Citaat van: marc-lin op dinsdag 29 maart 2022, 20:40:10
Welke rails gebruik jij? k-rails?
Hoi Theo,
Ik zie dat je je voorstelt als M-rails rijder. dus K-rails lijkt me minder waarschijnlijk.
Je beschrijft een schaduwstation (beneden) en een baan daarboven.
Daarom ga ik ervan uit dat je
-met minimaal 3 treinen tegelijkertijd rijdt (probeert te rijden),
-meerdere elektrische wissels met lampjes hebt aangesloten,
-en meerdere seinen hebt (o.a. juist in dat schaduwstation).
Van de regen in de drup: secties gemaakt vanwege stroomtekortJe geeft aan dat er te weinig stroom is om goed te rijden
(daarom heb je je baan in secties verdeeld met elk hun eigen aansluitpunt),
én sinds die sectie-indeling zit ergens kortsluiting.
Dus de stap van Marc-lin is op zich correct: check elke sectie apart.
Dat kan als de middenrail bij elke sectiegrens is geïsoleerd.
Het stuk met de kortsluiting haal je uit elkaar, en leg je opnieuw (en dan bekijk je elke rails apart).
Kortsluiting bij M-railsBij M-rails is de meeste kans op kortsluiting bij de zilveren lipjes (van de middenrails).
Als die de blikken bodem raken, heb je kortsluiting.
Daarnaar zoeken is veel werk: dus je beperkt je tot die ene sectie die kortsluiting geeft.
Veel sneller: zoek eerst oppervlakkig met een magneet voordat je rails los haaltAls er een hamer, nijptang, schroef, spijker of rail-lasje op de rails ligt, heb je dik kans op kortsluiting.
Als je losslingerende kortsluiters op de rails zoekt met een magneet,
dan mis je alleen de koperen en messing oorzaken, al het andere kleeft aan de magneet vast.
Achtergrond Elektriciteit:
De blikken bodem=massa(bruin), de middenrails=prik(rood).
Alleen een stroomverbruiker (locomotief, lamp, relais) mag massa met prik verbinden.
Alle andere verbinders van massa en prik geven kortsluiting.Meer secties, meer trafo's: trafo's in fase?Er is bij M-rails nog een andere oorzaak van kortsluiting, maar dat verschijnsel heet niet zo.
Dit type kortsluiting bestaat alleen op het moment dat een loc op een sectiegrens staat.
Als je meerdere secties maakt, en je sluit elke sectie aan op een aparte trafo,
dan moeten al die trafo's in fase staan (voor uitleg
trafo's in fase zie de 3rail wiki).
Want
als je met meerdere trafo's werkt dan moet je ze correct koppelen
(je moet er maar op komen dat zoiets heel erg fout kan gaan bij kinderspeelgoed; oude trafo's zijn niet veilig!):
Stroomtekort: hoe bereken je dat, en wat kun je er aan doenTe weinig stroom om te rijden heeft te maken met je transformator(type, vermogen, aantal)
én het aantal locomotieven, lampjes, relais, overwegen, draaischijven, hijskranen, e.d.
die/dat je tegelijkertijd in bedrijf houdt.
Achtergrond Elektriciteit:
Stroomgebrek heeft dus niet te maken met het aantal meters rails,
maar wel met het aantal elektrisch bedienbare wissels en seinen.
Pas als je honderden meters M-rails hebt liggen, is het stroomverlies zo groot,
dat je meer vermogen (en dus meer amperage, meer VA) nodig hebt.
Lang voor die tijd krijg je op dit forum de tip om secties te maken en een ringleiding aan te leggen.
Het doel daarvan is om draden (met een lagere weerstand dan van de rails) de stroom te laten verspreiden over de baan (met meerdere aantak-punten op geïsoleerde secties), waardoor de stukken rails minder last hebben van de rails-weerstand.
Het feitelijk gebrek aan stroomsterkte los je daarmee niet op. De gelijkmatige spreiding verbetert aanzienlijk, en fout-opsporing per sectie is simpeler.Wat jij hebt, of zou moeten hebben, vind je vrij makkelijk terug in de 3railwiki (zoek op transformator).
1 trafo van 10 VA is analoog vragen om problemen:Mensen beginnen vaak met een startset. Toen ik begon, had een startset altijd een transformator van 10 VA.
Daarop rijdt bijna niets. Ja, de startset rijdt er prima op.
Dus werd ik direct gewaarschuwd: doe dat niet, trap daar niet in.
Al mijn trafo's zijn dus 30 VA of meer.
Ik ga van de analoge vuistregel uit dat je op 3 locs 1 trafo (van 30VA) moet aanschaffen.
Omdat ik wil dat locs tegelijkertijd kunnen rijden.
En omdat je bij meer locs, ook meer seinen moet hebben, en liefst ook meer wissels.
Uit plaatsgebrek kunnen ze niet alle 20 tegelijkertijd rijden, niet uit stroomgebrek.
Achtergrond Elektriciteit:
VA lees je als Volt * Ampere.
Volt staat voor spanning, ampere voor stroomsterkte.
De trein rijdt harder als het voltage stijgt, een lamp brandt feller als de spanning stijgt.
De stroomsterkte bepaalt hoeveel treinen er tegelijkertijd kunnen rijden.
Volt en ampere zijn meeteenheden, net zoiets als meter en kilo.Erik Nieuwenhuis maakte ooit een lijstje van analoge verbruikers.
Daarmee kun je zelf al uitrekenen waarom en of je te weinig stroom hebt.
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 01 oktober 2014, 13:20:14
10,0 VA Rijdende locomotief op max. snelheid (7-10 VA afhankelijk van loctype!)
5,0 VA Rookgenerator, conventioneel met bv. trafo
3,0 VA Verlichte wagen met 2 bi-pin lampjes
4,5 VA Verlichte wagen met 3 lampjes
1,5 VA Huisverlichting per lampje
8,0 VA Wisselaandrijving tijdens schakelen
1,5 VA Wisselverlichting M-rail
1,5 VA Seinverlichting arm- en lichtsein (per lampje!)
8,0 VA Seinaandrijving tijdens schakelen (zolang de toets ingedrukt is)
Uiteraard zijn dit gemiddelde waarden maar zo kun je wel bepalen
hoeveel de transformator (ongeveer) wordt belast.
Moderne locs verbruiken veel minder stroom
(het gaat eigenlijk om verbruikt vermogen, niet om stroom, maar dat is een nuance).
Een digitale mfx loc kan vaak al rijden op 1-2 VA.
Alleen als je er toeters en bellen aanhangt, wordt dat snel meer.
maar juist die oude analoge, robuuste, metalen Märklin monsters vreten stroom bij het leven.
(Dat maakt ze ook minder gevoelig voor storingen). Echte rauwdouwers.
***typo edited