Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Met de railbus de Hunsrückbahn omhoog... 6,3% in de 4e versnelling :)

Gestart door VictorPM maandag 28 maart 2022, 22:59:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Met de railbus de Hunsrückbahn omhoog... 6,3% in de 4e versnelling :)
De Duitse railbus VT 98 heeft mij altijd wel wat gefascineerd... twee Büssing dieselmotoren van elk 150 pk, en dus ook twee aandrijflijnen met elk een hydro-mechanische 6 versnellingsbak :-)
Die data had ik al in eind jaren 80 al gelezen in het befaamde zakboekje van Obermayer.
En die data had ik dus ook in mijn hoofd toen ik voor het eerst in Duitsland een rit maakte met zo'n railbus.
Dat was begin jaren 90, een rit van Marburg uit die bij Niederwalgern een zijlijn opging.
Het eerste stuk tot Niederwalgern was hoofdlijn, Vmax dus, 90 km/h in de 6e versnelling. Volgens dat boekje.
En we reden ook echt wel zo snel... maar ik had meegeteld en was maar tot 5 gekomen??
Hoe dan? Ik had toch goed geteld??

Niet dus. Later begreep ik dat wat ik dacht dat de eerste versnelling was ("na het opkomen van de koppeling"), in feite al de tweede versnelling was.
Dezelfde telfout maakt ook de maker van de onderstaande video... hij heeft het in een reactie onder de video over de derde versnelling waarmee de railbus bij Boppard de Hunsrückbahn oprijdt.
Maar de reacties zijn van 11 jaar geleden, dus daar ga ik niet meer op reageren.
Wel is het een heel leuke video om het allemaal precies te volgen met de versnellingen :-)
Daar gaan we, in volgorde:
0:29 wegrijden, 1e versnelling, hydraulische koppeling.
0:34 nog steeds hydraulische koppeling, 2e versnelling, gas geven
0:37 vaste koppeling ingeschakeld. Dat is dus waar je als leek denkt: 1e versnelling, maar hij zit al in z'n 2.
Vanaf nu wordt de vaste koppeling gebruikt en klinkt het schakelen als bij een gewone auto/vrachtwagen/bus.
0:42 3e versnelling
0:52 4e versnelling
1:07 5e versnelling! De snelheid is ook wel navenant, aardig tempo onderaan de helling.
Helling op en zodra de vaart eruit is loopt het toerental natuurlijk dramatisch terug... maar hij schakelt tijdig terug,
1:32 4e versnelling.
Daarna daalt toerental en snelheid nog verder, maar vanaf ca. 1:40 in de 1e tunnel blijft het stabiel.
Dat is dus wat de railbus kan volhouden de volgende 7 minuten, 6,3% in de 4e versnelling :-)
Omdat het zo stabiel blijft is de snelheid ook precies uit te rekenen met de kilometerpaaltjes en de tijd die meeloopt.
Van km 51/0 naar 47/0 is 6:15 min. Dat is 38,4 km/h.

Ik vind het toch niet slecht hoor, voor die twee motortjes met samen 300 pk :)
Ouderwets-degelijke techniek.

Overigens heb ik al eens een andere video gezien van zo'n railbus op dezelfde lijn waarbij niet naar de 5e versnelling werd geschakeld. Die bleef gewoon in z'n 4.
Lijkt mij ook niet nodig, eerst naar z'n 5 en dan op de helling weer terug. Maar voor het spektakel is het wel leuk natuurlijk :-)



Groet, Victor
Re: Met de railbus de Hunsrückbahn omhoog... 6,3% in de 4e versnelling :)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Met de railbus de Hunsrückbahn omhoog... 6,3% in de 4e versnelling :)
Het is al een wat ouder draadje maar ik zie het nu pas. Je zegt 6,3%, dat betwijfel ik toch. Moet het niet 6,3 promille (0/00) zijn?
Re: Met de railbus de Hunsrückbahn omhoog... 6,3% in de 4e versnelling :)
 @citaat
ben geen kenner, maar de stijging die je op de video ziet (en kan ervaren) lijkt toch echt die 6,3 %

groet,

Ruud
Re: Met de railbus de Hunsrückbahn omhoog... 6,3% in de 4e versnelling :)
Citaat van https://www.hunsrueckbahn.de/de/ausflugziele/strecke

Die Hunsrückbahn gilt als die steilste, fahrplanmäßig betriebene Strecke Deutschlands. Die Züge fahren auf dem 8,5 Kilometer langen Steilstreckenabschnitt zwischen Boppard und Buchholz über zwei eindrucksvolle Viadukte, durch fünf Tunnel und überwinden einen Höhenunterschied von 336 Metern. Das ist ein für die Eisenbahn eindrucksvoller Steigungsgrad von 6 Prozent!
Re: Met de railbus de Hunsrückbahn omhoog... 6,3% in de 4e versnelling :)
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Simmern_-_Boppard

Inderdaad, een respectabele 6% en de lijn was in het begin niet voor niets voorzien van tandrad.

Re: Met de railbus de Hunsrückbahn omhoog... 6,3% in de 4e versnelling :)
Ik ben in 2016 met een iets modernere versie van de railbus VT 98 naar Emmelshausen op en neer geweest. Direct na vertrek ga je dat steile stuk op. Zelfs het moderne spul moest er goed aan trekken.

Het is een mooie rit en bij Emmelshausen is het lekker wandelen.
Re: Met de railbus de Hunsrückbahn omhoog... 6,3% in de 4e versnelling :)
Grappig dat er nu ineens gereageerd wordt... vanwege de helling  :)
Interessanter had ik inhoudelijke reacties gevonden van echte Schienenbus-kenners - of mijn verhaal technisch een beetje klopt  ;)

Maar de helling is echt boven de 6%. 6 promille merk je niet eens, dat doet zo'n railbus zonder bijwagens moeiteloos in de hoogste versnelling.
Hoe steil zo'n helling lijkt is een kwestie van perspectief. Zoals in de video, vanuit de railbus met de helling mee heb je op dit traject te weinig aanknopingspunten (horizontale lijnen) langs de baan.
En buiten de baan hangt het ervan af of je naar beneden kijkt of naar boven :)

Twee plaatjes van 30 oktober 2010, het laatste weekend dat de 218 er reed:




Vanuit de trein zicht op de voet van de helling (een beetje vaag, het is een vergrote uitsnede):

Re: Met de railbus wegrijden... in de 3e versnelling :)
Het leek we wel leuk om hier met een soort van vervolg aan te haken, met wat ik onlangs in Youtube-filmpjes ontdekte over de railbus VT 98... zelfde onderwerp.
Geen steile helling dit keer, maar toch best extreem.
Vlak terrein, één enkele motorwagen. In die tijd niet ongewoon op dit soort zijlijnen, laag passagiersaanbod zeker buiten schooltijden.
Maar dan heb je dus wat power over... en kun je aardig wegspurten met dat karretje.
Hoe dan? Gewoon in de 3e versnelling zetten en gas geven  :D

Het eerste filmpje wat ik onlangs tegenkwam was dit, en rond 5:30 viel mij de wegrijdende railbus op. Dit zijn de leukste momenten van railbus-filmpjes, als het met geluid goed te volgen is.
Het moment dat de hydraulische koppeling overbrugd wordt is ook weer goed te horen (dip in toerental) bij 5:47 min.
Maar wacht even, is de snelheid niet al heel hoog als dit gebeurt? Zeker als hij daarna schakelt en uit beeld verdwijnt...

Start bij 5:17 min.:


Ik wist niet beter dan dat in de 2e versnelling het hydraulische overbrugd werd, en dat dat allemaal automatisch ging. Machinist had daar geen invloed op.
Misschien zag ik het verkeerd in dit filmpje, schatte ik de snelheid verkeerd in.

Maar toen kwam ik een ander filmpje tegen... geweldig wat er tegenwoordig allemaal wordt geüpload uit die goeie ouwe tijd.
En zie hier, twee keer zelfs bij twee verschillende machinisten kunnen we meekijken met wat hij doet bij het wegrijden.

Een keer bij 11:50 min. en een keer bij 32:12 min.:


Dus toch, in de 3e versnelling zetten en gas geven! En als ie op gang is door naar z'n 4.
Het ouwe beestje slikt het allemaal. Oerdegelijke techniek kan wat hebben!   :)

(ik had eerst geprobeerd om time-tags toe te voegen, maar dat lijkt hier niet te werken)

Groet, Victor