Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne

Gestart door Herman05 dinsdag 15 maart 2022, 20:27:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Wellicht wat wrang om onderstaande in dit topic te zetten, maar feitelijk is het een nieuw model voor 2022.

Märklin heeft vanmiddag bekend gemaakt een rijtuig te ontwikkelen waarvan de opbrengsten wordt ingezet voor hulp aan Oekraïne. Van onderstaand rijtuig worden er 2500 stuks geproduceerd en de kosten van het rijtuig bedragen €70,-. Vanaf morgen zijn om 16.00 uur de rijtuigen te bestellen. Maximaal 1 rijtuig per persoon.



Groeten,
Herman
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Had 'k al gezien via een e-mail van Märklin.
De wagen wordt niet via de handel aangeboden.
Wordt direct naar de klant gezonden.
Weet niet of dit ook voor "niet Duitse" klanten geldt.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Hoi Wim,

Ook niet Duitse klanten kunnen de wagen bestellen. Ook dan wordt het opgestuurd. Enkel moet je dan -in tegenstelling tot adres in Duitsland- wel verzendkosten betalen.

Groeten,
Herman
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Is de mail enkel bedoeld voor Insiders?
Ben best nieuwsgierig.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
 @citaat Alléén voor insiders? Weet ik niet.
Zend me je e-mail adres maar, dan stuur ik 'm door.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Nee, natuurlijk niet voor alleen insiders. :) Dat zou een beetje raar zijn voor het doel dat deze actie heeft. Onderstaand de link naar de webshop waar het model vanmiddag besteld kan worden: www.maerklin.de/donationcar

Groeten,
Herman
Re: nieuwe wagon voor hulp oekraine
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: nieuwe wagon voor hulp oekraine
Mooi initiatief.
Mooie kleurstelling. Past goed achter de NS Vectron.
Jammer dat er een grens is aan 1 per persoon.
Dan wordt een stammetje lastig.

Mvg
Marcel
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Wagon besteld!
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Ik heb zojuist de Oekraïne-wagen besteld. Ging goed. In juni in huis. 🙂
Re: nieuwe wagon voor hulp oekraine
Een ogenschijnlijk sympathieke actie maar ik beschouw het als zinloze verspilling. Wat moet een modelspoorder nou met één zo'n rijtuig wat ook nog eens fantasie is en gezien de aantallen ook geen verzamelwaarde heeft?

Ik zou zeggen maak een X bedrag over op giro 555 als je dat al niet gedaan hebt en koop van wat je over hebt van die €85 iets waar je wel wat aan hebt.  ;)

Gr, Ben.
Re: nieuwe wagon voor hulp oekraine
Zinloos of niet.... ze zijn al allemaal verkocht.... wat zijn wij toch allemaal sukkels hè Ben? Mopperkont. Alle initiatieven zijn welkom! ja ja je moet er wel wat aan hebben......
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Hier ook de wagon besteld. Eerder laten vallen bij de vorige (watersnood) actie dat ik het model te duur vond en oplage te klein zodat het meer speculeren zou worden dan het goede doel steunen. Naar mijn idee heeft Märklin nu een beter product met dito prijs en oplage aangeboden. Dus na de kritiek eerder kon ik niet anders dan het (in fraaie kleurstelling!) rijtuig bestellen. Overigens zijn alle 2.500 al verkocht en is daarmee de totaalstand voor het goede doel op €150.000 gekomen. Een mooi resultaat!

Groeten,
Herman
Re: nieuwe wagon voor hulp oekraine
Ik heb de wagon besteld, en de NS verzocht om van het model een "grootvoorbeeld" te maken.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Waarom wordt er een maximum aantal opgegeven? Beter zou zijn om b.v. een bestel-termijn op te geven van b.v. 14 dagen. Dan heeft bijna iedereen de kans om mee te doen aan de actie, wat bovendien de opbrengst ten goede komt. Het aantal is dan niet beperkt. Nu grijp je mis, gezien de korte besteltijd. Het is een keuze van Märklin die ik niet goed begrijp, maar ja... 
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Ik denk dat het Marklin budget voor donaties ook gelimiteerd is?
Re: nieuwe wagon voor hulp oekraine
Een kleine rekensom.

De wagon kost de koper 70 euro, 12 euro daarvan is btw. Blijft 58 euro over wat naar het goede doel gaat. Ongeveer 2 tientjes daarvan zijn de kosten die Marklin maakt om het ding te fabriceren. De 2500 kopers doneren gezamenlijk 38 x 2500 is 95.000 euro en de 2500 kopers "doneren" de btw zijnde 12 x 2500 is 30.000 euro aan de staat die altijd blij is met dit soort acties.......

Feitelijk doneert Marklin zelf pak 'm beet 20 x 2500 is 50.000 euro. Marketing mensen kunnen goed rekenen, ook bij Marklin.

Gr, Ben.
Re: nieuwe wagon voor hulp oekraine
Denk dat vooral de PR-afdeling van Märklin hier tevreden over is.

Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 16 maart 2022, 16:13:10
Ik zou zeggen maak een X bedrag over op giro 555

Al gedaan.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
@citaat @citaat Beetje zuur Ben. Voor als je het wil weten, ja ik heb ook gewoon gedoneerd aan giro 555. Maar ik werd ook naderhand getriggerd door een column van Marcel van Roosmalen op radio 1. In een scherpe column werd het geweldige bedrag zoals vorige week maandag werd opgehaald afgezet tegen het aantal mensen dat in Nederland woont. Je schaamt je dan gewoonweg kapot.

Prima reden dus om een extra bijdrage via wat dan ook te leveren als je daar de financiële ruimte voor hebt. Op de BTW na wordt het volledige bedrag aan het goede doel gegeven. Die €12,- aan BTW kan de Duitse staat vast wel goed gebruiken om bijvoorbeeld de steden die zijn getroffen door de watersnoodramp weer op te bouwen. Ik wens ze er succes mee.

Dat het ook een mooie marketingstunt van Märklin is klopt. Maar laten we eerlijk zijn, veel bedrijven die nu wat doen, doen dit ook of misschien wel enkel vanwege de positieve marketing.

Groeten,
Herman
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
En waar stond dit dan ? een link eventueel? ik heb geen mail gehad van marklin.....
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Ik heb de aankondiging gelezen via de fb pagina, maar schijnbaar hebben de insiders ook een mail gehad als ik Wim goed begrijp.

Groeten,
Herman
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
 @citaat @citaat Dommel, zend me je e-mail adres en ik stuur je info.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Citaat van: Herman05 op woensdag 16 maart 2022, 21:35:16

Dat het ook een mooie marketingstunt van Märklin is klopt.


Precies dat.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Ik had hem ook wel willen bestellen ware het niet dat ik aan het werk was en dus geen gelegenheid had. Jammer dat ze daar qua tijdstip niet aan denken of doe de optie zoals hierboven ergens geopperd is.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Vogeltje eraf, NS logo erop, klaar.
Twee vliegen in één klap, je doneert wat en de mauwers hebben een rijtuig.

Gr
Ad
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Citaat van: Herman05 op woensdag 16 maart 2022, 21:35:16

Dat het ook een mooie marketingstunt van Märklin is klopt. Maar laten we eerlijk zijn, veel bedrijven die nu wat doen, doen dit ook of misschien wel enkel vanwege de positieve marketing.

Kan zijn, maar ik krijg er bij al die bedrijven dan ook een nare smaak van in de mond.
Persoonlijk doneer ik liever zonder dat ik of een bedrijf daar ook nog beter van moeten worden.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Er wordt er ook 1 aangeboden op de Duitse verkoopsite Eb...... :?
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne 43763
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne 43763
De link vanuit de nieuwigheden 2022 werkt niet. Via de functie zoeken kwam ik in dit topic terecht.
Ik kreeg de link niet van Märklin hoewel ik wel Insider en lid ben van de nieuwsbrief ben. Ik kreeg de link naar de Amerikaanse Märklin.com site van de Marklinbandg apenstaart groups.io. DONATION CAR 43763  Mä # 43763  Car road number: 73 80 20-95 202-2 Bpmz 293.2
Iedereen kon de wagen bestellen. Helaas is mij dat niet gelukt want ik deed ten tijde van de bestelmogelijkheid dienst op een stembureau. Er is dus al een speculant-koper die een wagen voor exorbitant meer geld aanbiedt op een veilingsite. Aan degene die hem wel hebben kunnen bestellen/kopen en afgeleverd krijgt in juni: graag ter vergelijk een foto van de wagen naast een NS blauw gele wagen.

anvulling: Ik kwam de wagen zojuist ook tegen op de Franse tegenhanger van ons 3rail forum: Franse-3railforum

Dirk :-{)
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Citaat van: trein-ice3 op donderdag 17 maart 2022, 10:34:14

Iedereen kon de wagen bestellen. Helaas is mij dat niet gelukt want ik deed ten tijde van de bestelmogelijkheid dienst op een stembureau.


Gezien de lage opkomst lijkt me dat niet zo'n probleem.  :D Dat bestellen doe je met een paar klikjes op je mobieltje, je gaat toch tussendoor ook even naar het toilet of de koffie automaat....?

Gr, Ben.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
In de bestelperiode 's middags was het jammer genoeg wel druk en notificatie nieuwe meel daarom gemist. Over het niet bezitten van deze wagen kom ik wel weer overheen, ik wil en je kunt ook niet alles van modeltreinen bezitten  :-)
:offtopic: Overigens 813 stemmers terwijl er 1799 kiesgerechtigden voor dat stemlokaal waren: 45% opkomst.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
 @citaat Je kans komt nog wel, er komen er genoeg te koop deze zomer als het rijtuig geleverd wordt. Eerder schreef ik dat het rijtuig geen verzamelwaarde heeft, dat heb ik dus mis, waarvan acte.  ;)

Gr, Ben.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Lid sinds: 2019

Gek op spoor, en...ga ik het ooit leren?

offline
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
De mail komt inderdaad via Märklin ClubNews service@maerklin.de via inxserver.com. Dus is die waarschijnlijk alleen aan ind=seder clubleden gericht. Ook wel logisch, want die mailadressen hebben ze...
Ik heb hem besteld. Mooie wagen en las er wat richting het goede doel gaat is het voor mij goed...
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Ik ben lid van de insiderclub maar heb geen bericht ontvangen. Als je dan misgrijpt op de wagon en dit meld aan dit forum dat ben je een mauwer volgens Ad. Zulke taal tegen een medeforumlid is onwaardig en past hier niet. Ik zou graag zien dat de forumbeheerder hier iets aan doet door b.v. de tekst "mauwer" te verwijderen. Ik heb geen zin om in dit forum onterecht voor mauwer uitgemaakt te worden.
Er zijn ook meerdere forumleden die melding maken van het misgrijpen op de wagonaanbieding.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
 @citaat 'k Ben lid van de Duitse tak van de Insider club en heb de mail ontvangen.
Als jij die folder wilt hebben: Zend me dan je e-mail adres.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Citaat van: modeltreinverzamelaar op zaterdag 19 maart 2022, 16:17:20
Als je dan misgrijpt op de wagon en dit meld aan dit forum dat ben je een mauwer volgens Ad. Zulke taal tegen een medeforumlid is onwaardig en past hier niet. Ik zou graag zien dat de forumbeheerder hier iets aan doet door b.v. de tekst "mauwer" te verwijderen. Ik heb geen zin om in dit forum onterecht voor mauwer uitgemaakt te worden.
Dat schijnt ook weer zo'n modedingetje te zijn tegenwoordig. Als een mening je niet aanstaat moet het maar verwijderd worden.

Nu heb ik dit draadje even doorzocht maar ik kan het niet vinden dat er iemand een mauwer wordt genoemd.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Goededag,...
Nounou ,..mtverzamelaar, ik geloof dat ik niemand zijn naam heb gebruikt en helemaal niet iemand, schande heb aangepraat, komop zeg.
"Mauwers" was gewoon een knipoog naar NS rijders, die het al moeilijk hebben, met het toch al te weinig, uitbrengen van NS materiaal.
De steun-rijtuig lijkt er toch veel op.
Maar dan zal ik ook eens wat zeggen, ik ben mijn halve leven gepest, gekleineerd, in elkaar geslagen, etc, mijn moeder sloeg me en heb nooit geen liefde gekend en nog steeds wordt ik voor belachelijk uitgemaakt en nu weet ik niet of ik dingen wel of niet goed doe, zelf vertrouwen is weg enz.
Met medicatie al jaren bezig en vaak voel je een wrak en wil je niet meer verder....

Ik heb helemaal niks gezegd over misgrijpen en nogmaals geen namen genoemd.
En weer wordt ik onnodig gepakt, heel, heel, erg bedankt.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Hallo Ad,

Hoe een ander jouw bericht interpreteert is zijn/haar probleem, niet het jouwe.

Trouwens van de week heb jij een prima service geleverd, steek die maar in jouw achterzak.  :thumbup:

Vrgr,
Wilko
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Citaat van: BW Rheine op zaterdag 19 maart 2022, 22:58:08

"Mauwers" was gewoon een knipoog naar NS rijders, die het al moeilijk hebben, met het toch al te weinig, uitbrengen van NS materiaal.


NS-rijders hebben het niet moeilijk hoor, er is een keuze te over aan materieel.

Gr, Ben.

Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Dit jaar dan,...
Vaak waren het vormneuheiten.

Gr ad
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Je weet er weinig van....  ;)
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Helemaal niks, .....
Treinen interesseert mij niet..
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Citaat van: BW Rheine op zondag 20 maart 2022, 09:25:29
Dit jaar dan,...
Vaak waren het vormneuheiten.

Gr ad

Inderdaad, ofwel geheel nieuw ontwikkelde modellen (formneuheit) naast de kleurvarianten. Er is nog nooit zoveel specifiek NS-materieel verschenen als de afgelopen tien jaar.
Maar met het onderwerp heeft het niets te maken anders dan dat NS al bijna 50 jaar intercity's blijkt te hebben rondrijden die de kleuren van de Oekraïnse vlag hebben.  :|
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
 @citaat Ik dacht altijd dat ze een overeenkomst hadden met de IKEA.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Ik heb de mail met de aanbieding geheel vrijblijvend voorbij laten gaan.

Echter als ik had stil gestaan bij de mogelijke collectors waarde over een tijdje dan had ik hem wel besteld.  :)

Beetje geld maken i.p.v. alsmaar uitgeven aan deze mooie hobby was leuk geweest. Koop je daarvan weer wat anders. Helaas, kan niet alles hebben.  O:-D

MvG,

Timaximus
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Hier een link naar een bericht van de Deutsche Bahn over een Vectron voor een trein met hulpgoederen naar Oekraïne. 
persbericht-DB-Vectron-hulpgoederentrein
Op de pagina staat ook een link naar het Mediaportaal van DB en daarvandaan deze melding voor de twee daarvandaan gehaalde foto´s.
Copyright: Deutsche Bahn AG / Oliver Hermann, - Keine räumliche Einschränkung Nutzung frei für journalistisch-redaktionelle Zwecke

Nou dat is een lok die denk ik ook wel in 2500 stuks verkocht zal gaan worden.
Dirk :-{)
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Gisteren ontvangen uit Göppingen,

Gr. Jan



Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Mooie plaatjes Jan, ze staan ook bij vele aanbiedingen op DE ebay van Märklin 43763 ]Spendenwagen, alleen de kleurstelling is al mooi. Ben al druk bezig met bieden. Stond zelfs een veiling vanaf 1 euro, die heb maar gauw tot boven de aanschafprijs gezet. Niet dat ik deze zo win, die prijs had ik er sowieso al voorover toen de wagen uitkwam. Ver boven de honderd staat de wagen als direct-koop. Zover ga ik nog niet. Eerst de markt laten bekoelen.
Dirk :-{)
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne 43763
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne 43763
Tis gelukt dank zij een forumlid die de wagen schappelijk wel door wilde verkopen heb ik nu eentje.
Wat me opviel is de ruwe laklaag. Niet zoals mijn andere Bpmz wagens glad. Op de detailfoto´s hierboven is dat ook wel te zien. Dacht eerst dat het door het extreem uitvergroten kwam maar blijkt echt ruwe verf / lak te zijn.
Ik ben er blij mee. Ik ben nog niet bij alle veilingen overboden dus wellicht heb ik er straks twee :-)

Extra informatie over het wagentype: Ik heb al 4227, dat is een Bpmz 293.2(295) InterCity-Großraumwagen . Die is toch afwijkend van de 43763 die ook een Bpmz 293.2 wagen is. De Spendenwagen is een kleurvariant gebaseerd op 43760, ook een Bpmz 293.2  De 4227 is nu als variant een 4327 FD-/InterRegio-Wagen Bpmz 293.2 der Deutschen Bundesbahn (DB). 2. Klasse.
En dan is er nog de 42271 InterCity-Großraumwagen Bpmz 291.2 der Deutschen Bahn AG (DB AG), 2. Klasse.
Dirk :-{)
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne 43763
Citaat van: trein-ice3 op donderdag 26 mei 2022, 00:37:35

Wat me opviel is de ruwe laklaag.


Dat was te zien op de foto, gevolg van het procedé: "printen" in plaats van traditioneel verf spuiten. Je ziet de lijnen van de printkop, het wordt er (vind ik) in ieder geval niet fraaier op.

Maar mooi dat je kar is gearriveerd.  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Märklin rijtuig voor hulp aan Oekraïne
Maar de hele laklaag zal toch niet geprint zijn? Het geel en blauw ziet er ook al zo sinaasappelig uit.
Of komt de hele bak uit de 3d printer.  :D