Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ervaring Auhagen

Gestart door Hansw dinsdag 15 maart 2022, 17:18:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaring Auhagen
Lid sinds: 2021

offline
Ervaring Auhagen
Beste , ik heb tot nu toe alleen bouwpakketten van Vollmer gebouwd , maar nu zag ik een bouwpakket van Auhagen ( 11444 ) .Metaalbedrijf
In vergelijking met andere merken vindt ik hem wel prijzig gemiddeld 55  euro .
Is dit merk kwalitatief gelijk aan Vollmer

Mvg Hans
Re: Ervaring Auhagen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ervaring Auhagen
Het blijft een subjectief iets, maar van de plastic kits is Auhagen m'n absolute favoriet. Past altijd prima (heb al redelijk wat kits gebouwd als bezigheidstherapie). En vind de delen ook mooi gemaakt. Ze vallen ook prima te bouwen zonder lijm geknoei aan de buitenkant.

Vollmer heb ik zelf nog niks van gebouwd, maar in vergelijk tot de Kibri kit die ik ooit heb gekocht vind ik de Auhagen echt vele malen beter. Heb b.v. station Neupreussen  en de "Fabrikanten Villa" van Auhagen.
Re: Ervaring Auhagen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ervaring Auhagen
Ik heb vroeger veel Faller, Kibri en Vollmer gebouwd. De laatste jaren voornamelijk Auhagen en soms wat Kibri. Ik vind de bouwdozen van Auhagen erg mooi en erg prettig om mee te werken. Het heeft wel mijn voorkeur!

Groet,
Roel
Re: Ervaring Auhagen
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Ervaring Auhagen
Zoals hierboven al staat, kwaliteit van de spuitgietdelen is prima. Iets wat ik zelf wel aardig vind is dat je soms echt nog met papier, schaar en lijm bezig bent voor bijvoorbeeld de parasols van het pension, peilschaal op een watertoren of het winkelinterieur en de reclame borden voor de modelbouwwinkel (promotieset van een tijd geleden), Sets zijn ook erg compleet met zakjes groenpluis voor. wat aankleding of een zakje steenkool bij een kolenlaadplaats.

Groeten,

Fokko
Re: Ervaring Auhagen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ervaring Auhagen
Beste ,
Dank voor de info  . Ik wil niet al te kritisch zijn maar er is  wel een groot prijsverschil in  vergelijking met de merken Vollmer en Faller 
Een soortgelijk bouwpakket als het metaalbedrijf van Auhagen is bij deze merken rond de 35 euro
Ik heb nu twee bouwpakketten van Vollmer gebouwd het station Nordstadt ( 59 euro ) en Het Weens koffiehuis ( 39 euro ) en ik kan niet zeggen dat de kwaliteit minder is
Kan het zijn dat Auhagen een klein bedrijf is en niet kan concurreren  met Vliesmann die de markt beheerst met Kibri , Faller en Vollmer

Mvg Hans 
Re: Ervaring Auhagen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ervaring Auhagen
Faller is zelfstandig
Re: Ervaring Auhagen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ervaring Auhagen
Ik ken Auhagen juist als een goedkoop merk. Maar dat is wel van jaren geleden toen het merk net een beetje op kwam in NL. Is -voormalig- Oostduits volgens mij, destijds had je ook Vero, ook lekker gunstig geprijsd. Wat toen als schaal H0 werd verkocht paste overigens wel beter bij TT.
Tegenwoordig is Auhagen uitgegroeid tot een geduchte concurrent van de andere gevestigde merken en kennelijk hebben ze ook de prijzen daarop aangepast. Van het "moderne" Auhagen heb ik zelf nooit wat gebouwd, maar er staan zat positieve reacties hierboven.
Re: Ervaring Auhagen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ervaring Auhagen
Als je zoekt naar "youtube auhagen" dan vind je veel filmpjes over Auhagen producten, vroeger en nu.
Ze maken bij Auhagen een ontwikkeling door van B-merk naar A-merk.
Vroeger was Auhagen vooral bekend om de losse onderdelen voor zelfbouwproducties (losse vensters, muren, deuren, daken, regenpijpen, ...); typerend het soort spullen dat Vollmer en Faller amper leverden.
Tegenwoordig is Auhagen vooral bekend om grotere bouwwerken, maar die losse onderdelen leveren ze ook nog steeds. Gelukkig.
Re: Ervaring Auhagen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ervaring Auhagen
hoi,

Citaat van: Hansw op dinsdag 15 maart 2022, 21:28:57
Dank voor de info  . Ik wil niet al te kritisch zijn maar er is  wel een groot prijsverschil in  vergelijking met de merken Vollmer en Faller 

Van Auhagen en Faller heb ik er in de afgelopen jaren 100'en gebruikt voor de kinderhoek bij OnTraXS!. Een paar jaar lang hadden we Auhagen als sponsor. De pakketjes van Auhagen zijn goed. Iets meer gedetailleerd dan de Fallerpakketjes. Nu tegenwoordig is Faller (Hobbytime) de sponsor. Die levert simpelere bouwpakketjes voor de kinderhoek. Zijn die ook goed? Ja. Goed genoeg voor de kinderen om lekker te plakken.

Citaat van: Hansw op dinsdag 15 maart 2022, 21:28:57
Kan het zijn dat Auhagen een klein bedrijf is en niet kan concurreren  met Vliesmann die de markt beheerst met Kibri , Faller en Vollmer

Het zit net niets anders. Auhagen is zelfstandig. Faller heeft niet veel met Viessmann te maken.  Faller heeft destijds onder andere het merk Pola overgenomen. Modellen van Pola zijn ook als Faller modellen uitgebracht. Viessmann heeft Kibri en Vollmer overgenomen.
Re: Ervaring Auhagen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Ervaring Auhagen
In mijn draadje "de scenery van Rehausen" worden diverse kits van Auhagen voorgesteld en besproken. Zowel de duurdere grote kits als de goedkope "kleine" kits. Blader er eens door heen en steek je licht op.
Re: Ervaring Auhagen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ervaring Auhagen
Ik heb naar de scenery van Rehausen gekeken en het is me nu duidelijker
Ik heb nog even het volgende : Ik heb Roco  rails line met bedding en nu vraag ik mij af of ik een loods kwijt kan van een bouwpakket , want de ruimte tussen de rails is niet erg groot .

Mvg Hans
Re: Ervaring Auhagen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ervaring Auhagen
Citaat van: Hansw op woensdag 16 maart 2022, 16:45:23
Ik heb nog even het volgende : Ik heb Roco  rails line met bedding en nu vraag ik mij af of ik een loods kwijt kan van een bouwpakket , want de ruimte tussen de rails is niet erg groot .

In theorie moet het passen. De afstand tussen de rails is hart op hart ongeveer 60mm. Je zal mogelijk naast de rails de boel wat omhoog mogen brengen zodat je lokloods ongeveer de zelfde hoogte heeft met de rails. Zelf zou ik een stuk rocoline zonder bedding aanschaffen voor in de lokloods. Dat is een stuk mooier.