Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Centrale tbv wissels

Gestart door Edwin1962 dinsdag 29 maart 2022, 10:16:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2013

online
Centrale tbv wissels
Heren,

Ik heb sinds enige tijd een Sprog om mijn wissels aan te sluiten.
Dit om mijn centrale, Intellibox 2, te ontlasten.
Toen ik de IB2 gebruikte om de wissels om te zetten, had ik geen problemen.
Nu met de Sprog wel....
!. Hij lijkt de wisselstand niet te behouden, na afsluiten van iTrain.
   Hierdoor moet ik bij opstarten de wissels 2 x laten schakelen.
2.Bij omzetten van meerdere wissels na elkaar, slaat hij er soms (vaak) 1 of 2 over.
   Dit geprobeerd te verhelpen door het schakelcommando te verhogen (werkt nog niet echt goed)
3. Zelfs bij weinig schakelcommando's komt het commando soms niet door.

Ik maak hieruit op dat de Sprog hiervoor NIET geschikt is !

Nu ben ik dus op zoek naar een (redelijk) geprijsde centrale die de wissels wel goed bij kan houden (DCC , Rosoft wisseldecoder)

Dacht zelf aan de DR5000, maar misschien zijn er nog andere (vast wel  :P) oplossingen.

Wie kan mij advies geven ?

Alvast bedankt  :thumbup:

Re: Centrale tbv wissels
ACTS.zuid
gast

Re: Centrale tbv wissels
Wat je doet is eigenlijk dubbel op Edwin. De Intellibox geeft alleen een commando aan  je wissel decoder, een tweede centrale of SPROG daarvoor voegt niets toe want die doet feitelijk hetzelfde.

Waarmee voed je de Rosoft decoders? Aparte trafo toch van voldoende vermogen?

Gr, Ben.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2013

online
Re: Centrale tbv wissels
Hallo Ben,

Heb alles idd op een aparte voeding (90VA) staan, dus gebruik alleen het digitale signaal van de Sprog.
Toch werkt dat niet.
Voor die tijd, bij de IB2, geen enkel probleem gehad.

De reden voor de aparte aansturing is omdat ik het advies kreeg om deze signale te scheiden, zodat de commando's voor de treinen beter door kwamen (teveel loks... :P)

Gr. Edwin.
Re: Centrale tbv wissels
ACTS.zuid
gast

Re: Centrale tbv wissels
Ah, dan heb ik niets gezegd.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Centrale tbv wissels
En hoeveel loks heb je tegelijk rijden?

Groet, Anne W
Re: Centrale tbv wissels
ACTS.zuid
gast

Re: Centrale tbv wissels
Je hebt een PB terug Edwin.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2013

online
Re: Centrale tbv wissels
Hoi Anne,

Als ik alles z'n gang laat gaan, rijden er wel 20 tot 25 rond.
Nu heb ik dit beperkt tot 14 door een beperking op de schaduwstations.
Daar zit ook het probleem denk ik, want als er 1 wegrijd uit een schaduwstation, schuiven de andere die daarachter staan (stuk of 5/6) er achteraan.
Dat is maar even, maar bij 2 schaduwstations al wel 10 tot 12.
En dan degene die nog op de baan rijden.
Ik weet het probleem, maar blijf zoeken naar oplossing of verbetering  ;)

Groet, Edwin.
Re: Centrale tbv wissels
ACTS.zuid
gast

Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: Edwin1962 op dinsdag 29 maart 2022, 14:19:24

Daar zit ook het probleem denk ik, want als er 1 wegrijd uit een schaduwstation, schuiven de andere die daarachter staan (stuk of 5/6) er achteraan.
Dat is maar even, maar bij 2 schaduwstations al wel 10 tot 12.


Dat is op te lossen door aan te geven dat als een trein uit een blok van het schaduwstation vertrekt dit blok niet gelijk geclaimd kan worden door een volgende trein. In Koploper gaat dit prima dus zal het in iTrain ook kunnen.  :D
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Centrale tbv wissels
 @citaat

Ben,

Volgens mij heeft Edwin dat al gedaan.

Klopt dat Edwin?
Bij Wijzigen --> Stations --> tabblad Opties en Vertrekdrempel op een hogere waarde gezet?

Henk
Re: Centrale tbv wissels
ACTS.zuid
gast

Re: Centrale tbv wissels
De vertrekdrempel is iets anders en niet wat ik bedoel.

Gr, Ben.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Centrale tbv wissels
Beste Edwin,

Twee vragen:

echt tegelijk?

optrekken en afremmen in hoeveel stappen?

Van DCC is bekend dat het systeem maximaal 18 loks tegelijk kan laten rijden, Motorola is niet beter, MFX is bij mij niet bekend.

Opmerking: je kunt inderdaad net zo veel loks laten rijden als er blokken zijn minus één, dat levert dan geen rijdende loks op, maar een verschuivend leeg blok en er rijdt steeds maar één lok: naar het blok wat vrij is gekomen.

Verder hangt het erg van het systeem af wanneer en hoeveel herhaalinstructies de rijdende loks krijgen, wissel schakel instructies worden niet herhaald, maar hoe het met de prioriteit staat in relatie tot de instructies voor loks is ook afhankelijk van het systeem.

Mijn vriend "Raptor" vertelde mij eens dat het systeem natuurlijk twee systemen zijn, met een eigen intelligentie, en dat kan met die herhaalinstructies wel eens tot een "onenigheid" leiden tussen de twee systemen.

Groet, Anne W
Re: Centrale tbv wissels
Hoi Edwin,
Als je een centrale zoekt voor alleen je wissels zou je een DCC++ EX kunnen overwegen.
Kost je rond de € 15,- voor een Arduino Mega en een Motorshield. Dan nog een voeding voor de Mega en 1 voor het motorshield, samen ook ongeveer € 15,-
Dus voor € 30,- heb je een complete centrale, waar je zelf even wat software op moet zetten, maar met de automatische installer is dat zo klaar.

Enige voorwaarde is dat je wisseldecoders het DCC protocol ondersteunen.
Voor meer info: https://dcc-ex.com/
Of hier: https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR6Rey6GnF_sW_FqAPShW081
Re: Centrale tbv wissels
ACTS.zuid
gast

Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: Anne W op dinsdag 29 maart 2022, 20:50:18

Opmerking: je kunt inderdaad net zo veel loks laten rijden als er blokken zijn minus één, dat levert dan geen rijdende loks op, maar een verschuivend leeg blok en er rijdt steeds maar één lok: naar het blok wat vrij is gekomen.


Dat is de theorie. In de praktijk zie je in zo'n schaduwstation meerdere treinen tegelijk rijden: een trein zet zich al in gang als er een rijweg gemaakt kan worden en dat wil helemaal niet zeggen dat de trein die er voor zit al weer stil staat.
Mijn betoog is dus: zorg er voor dat er een pauze ingelast wordt, een vrijgekomen blok mag X tijd niet gereserveerd worden.

Verder denk ik dat stappenpraat en je vriend Raptor niets oplost of toevoegt.

Gr, Ben.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2006

offline
Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: Edwin1962 op dinsdag 29 maart 2022, 10:24:31
De reden voor de aparte aansturing is omdat ik het advies kreeg om deze signale te scheiden, zodat de commando's voor de treinen beter door kwamen (teveel loks... :P)

En is de aansturing voor de treinen nu daadwerkelijk beter?

Koen
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2013

online
Re: Centrale tbv wissels
Hoi Koen,

Had wel het idee dat het beter ging, maar door de problemen met de wissels niet echt toegekomen aan duur test.

Groet, Edwin.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2006

offline
Re: Centrale tbv wissels
Dit is nieuw voor me. Ik wist niet dat het beter kon zijn om wissels op een compleet andere centrale aan te sturen. Hebben anderen hier ook de ervaring dat treinen én wissels op 1 centrale problemen kan geven?
De stroomvoorziening voor de wisselmotoren apart aansluiten vind ik zelf wel een must. Dat heb ik op mijn baantje ook gedaan.

Koen
Re: Centrale tbv wissels
Op wiens advies heb je de Sprog aangeschaft en er tussen gehangen? Ik neem aan dat degene dan ervaring heeft met Sprog als tweede centrale voor de wissels. Wanneer gebeurt het missen van opdrachten?  Bij veel rijdende treinen of juist al in het begin? Daar moet je achter komen. Dus wanneer gaat het mis. En is dat anders dan met alleen de IB2? Eventueel kijken naar de verbindingssnelheid van de Sprog met de computer (baudrate) dat soort dingen.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2013

online
Re: Centrale tbv wissels
Hoi Ronald,

Dit advies heb ik van DTS gekregen, ipv meteen een andere dure centrale kopen.
Het probleem komt ook als er nog geen treinen rijden.
Moeten er dan veel wissels achter elkaar gezet worden (wisselstraat), dan worden er 1 of 2 over geslagen.
Ook tijdens rijden zie ik dat er soms een wissel niet wordt gezet.
Heb in iTrain de tijd tussen de opdrachten al verhoogt.
Toen alles nog op de IB2 zat had ik daar geen last van.
Baudrate staat op de voor de Sprog max setting (ik meen 9600baud)

Groet, Edwin.
Re: Centrale tbv wissels
ACTS.zuid
gast

Re: Centrale tbv wissels
Je kunt twee dingen doen:

# Contact opnemen met DTS, zij hebben je de Sprog geadviseerd en zullen dus ook moeten aangeven hoe e.e.a. ingesteld moet worden. Ik lees dat er ook wisselopdrachten missen als er geen treinen rijden dus da's een beetje raar. Laat Martin maar vertellen hoe e.e.a. ingesteld moet worden m.b.t. interfacing met iTrain, schakeltijden wissels etc..
En vraag nog eens wat de reden was van dit advies: welk probleem gaat er opgelost worden. Was het bedoeld om communicatie problemen op te lossen door teveel tegelijk rijdende treinen en was dit al eens in de praktijk getest door DTS (denk het niet......  ;) )

Of....

# De Sprog weer inleveren bij DTS en je centjes terug vragen. En je wissels weer op het IB2 zetten immers dat werkte goed.

Wat mogelijk blijft is het communicatie probleem door teveel tegelijk rijdende treinen. Mij lijkt dat je dit in iTrain op kunt lossen, linksom of rechtsom, door het aantal te minderen zonder dat dat ten koste gaat van het rijplezier.

Gr, Ben.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2013

online
Re: Centrale tbv wissels
Hoi Ben,

Ik heb uitvoerig contact met DTS gehad, maar dat was al enige tijd geleden.
Dus de optie om hem weer terug te brengen, ik vrees dat ze daar niet meer mee akkoord gaan.
Maar dan bewaar ik hem om hem te gebruiken waarvoor hij is ontworpen, Decoders instellen.

Het omzetten van de wissels was eerst helemaal niks, pas na verhogen van de commando tijd, ging het wat beter.
Kan nog hoger, maar dan duurt het wel erg lang voordat de wissel straten omgezet zijn......(maar ga ik nog proberen)
En dan maar hopen dat iTrain daar rekening mee houd.

Helaas is er in iTrain niet echt een mogelijkheid om de hoeveelheid treinen die actief zijn in te stellen. (zoals in Koploper)
Nu heb ik dat opgelost door voor en na het schaduwstation nog een (nep)station te maken, en daar de optie dat er 1 in, is 1 uit ingesteld.
Ik hoor mensen nu denken, dat kan toch ook in je schaduw station, maar dat werkte niet, omdat ik van een doorschuif systeem gebruik maak.

Ik kijk nu naar de optie DR5000 om de wissels en seinen te bedienen. (lijkt mij de "goedkoopste" oplossing.)

Heb namelijk wel het idee dat de commando's voor de treinen beter door komen, nu de wissel en sein commando's van de IB2 af zijn.

En als laatste optie....., treinen gaan verkopen.....( Dat zal ik toch eens moeten gaan doen, helaas)

Ps. Kan natuurlijk ook de baan in gaan kloppen in Koploper  :P, maar dat lijkt me iets teveel werk  8o
Re: Centrale tbv wissels
ACTS.zuid
gast

Re: Centrale tbv wissels
Helder.

Citaat van: Edwin1962 op vrijdag 01 april 2022, 10:34:38

Ik kijk nu naar de optie DR5000 om de wissels en seinen te bedienen. (lijkt mij de "goedkoopste" oplossing.)


De DR5000 is in de aanbieding bij MTE:
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/article/329996/Digikeijs%205000-ADJ?

Of het iets oplost daar kan ik je niet in raden.

Gr, Ben.
Re: Centrale tbv wissels
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: Edwin1962 op dinsdag 29 maart 2022, 10:16:06
Toen ik de IB2 gebruikte om de wissels om te zetten, had ik geen problemen.
Nu met de Sprog wel....
!. Hij lijkt de wisselstand niet te behouden, na afsluiten van iTrain.
   Hierdoor moet ik bij opstarten de wissels 2 x laten schakelen.
2.Bij omzetten van meerdere wissels na elkaar, slaat hij er soms (vaak) 1 of 2 over.
   Dit geprobeerd te verhelpen door het schakelcommando te verhogen (werkt nog niet echt goed)
3. Zelfs bij weinig schakelcommando's komt het commando soms niet door.

Hoi Edwin,

Ik lees dat de Sprog een ingebouwde booster van max 1 Amp heeft.
Er van uitgaande dat de Sprog bij jou baan ook de stroom voor de wisselaandrijvingen moet leveren, zou het niet kunnen dat bij meerdere wisselopdrachten het gevraagde vermogen even te hoog is en sommige wissels niet om gaan, omdat de Sprog de stroom even niet kan leveren?
Dit lijkt dan alsof er wissels "vergeten" worden, terwijl ze dan niet zijn, maar het vermogen van de Sprog even tekort schiet om de wisselmotor goed te laten werken.
Jouw IBII had waarschijnlijk wel genoeg vermogen om de wisselaandrijving te sturen.

Zelf gebruik ik een 6017 booster om de wisseldecoders aan te sturen en een aparte trafo met nagebouwde Viessmann 5215 "power" modules, om de wisselaandrijvingen te voeden.
Dit klinkt misschien wel wat overdreven, maar de booster is er pas later bij gekomen, nadat ik de "power"modules al had geïnstalleerd.

Re: Centrale tbv wissels
ACTS.zuid
gast

Re: Centrale tbv wissels
Even het hele verhaal lezen Ad, de Sprog levert alleen het signaal.

Citaat van: Edwin1962 op dinsdag 29 maart 2022, 10:24:31

Hallo Ben,

Heb alles idd op een aparte voeding (90VA) staan, dus gebruik alleen het digitale signaal van de Sprog.

Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Centrale tbv wissels
In Rocrail bestaat de mogelijkheid om wisselcommando's over te slaan als de wissel al in de goede stand staat.
dat scheelt veel dataverkeer. Je moet dit uiteraard alleen doen als de wisselomzetters betrouwbaar zijn.

Wellicht biedt Itrain deze optie ook, ik ken het programma niet.
Re: Centrale tbv wissels
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 02 april 2022, 10:36:51
Even het hele verhaal lezen Ad, de Sprog levert alleen het signaal.
My bad Ben. Had het topic wel doorgelezen, maar aan het eind was dit me even ontgaan.
Edwin heeft het over een aparte voeding van 90VA.
Ik neem aan dat er dan ook nog een aparte booster tussen de Sprog en wisseldecoders staat.
Of heb ik dat ook gemist?
Re: Centrale tbv wissels
ACTS.zuid
gast

Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: RocnetHans op zaterdag 02 april 2022, 10:46:06

In Rocrail bestaat de mogelijkheid om wisselcommando's over te slaan als de wissel al in de goede stand staat.


iTrain doet dat standaard ook tenzij je het niet wilt. Verder kun je het "ritme" bepalen: de tijd tussen twee wisselschakelingen. Zo kun je tijd rekken bij een lange wisselstraat voordat het sein gezet wordt.
Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: Edwin1962 op vrijdag 01 april 2022, 10:34:38
Ik kijk nu naar de optie DR5000 om de wissels en seinen te bedienen. (lijkt mij de "goedkoopste" oplossing.)


Misschien mijn berichtje over de DCC++EX gemist?  Dat is verreweg de goedkoopste oplossing.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2013

online
Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: Kappa op zaterdag 02 april 2022, 11:15:42
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 02 april 2022, 10:36:51
Ik neem aan dat er dan ook nog een aparte booster tussen de Sprog en wisseldecoders staat.
Of heb ik dat ook gemist?

Hoi Ad,

Had idd nog een Power 4 tussen de IB2 en de wissels in staan.
Die heb ik er nu tussenuit, dacht dat die 1AMp genoeg was vwb het signaal (dat advies kreeg ik ook van DTS)
Zal eens kijken of ik de Power 4 ook via de Sprog kan aansluiten, en hem er weer tussen zetten.
Tis een nieuwe mogelijkheid, bedankt !

Groet, Edwin.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2013

online
Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: AlbertG op zaterdag 02 april 2022, 14:04:34
Citaat van: Edwin1962 op vrijdag 01 april 2022, 10:34:38

Misschien mijn berichtje over de DCC++EX gemist?  Dat is verreweg de goedkoopste oplossing.

Hoi ALbert,

Niet gemist, maar vond het best wel omslachtig om op te zetten  :?
En weet niet of dit ook met iTrain werkt, dus kan ik hem instellen als interface ?

Groet, Edwin.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2013

online
Re: Centrale tbv wissels
Zie dat de Power 4 alleen via CDE of LocoNet aangestuurd kan worden.
Neem aan dat ik de uitgang van de Sprog NIET op de CDE ingang kan zetten (C+/D-) ???
Re: Centrale tbv wissels
ACTS.zuid
gast

Re: Centrale tbv wissels
De Power4 lost niets op Edwin. Je hebt alleen het signaal nodig van de sprog.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Centrale tbv wissels
Albert,

DCC++ wordt niet ondersteund door Itrain dacht ik.
alleen JMRI en Rocrail doen dat op dit moment.
Re: Centrale tbv wissels
Hallo Edwin,

Citaat van: Edwin1962 op donderdag 31 maart 2022, 15:52:32
Dit advies heb ik van DTS gekregen, ipv meteen een andere dure centrale kopen. Het probleem komt ook als er nog geen treinen rijden. Moeten er dan veel wissels achter elkaar gezet worden (wisselstraat), dan worden er 1 of 2 over geslagen.

Als er nog geen treinen rijden moet het schakelen van de wissels goed gaan. Je hebt dan een aantal zaken. Of de IB2 lijkt de opdrachten niet goed te ontvangen. Of de IB2 kan de opdrachten niet snel genoeg uitvoeren.

- Verbindingsinstellingen in iTrain: Hoe heb je de verbinding tussen de iTrain en IB2. Voor de IB2 zal het LocoNet zijn. Staat dat goed?
- Instellingen van de IB2: De Sonderoptionen. Hoe heb je die staan. Bijvorobeeld SO25 en SO907
- Computer: Is de computer druk bezig met andere zaken dan iTrain. Als het een wat oudere computer is dan kan deze drukker zijn met andere zaken dan iTrain en/of de usb-verbinding. Je kan het eens proberen op een andere pc.

Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 01 april 2022, 07:43:24
En vraag nog eens wat de reden was van dit advies: welk probleem gaat er opgelost worden. Was het bedoeld om communicatie problemen op te lossen door teveel tegelijk rijdende treinen en was dit al eens in de praktijk getest door DTS (denk het niet......  ;) )

Inderdaad. Dat is de basis. DTS heeft een advies gegeven. Dat doen ze met een bepaalde reden. Welk probleem moet het oplossen? Waar zit het probleem?

Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2019

offline
Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: RocnetHans op zaterdag 02 april 2022, 16:55:20
Albert,

DCC++ wordt niet ondersteund door Itrain dacht ik.
alleen JMRI en Rocrail doen dat op dit moment.
Op 15 oktober 2021 kreeg ik een mail van Xander dat DCC++ ook naar iTrain komt in versie 5.1  :thumbup:
Re: Centrale tbv wissels
 @citaat Daar heeft Edwin nu dus nog niets aan.  O:-D Pas in de toekomst.  ;)
Re: Centrale tbv wissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Centrale tbv wissels
Ik blijf het toch een bijzonder probleem vinden. Met Tischbahning rijden we met een paar 100 wissels, 18 funkdaisy's, een veelvoud aan IB controls, Loconet USB interfaces, Freds en normale daisy's en dit heb ik nog nooit gehoord. En ook daar gaat alles door de IB2 heen. Ja, de IB2 geeft wel eens problemen, maar dat zijn meer spontaan rijdende treinen. Goed, de LN bus zal rustiger zijn doordat we geen terugmelding hebben, maar evengoed...
Re: Centrale tbv wissels
 @citaat: Daarom. Het is inderdaad precies de vraag: Waar ligt flessenhals in het systeem. Is de centrale wel de flessenhals? Is het niet de USB-verbinding? Is het niet de computer zelf? Je zal het rustig moeten uitzoeken.
Re: Centrale tbv wissels
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: Edwin1962 op dinsdag 29 maart 2022, 10:16:06
Toen ik de IB2 gebruikte om de wissels om te zetten, had ik geen problemen.
Sluit dat de IB2 al niet uit?
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2013

online
Re: Centrale tbv wissels
Heren,

Het is zoals Ad al zegt, pas een probleem geworden na het verplaatsen van de commando's van de IB2 naar de Sprog.
Voor die tijd geen last gehad van het niet omzetten van wissels (ook niet meerdere achter elkaar)
Zou dan nu het probleem van ontlasten van de IB2 iets opgelost hebben, maar een nieuw probleem hebben gecreëerd.
Weekend geen tijd gehad, maar ga morgen weer eens de kelder in.
U hoort van mij.

Alvast bedankt voor het meedenken en de adviezen  :thumbup: :thumbup:
Re: Centrale tbv wissels
Hoi,

Heb je het probleem al eens bij het iTrain-forum voorgelegd? Of aan de maker? Die kan aangeven of het mogelijk is. het probleem is meerledig:
- Het gebruikte protocol Centrale - Decoders: Alle protocollen hebben hun limieten.  Dat komt door de opbouw van het protocol. Dat verander je niet door "snellere" hardware zoals een andere centrale. De limiet kan je oprekken door minder commando's te versturen of te laten herhalen. zoals bijvoorbeeld minder F-functies tijdens het rijden gebruiken of decoderstappen (28 i.p.v. 126/128). Het herhalen van commando's is afhankelijk van de centrale. Of je het daar kan aanpassen. Ik weet niet of de IB2 die mogelijkheid heeft.
- Het gebruikte protocol en verbinding Centrale - PC: Ook dit protocol heeft zijn limieten. Ook dat heeft te maken met de opbouw van het gebruikte protocol. Maar ook de wijze van verbinden kan uitmaken (Serieel / usb / netwerk). Vaak is deze verbinding niet het probleem.
- Hardware centrale & PC: De centrale en PC moet ook nog de stroom aan pakketjes verwerken. Daar kan ook een knelpunt (en of beperking) zitten. Soms is het toepassen van een andere (zwaardere) PC al voldoende.

Citaat van: Edwin1962 op vrijdag 01 april 2022, 10:34:38
Heb namelijk wel het idee dat de commando's voor de treinen beter door komen, nu de wissel en sein commando's van de IB2 af zijn.

Goed, de SPROG is blijkbaar niet snel genoeg met de commando's. Je hebt nog een paar opties: Een andere PC gebruiken om te kijken of dat in combinatie met de IB2 wel goed gaat. Daar hoor ik je namelijk niets over zeggen. Heb je al gekeken naar de Sonderoptionen van de IB2? Mogelijk is daar ook nog wat te halen.

Citaat van: Edwin1962 op vrijdag 01 april 2022, 10:34:38
En als laatste optie....., treinen gaan verkopen.....( Dat zal ik toch eens moeten gaan doen, helaas)

Waarom? Moeten al je treinen op de baan staan?

Groet Ronald.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2013

online
Re: Centrale tbv wissels
Hoi Ronald,

Ik duik straks de kelder in om een en ander uit te proberen.
Het probleem zit hem echt in de Sprog, waarom ?..... omdat het voor die tijd wel werkte met de IB2.
Ga eens kijken of ik de Baud instelling kan verhogen, naar ik nu nog weet zat die vast op 9800 Baud.

De computer is een Pentium Core i5 met 32Gb geheugen en 512 Gb SSD, daar kan het echt niet aan liggen.
Alle nieuwe drivers geïnstalleerd, ook die voor de USB poorten.

Het enige wat ik daarna nog kan bedenken is dat er bij de IB nog een Power4 Booster tussen zat.
Misschien dat de signalen van de Sprog met 1Amp toch niet sterk genoeg is.....

We gaan het zien  ;) :thumbup:

Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: Edwin1962 op maandag 04 april 2022, 10:53:44
De computer is een Pentium Core i5 met 32Gb geheugen en 512 Gb SSD, daar kan het echt niet aan liggen.
Alle nieuwe drivers geïnstalleerd, ook die voor de USB poorten.

In theorie moet dat voldoende zijn  :) Als je de baudrate kan verhogen komt dat het een en ander alleen maar ten goede.

Citaat van: Edwin1962 op maandag 04 april 2022, 10:53:44
Het enige wat ik daarna nog kan bedenken is dat er bij de IB nog een Power4 Booster tussen zat. Misschien dat de signalen van de Sprog met 1Amp toch niet sterk genoeg is.....

In theorie zou het niet moeten uitmaken. Zeker niet als je alleen het digitale signaal voor de wissels gebruikt. Dan is het vermogen van de SPROG voldoende. Alleen het voltage kan mogelijk aan de lage kant zijn dat het mogelijk toch problemen geeft. Bijvoorbeeld als het ongeveer iedere keer dezelfde wissels zijn, bijvoorbeeld ver van de centrale. Dan kan het aan de hoogte van de spanning liggen. Dan is het een testje wel waard.
Re: Centrale tbv wissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: ronaldk op zondag 03 april 2022, 14:33:29
@citaat: Daarom. Het is inderdaad precies de vraag: Waar ligt flessenhals in het systeem. Is de centrale wel de flessenhals? Is het niet de USB-verbinding? Is het niet de computer zelf? Je zal het rustig moeten uitzoeken.
Wij gebruiken met Tischbahning de IB2 alleen als hoofdcentrale. Daar worden geen USB apparaten aangehangen, dat gaat via een USB-Loconet connector, omdat met zoveel inputs het wel eens fout kan lopen.
Re: Centrale tbv wissels
 @citaat Dat is ook nog een oplossing een losse LocoNet adapter proberen of dat meer solaas gaat bieden.
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2013

online
Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: Laurent op maandag 04 april 2022, 16:44:33

Wij gebruiken met Tischbahning de IB2 alleen als hoofdcentrale. Daar worden geen USB apparaten aangehangen, dat gaat via een USB-Loconet connector, omdat met zoveel inputs het wel eens fout kan lopen.
[/quote]

Ik snap niet wat je hiermee bedoeld...
Ik heb nu aan de IB niks meer hangen, behalve de voeding naar de baan.
De terugmelders lopen via een Standalone Loconet adapter die rechtstreeks aan de PC zit.
En nu dus de wissels en seinen aan de Sprog, die ook rechtstreeks aan de PC zit.

Re: Centrale tbv wissels
 @citaat Bij wat oudere IB's was de seriële aansluiting een probleem. Deze liep vast. Dan was een losse USB naar LocoNet-adapter een oplossing. Maar maak eens een schema met hoe je het een en ander hebt aangesloten. Je hebt nu 3 dingen op de computer aangesloten om je baan aan te sturen. Waarom heb je de bezetmeldingen ook al los van de IB2?

Groet Ronald.
Re: Centrale tbv wissels
ACTS.zuid
gast

Re: Centrale tbv wissels
Re: Centrale tbv wissels
 @citaat Ben: Daar heb ik geen account. Kan het helaas niet lezen.  :)
Re: Centrale tbv wissels
Lid sinds: 2006

offline
Re: Centrale tbv wissels
Citaat van: Edwin1962 op dinsdag 29 maart 2022, 10:16:06
Toen ik de IB2 gebruikte om de wissels om te zetten, had ik geen problemen.

Citaat van: Edwin1962 op dinsdag 29 maart 2022, 10:24:31
Voor die tijd, bij de IB2, geen enkel probleem gehad.

Citaat van: Edwin1962 op donderdag 31 maart 2022, 15:52:32
Toen alles nog op de IB2 zat had ik daar geen last van.

Citaat van: Edwin1962 op zondag 03 april 2022, 21:58:12
Het is zoals Ad al zegt, pas een probleem geworden na het verplaatsen van de commando's van de IB2 naar de Sprog.
Voor die tijd geen last gehad van het niet omzetten van wissels (ook niet meerdere achter elkaar)

Citaat van: Edwin1962 op maandag 04 april 2022, 10:53:44
Het probleem zit hem echt in de Sprog, waarom ?..... omdat het voor die tijd wel werkte met de IB2.

Volgens mij geef je zelf telkens het antwoord al. Aan de IB2 geen problemen.
Verder heb je alleen maar "het idee" dat het aansturen van de locs met de IB2 nu beter gaat. Maar wat er nu voor deze actie het probleem was is mij niet duidelijk.
Volgens mij maak je het zelf onnodig complexer. Ga lekker terug naar IB2-only...

Koen
Re: Centrale tbv wissels
ACTS.zuid
gast

Re: Centrale tbv wissels
 @citaat

@citaat @citaat

Edwin heeft een grote baan met veel treinverkeer. Hij liep / loopt tegen problemen aan dat treinen niet meer luisteren etc..

Om dat op te lossen (of ieder geval proberen op te lossen) is het idee zaken te gaan scheiden: sturing locomotieven/treinen via (uiteraard) de baanspanning, terugmelding via LocoNet Standalone interfacing naar PC en ook wissels en seinen via een separate interface (lees: Sprog). Dat laatste lukt niet of nog niet en Edwin is op zoek naar een oplossing voor dat laatste. Is Sprog de bottleneck daar in en zou een andere centrale daar in helpen enz.?

Terug naar alles over IB2 is dus niet een oplossing want daar begon het mee. Ik geloof dat ik het zo goed verwoord.

Gr, Ben.