakelijk?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Fleischmann Br 65
Vlag op een modderschuit, maar wel mooier dan die Mätrix ....
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2011

offline
Re: Fleischmann Br 65
Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 31 maart 2022, 17:27:58
Meteen nieuwe trapjes

Nou William ik druk net op de knop bestellen/betalen bij Roco/Fleischmann....
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2011

offline
Re: Fleischmann Br 65
Citaat van: Jan22 op donderdag 31 maart 2022, 16:59:41
Citaat van: Har op woensdag 30 maart 2022, 19:18:57
Het is de 1165. Èèn van de twee wisselstroom modellen van Fleischmann.
Want voor ombouw naar digitaal zou ik denken dat een DC-versie eenvoudiger ombouwt

Nou Jan een wisselstromer heeft al een sleper en wisselstroom wielen.
Voor sommige oudere typen moet er een geïsoleerd motorschild komen. Maar voor modellen vanaf midden jaren 80, volstaat een decoder op de ( al aanwezige ) gelijkstroom motor aansluiten.

Je kan dan ook nog pielen met ledjes en geluid maar dat sla ik over voor deze loc. Ik heb nieuwe trapjes besteld en het is prima zo.

Ombouw is zo gebeurd. 2x motorstroom, 2x. baanstroom, lampje voor, lampje achter. Klaar.
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2006

offline
Re: Fleischmann Br 65
Citaat van: nobody op donderdag 31 maart 2022, 17:08:48
Om de Fleischmann BR 65 te pimpen ===> klik

Helaas deze ombouwkit vermeld tot aan lok/bedrijfsnummer 65 013, het model van Har heeft een hoger nummer.
Wel mooie ombouw inderdaad.

Groeten,
Jelmer
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Fleischmann Br 65
Citaat van: Jelmer op vrijdag 01 april 2022, 10:00:59
Helaas deze ombouwkit vermeld tot aan lok/bedrijfsnummer 65 013, het model van Har heeft een hoger nummer.
De 3railwiki meldt:
CiteerIn totaal werden 18 stuks gebouwd, waarvan er in 1951 13 werden afgeleverd.
In 1955-1956 werden nog eens 5 locomotieven geleverd welke werden ingezet op de route Düsseldorf-Kettwig-Essen.

Dat wil dus zeggen dat alle Fleischmann locs (analoog én digitaal) qua bedrijfsnummer van de tweede serie (van 5) zijn, met een lichter drijfwerk, en een daarom betere loop.

De ombouwkit is bedoeld voor het maken van de nummers 65 001 t/m 65 013 van bestaande Fleischmann uitvoeringen, maar Fleischmann zelf heeft die lagere nummers dus nooit gemaakt.
Märklin wel.

Je moet je afvragen of het drijfwerk van serie-II locs dan nog wel klopt voor serie-I locs.

Nou kan de wiki er volledig naast zitten, maar als de 2e serie een lichter drijfwerk heeft (voor betere loopeigenschappen), is dat dan ook te zien?
Of lijkt dat drijfwerk uiterlijk zoveel op elkaar, dat een leek (zoals ik) het verschil niet ziet?

Oordeel zelf, met behulp van deze fotocompilatie:
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2006

offline
Re: Fleischmann Br 65
Ha Jan,
Check hier voor foto's van locs in het grootbedrijf, bv. de loc van de VSM, die dus van de 2e serie is.
En ja de Fleischmann is al op leeftijd maar is toch behoorlijk goed gedetailleerd, conform het voorbeeld.
Het model kreeg destijds lovende recensies en echt niet voor niets dat Fleischmann hem ook in AC uitbracht.
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2011

offline
Re: Fleischmann Br 65

...ik zie niet of nauwelijks verschil. Hooguit een iets onderling verschil tussen beide grootste drijfstangen..
Re: Fleischmann Br 65
Lid sinds: 2011

offline
Re: Fleischmann Br 65
Citaat van: Baanloos op zaterdag 02 april 2022, 11:30:15
Ha Jan,

Het model kreeg destijds lovende recensies en echt niet voor niets dat Fleischmann hem ook in AC uitbracht.

Dus als je nog eens een mooie en bovendien goed lopende Br 65 zoekt dan ben je met deze Fleischmann best goed en voordelig af. Doe er er voor 3 tientjes een ESU lopi 5 in en je hebt echt goede rij-eigenschappen.

Echter doen er veel verhalen de ronde van hinderlijke ontsporingen op Marklin rails. Mijn ervaring tot dusver is dat dat wordt verholpen door de veerdruk van de voorloopas af te stellen. Geen ontsporingen meer hier. Ook niet op wissels en kruisingen van M-rail.