Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Mijn digitale baan uitbreiden met blokken en terugmelders.

Gestart door Klaas Dijkhuis donderdag 17 maart 2022, 12:34:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn digitale baan uitbreiden met blokken en terugmelders.
Hallo,

Ik ben een beginnende trein enthousiast van 66 jaar en wil mijn baan met 29 wissels en Rosoft decoders nu verder uitbreiden met blokken een terug melders. Tot waar ik nu gekomen ben kon ik me goed redden met de kennis die ik had en datgene wat ik op internet kon vinden.
Voor mijn verdere uitbreiding met blokken en terug melders mis ik echter wat kennis en achtergrond informatie en weet eigenlijk niet goed hoe te beginnen.
Ik heb een Gleisbox SRSEII en stuur mijn treintjes en wissels aan met mijn MS2 hub. Verder wil ik de blokken met terug melders met de schakelrails van Marklin laten werken en Rosoft terugmelders, ook wil ik gaan werken met Itrain.

Heeft één van jullie misschien een idee voor mij waar ik de benodigde kennis kan opdoen om e.e.a. aan de praat te krijgen? Ik weet natuurlijk dat er veel op internet te vinden is, maar dat zijn allemaal hap snap stukjes zonder dat er een soort van doorgaande lijn in zit. En ik mis dus eigenlijk eigenlijk een duidelijk stap voor stap verhaal waar ik ook als beginner wat mee kan.

Mijn wissels met de Rosoft decoders heb ik bijvoorbeeld eerst eens met 1 wisseltje uitgeprobeerd, en toen dat werkte heb ik dat gewoon uitgebreid naar de hele baan. Normaal gesproken zou ik dat ook zo doen voor de blokken en terug melders. Eerst eens 1 blok met 1 terug melder, dan eens 1 blok met 2 terug melders maken en het dan uitbreiden met meer blokken en meer terugmelders. Mijn probleem nu is echter dat ik zelfs niet weet hoe ik mijn eerste blok met maar 1 terug melder zou moeten invoegen in mijn baan.

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties.
Groet van Klaas 

Re: Mijn digitale baan uitbreiden met blokken en terugmelders.
Goedemiddag,

In basis moet het treintjesbesturingsprogramma weten waar de treintjes op de baan bevinden. Daarvoor mag je je huidige baan verdelen in secties en blokken. De secties en blokken moeten aangesloten worden op ene (bezet)terugmelder die zorgt ervoor dat het naar de centrale gaat en vandaar naar het treintjesbesturingsprogramma. Welk type melder je mag gebruiken is afhankelijk van je centrale (lees aansluiting en bus) en soort van melden (massadetectie of stroomdetectie) je wil gaan doen

Kijk eens naar een treintjesbesturingsprogramma dat je wil gaan gebruiken. Meestal staat in de handleiding duidelijk wat er gedaan moet worden. Dus waar blokken en hoe in te stellen in het programma. Maar begin eens rustig met een simpel ovaaltje met een inhaalspoor. Dat eerst te automatiseren. Daarna de overstap naar je grote baan.

O ja: Hoe en wat over het maken van de verschillende blokken en secties ten bate van het terugmelden van posities met bepaalde railsoorten (M-rails, C-rails en K-rails, 2-rail) zal je even op het forum of wiki moeten zoeken. In de praktijk betekent het dat je je complete baan opnieuw mag bedraden en leggen.

Groet
Re: Mijn digitale baan uitbreiden met blokken en terugmelders.
Hallo Klaas,
Is er een bepaalde reden waarom je wilt gaan werken met schakelrails? Welk type rail gebruik je? Met C-gleis kun je heel eenvoudig en kostenloos contactrails maken. Zo ben ik ook begonnen. In de Wiki en op internet staat alles heel duidelijk uitgelegd. Vervolgens is het advies van RonaldK waardevol: ga eens wat proberen met een simpel baantje. Zo heb ik het ook geleerd.
Ik heb gekozen voor de Maerklin terugmelddecoders maar dat is natuurlijk aan jou.
Succes, Groet Peter
Re: Mijn digitale baan uitbreiden met blokken en terugmelders.
Hallo Peter Alex,

Ik ben met C-gleis begonnen en wil met schakelrails werken omdat ik het niet prettig vind om mijn rails te verzagen. Daarnaast is dit voor mij geen definitieve baan maar een soort van baan op dit moment en wil ik eventueel later weer een andere baan kunnen maken en alles hergebruiken. Ik ben 66 jaar en vrijgezel en de baan staat op een grote plaat in de hoek van de huiskamer met ongeveer 30 meter rails en een stuk of 20 wissels
Mijn interesse komt natuurlijk uit mijn jeugd toen ik met mijn rails ook regelmatig andere banen bouwde. Het werkend maken en aansluiten en spelen op de plaat van 3m x 1,35m met kunstgras voelt voor mij als vroeger en mag ik graag doen. Ik ben ben daarmee natuurlijk geen echte modelbouwer, maar heb er wel net zoveel plezier aan als vroeger. Het grote voordeel met vroeger is dat ik nu niet meer op mijn verjaardag of Sinterklaas hoef te wachten als ik eens wat wil kopen. je kunt natuurlijk op veel manieren met deze hobby bezig zijn, maar dit is een beetje zoals ik er nu mee bezig ben.

Overigens nog bedankt voor je reactie,
Groet van Klaas
Re: Mijn digitale baan uitbreiden met blokken en terugmelders.
Hoi Klaas,
Ik heb op Youtube een videoserie genaamd 'digitaal modelspoor voor beginners'.
Hier de link naar de playlist: https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw
Re: Mijn digitale baan uitbreiden met blokken en terugmelders.
Hallo Albert,

Ik ga daar beslist kijken.

Bedankt voor je reactie
Groet van Klaas
Re: Mijn digitale baan uitbreiden met blokken en terugmelders.
Hoi Klaas,
Als je mijn video's bekijkt zul je zien dat ik met Rocrail werk voor de besturing. Dat programma kun je gratis installeren en ook daar heb ik vanaf de eerste installatie en opbouw van de baan diverse video's over gemaakt.
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=start-nl

Succes en veel plezier met je hobby.
Re: Mijn digitale baan uitbreiden met blokken en terugmelders.
Hallo Klaas,

Er zijn een aantal nadelen van het gebruik van schakelrails voor de bezetmelding:
- er vindt slechts een hele korte impuls plaats naar de bezetmelder. Dit zou moeten werken, maar het kan voorkomen dat de melding gemist wordt.
- De melding werkt alleen maar door middel van het sleepcontact
- het is een relatief dure oplossing met aparte schakelrails en passtukjes nodig.

Voor wat betreft het verzagen van je C-rails, dit valt wel erg mee.

Het enige wat ik doe is 2x een knip aan de onderzijde van de C-rails waar de linkerspoorstaaf met de rechterspoorstaaf is verbonden.
Dit hoef je alleen maar te doen bij die rails die je onderdeel wilt maken van je bezetmelder. (vaak is 2 rail stukken al voldoende)
De rails die je gaat gebruiken als bezetmelder, daarvan moet je rode isolatiestukjes even op de contactpunten doen voor en achter die rail, dat is alles.

Ga je later de rails hergebruiken dan functioneerd nog alles prima, je kan ze hergebruiken als bezetmelder, of isolatiestukje weg en dan is het gewoon een normale rail.

Groeten,
Jelmer