Nieuws: Nog niet alle 15 jaar 3railforum jubileum setjes zijn opgehaald!! Lees hier verder hoe je je bestelling alsnog kunt ophalen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Bahnhof Kelbra - C rail
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bahnhof Kelbra - C rail  (gelezen 909 keer)

LeenVdab

• Beginnende Gast
Bahnhof Kelbra - C rail
« Gepost op: zondag 13 maart 2022, 17:43:56 »

Hier stond een ontwerpje dat door sommige 3-railers als ongepast zou kunnen ervaren worden, het was op basis van een echt bestaand station.
« Laatst bewerkt op: zondag 14 augustus 2022, 08:24:53 door LeenVdab »
Groeten,

Leen

Laenderbahn027

• Stamgast
Re: Bahnhof Kelbra - C rail
« Reactie #1 Gepost op: maandag 14 maart 2022, 06:43:42 »

Leuk plan, met heel veel (rangeer-)mogelijkheden!

- Wat denkt men hier, is de mooiste kant om naar te kijken? Zoals afgebeeld, of andersom?
- Is het voor een locloods problematisch, wanneer stoomlocs niet met de ketel voor naar binnen gereden worden? Immers, de schoorstenen staan dan wellicht aan de verkeerde zijde.
- Aangezien het een enkelsporig traject betreft: hoe loste men dit vroeger op, wanneer er bijvoorbeeld een goederentrein binnenkwam die uit elkaar gehaald diende te worden? Immers, dan moet regelmatig het doorgaande spoor gekruisd worden, afhankelijk van waar de wagon in kwestie naartoe moest. Hoe zat de beveiliging dan in elkaar?

Gewoon wat vragen die ik me zo stel...

Met vriendelijke groet,
William
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 14 maart 2022, 09:52:18 »

Ook weer een juweeltje. Ik vind het leuk, Leen, dat je zoveel voorbeelden van echte stations laat zien, met allerlei afwijkende sporenplannen.
Inderdaad is het verkeer op zijlijnen gevarieerd, minder intensief, en wel heel leuk om na te bootsen.
Ik hoop dat het tot inspiratie dient als tegenwicht tegen de neiging van velen om achtbanen of spaghettiborden te maken vol rails en doelloze rijmogelijkheden. Hoewel ik iedereen zijn lol gun, vind ik dit zo veel leuker.

Groet,

Peter

Laenderbahn027

• Stamgast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 14 maart 2022, 09:57:59 »

Wat ik vooral leuk vind aan deze, is het feit dat het een relatief smal plan is. Ik denk dat ik hier maar eens op ga voortborduren, maar dan als kopstation (al dan niet met draaischijf)...

En nadenken of ik niet beter al mijn grote locs (maatje IVh) en wagonsets niet beter kan verkopen. Dergelijke samenstellingen hebben weinig te zoeken op een dergelijk traject.
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)
Pagina's: [1]   Omhoog