Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2

Gestart door MDK193 woensdag 30 maart 2022, 07:59:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Hi Allen

Ik heb iets waar ik helemaal niets van begrijp. Een Mehano class 66 met een (ik denk ESU v3, maar kan ook ouder zijn) sounddecoder kan ik uitlezen met een MS2 en vervolgens aansturen. Ook adres wijzigen gaat prima.

Zet ik hem vervolgens op de baan met een CS2 (net ge-update), dan doet het ding niets. Helemaal niets.

Ik heb echt geen idee waar dat aan kan liggen. Het is een dcc adres (zo herkent de MS2 hem iig) en zo voer ik hem ook in op CS2. Andere dcc loks doen het wel op de CS2. Als ik het adres toch invoer onder MM ook niets. Ik gebruik de CS2 icm de 100va voeding.

Iemand een idee?

Martijn

Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Je schrijft niet helemaal precies wat er niet lukt op de CS2. Aansturen? Uitlezen? Beide?

Koen
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Alles dus niet. Ik kan hem niet uitlezen, ik kan hem niet aansturen. Het is alsof hij niet bestaat.....
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Wellicht is het zo dat de ms2 op protocol mm staat en de CS2 op DCC. En: dat de lok staat ingesteld op MM. Dan doet ie het op de Ms2 maar niet op de CS2.

Groet, Johan
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Hoi Koen,

Als je de CS alleen met DCC protocol inschakelt doet hij het dan ook niet?
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Citaat van: johanhe2 op donderdag 31 maart 2022, 18:30:06
Wellicht is het zo dat de ms2 op protocol mm staat en de CS2 op DCC. En: dat de lok staat ingesteld op MM. Dan doet ie het op de Ms2 maar niet op de CS2.
Groet, Johan

Hoi Johan,

Dat ligt er maar net aan welke protocollen er aangevinkt zijn op de CS 2, dus welke er actief meedoen.
Je kan namelijk kiezen voor enkele protocollen maar ook mengbedrijf is mogelijk, mits je in dit geval dus decoders hebt die de verschillende protocollen gebruiken.

@ Martijn,

Hoe heb je alles aangesloten zitten, en dan doel ik op de CS 2 met de MS 2.
Gebruik je die los van elkaar?
Dan kan het zijn dat je MS 2 wel op DCC en MM staat en jouw CS 2 niet.

Maar als ze aangesloten zijn op elkaar kan je hem dus ook los bedienen met de MS 2, ook al staat de CS 2 niet op DCC.
Weet je toevallig het DCC adres?
Probeer dan eens een lok aan te maken onder DCC (wel het protocol aanvinken) en dan op dat adres proberen aan te spreken.

Als ik het zo lees dan rijd de lok wel onder DCC op je MS 2 maar niet op de CS 2, en ik vermoed dat de CS 2 nog niks met DCC doet.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
 @citaat Martijn zegt dat andere DCC loks wel rijden op het CS2. DCC zal dus wel aan staan toch?

Dit topic is ook bij de buren gepost, daar lees ik dat de lok op het MS2 rijdt op DCC-66 en voorts ook deze bijdrage van Bart waarvan ik me af vraag of daar iets mee is gedaan?

Citeer
Hallo

Decoder zoeken werkt alléén op programmeerspoor.
Dus +
Nieuwe lok toevoegen handmatig.
Dan kom je op het scherm waar je het decoderprotocol kan kiezen.
Hier dcc kiezen.
Pijl naar boven om het adres te zoeken. Lok begint te "rammelen" ten teken dat er iets gebeurt ;D
Als het adres gevonden is vraagt de CS of je het wilt overnemen.

Bart

Gr, Ben.
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Vraag bij buren is ook van mij. Hier ook geprobeerd, want uiteraard meer marklin/cs2 kennis

Laatste tip van Bart nog niet uitgeprobeerd, ga ik doen vandaag.

Maar idd, dcc loks doen het op CS2 wel. MS2 heb ik aangesloten op apart stuk rail (soort test rail). CS2 op eigen vaan.
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Hoi Ben,

Ja dan zal DCC wel aan staan op de CS 2, maar wel vreemd dat de MS 2 de lok wel kan besturen.
Iets zal er niet goed staan, want waarom dan niet kunnen bedienen met de CS 2?

Zo te lezen moeten we het maar even afwachten voor nu.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Helaas, ook hier geen succes met suggestie van Bart. Geprobeerd met een andere dcc lok, en die doet hij wel. Het is wel alsof er een instelling in die decoder niet matcht
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Laat ik ook eens een kringetje in de vijver gooien: als de centrale op DCC 14 stappen en de decoder op DCC 28/128 stappen staat of andersom, kan dan de geschetste situatie ontstaan? En is daar CV29 niet voor?

Groet, Anne W
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Heb je de decoder al eens gereset?
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Hi

Decoder niet gereset, maar wel in een andere class geduwd en daar werkt hij feilloos. Dus nu heb ik een wondertje:

De decoder doet het WEL in de eerste lok op een MS@ en een ESU programmer, maar NIET op een CS2. In een tweede lok doet hij het op alle apparaten.

Ik laat hem dus nu in lok twee zitten en ga lok 1 wel onderzoeken op stroomtoevoer, maar het blijft wonderlijk....
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Kijk goed na hoe hij in lok 2 zit en kijk dan naar de situatie bij lok 1.

Loopt de bedrading hetzelfde dan zou hij het ook in de eerste lok moeten doen.
Denk dat er toch op de een of andere manier draden niet op de juiste plek gesoldeerd zitten, of zit er een stekker in de lok?

Daar verdraait men ook veel van de aansluitingen, dus die is ook een onderzoek waard.
Zelf had ik een lok ter reparatie die bruin en rood verkeerdom had zitten, en dan dus omgedraaid en weer getest.
Dat was zo'n los stekkertje want de eigenaar wilde graag verschillende decoders testen.

Succes met de speurtocht!
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Klinkt een beetje hetzelfde als het condensator-probleem wat we kennen van de Piko locs...
Re: Class 66 reageert wel op MS2, niet op CS2
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 19 april 2022, 17:38:47

Denk dat er toch op de een of andere manier draden niet op de juiste plek gesoldeerd zitten, of zit er een stekker in de lok?


De lok doet het prima op een MS2........  ;)